Take-Two tror inte på Xbox Game Pass

Robot
Take-Two tror inte på Xbox Game Pass

Take-Two är fortfarande inte övertygade.

#GTA, #Game-pass, #Take-two


Medlem

Borde inte detta vara en rätt bra modell för att tjäna pengar på microtransaktioner etc? Spelet är gratis, vilket ger en större spelarskara. Dessa känner sig i sin tur mer manade att vilja ge tillbaka och mer villiga att överväga ingame-köp.

Medlem
Skrivet av My2nd:

Borde inte detta vara en rätt bra modell för att tjäna pengar på microtransaktioner etc? Spelet är gratis, vilket ger en större spelarskara. Dessa känner sig i sin tur mer manade att vilja ge tillbaka och mer villiga att överväga ingame-köp.

Är det inte bättre att gå helt free to play då? Dock tror jag inte antal spelare och möjliga köpare av mikrotransaktioner är ett problem för Take-Two

Medlem
Skrivet av My2nd:

Borde inte detta vara en rätt bra modell för att tjäna pengar på microtransaktioner etc? Spelet är gratis, vilket ger en större spelarskara. Dessa känner sig i sin tur mer manade att vilja ge tillbaka och mer villiga att överväga ingame-köp.

Det kan nog stämma i vissa fall men när du har ett spel som GTA 5 som kan sälja 150 miljoner exemplar så kan det omöjligt löna sig. Sen är det knappast i spelarnas bästa intresse att sätta ännu mer fokus på mikrotransaktioner.

Medlem

Microsoft måste blöda pengar på game pass.
Får se hur länge kvalitén eller priset hålls så pass lågt.
Tänker som utvecklare måste att hamna på game pass vara ungefär som att drunkna på Steam eller Google. Förutom att MS har betalat en slant gissar jag.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Microsoft måste blöda pengar på game pass.
Får se hur länge kvalitén eller priset hålls så pass lågt.
Tänker som utvecklare måste att hamna på game pass vara ungefär som att drunkna på Steam eller Google. Förutom att MS har betalat en slant gissar jag.

Jo det kostar nog ganska mycket men med tanke på storleken på företaget är det nog inga problem. Detta är jänkarnas sätt att göra affärer på. Man ville ju som bekant köpa Nintendo för några år sedan men den gubben gick ju inte.

På detta sätt är man kvar i leken och får väldigt mycket goodwill.

Medlem

Skulle nog aldrig bry mig om att slänga upp spel på sådana här tjänster om jag var så stor som take two heller.
Jösses vad kosing de drar in då folk faktiskt köper deras spel o även alla microtransaktioner som slängs in med verkar det som

Skrivet av Kavakava83:

Jo det kostar nog ganska mycket men med tanke på storleken på företaget är det nog inga problem. Detta är jänkarnas sätt att göra affärer på. Man ville ju som bekant köpa Nintendo för några år sedan men den gubben gick ju inte.

På detta sätt är man kvar i leken och får väldigt mycket goodwill.

Sant men de svarar också inför aktieägarna och de vill så klart inte se företaget blöda pengar hur länge som helst. De har nog fått sätta en bortre tidsgräns och om inte tjänsten börjar generera pengar till dess kan de tvingas lägga ner den.
Det var jävligt när de skrota xbox där ett tag ex pga kritiska röster från de med värdepapper.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem

Grejen med spel som GTA är ju att alla köper dom ändå, då behöver dom inte ligga på någon tjänst som Game Pass.

Medlem

Man märker hur oroliga Take-Two är över att game pass växt så pass mycket. Annars hade de inte gjort dessa uttalande varannan månad..


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Medlem
Skrivet av Molotov:

Microsoft måste blöda pengar på game pass.
Får se hur länge kvalitén eller priset hålls så pass lågt.
Tänker som utvecklare måste att hamna på game pass vara ungefär som att drunkna på Steam eller Google. Förutom att MS har betalat en slant gissar jag.

Förmodligen men MS tänker i det långa loppet. Snart kommer deras streaming tjänst på en sticka som man kan koppla in till TV'n och spela gamepass spel på. Nästa steg blir nog att ha gamepass förinstallerat på alla TV's som säljs och då kommer dom vinna massa mark på det.

Många kommer nog tänka varför man ska köpa en konsol när den redan finns i TV'n.

Medlem
Skrivet av jehuty:

Förmodligen men MS tänker i det långa loppet. Snart kommer deras streaming tjänst på en sticka som man kan koppla in till TV'n och spela gamepass spel på. Nästa steg blir nog att ha gamepass förinstallerat på alla TV's som säljs och då kommer dom vinna massa mark på det.

Många kommer nog tänka varför man ska köpa en konsol när den redan finns i TV'n.

Ja det blir säkert så.
Men då tror jag inte det är spel som jag kommer vara intresserad av. Jag tror det kommer bli urvattnat.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Kleptoman:

Man märker hur oroliga Take-Two är över att game pass växt så pass mycket. Annars hade de inte gjort dessa uttalande varannan månad..

Känner mer som dig här än något annat. Då kan de lika gärna säga att Netflix-modellen inte funkar heller. Köper inte det.

ELF
Medlem

Ser inte heller varför de skulle bry sig om det då de säljer så bra. Gamepass skulle jag bara se som ett sett att synas på om spelet inte har hörts och synts i media. Ser det även som ett sätt att klämma ur lite extra kosing ur spelet när det har blivit gammalt och förlegat.


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Medlem
Skrivet av SunShine:

Skulle nog aldrig bry mig om att slänga upp spel på sådana här tjänster om jag var så stor som take two heller.
Jösses vad kosing de drar in då folk faktiskt köper deras spel o även alla microtransaktioner som slängs in med verkar det som

Sant men de svarar också inför aktieägarna och de vill så klart inte se företaget blöda pengar hur länge som helst. De har nog fått sätta en bortre tidsgräns och om inte tjänsten börjar generera pengar till dess kan de tvingas lägga ner den.
Det var jävligt när de skrota xbox där ett tag ex pga kritiska röster från de med värdepapper.

Lugn nu lillebror, aktieägarna är nog gladare än någonsin och läs en bok om ekonomi

Medlem

Game Pass är bra men Take Two tjänar nog mer på att sälja spel som GTA själva.

Medlem
Skrivet av jehuty:

Förmodligen men MS tänker i det långa loppet. Snart kommer deras streaming tjänst på en sticka som man kan koppla in till TV'n och spela gamepass spel på. Nästa steg blir nog att ha gamepass förinstallerat på alla TV's som säljs och då kommer dom vinna massa mark på det.

Många kommer nog tänka varför man ska köpa en konsol när den redan finns i TV'n.

Förmodligen för att man vill kunna spela de riktigt påkostade AAA-spelen som INTE finns på gamepass, och det är ganska många....

Medlem
Skrivet av lars_kongo:

Förmodligen för att man vill kunna spela de riktigt påkostade AAA-spelen som INTE finns på gamepass, och det är ganska många....

Vet inte om du är seriös eller inte men alla MS titlar kommer till game pass dag 1 och AAA spel är inte ens bra längre. Kan inte ens komma på det senaste som var riktigt bra utöver RDR2. Men kan komma på tiotal indiespel och en del AA spel. Jag finner mest spelmagi i AA spel numera.

Medlem

Har dom fixat The Ascent på Xbox Game Pass och lagt till RTX/DLSS? Det är det enda negativa jag har stött på med Game Pass än så länge, tycker det är en toppentjänst!


signatur

Nerd 4 life, yo.

Medlem
Skrivet av Vercadi:

Vet inte om du är seriös eller inte men alla MS titlar kommer till game pass dag 1 och AAA spel är inte ens bra längre. Kan inte ens komma på det senaste som var riktigt bra utöver RDR2. Men kan komma på tiotal indiespel och en del AA spel. Jag finner mest spelmagi i AA spel numera.

Kanske dags att skaffa ett playstation då så du kan få spela massa bra AAA titlar.

Medlem
Skrivet av Lirilesh:

Känner mer som dig här än något annat. Då kan de lika gärna säga att Netflix-modellen inte funkar heller. Köper inte det.

Netflix kanske inte är så bra att jämföra med.

De har finansierat sin verksamhet genom att ta lån på lån och har väl sådär 100-200 miljarder kronor i skulder.

Jag tror det var i och med uppsvingen som kom när pandemin startade man fick ett positivt kassaflöde för första gången.

Sedan är det upp till var och en att bedöma om denna modell "funkar".

Medlem
Skrivet av Neverwild:

Kanske dags att skaffa ett playstation då så du kan få spela massa bra AAA titlar.

Det enda som är intressant av PS exklusiva spel är God of War. Resten är rätt mediokra. Finns gott om bättre AAA spel på PC som jag inte har testat heller.

Medlem
Skrivet av Vercadi:

Det enda som är intressant av PS exklusiva spel är God of War. Resten är rätt mediokra. Finns gott om bättre AAA spel på PC som jag inte har testat heller.

Hur kan du säga att dom är mediokra om du inte spelat dom?
Ps spel är ju några av dom mest hyllade i hela branchen.

Medlem

23 miljoner prenumeranter säger annat. Och 10:- uppgraderingen var ca 3 år sedan. Så minst 18 miljoner pröjsar 100:- /månad. Jag tror att Microsoft/Xbox går runt med det finansiella.

Säljer man 150 miljoner exemplar av ett spel är det förståeligt att man inte är intresserad av sådanahär tjänster.

Medlem
Skrivet av hoppalängdhopp:

Säljer man 150 miljoner exemplar av ett spel är det förståeligt att man inte är intresserad av sådanahär tjänster.

En helt absurd siffra, och lika absurt att de säljer ett snart nio år gammalt spel för fullpris och ännu värre blir det. Vill du köpa GTA5 måste du nu köpa "Premium Edition" då de tagit bort den vanliga versionen. Och så klart så kostar denna nya version lika mycket som ett helt nytt AAA spel. Rockstar kan dra åt skogen.

Medlem
Skrivet av Neverwild:

Hur kan du säga att dom är mediokra om du inte spelat dom?
Ps spel är ju några av dom mest hyllade i hela branchen.

PS spel får av nån anledning väldigt hög praise även fast spelen är väldigt mediokra av nån anledning.

Har testat GoW på PS Now. Days gone och Horizon finns ju på PC.

Ett annat exempel är Breath of the wild, fått 10/10 överallt men kan vara ett av de sämre och tråkigare spelen jag har spelat.

Medlem
Skrivet av Neverwild:

Hur kan du säga att dom är mediokra om du inte spelat dom?
Ps spel är ju några av dom mest hyllade i hela branchen.

Ganska enkelt att bilda en uppfattning om ett spel genom att se på gameplay.
Det mesta förutom God of war och bloodborne ser ut att vara "meh".

Skrivet av Vercadi:

PS spel får av nån anledning väldigt hög praise även fast spelen är väldigt mediokra av nån anledning.

Har testat GoW på PS Now. Days gone och Horizon finns ju på PC.

Ett annat exempel är Breath of the wild, fått 10/10 överallt men kan vara ett av de sämre och tråkigare spelen jag har spelat.

This.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Ja det blir säkert så.
Men då tror jag inte det är spel som jag kommer vara intresserad av. Jag tror det kommer bli urvattnat.

Varför? Serier och filmer är oftast betydligt mer kostsamma än spel. Om de kan driva in vinst genom streaming så gäller detsamma för spelmediumet. Förstår inte varför folk har så svårt att greppa det här.

20e April hade de 23 miljoner Subscribers. Drar man ett snitt mellan Game Pass och Ultimate kan man väl gissa att de snittar på kanske $11 per användare. Det är $253 miljoner per månad, ungefär $3 miljarder årligen.
Är nog möjligt att de inte alls blöder speciellt mycket pengar på sitt spelutbud.

Medlem

Problemet med streamingtjänster som GamePass, Netflix och Spotify är väl att det är smidigt för oss konsumenter men inte finansiellt hållbart för många kreatörer. Artister kan ju arrangera konserter och filmer kan visas på bio för att tjäna extra men jag kan tänka mig att det blir svårt för spel och serier om folk slutar köpa dom helt.


signatur

PSN: MrOakenborn

Medlem

Jag tror helt klart att det finns en bra plats för Gamepass och liknande tjänster i framtiden.

AA och lite äldre AAA borde gå väldigt bra att ha på en sådan tjänst.
Jag tänker då att bland mindre utvecklare skulle kunna få stöd av till exempel gamepass för att finansiera utveckling.
AAA behöver inte det stödet, men Microsoft kan ju själva släppa intressanta titlar med jämna mellanrum för att skapa mervärde för tjänsten, de har alltså ett eget intresse för att hålla kvar prenumeranter vilket genererar resurser för tid.

Utvecklare som kan stå på egna ben kommer nog inte vara så beroende av gamepass, men kan som sagt få en liten boost när försäljningen börjar gå ner för en titel eller ifall de vill locka aktiva spelare till online delen.

Jag hade gärna sett en Gamepass liknande tjänst för VR i framtiden, det finns inte mycket AAA där och det är ju bra ifall man kan dra in lagom mycket pengar för att hålla utvecklarna och intresset uppe.
Köpa massor av relativt små VR spel är lite obekvämt, men betalar man en viss summa i månaden och får ett bibliotek av VR spel istället så skulle man ju prova rätt mycket.
Kanske skulle de kunna släppa sina tidiga spel där och sedan bli fristående(släppa senare spel utanför tjänsten och sedan släppa dem på tjänsten igen när försäljningssiffrorna sjunkit eller liknande) när de skapat intresse för studion eller för uppföljare av spel som finns på tjänsten.

12
Skriv svar