Sugen på SSD till PS5? PS5-arkitekten Mark Cerny avslöjar sitt val

Robot
Sugen på SSD till PS5? PS5-arkitekten Mark Cerny avslöjar sitt val
Avstängd

Om Cerny själv får välja. = Katten som tipsade om ingressen?

Medlem

Microsoft: Här har ni ett SSD-kort som ni kan stoppa in i baksidan av er konsol om ni vill ha mer lagringsutrymme.
Sony: För att utöka lagringsutrymmet på PS5 rekommenderas minst 5000 foruminlägg på Sweclockers.

Dex
Medlem

Det tog inte lång tid innan det kom ett inlägg som var Xbox vs PS här.

Medlem

Nu finns det risk för att detta räknas som dubbelpost, men jag citerar det jag skrev i den tidigare nyheten(för 1 timme sedan), eftersom att det är relevant och den förra nyheten blev utdaterad PGA denna nyhet.
Kommentarerna till denna och förra nyheten skulle också kunnat flätas ihop

"Lite pinsamt för Xbox också att den är billigare än deras lösning samtidigt som den har mer än dubbla hastigheten.
Det ska bli intressant att följa utvecklingen av NVME enheter framöver, SN850 lär ju sälja som smör nu när 10 miljoner enheter är kompatibla och den ändå kända konkurrenten kostar 300Kr mer med fläns eller 1000Kr mer utan(fläns är nog krav, men det kanske räcker med att köpa en billigare separat och montera den själv? på egen risk antar jag, så man får väl hitta något test framöver i så fall).
Ifall man kan koppla på egen kylfläns så kanske det till och med går att få ner priset 500Kr till.

SN850 utan fläns 1800-1900Kr:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5586258
Med fläns 2600Kr:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5586264

Firecuda 530 2900Kr: https://www.webhallen.com/se/product/338473-Seagate-FireCuda-....

Edit* Såg nu att Series Expansion gått ner i pris till 2400Kr, så de ligger väl ungefär på samma nivå där ifall man inte kan lösa egen kylning till SN850."

PeTTs0n La också till "Gigabyte/Aorus marknadsför [Facebook] sin 7000-lineup som passande. Finns för rimlig peng (med kylfläns), 2200-2600kr för 1TB."

Skönt att se lite utveckling i det hela.
Förhoppningsvis så blir kompabiliteten och priset ännu bättre framöver.
Jag känner ingen stress över att uppgradera själv än, men 2023 kanske det börjar kännas trångt.

Jag förstår dock att till exempel journalister/recensenter har ett mycket större behov av detta, så trevligt att de slipper hålla på att swappa spel hela tiden.
Det hade säkert också varit lite jobbigare om Series X hade samma problem, eftersom att man säkert är mer benägen att ha fler spel i och med Gamepass.

Medlem
Skrivet av Dex:

Det tog inte lång tid innan det kom ett inlägg som var Xbox vs PS här.

Mitt inlägg var ju ett uppenbart skämt.

Som jag förstått det så kan väl Sonys lösning vara billigare än MS? Snabbare också dessutom så klart.

Dex
Medlem
Skrivet av r4v3nl0rd:

Mitt inlägg var ju ett uppenbart skämt.

Som jag förstått det så kan väl Sonys lösning vara billigare än MS? Snabbare också dessutom så klart.

Ja jag anade det då du inte brukar starta "konsol krig" direkt så var mest lite förvånad

Ja jag tror nog att man kan få det lite billigare då det kan bli lite mer konkurrens för Sonys hårddiskar eftersom man kan välja så många olika aktörer och storlekar. Om jag har förstått det rätt så är det väl "bara" Seagate och 1TB som gäller till Xbox? Eller har man fler val där?

Medlem
Skrivet av Dex:

Ja jag anade det då du inte brukar starta "konsol krig" direkt så var mest lite förvånad

Ja jag tror nog att man kan få det lite billigare då det kan bli lite mer konkurrens för Sonys hårddiskar eftersom man kan välja så många olika aktörer och storlekar. Om jag har förstått det rätt så är det väl "bara" Seagate och 1TB som gäller till Xbox? Eller har man fler val där?

Ja, 1TB, det stämmer. Har själv inte köpt någon sticka ännu. Kostar mer än det smakar just nu känner jag. Får duga med det interna plus en Samsung T5 500GB extern tills vidare.

Medlem

"Det är dock inte vilken SSD som helst som gäller utan det krävs M.2 SSD-enheter med skrivhastigheter på 5500 MB/s eller bättre."

Ni bör vara lite försiktiga med denna siffra så folk inte springer och köper något som kanske inte fungerar.

Sony/Cerny har tidigare pratat om att det krävs 7000 MB/s och både den enhet Seagate presenterade som godkänd tidigare i veckan och den som nu Cerny valt klarar den hastigheten.

Medlem
Skrivet av Margy:

"Det är dock inte vilken SSD som helst som gäller utan det krävs M.2 SSD-enheter med skrivhastigheter på 5500 MB/s eller bättre."

Ni bör vara lite försiktiga med denna siffra så folk inte springer och köper något som kanske inte fungerar.

Sony/Cerny har tidigare pratat om att det krävs 7000 MB/s och både den enhet Seagate presenterade som godkänd tidigare i veckan och den som nu Cerny valt klarar den hastigheten.

Precis. Jag skulle inte få för mig o peta i en SSD som läser saktare än den interna som sitter i vid köp.
Spel som rift apart hade inte varit så kul spela om spelet plötsligt fryser tlll ngn sekund varje gång man ger sig igenom en rift ex för att SSDn inte läser snabbt nog.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem
Skrivet av Margy:

"Det är dock inte vilken SSD som helst som gäller utan det krävs M.2 SSD-enheter med skrivhastigheter på 5500 MB/s eller bättre."

Ni bör vara lite försiktiga med denna siffra så folk inte springer och köper något som kanske inte fungerar.

Sony/Cerny har tidigare pratat om att det krävs 7000 MB/s och både den enhet Seagate presenterade som godkänd tidigare i veckan och den som nu Cerny valt klarar den hastigheten.

Nu ska man så klart vara försiktig med dessa siffror säkerligen då det fortfarande bara är beta, men det är sony själva som rekommenderar hastigheten. "Sequential read speed: 5,500MB/s or faster is recommended". Går att läsa i supportinfon kring betauppdateringen. https://www.playstation.com/en-us/support/hardware/ps5-instal...

Medlem
Skrivet av Doed:

Nu ska man så klart vara försiktig med dessa siffror säkerligen då det fortfarande bara är beta, men det är sony själva som rekommenderar hastigheten. "Sequential read speed: 5,500MB/s or faster is recommended". Går att läsa i supportinfon kring betauppdateringen. https://www.playstation.com/en-us/support/hardware/ps5-instal...

Det är dessutom en rekommendation, och inte ett krav. "Recommended" =/= "required", trots allt.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem
Skrivet av Doed:

Nu ska man så klart vara försiktig med dessa siffror säkerligen då det fortfarande bara är beta, men det är sony själva som rekommenderar hastigheten. "Sequential read speed: 5,500MB/s or faster is recommended". Går att läsa i supportinfon kring betauppdateringen. https://www.playstation.com/en-us/support/hardware/ps5-instal...

Det är rekommendationer för att beta-testa ny firmware.

"Please check the guide below for more information. Please note that because this is a beta, features and specifications described herein may change prior to the official system software release."

Det kan vara bra att vara försiktiga med att använda dessa siffror som att det är klart att det är vad som gäller.

Medlem
Skrivet av Margy:

Det är rekommendationer för att beta-testa ny firmware.

"Please check the guide below for more information. Please note that because this is a beta, features and specifications described herein may change prior to the official system software release."

Det kan vara bra att vara försiktiga med att använda dessa siffror som att det är klart att det är vad som gäller.

Även om det bara är beta så blir ju den negativa PR som följer om det INTE fungerar inte så bra för Sony så jag är tveksam till att de skulle rekommendera något som gör spelupplevelsen märkbart påverkad. Jag vet att när Cerny gick igenom detta för länge sen nu så pratade man om 7GB/s som minimum mest troligt pga portar och andra egentliga "mellanhänder" men detta kan man ju löst med software eller firmware för att få ner den hastighet som krävs, eller så har man insett när man väl börjar testa att 5500MB/s räcker. Det är fortfarande publik information som man kan använda sig av. Det är ju inte så att Sony INTE har testat detta internt, det har de så klart gjort i mängder innan de väljer att släppa en beta ens.

Edit: Det stora problemet med detta är ju det faktum att det säkert går att köra en disk som på pappret klarar 5500MB/s men kanske i slutändan inte riktigt når hela vägen i operativsystemet till PS5, vilket så klart kommer vara ett problem framöver också. Jag har alltid gillat att jag kunnat köpa själv och sätta i vilken hårddisk jag än velat i mina playstation-konsoler. Så även denna gång ur personligt perspektiv, men det börjar på riktigt bli riktigt besvärligt för de som inte är insatta i såna här saker så för första gången kan jag nog tycka i det stora perspektivet att microsofts lösning för Series-konsolerna är smartare för kunderna.

Medlem
Skrivet av r4v3nl0rd:

Ja, 1TB, det stämmer. Har själv inte köpt någon sticka ännu. Kostar mer än det smakar just nu känner jag. Får duga med det interna plus en Samsung T5 500GB extern tills vidare.

Jag kommer med vänta på att lagringspriser ska sjunka. Interna disken som följer med samt 2 TB extern gör ändå jobbet okej hittils. Man vill inte behöva punga ut med 2 papp för extra konsollagring. Blir stövlar till barnen istället 😂

Medlem

Bevis på att Ps5 släpptes för tidigt när funktioner/kontakter är i beta efter release...

Medlem

Jag menar bara att det kan vara problematiskt att många sajter använder siffror som att de är slutgiltiga innan det finns information om vad som gäller vid det officiella släppet. Det kan vara så att man löst eventuella saker som krävde högre hastighet men det skulle också kunna vara krav för betan då man annars skulle få väldigt få som kan testa.

Skrivet av Doed:

...men det börjar på riktigt bli riktigt besvärligt för de som inte är insatta i såna här saker så för första gången kan jag nog tycka i det stora perspektivet att microsofts lösning för Series-konsolerna är smartare för kunderna.

Jag tror att de flesta tillverkare och webbutiker kommer att ange vad som är kompatibelt med PS5 och det lär säkert stå på många förpackningar också.

Medlem
Skrivet av Margy:

Jag menar bara att det kan vara problematiskt att många sajter använder siffror som att de är slutgiltiga innan det finns information om vad som gäller vid det officiella släppet. Det kan vara så att man löst eventuella saker som krävde högre hastighet men det skulle också kunna vara krav för betan då man annars skulle få väldigt få som kan testa.

Absolut, jag förstår det men en beta ska ju i praktiken vara en nästintill färdig produkt, eller uppdatering i detta fallet. Jag tror att hastigheten i sig ska vara lugnt just kring detta. Personligen så skulle jag ju själv aldrig köpa något under 6500MB/s bara för att se till att hålla mig på den säkra sidan. Men vi vet ju inte på riktigt vad 5500MB/s faktiskt ger förrän vi får se lite riktiga jämförelser.

Skrivet av Margy:

Jag tror att de flesta tillverkare och webbutiker kommer att ange vad som är kompatibelt med PS5 och det lär säkert stå på många förpackningar också.

Det kanske det gör, men det är ingen officiell licensering på något vis så det är egentligen inga garantier på att det fungerar heller vilket ju är problematiskt. Fördelen med detta sättet är ju så klart att det går att prispressa om man verkligen vill, något som är omöjligt att göra när man ska köpa extra lagring till Series X/S.

Medlem
Skrivet av Gaara:

Bevis på att Ps5 släpptes för tidigt när funktioner/kontakter är i beta efter release...

Konsoler uppdateras under så gott som hela deras livslängd och nya funktioner släpps allt eftersom. Så har det varit i många generationer nu.


signatur

Kunskapsförmedlare.

Skrivet av Margy:

"Det är dock inte vilken SSD som helst som gäller utan det krävs M.2 SSD-enheter med skrivhastigheter på 5500 MB/s eller bättre."

Ni bör vara lite försiktiga med denna siffra så folk inte springer och köper något som kanske inte fungerar.

Sony/Cerny har tidigare pratat om att det krävs 7000 MB/s och både den enhet Seagate presenterade som godkänd tidigare i veckan och den som nu Cerny valt klarar den hastigheten.

antar du menar läshastighet egentligen va?? för den Cerny själv rekomenderar har ju en skrivhastighet på
5 300 MB/sek


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

Dex
Medlem
Skrivet av r4v3nl0rd:

Ja, 1TB, det stämmer. Har själv inte köpt någon sticka ännu. Kostar mer än det smakar just nu känner jag. Får duga med det interna plus en Samsung T5 500GB extern tills vidare.

Nä det håller jag med om. Har typ 300G ledigt så känner inte heller något behov av att uppgradera direkt. Spelar inte mer än 3-4 spel max ändå

Medlem
Skrivet av Snake Plissken:

antar du menar läshastighet egentligen va?? för den Cerny själv rekomenderar har ju en skrivhastighet på
5 300 MB/sek

Självklart.

"Skrivhastighet" är citerat ut FZ:as artikel.

Medlem
Skrivet av r4v3nl0rd:

Microsoft: Här har ni ett SSD-kort som ni kan stoppa in i baksidan av er konsol om ni vill ha mer lagringsutrymme.
Sony: För att utöka lagringsutrymmet på PS5 rekommenderas minst 5000 foruminlägg på Sweclockers.

Alternativ version:

Microsoft: Här har ni ett, av oss designat, exklusivt SSD kort som enbart går att koppla in i en Xbox. kostar bara 2600kr för 1TB och har noll PC kompatibilitet
Sony: Välj vilken kompatibel SSD som ni vill, funkar i både PS5 och PC, och priset styrs av SSD-tillverkaren.


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Medlem

WD är bra skit. Aldrig haft problem med deras diskar.
Seagate är en helt annan historia.

Medlem
Skrivet av matt76:

Alternativ version:

Microsoft: Här har ni ett, av oss designat, exklusivt SSD kort som enbart går att koppla in i en Xbox. kostar bara 2600kr for 1TB och har noll PC kompatibilitet
Sony: Välj vilken kompatibel SSD som ni vill, funkar i både PS5 och PC, och priset styrs av SSD-tillverkaren.

Det är också ett sätt att se på det.

Medlem
Skrivet av Doed:

Absolut, jag förstår det men en beta ska ju i praktiken vara en nästintill färdig produkt, eller uppdatering i detta fallet. Jag tror att hastigheten i sig ska vara lugnt just kring detta. Personligen så skulle jag ju själv aldrig köpa något under 6500MB/s bara för att se till att hålla mig på den säkra sidan. Men vi vet ju inte på riktigt vad 5500MB/s faktiskt ger förrän vi får se lite riktiga jämförelser.

Det kanske det gör, men det är ingen officiell licensering på något vis så det är egentligen inga garantier på att det fungerar heller vilket ju är problematiskt. Fördelen med detta sättet är ju så klart att det går att prispressa om man verkligen vill, något som är omöjligt att göra när man ska köpa extra lagring till Series X/S.

Det kommer ju fler tillverkare längre fram till Series konsolerna.

https://www.theverge.com/2020/9/24/21453904/microsoft-xbox-se...

” Microsoft tells me more suppliers and additional sizes will be available in the future, but the $219.99 price will still surprise many potential next-gen Xbox owners.”

Men det är klart att de troligen måste bli godkända av MS, för att fungera.
Antar samma gäller Sony, för om de börjar godkänna allt som liknar en M.2 disk. Så blir det garanterat en mardröm för Sony att hantera, när människor klagar på forum och med youtube klipp över dåliga spelupplevelser. Bara för att det har installerat för långsamma diskar.

Medlem
Skrivet av r4v3nl0rd:

Microsoft: Här har ni ett SSD-kort som ni kan stoppa in i baksidan av er konsol om ni vill ha mer lagringsutrymme.
Sony: För att utöka lagringsutrymmet på PS5 rekommenderas minst 5000 foruminlägg på Sweclockers.

Kommer ihåg när Microsoft sålde hårddiskar till 360 till hutlösa överpriser medans på PS3 så kunde man stoppa i en vanlig 2,5" hårddisk. Lite intressant att dom fortfarande går samma väg.

Fast jag känner mig aningen mer tveksam till Sonys alternativ den här gången då det verkar ganska rörigt, och då är jag ändå ganska insatt.

Gnällkuk
Skrivet av mh76:

WD är bra skit. Aldrig haft problem med deras diskar.
Seagate är en helt annan historia.

Håller med angående Seagate, däremot är WD långt ifrån var de en gång varit. Faktum är att de har varit rätt kassa de senaste åren, så pass att världens största molnlagringsleverantör helt slutat använda WD under ett par år.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Hur många spel utöver kanske senaste Rachet and Clank är det som ens drar nytta av 5500mb/s eller bättre?

Verkar överflödigt att kräva relativt dyra SSD när Sony fortfarande har en fot kvar i gamla konsol-generationen.

Just nu borde en billigare SSD räcka, kan man köpa en bättre sedan om ett par år när nextgen dragit igång på allvar och priserna på de snabbare SSD sjunkit.

Medlem
Skrivet av lampis:

Konsoler uppdateras under så gott som hela deras livslängd och nya funktioner släpps allt eftersom. Så har det varit i många generationer nu.

Playstation 4 hade väl exempelvis inte stöd för extern lagring i början om jag inte missminner mig?


signatur

PSN: MrOakenborn

12
Skriv svar