Outriders-utvecklaren: Vi har inte fått royalties

Robot
Outriders-utvecklaren: Vi har inte fått royalties

Tror inte att spelet gått runt ekonomiskt.

#outriders, #people-can-fly, #square-enix


Medlem

Sjukt märkligt att de inte fått veta hur bra det sålt. Svårt att kräva royalties någonsin då, ifall de inte känner till något om ekonomin.

Medlem

taskigt läge.

Gen
Medlem

Varför sker ingen kommunikation mellan SQEX och PCF? Trots allt är SQEX utgivaren. Känns underligt att behöva slänga ut ett officiellt statement?

Medlem
Skrivet av Gen:

Varför sker ingen kommunikation mellan SQEX och PCF? Trots allt är SQEX utgivaren. Känns underligt att behöva slänga ut ett officiellt statement?

^ detta, varför gråter man ut offentligt? snacka med utgivaren istället. Detta var för mig det konstigaste som hänt på länge.


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Medlem

Undrar hur de räknar Game Pass inkomster. Om det är ett stort antal som spelat via Game Pass borde de fått bra med pengar från Microsoft. Square-Enix kanske trollat bort dem i räknenskaperna, ungefär som Hollywoodbolag gör för filmer som drar in mångmiljardbelopp.

Medlem
Skrivet av Fulci:

Undrar hur de räknar Game Pass inkomster. Om det är ett stort antal som spelat via Game Pass borde de fått bra med pengar från Microsoft. Square-Enix kanske trollat bort dem i räknenskaperna, ungefär som Hollywoodbolag gör för filmer som drar in mångmiljardbelopp.

Ja spelar ju inte så stor roll hur de räknat om de bestämt att inte utvecklarna ska få ta del av de pengarna. Lite som när marvelhjältar stämmer Disney när filmer går rakt på stream istället för bio, där de annars fått procent av intäkterna.

Gen
Medlem
Skrivet av Fulci:

Undrar hur de räknar Game Pass inkomster. Om det är ett stort antal som spelat via Game Pass borde de fått bra med pengar från Microsoft. Square-Enix kanske trollat bort dem i räknenskaperna, ungefär som Hollywoodbolag gör för filmer som drar in mångmiljardbelopp.

Undrar jag också. I min värld borde de tex 99kr jag betalar i månaden gå till utgivarna av de spel jag spelat. Så om jag tex spelar två spel borde båda utgivare A och B få 49kr var. Iofs lär väl M$ sno en del av kakan då det är deras plattform (säg 20%) så det kanske är 39kr var istället. Sen borde utvecklaren få en del av pengarna utgivaren fick.

Medlem

Om 3,5 miljoner spelat ett spel som ingår med Game Pass så är det väl extremt optimistiskt att tro att det sålt 2-3 miljoner ex?

Vi vet ju inte hur avtalet med Xbox ser ut men det känns som att någon part kanske inte tänkt igenom det riktigt.

Medlem
Skrivet av Fulci:

Undrar hur de räknar Game Pass inkomster. Om det är ett stort antal som spelat via Game Pass borde de fått bra med pengar från Microsoft. Square-Enix kanske trollat bort dem i räknenskaperna, ungefär som Hollywoodbolag gör för filmer som drar in mångmiljardbelopp.

Blir inte Game Pass som Spotify? Hur mycket tjänar en artist på att folk lyssnar på deras musik egentligen?

Tog detta från google sökningen så vet inte hur korrekt infon är: "Streamas du en miljon gånger på Spotify genererar det cirka 22.000 kronor. Det är en helt okej summa. Om det nu bara är du som ska få pengarna. Att det är du som skrivit, producerat, att du inte ligger på ett skivolag som vill ha 80% av intäkterna på låten som du bekostade."

MS kastar ju in hundratals med titlar från andra studios som de inte äger, så jag skulle gissa att Square inte ens räknar med Game Pass intäkterna. Får ju tänka på att även om MS har miljontals med Game Pass kunder så ska ju pengarna också gå till individuella företag som låter deras spel vara på tjänsten. EA lär ju inte ha EA Play gratis på deras tjänst. Helt enkelt inget dessa företag kommer gå ut med, det var ju samma sak med Spotify. Bara först när artisterna höjde rösterna fick man veta vad de får i inkomst när de har sina låtar på Spotify. Troligen kommer det bli så framöver gällande alla streamingtjänster tills de som vill ha betalt för deras jobb börjar skriva om det, ergo PCF's kommentar angående Outriders royalties.

Medlem
Skrivet av Margy:

Om 3,5 miljoner spelat ett spel som ingår med Game Pass så är det väl extremt optimistiskt att tro att det sålt 2-3 miljoner ex?

Vi vet ju inte hur avtalet med Xbox ser ut men det känns som att någon part kanske inte tänkt igenom det riktigt.

Enligt Steam spy så har spelet sålt mellan 1-2 miljoner på steam, sen har det sålts en del till konsol i fysiska butiker, så det kan ju enbart vara dessa siffror som PCF går efter, men det är också siffror som kommer från någon annan än just Square, så inga exakta siffror, vilket är tydligt i deras kommentar att de inte ens vet hur många exemplar som sålts.

Medlem

Hade riktigt skoj med det. Allt utom sista bossen. Hatar två faser som tar en jädra tid om man dör. Dessutom hatar jag verkligen att så många utvecklare kör med att bossen ska spawna massa annat knott. Låt mig fightas mot bossen! Tack.

Ambassadör
Xbox
Skrivet av Margy:

Om 3,5 miljoner spelat ett spel som ingår med Game Pass så är det väl extremt optimistiskt att tro att det sålt 2-3 miljoner ex?

Vi vet ju inte hur avtalet med Xbox ser ut men det känns som att någon part kanske inte tänkt igenom det riktigt.

Låter mer som ett Square Enix-problem. De var väldigt nöjda med Game Pass-releasen och det ska ha sålt bra på PC. Känns som om utgivare-utvecklare dialogen haltar någonstans i den här affären


signatur

Jump in.

Medlem

Sjukt märkligt säger jag som gillade Outriders rejält men snabbt tappade suget efter maxat endgame. Hur kan man ens prata om försäljningssiffror när man låter ren försäljning konkurrera med Gamepass på releasedagen?

Allt med Outriders-utvecklingen är märkligt. Det tog orimligt lång tid att fixa initialstrul. Vissa blev av med sina karaktärer och hann maxa endgame på nya gubbar innan de ens fått tillbaka de gamla. Alla formligen skrek efter expansioner och nytt innehåll men direkt efter släpp gick tydligen utvecklarna vidare till helt nya projekt, som om de aldrig ens haft en tanke på att Outriders haft potential att bli en bas för något större. Sorgligt.


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem
Skrivet av Mortaigne:

Låter mer som ett Square Enix-problem. De var väldigt nöjda med Game Pass-releasen och det ska ha sålt bra på PC. Känns som om utgivare-utvecklare dialogen haltar någonstans i den här affären

Vi vet inte hur avtalen ser ut mellan olika parter ser ut här.

Vad jag vet så brukar de flesta avtal mellan utgivare och utvecklare innebära att utvecklaren får fasta summor vid olika delar av utvecklingen. När spelet väl kommer ut tar utgivaren allt till dess att deras utgifter täckts och då börjar utvecklaren få en procentsats av vinsten och denna procentsats brukar öka desto mer spelet säljer efter denna nivå.

Det är inte omöjligt att People Can Fly ser att spelet borde ge royalties nu baserat på antalet spelare men att Game Pass-avtalet gör att intäkterna per spelare är lägre än normalt och man inte når upp till royalty-nivåer än.

Klart är att PCF och SE som du säger borde kommunicera bättre.

Det ser dock lite underligt ut att börja ventilera sådant här i media så pass nära efter släppet. Ligger People Can Fly möjligen lite risigt till ekonomiskt?

Ambassadör
Xbox
Skrivet av Margy:

Klart är att PCF och SE som du säger borde kommunicera bättre.

Det ser dock lite underligt ut att börja ventilera sådant här i media så pass nära efter släppet. Ligger People Can Fly möjligen lite risigt till ekonomiskt?

Ja, verkligen. Det är ju inget man gör i offentligheten om inte relationerna surnat, eller ekonomin kräver desperata åtgärder kan man tycka. Märkligt alltihop.


signatur

Jump in.

Medlem
Skrivet av jonis:

Alla formligen skrek efter expansioner och nytt innehåll men direkt efter släpp gick tydligen utvecklarna vidare till helt nya projekt, som om de aldrig ens haft en tanke på att Outriders haft potential att bli en bas för något större. Sorgligt.

Såvitt jag vet så arbetar de på något DLC men det finns inget datum. Själv tyckte jag om spelet en hel del och skulle lätt återvända om det fick lite nya grejor att lattja med.

Spelet är inte "gratis" för oss som har Game Pass, vi betalar månadsavgift för varje spel, men sedan är det en annan historia hur mycket spelutvecklaren får.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av Walter S.A. Iego:

Spelet är inte "gratis" för oss som har Game Pass, vi betalar månadsavgift för varje spel, men sedan är det en annan historia hur mycket spelutvecklaren får.

Jag har svårt att tro att någon skulle prenumera på Game Pass om inte spelen var "gratis" att ladda hem.

Redaktör
Skrivet av Kavakava83:

Jag har svårt att tro att någon skulle prenumera på Game Pass om inte spelen var "gratis" att ladda hem.

Jo, det förstås. Men det är ju inte mer gratis (prenumerationsavgift för att kunna spela) än att kunna köra sin bil en viss sträcka när tanken är fylld.


signatur
Skrivet av theBoosing:

^ detta, varför gråter man ut offentligt? snacka med utgivaren istället. Detta var för mig det konstigaste som hänt på länge.

Eftersom att People can fly är börsnoterade i Polen så är det helt naturligt att de skickar ut ett pressmeddelande om detta. Eller det är inte bara naturligt, de måste kommunicera när en förväntad intäkt som denna uteblir vilket rimligen har stor påverkan på finanserna. Det påverkar i förlängningen så klart hur kursen utvecklas och bolagets värde.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Jo, det förstås. Men det är ju inte mer gratis (prenumerationsavgift för att kunna spela) än att kunna köra sin bil en viss sträcka när tanken är fylld.

Tar man bilen någonstans med sin soppa i tanken måste man tänka lite innan vart man ska, annars blir det tråkiga konsekvenser 😃

Nu lägger jag ner denna meningslösa diskussion 😁

Skrivet av Walter S.A. Iego:

Spelet är inte "gratis" för oss som har Game Pass, vi betalar månadsavgift för varje spel, men sedan är det en annan historia hur mycket spelutvecklaren får.

De får väl i runda slängar ungefär lika mycket som ljudteknikern får när folk lyssnar på artisters låtar på Spotify?


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

Dåligt avtal med all säkerhet. Däremot så är ju SE kända att inte vara nöjda med försäljningssiffror oavsett hur bra de är. Kolla bara deras Tomb Raider kommentar, det sålde "bara" 5miljoner vilket var en besvikelse.

1
Skriv svar