Avstängd
Skrivet av Rakoon:

Vad räknas som P2W i ett MMO för dig? Boosters, inventory slots, bag slots, bank slots, osv tycker jag är pay2win och det kommer antagligen finnas.

P2W för mig är när du kan köpa något i en shop som ger dig ett direkt övertag över någon annan i spelet. Boosting (folk som boostar din karaktär genom content) är mig veterligen inte en tjänst som t ex Blizzard själv erbjuder för pengar så jag ser inte det som P2W. Inte heller extra slots.
Det är mer QoL än P2W imo…

Fast du menade kanske ”boosters” som i att man får mer XP/gör mer damage och liknande? Då kan jag hålla med om att det kan anses som P2W om man kan dominera andra lättare i PVP tack vare dessa boost-items osv…

Medlem
Skrivet av Rakoon:

Vad räknas som P2W i ett MMO för dig? Boosters, inventory slots, bag slots, bank slots, osv tycker jag är pay2win och det kommer antagligen finnas.

Bagslots och inv slots är definitivt inte pay2win. Inget som krävs för att få fördel. ESO använder liknande modell där de som subbar tex får en crafting bag som är riktigt bra men krävs inte för att kunna spela spelet. Boosters är skillnad kanske men exp boost gör ju egentligen bara att resan blir kortare till maxlvl. Blir ju inte direkt bättre för det.

Medlem

Va tycker folk? Jag testa som hastigast men gav det inte en ärlig chans, kändes lite själlöst vid första intryck men gillade stridssystemet. Hör gärna folks åsikter som spelat det längre.

Medlem
Skrivet av robbis:

Bagslots och inv slots är definitivt inte pay2win. Inget som krävs för att få fördel. ESO använder liknande modell där de som subbar tex får en crafting bag som är riktigt bra men krävs inte för att kunna spela spelet. Boosters är skillnad kanske men exp boost gör ju egentligen bara att resan blir kortare till maxlvl. Blir ju inte direkt bättre för det.

Det ger dig fördel över andra spelare, så skulle definitivt definiera det som p2w.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Rakoon:

Det ger dig fördel över andra spelare, så skulle definitivt definiera det som p2w.

Kanske, men då måste vi börja rangordna de olika P2W-grejerna som finns också.

Från första början kom det från koreanska spel där man kunde köpa sig starkare. Oftast genom att köpa ett svärd, någon rustning eller liknande. Att få lite fler bagslots är inte jämförbart med det, men båda kallas ändå P2W. Bagslots kan vara störande, men har man tillräckligt till att börja med så är det ju inte ett sådant stort problem.

Ska sägas att det enda som blivit bekräftat är att det någon gång efter release (Läs månader/år) kommer finnas boosters. Inget jag personligen har något emot då om man skulle vilja levla en alt karaktär snabbare.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Moderator | Testpilot
Skrivet av karatekex:

Va tycker folk? Jag testa som hastigast men gav det inte en ärlig chans, kändes lite själlöst vid första intryck men gillade stridssystemet. Hör gärna folks åsikter som spelat det längre.

Jag gillar konceptet och köper spelet nästan bara för vad jag hoppas spelet kommer bli i slutändan. Spelet idag har en väldigt bra men tunn grund, då quests och story i synnerhet är väldigt fattigt. Mycket repetition, och förbaskat lång väg man måste gå för att klara av dem.

Strider är kul både i PVP och PVE. Att samla resurser för att sedan sälja / crafta med är också skoj. Att få ny loot och ta sig till nya områden är också kul. Körde bara en dungeon, men det var också underhållande.

Värt att tänka på är att spelet bara har en kostnad, det man betalar för själva spelet. Det finns ingen månadskostnad.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av karatekex:

Va tycker folk? Jag testa som hastigast men gav det inte en ärlig chans, kändes lite själlöst vid första intryck men gillade stridssystemet. Hör gärna folks åsikter som spelat det längre.

Har spenderat lite drygt 70 timmar i betan och kommer definitivt att spela det färdiga spelet. En av de svagare aspekterna i betan var levlandet, där vissa väldigt enkla uppgifter gav alldeles för mycket exp, medans svårare uppgifter gav för lite. Ville man dessutom fokusera på healing och hålla sina dps-kompisar vid liv så gick det inte att levla detta genom att faktiskt hela folk, utan man fick allt försöka döda fiender med sin helarstav. Jag skrev ett långt feedback-inlägg till utvecklarna angående detta.

Spelets design uppmuntrar spelare att ge sig ut i världen och göra saker, istället för att bara teleportera kors och tvärs över kartan och skriva "lfg lvl 60 dungeon" och liknande. Detta har, i min erfarenhet, ofta lett till spontana grupperingar av spelare som helt enkelt råkar stöta på varandra för att de har olika quests i samma område.

Som gammal EVE-räv gillar jag skarpt att hela marknaden är spelarstyrd, med undantag för vissa faction items. Allt du köper på marknaden är insamlat eller tillverkat av andra spelare.

Alla kan samla in/tillverka allt i spelet förutsatt att du spenderar tiden på att levla skillsen. Vill du bli bra på att gräva efter ädelmetaller t.ex. får du helt enkelt ge dig ut och gräva så du kan bi bättre på det.

Pvp är mer baserat på att ha rätt gear för sin level och skicklighet. Skalning gör så att högre levlade spelare inte kan ångvälta över lägre levlade spelare hur som helst så länge de lägre levlade har bra/rätt gear för sin level.

Krigande över kontroll av områden behöver fixas till en del. Som det ser ut nu har försvarande sidan alldeles för stort övertag, något som återspeglas i att försvarande sidan har vunnit den större majoriteten av alla krig som har utkämpats under betan och många av krigen som vunnits av anfallande sidan har ofta varit på grund av laggande servrar och andra tekniska problem. Så där har utvecklarna en del att putsa på.

Inaktiv

Jag är sugen men sen samtidigt så är det amazon, avskyr verkligen hur det företaget hanterar sina anställda. Så tror inte det blir något av den anledningen, tyvärr.

Men kommer följa tråden av rent intresse, hoppas det tillför något nytt till genren.

Medlem
Skrivet av karatekex:

Va tycker folk? Jag testa som hastigast men gav det inte en ärlig chans, kändes lite själlöst vid första intryck men gillade stridssystemet. Hör gärna folks åsikter som spelat det längre.

Spelde 20 timmar i alfan förra året, och 25h i denna tills vi blev lvl 21 och klarade första instancen och valde att avinstallera betan för att inte spoila för mycket inför releasen. Mycket har hänt sedan förr året. Overall tycker jag det känns som en väldigt bra grund att bygga vidare på. Combaten är riktigt bra lika så craftingen. Quest är lite enformiga då det finns typ 3 olika sorters Quest. Hoppas detta utvecklas med tiden. Världen är underbar men skulle kunna ha lite mera variation men väldigt mysig att utforska och vissa ställen är riktigt coola att utforska. Ser riktigt mycket fram mot releasen.

Medlem

Jag tycker det var riktigt bra, ser verkligen fram mot att spelet släpps. Får vibbar från Dark age of camelot. Vågar man hoppas på att en grott att fightas om?

Jag hoppas på att joina ett svenskt lag där fokus är på att ha spela ihop och ha skoj med nytt spel.

Medlem

Tack @Kibbo @robbis @uberpwnage2.0 !
Låter spännande, och kommer ge det en mer ärlig chans vid release då

Medlem
Skrivet av robbis:

Spelde 20 timmar i alfan förra året, och 25h i denna tills vi blev lvl 21 och klarade första instancen och valde att avinstallera betan för att inte spoila för mycket inför releasen. Mycket har hänt sedan förr året. Overall tycker jag det känns som en väldigt bra grund att bygga vidare på. Combaten är riktigt bra lika så craftingen. Quest är lite enformiga då det finns typ 3 olika sorters Quest. Hoppas detta utvecklas med tiden. Världen är underbar men skulle kunna ha lite mera variation men väldigt mysig att utforska och vissa ställen är riktigt coola att utforska. Ser riktigt mycket fram mot releasen.

Tycker du verkligen combaten är bra? Sure den är ok och det funkar, men skulle verkligen inte säga den är bra eller riktigt bra.

Medlem

Nådde över 60h i betan nu. Och det kommer nog va tillräckligt kul med polarna för att driva in sina 400kr som det kostade. Sen är jag ytterst tveksam till hur bra det egentligen kommer vara. Hur de ska lösa faction balance på servrarna osv. Tar man inte aktivaste factionen på servern kommer det bli pannkaka tror jag.

Combaten är medioker som bäst, men tillräckligt kul för att hålla en kvar. Plus för att man kan byta spec hur som helst, bara du grindar lite.

Sen tycker jag att det märks att de gjort en medveten lång leveling, allt för att du ska köpa xp boost. Nådde level 31 på tre dagar, men det var jävligt tungrott i slutet. Iaf solo. Var man en grupp kunde man lätt göra quests som var menade för mycket högre level.

Samtidigt så kommer man väl lägga mer fokus på allt runt om quests när det väl släpps. Så xp kommer nog in vid sidan av på ett annat sätt. Det är inte ett spel som man rushar till max level på samma sätt som andra spel vill att man ska göra idag.

Blir en level 60 efter release iaf, så får vi se hur kul spelet är i längden 👍

Medlem
Skrivet av Vercadi:

Tycker du verkligen combaten är bra? Sure den är ok och det funkar, men skulle verkligen inte säga den är bra eller riktigt bra.

Det beror ju på vad man jämför med. Den hr ju mer djup än wow och andra tabtarget mmos. Jag gillar combaten, den kommer ju dessutom finslipas med tiden.

Medlem
Skrivet av karatekex:

Tack @Kibbo @robbis @uberpwnage2.0 !
Låter spännande, och kommer ge det en mer ärlig chans vid release då

Ett tips också är att se till att du har en trevlig grupp du gillar att spela med då detta känns som ett spel där solospelare inte kommer att ha roligt särskilt länge.

Medlem

28e September blir det istället. Vettigt men trökigtu

Medlem
Skrivet av LARRYLUKE:

28e September blir det istället. Vettigt men trökigtu

Ja jag läste det på deras twitter igår. Träligt men förhoppningsvis är det bäst i slutändan. Många Quest som är buggade när det är många spelare där och gör samma. Det hoppas jag dom fixar.

Medlem
Skrivet av Kibbo:

Ett tips också är att se till att du har en trevlig grupp du gillar att spela med då detta känns som ett spel där solospelare inte kommer att ha roligt särskilt länge.

Vi är 6 som spelar så vi kommer ha kul. Träligt med 5manna instancer dock.

Moderator | Testpilot
Skrivet av LARRYLUKE:

28e September blir det istället. Vettigt men trökigtu

Segt, men samtidigt får de jobba lite mer på spelet vilket jag inte ser som något dåligt. Bra koncept, hade kul, men det känns ändå som det är mycket som saknas och annat de kan fixa.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Lär inte se new world förräns nästa år om ens då. Körde en refund själv.

Känns lite som om de släpper det snart lär det dö ut efter nån månad eller två. Måste ju finnas otroligt mycket att göra i ett mmo när man kommit till endgame för att det ska hålla i längden, va jag hört verkar det inte som det har det?

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Segt, men samtidigt får de jobba lite mer på spelet vilket jag inte ser som något dåligt. Bra koncept, hade kul, men det känns ändå som det är mycket som saknas och annat de kan fixa.

Så är det ju, men man var ju redo att leva med lite skit för att kunna få spela

Skrivet av ScorpASC:

Lär inte se new world förräns nästa år om ens då. Körde en refund själv.

Känns lite som om de släpper det snart lär det dö ut efter nån månad eller två. Måste ju finnas otroligt mycket att göra i ett mmo när man kommit till endgame för att det ska hålla i längden, va jag hört verkar det inte som det har det?

Resan till max level med polare kommer vara nöje nog. Sen får man väl återkomma senare när mer content kommit.

Medlem

Hur är combaten? Får en känsla av witcher när jag tittar på det:)


signatur

Drömmer om att pyssla med spelmedia
PC/PS5
@trevligaspel Instagram/twitter

Medlem
Skrivet av aRTIG4608:

Hur är combaten? Får en känsla av witcher när jag tittar på det:)

Ganska usel. Något du skulle se i ett mobilspel.

Medlem
Skrivet av aRTIG4608:

Hur är combaten? Får en känsla av witcher när jag tittar på det:)

Tycker den är helt ok. Kanske lite klumpig.
Lite mer åt Dark Souls hållet än Witcher 3.

Medlem
Skrivet av anon_326114:

Jag är sugen men sen samtidigt så är det amazon, avskyr verkligen hur det företaget hanterar sina anställda. Så tror inte det blir något av den anledningen, tyvärr.

Men kommer följa tråden av rent intresse, hoppas det tillför något nytt till genren.

Dito! Det såg liksom precis inte tillräckligt intressant ut för att man skulle sälja sin själ.


signatur

Drömmer om att pyssla med spelmedia
PC/PS5
@trevligaspel Instagram/twitter

Medlem

Det blev en refund. Jag tycker att combaten är trist, för mycket crafting och en rätt tråkig värld. Hoppas på Ashes of Creation istället.

Medlem

Jag har köpt spelet sedan länge och har haft lagom sug för det men nu har jag ärligt inget sug alls för det längre. Ps5'an med kommande lir lockar mera, kanske plockar upp det framöver. Giĺlade det överlag när jag körde det förra året.

Medlem
Skrivet av Nerox:

Jag har köpt spelet sedan länge och har haft lagom sug för det men nu har jag ärligt inget sug alls för det längre. Ps5'an med kommande lir lockar mera, kanske plockar upp det framöver. Giĺlade det överlag när jag körde det förra året.

Om du körde det förra året så är det mycket som hänt. Jag skulle säga att det är ett helt annat spel än då. Spelade även jag då och gillade det inte super mycket. Sedan efter jag läst att dom gjort stora förändringar blev jag lite nyfiken igen o köpte det. Closed beta var som ett nytt spel.

Medlem

Bump!

Jag lär knappast vara den enda som hoppat på "det nya" New World? Har vi några aktiva spelare på forumet. Spelet verkar ha fått ungefär samma kärlek som No Man's Sky sedan release. Jag började förra veckan och tycker verkligen att spelet är precis hur härligt som helst. Får lite upptäcka allt för första gången-känsla som gjorde WoW så fantastiskt en gång i tiden.

Geeks Gaming
Skrivet av vamp:

Bump!

Jag lär knappast vara den enda som hoppat på "det nya" New World? Har vi några aktiva spelare på forumet. Spelet verkar ha fått ungefär samma kärlek som No Man's Sky sedan release. Jag började förra veckan och tycker verkligen att spelet är precis hur härligt som helst. Får lite upptäcka allt för första gången-känsla som gjorde WoW så fantastiskt en gång i tiden.

Detta måste jag ha missat! Jag la en 250h i spelet för att det var lite mysig grind och jag gillade miljöerna.
Vet du vad som är nytt?

123
Skriv svar