Sugen på SSD till PS5? PS5-arkitekten Mark Cerny avslöjar sitt val

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Hur många spel utöver kanske senaste Rachet and Clank är det som ens drar nytta av 5500mb/s eller bättre?

Verkar överflödigt att kräva relativt dyra SSD när Sony fortfarande har en fot kvar i gamla konsol-generationen.

Just nu borde en billigare SSD räcka, kan man köpa en bättre sedan om ett par år när nextgen dragit igång på allvar och priserna på de snabbare SSD sjunkit.

Är väl lika bra att köpa en på 7 GB/s läshastighet och få det avklarat? Vem fan sitter och väntar på att spara en tusenlapp om ens det.
Spelen kommer ändå aldrig överskrida hastigheten då Sony måste anpassa alla spel efter denna hastighet.

Medlem
Skrivet av lampis:

Konsoler uppdateras under så gott som hela deras livslängd och nya funktioner släpps allt eftersom. Så har det varit i många generationer nu.

Nämn en generation som har haft en brickad port på moderkortet som blivit aktiverad med ny firmware.
Just saying, detta är ingen normalitet öht.

Medlem
Skrivet av Oakenborn:

Playstation 4 hade väl exempelvis inte stöd för extern lagring i början om jag inte missminner mig?

Nej, det är inte ovanligt att sådana funktioner kommer med tiden.


signatur

Kunskapsförmedlare.

Medlem
Skrivet av KeyserSoze:

Nämn en generation som har haft en brickad port på moderkortet som blivit aktiverad med ny firmware.
Just saying, detta är ingen normalitet öht.

Försök läsa det jag skrev en gång till.


signatur

Kunskapsförmedlare.

Medlem
Skrivet av lampis:

Försök läsa det jag skrev en gång till.

Medlem

Så länge man inte spelar Warzone så behövs det faktiskt inte mer utrymme

Medlem
Skrivet av SunShine:

Precis. Jag skulle inte få för mig o peta i en SSD som läser saktare än den interna som sitter i vid köp.
Spel som rift apart hade inte varit så kul spela om spelet plötsligt fryser tlll ngn sekund varje gång man ger sig igenom en rift ex för att SSDn inte läser snabbt nog.

Det lär bli ännu värre när konsolen vill streama data i och med bland annat sampler feadback eller liknande tekniker.
Det lär ju finnas en god anledning till att Sony väljer snabbare lagring framför GPU/CPU prestanda.

Antar då också att Series X och PS5 har ungefär samma tillverkningskostnad.

Skrivet av Doed:

Nu ska man så klart vara försiktig med dessa siffror säkerligen då det fortfarande bara är beta, men det är sony själva som rekommenderar hastigheten. "Sequential read speed: 5,500MB/s or faster is recommended". Går att läsa i supportinfon kring betauppdateringen. https://www.playstation.com/en-us/support/hardware/ps5-instal...

Skrivet av PeTTs0n:

Det är dessutom en rekommendation, och inte ett krav. "Recommended" =/= "required", trots allt.

How to add an M.2 SSD to PS5, Sony

"Please note that because this is a beta, features and specifications described herein may change prior to the official system software release."

och

"You should carefully review drive specifications prior to purchase and contact the vendor or manufacturer if you need further information. SIE cannot guarantee that all M.2 SSD devices meeting the described specifications will work with your console and assumes no responsibility for the selection, performance or use of third-party products.

Not all games are necessarily playable with the exact same performance provided by the PS5 console’s internal Ultra-High Speed SSD, even where the M.2 SSD device’s sequential read speed is faster than 5500MB/s.

If you experience problems while playing a game installed on M.2 SSD storage, move the game to the internal Ultra-High Speed console storage.

Do PS5 consoles support Host Memory Buffer?
No. Additionally, M.2 SSD devices that support HMB (Host Memory Buffer) may see slower-than-expected performance because the PS5 does not support HMB."

Så nej, det räcker inte ens att kolla på specifikationerna här.
Antingen så kollar man på Sonys lista över godkända lagringsenheter eller så kollar man med återförsäljare alternativt tillverkare ifall man vill vara trygg med sitt köp.
Påstår någon av dessa parter att det ska fungera så borde man i alla fall kunna få tillbaka pengarna ifall det blir problem.
Det är alltså dumt att försöka chansa och hoppas på att en disk som ser ut att följa specifikationerna kommer att fungera, även ifall det fungerar att koppla in så kan man få problem med till exempel värme alternativt att spel som släpps senare vill ha mer prestanda och det börjar krångla då istället.

Jag skulle tro att konsolen inte känner av hastigheter eller tillverkare utan bara att det är en PCIe 4 enhet och att det verkar vara rätt protokoll eller liknande, alltså att inte Sony satt någon spärr för modell eller liknande.

Skrivet av Snake Plissken:

antar du menar läshastighet egentligen va?? för den Cerny själv rekomenderar har ju en skrivhastighet på
5 300 MB/sek

Sony har väl inte rekommenderat någon skrivhastighet?
Firecuda 530 som dem rekommenderar har bara 3500MB/s på 500GB varianten, får väl se ifall de missat det eller ifall det går bra med så långsam skrivning.

Skrivet av Iceman88:

Det kommer ju fler tillverkare längre fram till Series konsolerna.

https://www.theverge.com/2020/9/24/21453904/microsoft-xbox-se...

” Microsoft tells me more suppliers and additional sizes will be available in the future, but the $219.99 price will still surprise many potential next-gen Xbox owners.”

Men det är klart att de troligen måste bli godkända av MS, för att fungera.
Antar samma gäller Sony, för om de börjar godkänna allt som liknar en M.2 disk. Så blir det garanterat en mardröm för Sony att hantera, när människor klagar på forum och med youtube klipp över dåliga spelupplevelser. Bara för att det har installerat för långsamma diskar.

Svårt att säga vad detta betyder dock, var det inte olika tillverkare även på Microsoft tidigare system, bara att slutanvändaren inte hade någon större insyn i detta eftersom att alla enheter har samma skal?
Utvecklarna kommer förmodligen alltså inte att kunna börja sälja egna minnen, Microsoft köper minnen som blir av flera utvecklarna framöver och sedan säljer vidare till slutkunden, så som det varit förut?
Microsoft bör då kunna få ner priset som de kan välja att föra vidare till slutkunden, ifall de känner för det.

Men visst, det kan ju bli så som du tror att det liknar Sonys lösning, då tror jag dock att Microsoft tar ut licenskostnad för detta istället.

Youtube och forumanvändare får skylla sig lite själva, ifall de inte gjort som jag nämnde tidigare.

Skrivet av Sapiens:

Hur många spel utöver kanske senaste Rachet and Clank är det som ens drar nytta av 5500mb/s eller bättre?

Verkar överflödigt att kräva relativt dyra SSD när Sony fortfarande har en fot kvar i gamla konsol-generationen.

Just nu borde en billigare SSD räcka, kan man köpa en bättre sedan om ett par år när nextgen dragit igång på allvar och priserna på de snabbare SSD sjunkit.

Du kan ju annars köra spel via USB nu istället så slipper du NVME, det är ju typ samma spel fast med lägre kvalité(alltså bakåtkompabilitet).
Så nästan alla spel har ju stöd för billig lagring

Skrivet av KeyserSoze:

Nämn en generation som har haft en brickad port på moderkortet som blivit aktiverad med ny firmware.
Just saying, detta är ingen normalitet öht.

Bland annat Segas och Nintendos konsoler har ofta haft expansionsportar som inte går att använda tills vidare.
PS2:ans lagringsenhet hade väl ingen funktion vid release heller?

Problematiken med expansion av lagring är inte heller stor nu i början, det är en ganska liten grupp användare som verkligen vill expandera redan nu.
Jag är i alla fall glad över att Sony valde en lagringslösning som ligger i framkant, det kommer med största sannolikhet ge utdelning en bit in i generationen, även om det finns få enheter och att det är dyrt nu de första två åren typ.

Avstängd

Kunde man inte stoppat i en duglig disk från början?

Medlem
Skrivet av lampis:

Konsoler uppdateras under så gott som hela deras livslängd och nya funktioner släpps allt eftersom. Så har det varit i många generationer nu.

Nu pratar vi om en expansionport som funnits redan dag1 som inte fungerat förrän nu 9månader efter lansering...

Medlem
Skrivet av Gaara:

Nu pratar vi om en expansionport som funnits redan dag1 som inte fungerat förrän nu 9månader efter lansering...

Som på Nintendo 64 med dess "Expansion Pack"?


signatur

Kunskapsförmedlare.

Medlem
Skrivet av lampis:

Som på Nintendo 64 med dess "Expansion Pack"?

Ram-minne uppgradering ja. Helt annan sak den porten fungerade bara det att inga spel använde det ibörjan så den släpptes inte med en gång.

Om du köper nytt moderkort till datorn vill du vänta 9månader på att portar för hårddiskar ska fungera?

Medlem
Skrivet av Gaara:

Ram-minne uppgradering ja. Helt annan sak den porten fungerade bara det att inga spel använde det ibörjan så den släpptes inte med en gång.

Om du köper nytt moderkort till datorn vill du vänta 9månader på att portar för hårddiskar ska fungera?

Min PS5 funkar fint. Gör inte din det menar du?


signatur

Kunskapsförmedlare.

Medlem

Gäsp. Känns som ännu en sak många gapar om och kräver ska finnas, men som faktiskt används av en minoritet i slutändan (likt bakåtkompatibilitet längre än föregående generation).

Medlem
Skrivet av lampis:

Min PS5 funkar fint. Gör inte din det menar du?

Fast porten personen i fråga pratar om kan du ju inte använda förrän du fått beta versionen till din ps5.

Medlem
Skrivet av lars_kongo:

Gäsp. Känns som ännu en sak många gapar om och kräver ska finnas, men som faktiskt används av en minoritet i slutändan (likt bakåtkompatibilitet längre än föregående generation).

Om 3-4 år så blir det nog rätt många som har uppgraderat.
Nu vet jag inte riktigt hur siffrorna har sett ut innan, det kanske inte är så vanlig i och för sig att folk köpte större lagring tidigare generationer, utan klara sig på standard, även fast att det var lite trångt.

Men ifall man får 1 TB för runt 1000 till ca 1400Kr om 3 år så tror jag nog många kommer köpa det, med tanke på att inflation och att man redan är beredd att betala 6000Kr för konsolen så är det inte så mycket.
Redan nu så kostar ju 1TB lagring 1800-1900 plus kylfläns, det är därför jag skulle gissa på att vi förhoppningsvis ligger i den prisklassen om 3 år.
Kanske GTA 6 eller något liknande blir spelet som motiverar många att utöka

Medlem
Skrivet av Lilagröt:

Fast porten personen i fråga pratar om kan du ju inte använda förrän du fått beta versionen till din ps5.

Jag ser verkligen inte problemet här. Har folk köpt en PS5 för just den porten..? Jag tror inte att den funktionen efterfrågas av speciellt många än så länge. Det inbyggda minnet räcker gott och väl för de allra flesta än så länge.


signatur

Kunskapsförmedlare.

Medlem
Skrivet av lampis:

Jag ser verkligen inte problemet här. Har folk köpt en PS5 för just den porten..? Jag tror inte att den funktionen efterfrågas av speciellt många än så länge. Det inbyggda minnet räcker gott och väl för de allra flesta än så länge.

Självklart har ingen köpt konsolen för den porten. Men att ha möjlighet att sätta i extra lagring är bra att ha främst för folk som inte har 500Mbit eller snabbare internet. Speciellt när man bara har strax över 600GB ledigt. Har själv fått rensa min Xbox series x flera gånger redan.
Men alla använder sina konsoler olika vissa har ju bara 2 spel åt gången installerat.
Hade jag bott i min gamla lägenhet med 13Mbit adsl skulle jag verkligen skaffat extra lagringen till xboxet direkt.

Medlem
Skrivet av Lilagröt:

Självklart har ingen köpt konsolen för den porten. Men att ha möjlighet att sätta i extra lagring är bra att ha främst för folk som inte har 500Mbit eller snabbare internet. Speciellt när man bara har strax över 600GB ledigt. Har själv fått rensa min Xbox series x flera gånger redan.
Men alla använder sina konsoler olika vissa har ju bara 2 spel åt gången installerat.
Hade jag bott i min gamla lägenhet med 13Mbit adsl skulle jag verkligen skaffat extra lagringen till xboxet direkt.

Spelen tar vanligtvis upp betydligt mindre plats på PS5 jämfört med Xbox Series X så PS5-ägare behöver inte rensa bort spel i samma utstreckning som Xbox-ägare.


signatur

Kunskapsförmedlare.

Medlem
Skrivet av lampis:

Spelen tar vanligtvis upp betydligt mindre plats på PS5 jämfört med Xbox Series X så PS5-ägare behöver inte rensa bort spel i samma utstreckning som Xbox-ägare.

Det är jag medveten om i vissa fall är det en imponerande stor skillnad medan i andra så är det knappt någon skillnad, men det har inte med saken att göra. Nu råkar jag äga en xbox skulle jag ägt en ps5 och haft dåligt internet hade jag också skaffat en expansions ssd snabbt. XBSX har dessutom 135GB extra att installera spel på så i slutändan blir det nog ungefär lika många spel som får plats.

Medlem
Skrivet av Lilagröt:

Det är jag medveten om i vissa fall är det en imponerande stor skillnad medan i andra så är det knappt någon skillnad, men det har inte med saken att göra. Nu råkar jag äga en xbox skulle jag ägt en ps5 och haft dåligt internet hade jag också skaffat en expansions ssd snabbt. XBSX har dessutom 135GB extra att installera spel på så i slutändan blir det nog ungefär lika många spel som får plats.

Har det inte med saken att göra? Varför tog du upp spelrensning då?


signatur

Kunskapsförmedlare.

Medlem
Skrivet av lampis:

Har det inte med saken att göra? Varför tog du upp spelrensning då?

Ja vilket system man pratar om har ju inte med saken att göra. Utrymmet tar slut fort oavsett om man pratar om Xbox, Playstation eller Nintendo konsoler. I alla fall de två senaste generationerna.
På ps3/360 behövdes ju oftast inte spelen installeras.

12
Skriv svar