Final Fantasy XIV-regissören gillar inte snacket om att de "slagit" WoW

Robot
Final Fantasy XIV-regissören gillar inte snacket om att de "slagit" WoW

FFXIV kämpar även med serverstrul efter spelar-boom.

#final-fantasy-xiv, #world-of-warcraft


Medlem

Sensei Yoshi-P, vilken genuin kille!

Medlem

Får hoppas att populariteten håller i sig när de stora streamers som är mitt uppe i det nu har gått vidare till nästa spel.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

Konstigt.. antar att folk endast spelar FF:XIV ända tills New World släppts på riktigt.


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Medlem
Skrivet av Kleptoman:

Konstigt.. antar att folk endast spelar FF:XIV ända tills New World släppts på riktigt.

Vad säger att New World kommer bli stort?

Medlem
Skrivet av Kleptoman:

Konstigt.. antar att folk endast spelar FF:XIV ända tills New World släppts på riktigt.

De är dels väldigt olika, och New World ser hyfsat kasst ut, så det tror jag inte


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av Kleptoman:

Konstigt.. antar att folk endast spelar FF:XIV ända tills New World släppts på riktigt.

Tänk att ha sån stor förtroende för Amazon..

Medlem
Skrivet av sezth:

Vad säger att New World kommer bli stort?

Från vad jag sett så verkar inte New World vara något för de flesta. Det är ett väldigt nischat spel. Uppskattar att det utvecklas, absolut, men jag tror inte det är ett spel som är gjort för de flesta. FFXIV är ett spel som passar fler personer rent allmänt, tror jag!

Medlem

Om man får fråga. Jag har i ett par års tid sneglat på FFXIV och tänkt att jag skulle testa det på samma sätt som jag under åren testat spel som Rift, Tera, Swotor och gw2. Tyvärr har det aldrig blivit av, men den hype som finns kring spelet gör mig ändå lite nyfiken.
Så till frågan, hur är spelet som leveling upplevelse? Jag har upptäckt att jag uppskattar mmos mest när jag levlar och har sällan intresserat mig för endgame. Om jag kört endgame har jag undvikit allt content där man behöver sitta i discord osv. Dvs att jag bara spelat lfr, dungeons och pvp där man inte behöver ha så mycket kontakt med folk mer än genom chatten. Jag uppskattar ju "group content" likt hur wow en gång var, där man var tvungen att ta hjälp av andra spelare ibland för att klara en quest. Hur är FFXIV om man tar mina preferenser i beaktande?

Medlem
Skrivet av ecHo!:

Om man får fråga. Jag har i ett par års tid sneglat på FFXIV och tänkt att jag skulle testa det på samma sätt som jag under åren testat spel som Rift, Tera, Swotor och gw2. Tyvärr har det aldrig blivit av, men den hype som finns kring spelet gör mig ändå lite nyfiken.
Så till frågan, hur är spelet som leveling upplevelse? Jag har upptäckt att jag uppskattar mmos mest när jag levlar och har sällan intresserat mig för endgame. Om jag kört endgame har jag undvikit allt content där man behöver sitta i discord osv. Dvs att jag bara spelat lfr, dungeons och pvp där man inte behöver ha så mycket kontakt med folk mer än genom chatten. Jag uppskattar ju "group content" likt hur wow en gång var, där man var tvungen att ta hjälp av andra spelare ibland för att klara en quest. Hur är FFXIV om man tar mina preferenser i beaktande?

Om det är resan snarare än målet som är viktigt så har du hundratals timmar main story att ta dig igenom. Kan vara seg i vissa delar, men blir bara bättre och bättre ju längre du kommer.

Du behöver ingen hjälp av andra spelare för att klara quests (utöver de obligatoriska dungeons som finns), men det är lätt att hitta andra att spela med, särskilt när man är ny.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av ecHo!:

Om man får fråga. Jag har i ett par års tid sneglat på FFXIV och tänkt att jag skulle testa det på samma sätt som jag under åren testat spel som Rift, Tera, Swotor och gw2. Tyvärr har det aldrig blivit av, men den hype som finns kring spelet gör mig ändå lite nyfiken.
Så till frågan, hur är spelet som leveling upplevelse? Jag har upptäckt att jag uppskattar mmos mest när jag levlar och har sällan intresserat mig för endgame. Om jag kört endgame har jag undvikit allt content där man behöver sitta i discord osv. Dvs att jag bara spelat lfr, dungeons och pvp där man inte behöver ha så mycket kontakt med folk mer än genom chatten. Jag uppskattar ju "group content" likt hur wow en gång var, där man var tvungen att ta hjälp av andra spelare ibland för att klara en quest. Hur är FFXIV om man tar mina preferenser i beaktande?

Om det är Leveling som intresserar dig mest så är FFXIV perfekt för dig, spelet är betydligt mycket mer berättelse fokuserat än andra mmos, och resan är viktigare än målet. du får lätt ut 200+ timmar av leveling om du bara tar del av huvudberättelsen som är en röd tråd som går igenom hela spelet samt dess expansioner.

rekommenderar det starkt. Om dom tog bort multiplayer delen av spelet och bara levererade hela berättelsen som ett single-player lir så skulle jag fortfarande rekommendera det som en av de bästa berättelserna i spel hittils.

Medlem
Skrivet av ecHo!:

Om man får fråga. Jag har i ett par års tid sneglat på FFXIV och tänkt att jag skulle testa det på samma sätt som jag under åren testat spel som Rift, Tera, Swotor och gw2. Tyvärr har det aldrig blivit av, men den hype som finns kring spelet gör mig ändå lite nyfiken.
Så till frågan, hur är spelet som leveling upplevelse? Jag har upptäckt att jag uppskattar mmos mest när jag levlar och har sällan intresserat mig för endgame. Om jag kört endgame har jag undvikit allt content där man behöver sitta i discord osv. Dvs att jag bara spelat lfr, dungeons och pvp där man inte behöver ha så mycket kontakt med folk mer än genom chatten. Jag uppskattar ju "group content" likt hur wow en gång var, där man var tvungen att ta hjälp av andra spelare ibland för att klara en quest. Hur är FFXIV om man tar mina preferenser i beaktande?

Jag rekommenderar att du kikar lite på den eminenta guiden @almblad har gjort. Den är rejält matig, men besvarar nog de flesta frågor du har om spelet:
https://www.fz.se/forum/trad/434245-final-fantasy-xiv-officie...


signatur

I saw this wino, he was eating grapes. I was like, "Dude, you have to wait". - Mitch Hedberg

Medlem

Det är inte så svårt att slå ett spel som i praktiken varit dött sedan två expansioner tillbaka.

FFXIV är alldeles för hardcore för mig. Då chillar jag hellre med Guild Wars 2 Ibland.

Quake-konnässsör
Skrivet av ecHo!:

Om man får fråga. Jag har i ett par års tid sneglat på FFXIV och tänkt att jag skulle testa det på samma sätt som jag under åren testat spel som Rift, Tera, Swotor och gw2. Tyvärr har det aldrig blivit av, men den hype som finns kring spelet gör mig ändå lite nyfiken.
Så till frågan, hur är spelet som leveling upplevelse? Jag har upptäckt att jag uppskattar mmos mest när jag levlar och har sällan intresserat mig för endgame. Om jag kört endgame har jag undvikit allt content där man behöver sitta i discord osv. Dvs att jag bara spelat lfr, dungeons och pvp där man inte behöver ha så mycket kontakt med folk mer än genom chatten. Jag uppskattar ju "group content" likt hur wow en gång var, där man var tvungen att ta hjälp av andra spelare ibland för att klara en quest. Hur är FFXIV om man tar mina preferenser i beaktande?

Spelets upplevelse gällande leveling tycker jag är helt fantastiskt, det är mer fokuserat på att spela själv än att spela i grupp, tyckte det var lite tråkigt då jag och en till tänkte spela ihop. Det är många instanser där du spelar själv, etc.

Men när man är tvungen att spela ihop med andra, det börjar i instanser där man är fyra spelare (1 tank, 1 healer och 2 dps) så är svårigheten så pass anpassad att man får en bra och mjuk inlevelse i hur din karaktär ska användas och utnyttjas, det gäller alla klasser. Som ny spelare så får man också en liten "sprout" för sitt namn, så att äldre spelare ska veta att just du är en nybörjare och själv har jag enbart träffat på hjälpsamma personer och som har förklarat för mig hur instanserna fungerar, bara man vågar fråga. Visst kan man möta på några rötägg här och där, men de går och räkna på en hand.

Instanser där man springer runt och slaktar mobs, för att möta en boss i slutet, är det 4 spelare som jag nämnde tidigare. Sen finns det vissa bossar man ska besegra för att ta storyn vidare, där är det 8 spelare istället (2 tanks, 2 healers och 4 dpser), dubbelt upp. Men som sagt, inget man behöver oroa sig för.

Man får också tänka på att vissa personer har spelat samma instanser nästan sedan release och de verkligen plöjer igenom dem utan att ens titta på vad som händer på skärmen. Daily Roulett heter det som gör att vissa mera vana spelare kan komma och hoppa in på din instanser, tror att WoW har något liknande om jag inte kommer ihåg fel. Det gör så att man slipper vänta allt för länge på att hitta ett party i rätt level. Men alla spelare blir nerlevlade så att man inte kan plöja igenom dem allt för lätt.

Gällande end game, om man inte är så värst intresserad av det, behöver man inte spela det. Det är inte mycket storymässigt man missar, och om man vill se på storyn så finns det alltid videor på tuben man kan titta. Om man vill min-maxa sin karaktär så är det en helt annat sak, då måste man nästan göra allt som endgame har att erbjuda, men det är upp till dig själv. Provade själv några gånger, men efter ett par veckor så förstod jag att jag saknade engagemanget och förmågan att orka göra mig bättre helt enkelt

Storyn i FFXIV tar en stund att komma igång, början är rätt tråkig och de har de fått kritik för, men de gjorde en jävligt bra jobb att från gå version 1.0 Men tar man sig bara sig över början, så har man många timmar med nagelbitande story framför sig.

Vill du veta mer om berättelsen som leder fram till början som är FFXIV idag, så finns det några video att titta på, en sammanställning av alla klipp "Seventh Umbral Era Storyline". De förklarar det lite löst i FFXIV för nya spelare också. Men vad det är rent konkret så är det egentligen övergångs perioden från FFXIV 1.0 till FFXIV - A Realm Reborn, där de gjorde om hela spelet nästan från grunden.

Som @Priapsi skrev, så har jag försökt sammanfatta mina upplevelser i tråden han länkade.

Men kom ihåg, det finns bara en ras som man kan spela.... och en annan sak "Don't pet the Lalafells, they get angry"

Medlem
Skrivet av Luciphear:

Från vad jag sett så verkar inte New World vara något för de flesta. Det är ett väldigt nischat spel. Uppskattar att det utvecklas, absolut, men jag tror inte det är ett spel som är gjort för de flesta. FFXIV är ett spel som passar fler personer rent allmänt, tror jag!

Av vad jag har sett av det så kan jag hålla med att det är väldigt nischat

Medlem

@Dunder, @Pigge88, @Priapsi, @almblad.
Ni representerar det bästa med FZ och dess community. Tack så hjärtligt för att ni tog er tid att hjälpa mig. Och säkert andra som läser det.

Medlem

Har testat FF14 i cirka fem dagar (3-4 timmar varje kväll), inte jättemycket, men tillräckligt för att plocka upp vissa saker.

1. Loading screens överallt. Är man i en liten stad och vill gå till en annan del av den lilla staden? Loading screen. Vill jag gå ut från staden till närmaste questingzonen? Loading screen. Vill jag gå från den zonen till zonen bredvid? Loading screen.

2. Kartdesign som är den mest klaustrofobiska jag någonsin upplevt, med osynliga väggar överallt. "You see that mountain over there? Yeah, you can't go there".

3. Teleportsimulator deluxe. Varför gå 20 meter när det finns teleportstationer 20 meter åt det hållet? Teleporstationer överallt i spelet.

4. Rörelserna i spelet känns väldigt väldigt "floaty" och stela. Har väldigt svårt för det.

Det här är saker som JAG stör mig på, som jag ABSOLUT INTE kan acceptera i ett MMO. Så för mig, personligen, är FF14 en av de sämre MMO-spelen jag testat, tyvärr.

Medlem
Skrivet av Caene:

https://i.imgur.com/dDM6m4Z.png

Har testat FF14 i cirka fem dagar (3-4 timmar varje kväll), inte jättemycket, men tillräckligt för att plocka upp vissa saker.

1. Loading screens överallt. Är man i en liten stad och vill gå till en annan del av den lilla staden? Loading screen. Vill jag gå ut från staden till närmaste questingzonen? Loading screen. Vill jag gå från den zonen till zonen bredvid? Loading screen.

2. Kartdesign som är den mest klaustrofobiska jag någonsin upplevt, med osynliga väggar överallt. "You see that mountain over there? Yeah, you can't go there".

3. Teleportsimulator deluxe. Varför gå 20 meter när det finns teleportstationer 20 meter åt det hållet? Teleporstationer överallt i spelet.

4. Rörelserna i spelet känns väldigt väldigt "floaty" och stela. Har väldigt svårt för det.

Det här är saker som JAG stör mig på, som jag ABSOLUT INTE kan acceptera i ett MMO. Så för mig, personligen, är FF14 en av de sämre MMO-spelen jag testat, tyvärr.

Det är tyvärr byggt utifrån begränsningar i PS3:an, vilka ledde till punkterna 1-3 (små zoner). Vad du menar med rörelserna däremot förstod jag inte.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Quake-konnässsör
Skrivet av ecHo!:

@Dunder, @Pigge88, @Priapsi, @almblad.
Ni representerar det bästa med FZ och dess community. Tack så hjärtligt för att ni tog er tid att hjälpa mig. Och säkert andra som läser det.

Wooohoo!

Medlem
Skrivet av Caene:

https://i.imgur.com/dDM6m4Z.png

Har testat FF14 i cirka fem dagar (3-4 timmar varje kväll), inte jättemycket, men tillräckligt för att plocka upp vissa saker.

1. Loading screens överallt. Är man i en liten stad och vill gå till en annan del av den lilla staden? Loading screen. Vill jag gå ut från staden till närmaste questingzonen? Loading screen. Vill jag gå från den zonen till zonen bredvid? Loading screen.

2. Kartdesign som är den mest klaustrofobiska jag någonsin upplevt, med osynliga väggar överallt. "You see that mountain over there? Yeah, you can't go there".

3. Teleportsimulator deluxe. Varför gå 20 meter när det finns teleportstationer 20 meter åt det hållet? Teleporstationer överallt i spelet.

4. Rörelserna i spelet känns väldigt väldigt "floaty" och stela. Har väldigt svårt för det.

Det här är saker som JAG stör mig på, som jag ABSOLUT INTE kan acceptera i ett MMO. Så för mig, personligen, är FF14 en av de sämre MMO-spelen jag testat, tyvärr.

Och det är helt okej, synd att du inte gillar det men hoppas du finner ett MMO som passar dig!
Personligen är FFXIV mitt "MMO-hem" som jag alltid återvänder till.

Medlem

Kan inte annat än instämma. Har spelat i kanske ett år nu men är inte färdig på långa vägar.
Hittar man en vänlig och hjälpsam FC så har man grymt mycket roligare kan jag lova.

Rätt kul att det är så många fler nya som spelar så man får uppleva hur kul det är att lära andra spelets hemligheter.

Medlem

Efter att ha spelat i ca 20 dagar så kan jag konstatera 3 saker.

1. Det är ett väldigt bra spel. Lätt för en osocial spelare som mig att spela.
2. Det är inte som wow där du känner dig tvungen att logga in varje dag för att göra dailys/weeklys för att kunna spela endgame.
3. Det enda jag faktiskt stör mig på är begränsningarna dom var tvungna att jobba med när dom gjorde om världen. Dvs att det inte är en öppen värld. Istället är det mindre zoner där man laddas in. Hoppas verkligen att det skulle kunna gå att patcha bort på något sätt.

Medlem
Skrivet av ecHo!:

Efter att ha spelat i ca 20 dagar så kan jag konstatera 3 saker.

1. Det är ett väldigt bra spel. Lätt för en osocial spelare som mig att spela.
2. Det är inte som wow där du känner dig tvungen att logga in varje dag för att göra dailys/weeklys för att kunna spela endgame.
3. Det enda jag faktiskt stör mig på är begränsningarna dom var tvungna att jobba med när dom gjorde om världen. Dvs att det inte är en öppen värld. Istället är det mindre zoner där man laddas in. Hoppas verkligen att det skulle kunna gå att patcha bort på något sätt.

Ang punkt 3 så berör det nog att dom även var tvungna att ta hänsyn till konsolerna. Men tror of i framtiden att dom kan lösa det i takt med att konsolerna blir bättre och slopat stöd för äldre konsoler.

Medlem
Skrivet av sezth:

Ang punkt 3 så berör det nog att dom även var tvungna att ta hänsyn till konsolerna. Men tror of i framtiden att dom kan lösa det i takt med att konsolerna blir bättre och slopat stöd för äldre konsoler.

Det beror på begränsningar som fanns i PS3:an, och stödet för denna har redan tagits bort. Det dröjer nog innan vi får bort dessa, om någonsin.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av Dunder:

Det beror på begränsningar som fanns i PS3:an, och stödet för denna har redan tagits bort. Det dröjer nog innan vi får bort dessa, om någonsin.

Sant det du säger, man kan alltid hoppas att dom gör det. Men ligger nog på samma spår som dig blir nog inte av med det men vi får se i framtiden.

1
Skriv svar