Final Fantasy Pixel Remaster-spelen kan komma till fler format, om suget finns

Robot
Final Fantasy Pixel Remaster-spelen kan komma till fler format, om suget finns

Släpps strax till pc, Ios och Android.

#final-fantasy


Medlem

Jag hoppas verkligen att de kommer till Switchen. Pixel-spel och RPG generellt tycker jag passar Switchen riktigt bra.

Medlem

Dum fråga: har aldrig spelat de flesta FF spelen (körde igenom 7an, originalet: gillade det); är dessa tidigare spelen lika bra/bättre? Således värt att plocka upp 2021? Håller de måttet?

Medlem

Sticker i ögonen så mycket när man skriver Ios istället för iOS!

Hoppas det inte kostar för mycket till iOS, kan vara kul att ha något på mobilen att spela när man har tråkigt.

Medlem
Skrivet av Weeks_death:

Dum fråga: har aldrig spelat de flesta FF spelen (körde igenom 7an, originalet: gillade det); är dessa tidigare spelen lika bra/bättre? Således värt att plocka upp 2021? Håller de måttet?

Om du gillar jrpg så är dem alla väldigt bra, imo i alla fall. Final Fantasy 3(i Sverige iaf) med Cecil, Rosa, etc var min favorit.

Medlem
Skrivet av Rasmous:

Sticker i ögonen så mycket när man skriver Ios istället för iOS!

För mig är det tvärtom. Vi skriver namn med versal följt av gemener. Ios, Ipad, Iphone.

Citat:

Ett specifikt område är varumärken. Företag väljer ibland att skriva sina namn med uteslutande gemener eller versaler eller på annat okonventionellt vis. Detta görs eventuellt av grafiska orsaker i utformningen av en logotyp eller för att särprägla ett varumärkesnamn.

Enligt språklig praxis bör du skriva dessa ord som andra egennamn, det vill säga med stor begynnelsebokstav, även om det tycks bli vanligare att det motsatta sker. Än så länge bör du alltså skriva Iphone och inte iPhone, Amazon och inte amazon, Ikea och inte IKEA och så vidare.

länkexempel

Medlem
Skrivet av tetrisGOAT:

För mig är det tvärtom. Vi skriver namn med versal följt av gemener. Ios, Ipad, Iphone.

Haha, det där gjorde ont i min själ. Jovisst är det så, men kan ändå sticka lite

Moderator | Testpilot
Skrivet av Arkaith:

Om du gillar jrpg så är dem alla väldigt bra, imo i alla fall. Final Fantasy 3(i Sverige iaf) med Cecil, Rosa, etc var min favorit.

Var det unikt för Sverige? 4an var ju annars känd som 2an, och 6an för 3an.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Redaktör
Ponny
Skrivet av uberpwnage2.0:

Var det unikt för Sverige? 4an var ju annars känd som 2an, och 6an för 3an.

Nope, "unikt" för Nordamerika snarare. Då FF2, FF3 (NES) och FF5 (SNES) inte släpptes i väst blev fyran i stället tvåan, medan sexan bidde trean. När sedan FF7 var på ingång sket Square i sin tidigare regel. 🤷

Vi var nog många som importerade "tvåan" och "trean" från USA från t.ex. Nordic Games.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem
Skrivet av Shamanfox:

Jag hoppas verkligen att de kommer till Switchen. Pixel-spel och RPG generellt tycker jag passar Switchen riktigt bra.

Håller med, min Switch har blivit något av en JRPG retromaskin, med alla äldre PS1 JRPGs som haft nysläpp på den (senast Legend of Mana för snart en månad sedan). Om Final Fantasy Pixel Remaster släpps till Switch så blir det absolut ett köp, annars får det vara.

Jag skulle gärna även se Suikoden- och Shadow Hearts-serien släppas till Switch men det lär knappast ske, tyvärr.

Skrivet av Arkaith:

Om du gillar jrpg så är dem alla väldigt bra, imo i alla fall. Final Fantasy 3(i Sverige iaf) med Cecil, Rosa, etc var min favorit.

Typo? Spelet släppts först i Europa (och Sverige) 2002 när det släpptes till PS1, och kallades då för Final Fantasy 4. Det har aldrig kallats för 3 någonstans.

Skrivet av Weeks_death:

Dum fråga: har aldrig spelat de flesta FF spelen (körde igenom 7an, originalet: gillade det); är dessa tidigare spelen lika bra/bättre? Således värt att plocka upp 2021? Håller de måttet?

6an håller absolut måttet, fantastiskt bra spel. 4an är väldigt bra det med. Om du gillar dom två så kan du ge 5an en chans med. 1-3 är i mitt tycke väsentligt mindre bra, och bör i stort sett bara spelas om du är riktigt intresserad av seriens ursprung.

Medlem
Skrivet av Kazutoyo:

Typo? Spelet släppts först i Europa (och Sverige) 2002 när det släpptes till PS1, och kallades då för Final Fantasy 4. Det har aldrig kallats för 3 någonstans.

Han tänker väl på amerikanska 3:an (Japan 6:an).

Skribent
Skrivet av Maysay:

Han tänker väl på amerikanska 3:an (Japan 6:an).

Nä tror han menade 4an, då han nämner Cecil och Rosa som karaktärer.


signatur

"Writer and Fighter"

Moderator | Testpilot
Skrivet av Fredrik Eriksson:

Nope, "unikt" för Nordamerika snarare. Då FF2, FF3 (NES) och FF5 (SNES) inte släpptes i väst blev fyran i stället tvåan, medan sexan bidde trean. När sedan FF7 var på ingång sket Square i sin tidigare regel. 🤷

Vi var nog många som importerade "tvåan" och "trean" från USA från t.ex. Nordic Games.

Tro mig, jag vet. Därav jag nämnde att 4an blev 2an och 6an blev 3an. Han pratade om Cecil som är fjärde spelet och skrev att den kallades III här vilket inte är korrekt. Inte lätt att komma ihåg alla dessa ändringar dock så ingen skada skedd!


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Som många säger känns det som att dessa spel är som gjorda för Switchen, men tror nog att dessa fungerar mycket bra även till mobilen och är nog där jag skulle spela om jag köpte dessa spel. På PC:n hade jag nog inte orkat.

Redaktör
Ponny
Skrivet av uberpwnage2.0:

Tro mig, jag vet. Därav jag nämnde att 4an blev 2an och 6an blev 3an. Han pratade om Cecil som är fjärde spelet och skrev att den kallades III här vilket inte är korrekt. Inte lätt att komma ihåg alla dessa ändringar dock så ingen skada skedd!

Ah! Då ska jag sluta sända handen i sidan och orera. De siffrorna har verkligen satt sig.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem
Skrivet av Weeks_death:

Dum fråga: har aldrig spelat de flesta FF spelen (körde igenom 7an, originalet: gillade det); är dessa tidigare spelen lika bra/bättre? Således värt att plocka upp 2021? Håller de måttet?

Spelade II:an(IV:an i Japan) ganska mycket. Gillade det väldigt mycket. III:an(VI:an i Japan) har jag inte spelat jättemycket, men det jag gjort var väldigt trevligt. Den anses väl vara den bästa 2D FF.
Men detta var ganska många år sen.
Sen undrar jag lite vilken översättning som används. Läste en djupgående artikel från en översättare som jämfört de olika översättningarna. Och det är vissa som är överlägsna andra. Ska se om jag kan hitta den. Isåfall länkar jag den.

Medlem
Skrivet av Maysay:

Han tänker väl på amerikanska 3:an (Japan 6:an).

När jag körde det på snes hos min vän, så var det FF2 med Cecil och Rosa och FF3 med Terra, Kafka osv. Kanske så kommer jag ihåg fel, men aja.

1
Skriv svar