Diskutera – Hur bra blir Diablo II: Resurrected?

Medlem
Skrivet av Tiggaren:

Lite samma här. Väldigt trevligt att få uppleva spelet på nytt med modern grafik. För mig blir det dock inget mer än en nostalgitripp. Ett par veckor och sen är det nog bra men inget fel med det men blir ingen återfödelse där jag kommer grinda i månader för att få bästa gearen.

Det kommer jag! Så fort barnen och frugan sover ska jag sända demoner tillbaka till helvetet varje kväll 😀

Medlem
Skrivet av Verbal:

Spelade Diablo 2 i flera år.. cirkus 2000-2006 utan uppehåll. Riktigt roligt splade både hc och soft core, slutade spela när alla bottar började fixa alla games.... trodde ja skulle får känna lite nostalgi idag men dom verkar ju köra samma servers när vi började(år2000) nä fy fan vad jag hatar dåliga servrar. Så jävla tråkigt då man märker dom bara säljer ett spel för namnet och har inte tänkt att skjuta till några servrar.

Vad menar du med dåliga servrar? Av vad jag har sett så har ingen haft serverproblem idag?

Medlem
Skrivet av Jim128:

Mycket lovande remaster. Härligt med ny grafik och att man kan byta tillbaka till den gamla grafiska stilen mitt under spelets gång med ett knapptryck.

Om det är okej att låna tråden snabbt: finns det några Diablo II-veteraner här som skulle kunna tipsa nybörjaren mig om bästa klass och build för att klara spelet på svåraste svårighetsgraden i singel player? Sorceress verkar vara en nybörjarvänlig klass, men det är lite förvirrande för mig med alla dessa Cold Spells, Blizzard, Frozen Orbs (stor skillnad på dem? Läste att några av de svåraste fienderna mot slutet av spelet är immuna mot is). Bland ARPG har jag endast spelat Diablo III tidigare (som är långt ifrån lika avancerat som Diablo II), så jag är ubernoob inom genren, men skulle vilja lära mig Diablo II och förstå det så pass bra att jag lyckas klara spelet på alla svårighetsgrader. Vore jättetacksam om någon kunde skicka ett PM med text eller kanske en rekommenderad YouTube-guide?

Kör en "meteorb" build så grejar du det mesta. Google typ "meteorb sorceress build Diablo 2"

Medlem
Skrivet av Shamanfox:

Vad menar du med dåliga servrar? Av vad jag har sett så har ingen haft serverproblem idag?

Det har inte gått att spela på Playstation 5 sedan 20 tiden iaf. Servrar nere.

Medlem
Skrivet av Nimin:

Det har inte gått att spela på Playstation 5 sedan 20 tiden iaf. Servrar nere.

Ah, jag tittade på Twitch vid 19 tiden när betan började och han som jag tittade på hade inga problem med att logga in, skapa en karaktär och börja spela på en gång. (PC)

Medlem
Skrivet av Shamanfox:

Ah, jag tittade på Twitch vid 19 tiden när betan började och han som jag tittade på hade inga problem med att logga in, skapa en karaktär och börja spela på en gång. (PC)

Samma här med strax efter 20 dog servern. Iaf för ps5.

Medlem

Funkar att köra från US servrar, iaf på PC. Spelet är Helt klart bättre än jag hade förväntat mig.

Gnällkuk
Skrivet av Anton Q:

Så svårt ska det väl inte vara för en etablerad toppstudio att kopiera ett spel som dom redan har gjort.

Nu är det ju inte Blizzard som gjort detta.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av Shamanfox:

Vad menar du med dåliga servrar? Av vad jag har sett så har ingen haft serverproblem idag?

Xbox har haft strul dels vid login för spelet uppdaterades ej fast det behövdes Fick error kod failed to authentisize osv Hittade på mötet hur man skulle fixa autentiseringen
Men det fixades inte Crashar titt som tätt när man väl fick igång det, problem att logga på igen för det sägs att karaktären redan är inne på servern För att nämna några strul jag hade
Jag gav upp till slut

Medlem

Tror spelet kommer va en 5/5 som Tony hawk remastern blev! Det jag sett av betan så ser det ut som full pott! Där emot kommer de bli nedröstat på metacritic och diverse sidor på grund av att det är ett Blizzard spel och allt skit de har ställt till med senaste åren.
Synd för Vicarious Visions, då dom är en riktigt bra studio! Men jag hoppas folk förstår detta!

Inaktiv

På PC har EU servrar varit nere typ hela kvällen, men funkar på US.

Osäker på vad jag tycker än så länge. Är kul att saker ser annorlunda ut men föredrar nog ändå originalutseendet. Det ser så coolt ut när man bygger upp saker av pixlar som nästan ser realistiska ut. Man kan också uppnå så starka kontraster med 2d utan att det för den skull ser cartoony ut. Denna 3d-version ser ut att ha något avmattningsfilter som får alla färger att smälta ihop lite till samma slags färg.
Svårt att se vad som är vad när man spelar med 8 andra. Men det är kanske bara ögonen som måste vänja sig för att kunna känna igen saker.

En sak jag stör mig på är att Legacy-läget är fulare än originalspelet!
Vet inte riktigt vad det beror på, kanske att originalet faktiskt renderas i 800x600 som blir utsmetat på skärmen(även i 4:3) medan detta är 800x600 grafik som renderas i 1080p i mitt fall. Det blir alldeles för pixligt och hackigt. Det ser ganska annorlunda ut, saknar mina smetade pixlar. Sen är inte all grafik exakt samma i legacy versionen som i originalet. De har ändrat några statuseffekter t.ex. och vet inte vad mer.

Original:

Resurrected:

Original:

Resurrected:

Tror det är av samma anledning som Age of Empires 2 HD såg sämre ut än originalet.

Medlem
Skrivet av Shamanfox:

Drog igenom D2 för c.a. 1 år sen med en polare, och har höga förväntningar. Så jag skulle vilja påstå att jag har en rättvis bedömning gällande min hype denna gång.

Kommer själv spela det en del. Men tror många som spelade för 20 år sedan kommer få sig ett litet wakeup call. Skulle vara awesome om dom vidareutvecklar det. Lär ju inte hända, men hade vart något det!

Medlem
Skrivet av anon_306295:

På PC har EU servrar varit nere typ hela kvällen, men funkar på US.

Osäker på vad jag tycker än så länge. Är kul att saker ser annorlunda ut men föredrar nog ändå originalutseendet. Det ser så coolt ut när man bygger upp saker av pixlar som nästan ser realistiska ut. Man kan också uppnå så starka kontraster med 2d utan att det för den skull ser cartoony ut. Denna 3d-version ser ut att ha något avmattningsfilter som får alla färger att smälta ihop lite till samma slags färg.
Svårt att se vad som är vad när man spelar med 8 andra. Men det är kanske bara ögonen som måste vänja sig för att kunna känna igen saker.

En sak jag stör mig på är att Legacy-läget är fulare än originalspelet!
Vet inte riktigt vad det beror på, kanske att originalet faktiskt renderas i 800x600 som blir utsmetat på skärmen(även i 4:3) medan detta är 800x600 grafik som renderas i 1080p i mitt fall. Det blir alldeles för pixligt och hackigt. Det ser ganska annorlunda ut, saknar mina smetade pixlar. Sen är inte all grafik exakt samma i legacy versionen som i originalet. De har ändrat några statuseffekter t.ex. och vet inte vad mer.

Original:
https://i.imgur.com/XmmDYsx.png

Resurrected:
https://i.imgur.com/e7iVwI9.png

Original:
https://i.imgur.com/ksLGs30.png

Resurrected:
https://i.imgur.com/CSbo3Oe.png

Tror det är av samma anledning som Age of Empires HD såg sämre ut än originalet.

Finns det inte en inställning gällande skärpan som du kan dra ner och därmed få en mer "smetig" pixelgrafik?

Medlem

Bara meddelar att EU servern är uppe igen. Godnatt 😀

Inaktiv
Skrivet av Shamanfox:

Finns det inte en inställning gällande skärpan som du kan dra ner och därmed få en mer "smetig" pixelgrafik?

Nepp, finns en sharpening-inställlning men den ändrar bara 3d-läget.

Aja, man ska väl spela med nya grafiken iaf och det här kunde nog inte gjorts på ett annat sätt. Att byta till 800x600 rendering mitt i spelet skulle inte fungera. Flimrande skärmar på PC och skulle inte fungera alls på konsol.
Stör mig bara lite på när spel släpps remastrade och folk tycker den gamla grafiken ser ut som skit när originalet faktiskt såg bättre ut.
"I don't remember it looking this bad" Det är för att det inte gjorde det!

Dock inte lika illa som Halo: The Master Chief Collection som använde den fulare PC-versionen av Halo 1 som saknade massa effekter istället för den vackrare Xbox-versionen.

Medlem

Blizzard, take my money. Skiter fullständigt i vad någon eller några idioter gjort på det företaget. Finns idioter på alla företag, Diablo 2 ska mötas och mötas, synd bara att det kommer typ i samma veva som new world som jag kommer prioritera.

Medlem

40 dollar är lite häftigt i mitt tycke, men det ser ju trevligt ut.

Medlem

Lirade lite i går kväll och nu på morgonen. Hade glömt bort hur långsamt det är jämfört med tex PoE.
Yngre som inte lirade när det begav sig kommer undra vad tusan är det här för slow motion spel.
Grafiken är betydligt bättre förstås och ger en riktigt bra känsla. Snyggt!
Ska spelet få en riktigt stor publik behövs nog vissa QoL förbättringar, annars blir det nog bara riktiga D2-nördar som kommer fortsätta lira.

eld
Medlem
Skrivet av anon_306295:

Nepp, finns en sharpening-inställlning men den ändrar bara 3d-läget.

Aja, man ska väl spela med nya grafiken iaf och det här kunde nog inte gjorts på ett annat sätt. Att byta till 800x600 rendering mitt i spelet skulle inte fungera. Flimrande skärmar på PC och skulle inte fungera alls på konsol.
Stör mig bara lite på när spel släpps remastrade och folk tycker den gamla grafiken ser ut som skit när originalet faktiskt såg bättre ut.
"I don't remember it looking this bad" Det är för att det inte gjorde det!

Orginalet hade ingen filtrering, det såg ut precis sådär, fast vi körde det alla på crt såklart.

Det är de modernare versionerna av spelet som filtrerade bilden när 480/600 stretchas upp till upplösningen på din skärm.

Medlem
Skrivet av Nyhet:

Kan Blizzard infria de skyhöga.. ähum, helvetesdjupa kraven?

#diablo-ii-resurrected


Bara dom inte höjer drop raten!! Så att det blir som diablo 3 ett par timmar spel tid och du pushar greater rift.. Det ska vara som orginalet, unikt vapen ska vara unikt inte vapen som du bara slår sönder direkt som att det vore ett trä stav på lv 3 som du hade som en ryggkliare..

eld
Medlem
Skrivet av Hellspites:

Bara dom inte höjer drop raten!! Så att det blir som diablo 3 ett par timmar spel tid och du pushar greater rift.. Det ska vara som orginalet, unikt vapen ska vara unikt inte vapen som du bara slår sönder direkt som att det vore ett trä stav på lv 3 som du hade som en ryggkliare..

Alltså jag är helt säker på att dom inte rört något av detta överhuvudtaget.

Inaktiv
Skrivet av eld:

Orginalet hade ingen filtrering, det såg ut precis sådär, fast vi körde det alla på crt såklart.

Det är de modernare versionerna av spelet som filtrerade bilden när 480/600 stretchas upp till upplösningen på din skärm.

Det är 800x600, om man har expansionen d.v.s. och det är 800x600 i Resurrected. Fast det ser mer ut som 640x480.
En CRT har ingen "native resolution" så det smetas lite oavsett upplösning tror jag.
Man kunde ju köra höga upplösningar även på gamla CRT:s.
Och 2d spel ser oftast bättre ut på CRT.
Gamla konsolspel också, blir inte samma sak när man emulerar dem.
Det är lite den emuleringseffekten jag tycker man ser här, att pixlarna bara blir fyrkanter.

Om jag ser rätt består i mitt fall varje originalpixel av 4 nya pixlar, man skalar upp inne i spelet och blir ju då annorlunda än hur en uppskalning sker på en skärm.

Skrivet av mattssonhg:

Lirade lite i går kväll och nu på morgonen. Hade glömt bort hur långsamt det är jämfört med tex PoE.
Yngre som inte lirade när det begav sig kommer undra vad tusan är det här för slow motion spel.
Grafiken är betydligt bättre förstås och ger en riktigt bra känsla. Snyggt!
Ska spelet få en riktigt stor publik behövs nog vissa QoL förbättringar, annars blir det nog bara riktiga D2-nördar som kommer fortsätta lira.

I början går det väldigt långsamt. Sen i slutet när man är gearad med massa +faster running speed så flyger man fram.

Medlem
Skrivet av Keima:

Jag tror att om dom inte ändrar systemet som är föråldrat i Diablo 2 så kommer vi prata om nästa spel om efter en månad.

För så blev det ju med wow classic med... ELLER?

Jag skulle nog vilja säga att all information om vad remaken har att komma med redan finns ute, jag tror att vi kommer att få precis det som utlovas och det är exakt vad som krävs. Samma grundspel med en uppiffad yta och några få logiska QoL-ändringar, precis som jag vill ha det!

Det verkar dock som att väldigt många här i tråden verkar ha missat faktumet att majoriteten av remaken är utvecklad av Vicarious Visions och inte in-house och detta är alltså studion som gjorde både Crash Bandicoot och Tony Hawk-remakesen som alla blev lyckade. Och efter att ha kollat på deras utvecklarpanel så skulle jag säga att det inte finns en chans att detta blir ytterligare ett WC3 Reforged som vissa här verkar tro.

eld
Medlem
Skrivet av anon_306295:

Det är 800x600, om man har expansionen d.v.s.
En CRT har ingen "native resolution" så det smetas lite oavsett upplösning.
Man kunde köra höga upplösningar även på gamla CRT:s.
2d spel ser oftast bättre ut på CRT.
Gamla konsolspel också, blir inte samma sak när man emulerar dem.
Det är lite den emuleringseffekten man ser här, att pixlarna bara blir fyrkanter.

Om jag ser rätt består i mitt fall varje originalpixel av 4 nya pixlar, man skalar upp inne i spelet och blir ju då annorlunda än hur en uppskalning sker på en skärm.

jo precis, därför jag skrev 480/800, men oavsett så hade inte orginalet filtrering. Även bilinjär filtrering är ju inte lika bra som en crt.

Men det är oviktigt, jag tror inte folk kommer bry sig över skillnaden eller tro att spelet var fulare än vad det faktiskt var. Orginalet var ju ändå snyggare på en crt än vad det är om du spelar den filtrerade versionen idag på en lcd.

Finns många som absolut inte gillar bilinjär filtrering på gamla spel och föredrar pixlarna.

Inaktiv
Skrivet av eld:

jo precis, därför jag skrev 480/800, men oavsett så hade inte orginalet filtrering. Även bilinjär filtrering är ju inte lika bra som en crt.

Men det är oviktigt, jag tror inte folk kommer bry sig över skillnaden eller tro att spelet var fulare än vad det faktiskt var. Orginalet var ju ändå snyggare på en crt än vad det är om du spelar den filtrerade versionen idag på en lcd.

Finns många som absolut inte gillar bilinjär filtrering på gamla spel och föredrar pixlarna.

Galningar!

Men det häftiga med filtrering/skärmskalning eller som det ser ut på CRT är att det blir någon slags automatisk approximation av pixlarna vilket i mitt tycke gör att pixelgrafiken får sitt eget liv och blir mer än bara ett korsstygn av pixlar.

Lite liknande ämne:

eld
Medlem
Skrivet av anon_306295:

Galningar!

Men det häftiga med filtrering/skärmskalning eller som det ser ut på CRT är att det blir någon automatisk approximation av pixlarna vilket i mitt tycke gör att pixelgrafiken får sitt eget liv och blir mer än bara ett korsstygn av pixlar.

Det enkla svaret är att pixelgrafik gör sig bäst på skärmen de skapades för!

Pixelgrafik skapad idag på en lcd är ju oftast inte tänkt att filtreras

Medlem

Överlag känns denna version väldigt bra. Nu var det länge sedan jag la ner tid på Diablo 2 och jag känner mig smått förvirrad.
Kör betan på ps5 och den känns stabil. Några roliga grafiska buggar i "Old Tristram" när man dödar champions. Deras lik börjar "sända ut strålar" som blixtar över skärmen. Trodde ett tag att min ps5 var överhettad. Effekten dom ger ifrån sig ser typ ut som en överhettad gpu. Men så var inte fallet.
Min förvirring är dock detta.
När jag körde som mest så var det alltid som amazon med en javelin build. Mina minnen säger att jag röjde rätt bra, även om mitt gear aldrig nådde några gudomliga nivåer.
Nu när jag kör känner jag mest irriterad och smått förbannad. Med javelin så är det ett jäkla rännade till stan för att "laga" vapnet för att få nya spjut att kasta. Manan tar slut på 2 sekunder och man lallar runt och kör "normal" attack på allt för man orkar inte ränna till stan varannan minut.
Var det så här, och mina minnen sviker mig?
Eller missar jag något helt?


signatur

“All thinking people are atheists.”

Medlem

Riktigt bra spel, har aldrig spela d2 innan.

Medlem

Tycker remastern är rätt nice, spelat rätt många timmar på konsol, men det är många mindre och större problem som jag retar mig på tyvärr. För många att lista här men ska försöka skicka in en feedback-lista till Blizzard/Vicarious Visions så dom förhoppningsvis åtgärdar problemen.

Skrivet av anon_306295:

Dock inte lika illa som Halo: The Master Chief Collection som använde den fulare PC-versionen av Halo 1 som saknade massa effekter istället för den vackrare Xbox-versionen.

Kan dock glädja dig med att dom faktiskt fixat detta nu. Kom en uppdatering till MCC för några veckor sen som återställer alla saknade effekter från Xbox-originalet när man kör i classic mode

Men det är väl egentligen fel ämne att diskutera i den här tråden, ville flika in med det bara.

Medlem
Skrivet av Anton Q:

Så svårt ska det väl inte vara för en etablerad toppstudio att kopiera ett spel som dom redan har gjort.

Du menar som dom gjorde med Warcraft III Reforged, i get it....

123
Skriv svar