Att bli nykter

Medlem

Vill bara säga starkt jobbat och är bara bra och skriva av sig oftast behöver man nån typ av feedback för att orka.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Jh
Medlem

Fint inlägg ❤


signatur

*Beeping**beeper*beep*you up the*beep*you*beeping**beep*of a*beep*!

Frilansare

Fortsatt bra tråd! Hoppas den kan inspirera andra som känner med sig att något är problematiskt. Glad sommar!

Medlem

Starkt att du kommer ur alkohol-träsket i alla fall. Har bara sett det i andra hand själv, då min väns föräldrar båda var periodare och det eskalerade helt åt helsike, och dem lyckades till slut mista barnen. Så det är nice att läsa att det är någon/några som det går bra för när det gäller detta.

Lycka till med fortsatt oberoende!

Medlem

Bra kämpat! Själv är jag inne på den 7:e månaden, midsommar var en milstolpe. Nu är det bara nedförsbacke, kan snart räkna dagarna till jag sitter där på nyårsafton och tar en öl.

Medlem
Skrivet av Aggur:

Bra kämpat! Själv är jag inne på den 7:e månaden, midsommar var en milstolpe. Nu är det bara nedförsbacke, kan snart räkna dagarna till jag sitter där på nyårsafton och tar en öl.

Varför ens ha siktet på att börja igen om det varit ett problem?

Medlem
Skrivet av perihelion74:

Varför ens ha siktet på att börja igen om det varit ett problem?

Trådskaparen överväger att sluta helt och hållet. Det har inte jag tänkt. Ett nyårslöfte, en paus.

Medlem
Skrivet av Oakenborn:

Bra jobbat! Vet av erfarenhet att det är dom där sociala sammankomsterna som brukar vara jobbigast. Dels för att det nästan känns som man ska dricka alkohol när det är fest, det var i alla fall så när jag växte upp. Och dels för alla fulla människor som ofta ska försöka få en att dricka med "kom igen, det är ju bara en öl". Så det var starkt av dig.

Tänker försöka hålla mig nykter efter semestern tills jag kommer ner till runt 70kg igen. Väger just nu runt 87kg pga arbete hemifrån vilket har lett till brist på rutiner och för mycket alkohol och godis. Efter det tänkte jag antingen fortsätta nyktert eller bara dricka på tillställningar och eftersom jag föredrar att sitta hemma och spela tv-spel borde det inte bli så mycket.

Lycka till med resan och jag hoppas du får en riktigt bra sommar också med mycket sol och bad!

Det blir lätt knivigt i sociala sammanhang. Kände ett visst påtryck från en person som vet att jag har ett uppehåll men kanske inte på vilka grunder och att jag faktiskt menar allvar med det. Det är en person som jag supit till det med åtskilliga gånger i mitt liv så det var svårt att tacka nej och stå på sig men han förstod vinken och sedan var det inte mer med det.

Pandemin har slagit omkull livet för många av oss och jag tror inte att arbeta hemifrån är bra för oss i längden, inte ens för mig som är ensamvarg av naturen. Jag hoppas att du kan nå dina mål och förhoppningsvis få ett sunt förhållande till alkohol. Vare sig det innebär att lägga av helt eller ta ett glas då och då om du känner att det är det rätta för dig

Glad sommar!

Skrivet av Notumforce:

Vill bara säga starkt jobbat och är bara bra och skriva av sig oftast behöver man nån typ av feedback för att orka.

Tack ska du ha! Responsen som jag har fått här har överträffat alla förväntningar med hästlängder och varit till stor hjälp. Jag skrev det första inlägget under en personligen ganska mörk period men känner att någonting hände när jag fick skriva av mig och bortsett från midsommar har det bara gått uppåt. Ni är grymma här på FZ!

Skrivet av Jh:

Fint inlägg ❤

Tack

Skrivet av Joakim Bennet:

Fortsatt bra tråd! Hoppas den kan inspirera andra som känner med sig att något är problematiskt. Glad sommar!

Det hoppas jag med, Joakim! För mig har era inlägg här varit oerhört viktiga och jag känner att det finns folk där ute som i någon mån berörts av det jag har skrivit och som håller tummarna för att jag ska klara detta. Jag känner att jag har en viss plikt gentemot forumet här, på ett positivt sätt

Om det finns andra som läst och inspirerats är det rent ut sagt kanon

Skrivet av Arkaith:

Starkt att du kommer ur alkohol-träsket i alla fall. Har bara sett det i andra hand själv, då min väns föräldrar båda var periodare och det eskalerade helt åt helsike, och dem lyckades till slut mista barnen. Så det är nice att läsa att det är någon/några som det går bra för när det gäller detta.

Lycka till med fortsatt oberoende!

Jag upplevde själv liknande saker i min egen familj under min barndom. Nu har jag inga egna barn men när man börjar känna med sig att det finns en stor risk att historian upprepar sig i framtiden och med en själv på andra sidan så svider det i hjärtat. Man kan tycka att ens egna upplevelser borde vara motivation nog att själv tagga ner men det har tagit lång tid att komma till självinsikt. Bittert kan tyckas såhär i efterhand men det hade kunnat vara värre - jag hade kunnat vara gift och farsa.

Stort tack för lyckönskningarna

Skrivet av Aggur:

Bra kämpat! Själv är jag inne på den 7:e månaden, midsommar var en milstolpe. Nu är det bara nedförsbacke, kan snart räkna dagarna till jag sitter där på nyårsafton och tar en öl.

Grymt krigat, Aggur! Jag hoppas att du tar dig över mållinjen och kan njuta av den där pilsnern på tolvslaget med stolthet

Medlem
Skrivet av Knalle:

Tack för att du delar med dig. Många bra tankar som jag ska ta med mig in i femte månaden

Midsommar blev en prövning, den största hittills. Firade med ett gäng där jag känner hälften riktigt väl och den andra hälften inte riktigt lika väl och där alla vuxna drack förutom jag och en till. Det var första gången sedan jag lade ner som jag verkligen kände ett nästan fysiskt sug efter att "nu vill jag fan ta en öl". Dels för att det är gott och dels för att kunna slappna av socialt för att kunna navigera i den för mig nya konstellationen människor. Det var riktigt nära att det blev så men sedan kom jag att tänka på hur dåligt jag skulle må, garanterat psykiskt och kanske även fysiskt, av att dricka efter ett så pass långt uppehåll. Det var riktigt jobbigt och en av mina närmsta på festen sade efteråt att jag verkade nedstämd, så det märktes nog att jag inte var på topp.

Jag har lyckats ta mig genom liknande tillställningar med hjälp av alkohol men nu när jag inte gör det längre så märker jag att energin bara rinner ur mig när det är för mycket folk och intryck. Ska försöka jobba med att hantera det på ett bättre sätt för jag vill givetvis kunna umgås med nära och kära utan att det blir olidligt.

Hoppas att ni alla har en riktigt skön sommar Jag är inne här lite då och då och kollar läget och läser om era inlägg. Det stärker mig som fan och jag vill därför säga stort tack ännu en gång!

Bra kämpat!

Hur ställer du dig till att helt enkelt skita i högtider likt midsommar om midsommar bara innebär odrägligt supande? Sedan jag slutade dricka har jag mer eller mindre undvikit större fester och tillställningar. Det kanske låter lite tråkigt, men jag har landat i att det är inte värt det i slutänden. Jag har istället försökt omge mig med människor som inte dricker alls, eller som åtminstone inte är "hÄr SkA sUpAs!!1"-människor.

Mina två bästa kompisar (som också gillar att kröka) träffar jag inte så jätteofta längre, delvis på grund av orsakerna jag nämnde ovan, och de få gånger vi ses nuförtiden håller jag mig så klart nykter och försöker sälja in ett nyktert leverne. Det går bra. Det funkar.

Min ALLRA bästa kompis dricker inte mer än kanske två öl på en kväll dock, vilket känns mycket bra. Är glad att jag har henne.

Har du någon bästa vän du umgås med som inte heller dricker?
Hur gammal var du nu igen?

Du kanske skrivit/nämnt detta innan men orkar inte skumma igenom hela tråden just nu.

Fortsätt kämpa!

Medlem
Skrivet av Aggur:

Trådskaparen överväger att sluta helt och hållet. Det har inte jag tänkt. Ett nyårslöfte, en paus.

Ah, ingen dålig paus då måste jag säga. Hatten av!

Medlem

Det var en ganska stark tråd detta, det hör verkligen inte till vanligheterna att folk är så här ärliga om sig själva ens när det är anonymt. Själv dricker jag högst nån gång per år sedan ca 8 år tillbaka, jag hade själv inte problem med alkohol men däremot lovade jag mig själv att barnen aldrig skulle behöva se någon alkohol i hemmet.

Även innan det har det hänt att jag varit på fest nykter och det känns inte som någon höjdare. Jag blir bara irriterad på onyktra människor och hur de beter sig när jag själv inte druckit något, oavsett om de dricker med måtta. Och vet man med sig att man gärna dricker lite mer än vad man borde så tror jag att det är att fresta sig själv i onödan att sätta sig i sådana situationer.

Jag kan också känna igen mig i mycket av det som skrivs om att bl.a. vara introvert och mer trygg i sig själv med åren, det är nog vanligare än vad man tror. Att ha problem med den sociala biten behöver heller inte bara bero på att man inte tränat på det i nyktert tillstånd (som också nämnts i tråden, alltså funktionsvariation, själv gillar jag inte det ordet men på ett eller annat sätt behöver ju saken beskrivas).

Medlem
Skrivet av r4v3nl0rd:

Bra kämpat!

Hur ställer du dig till att helt enkelt skita i högtider likt midsommar om midsommar bara innebär odrägligt supande? Sedan jag slutade dricka har jag mer eller mindre undvikit större fester och tillställningar. Det kanske låter lite tråkigt, men jag har landat i att det är inte värt det i slutänden. Jag har istället försökt omge mig med människor som inte dricker alls, eller som åtminstone inte är "hÄr SkA sUpAs!!1"-människor.

Mina två bästa kompisar (som också gillar att kröka) träffar jag inte så jätteofta längre, delvis på grund av orsakerna jag nämnde ovan, och de få gånger vi ses nuförtiden håller jag mig så klart nykter och försöker sälja in ett nyktert leverne. Det går bra. Det funkar.

Min ALLRA bästa kompis dricker inte mer än kanske två öl på en kväll dock, vilket känns mycket bra. Är glad att jag har henne.

Har du någon bästa vän du umgås med som inte heller dricker?
Hur gammal var du nu igen?

Du kanske skrivit/nämnt detta innan men orkar inte skumma igenom hela tråden just nu.

Fortsätt kämpa!

Under de här månaderna som gått så har det naturligt blivit mindre av den typen av tillställningar. Jag vill poängtera att midsommarfirande inte innebar odrägligt supande och grisfylla eftersom det även fanns små barn med, men det dracks en del, helt klart. Ändå kändes det rätt jobbigt och jag vet inte om det berodde på att folk drack eller för att jag kände det där suget. Att det var mycket folk och en del jag inte kände så väl bidrog säkert också.

Jag har en väldigt nära vän som är helt straight edge och som inte dricker sedan många år tillbaka och jag har pratat mycket med honom om beslutet. Han har genomgått en liknande fas som jag gör just nu så där har jag bra stöd och förståelse.
Min allra bästa vän, som tog en vit månad med mig i vintras och som jag nämnde i trådstarten, fick sig också en tankeställare och har trappat ner avsevärt. Han säger själv att han har dåligt ölsinne och har druckit vid några tillfällen sedan februari då vi hade vår deal men funderar också på att lägga ner helt. Så jag har absolut stöd i min närhet, vilket jag nog glömmer och måste lära mig komma ihåg och ta tillvara på

Jag är 27

Tack för grymt bra input och hoppas du har en bra sommar

Skrivet av Zontos:

Midsommar brukar ju vara ölens högtid, haha! Du kanske behöver hitta något som får dig att spänna av kanske? Jag kan tycka att det är lite drygt att vara nykter till en början på en fest men sedan går det över och jag känner mig ofta pepp, kanske för att jag inför de tillfällena bestämt mig för vad jag ska hälla i mig. En gång drack jag massa läsk, det ledde till att jag fick en sockerkick och kunde inte somna men dansa kunde jag. Gå på en konsert med dina kompisar eller liknande också så kanske det inte är lika jobbigt som på en hemmafest. Däremot kan jag personligen hata världen om jag står nykter på en klubb halv tre på natten, jag lovar dig. Då är jag bara glad när jag har kommit hem...

Jag kanske bara är väldigt påhittig, igår när jag såg fotboll på en krog så fanns det även alkoholfri öl på tapp som jag drack. Det kan ju också vara ett bra knep om man vill slippa tjatet om att en ska ta en öl om det händer.

Men att din kompis sa att du verkade nedstämd kanske också tyder på att hen undrar hur du mår eller var det mest en peak?

Så sant, och snapsens, såklart!
Alltså jag har känt mig taggad i början av tillställningar även som helnykter men efter några timmar så börjar energinivån sjunka rejält. Det har nog med att jag är introvert att göra, skulle jag tro. Jag blir tystare och plågsamt självmedveten om det också. Tankarna börjar snurra iväg och man känner att man inte fungerar bland folk, samtidigt som man sitter och planerar en utväg
Alkoholen har ju hjälpt mot det på så vis att vissa av hämningarna släpper och man vågar mer rent socialt. Så problemet sitter nog i huvudet.

Men att dricka läsk är ju väl värt ett försök, lättdrucket och gott!

Angående min kompis kommentar så sa hon det vid ett tillfälle när det bara var vi två och undrade av omtanke, så det är jag givetvis tacksam för, även om det är lite jobbigt också. Man vill på något sätt fungera bland folk även när man inte mår helt hundra och vill inte att de som bryr sig om en ska oroa sig. Men känslomänniska som man är så brukar det inte gå att dölja! Har känslorna utanpå kroppen och de som känner mig väl kan lätt läsa av det.

Tack för tänkvärda ord och ha en grym sommar

Medlem
Skrivet av Runner55:

Det var en ganska stark tråd detta, det hör verkligen inte till vanligheterna att folk är så här ärliga om sig själva ens när det är anonymt. Själv dricker jag högst nån gång per år sedan ca 8 år tillbaka, jag hade själv inte problem med alkohol men däremot lovade jag mig själv att barnen aldrig skulle behöva se någon alkohol i hemmet.

Även innan det har det hänt att jag varit på fest nykter och det känns inte som någon höjdare. Jag blir bara irriterad på onyktra människor och hur de beter sig när jag själv inte druckit något, oavsett om de dricker med måtta. Och vet man med sig att man gärna dricker lite mer än vad man borde så tror jag att det är att fresta sig själv i onödan att sätta sig i sådana situationer.

Jag kan också känna igen mig i mycket av det som skrivs om att bl.a. vara introvert och mer trygg i sig själv med åren, det är nog vanligare än vad man tror. Att ha problem med den sociala biten behöver heller inte bara bero på att man inte tränat på det i nyktert tillstånd (som också nämnts i tråden, alltså funktionsvariation, själv gillar jag inte det ordet men på ett eller annat sätt behöver ju saken beskrivas).

Tack för de fina orden, Runner

Det märks att du kommit till många insikter och jag tycker framför allt det är ett väldigt bra beslut att dina barn inte ska behöva uppleva alkohol på hemmaplan. Jag har ju själv vuxit upp med alkohol nära inpå, både med folk som hanterat det på ett bra sätt men även folk som haft ett extremt osunt förhållande till att dricka och varit alkoholister. Svårt att säga om det har bidragit till ens egna problem, men det spelar säkert in.

Att gå på fest nykter är något av en ögonöppnare och när man inte själv är i dimman men alla andra är det så börjar man ifrågasätta hela grejen. Alternativet är att själv dricka för att stå ut eller gå därifrån. Eftersom jag är introvert har jag väldigt svårt för att resa mig upp och gå från en fest där alla har trevligt om man ska säga hejdå till alla och stå på sig när folk ber en att stanna lite till.

Angående funktionsvariation eller vad man nu vill kalla det så tror jag absolut att jag har en släng av asperger eller liknande i mig då jag alltid känt mig felplacerad i sociala sammanhang och hellre sitter för mig själv och pysslar med mitt. Så den tanken är jag inte främmande för

Ha en trevlig sommar och tack för uppriktiga och bra tankar

Medlem

Hej allihopa!

Nu har jag varit nykter i ett halvår och jag kan knappt fatta att jag klarat det! Det känns mäktigt som fan

Hoppas att alla har en grym sommar!

/Knalle

Inaktiv
Skrivet av Knalle:

Hej allihopa!

Nu har jag varit nykter i ett halvår och jag kan knappt fatta att jag klarat det! Det känns mäktigt som fan

Hoppas att alla har en grym sommar!

/Knalle

Bra jobbat!

Medlem

Fyfan va vackert, starkt jobbat tycker jag.. .fortsätt kämpa!

Medlem

Kul att läsa Knalle, missbruk är aldrig lätt att komma ur, bra jobbat!

Medlem
Skrivet av Knalle:

Hej allihopa!

Nu har jag varit nykter i ett halvår och jag kan knappt fatta att jag klarat det! Det känns mäktigt som fan

Hoppas att alla har en grym sommar!

/Knalle

Bra jävla jobbat!

Medlem
Skrivet av Knalle:

Hej allihopa!

Nu har jag varit nykter i ett halvår och jag kan knappt fatta att jag klarat det! Det känns mäktigt som fan

Hoppas att alla har en grym sommar!

/Knalle

yay!

Medlem
Skrivet av Knalle:

Hej allihopa!

Nu har jag varit nykter i ett halvår och jag kan knappt fatta att jag klarat det! Det känns mäktigt som fan

Hoppas att alla har en grym sommar!

/Knalle

Bra jobbat. Gå med rak rygg!

Medlem
Skrivet av Knalle:

Hej allihopa!

Nu har jag varit nykter i ett halvår och jag kan knappt fatta att jag klarat det! Det känns mäktigt som fan

Hoppas att alla har en grym sommar!

/Knalle

Bra jobbat Knalle! Jag är med dig! Har du stött på fler ”utmaningar” sen midsommar? Mitt nyårslöfte/paus är snart uppe i 9 månader. En stor utmaning för mig var på husvagnssemestern på Öland. När vi rullar in på campingen och fått ner stödbenen, var och varannan granne satt och suppra på en öl eller ett glas rött. Då öppna jag en pepsi. Vart lite bitter i 2 dygn cirka men sen släppte det. Nu är semestern över och jobbet har börjat. Vi börjar närma oss hösten/vintern med stormsteg.

Kämpa på!

Skrivet av Knalle:

Hej allihopa!

Nu har jag varit nykter i ett halvår och jag kan knappt fatta att jag klarat det! Det känns mäktigt som fan

Hoppas att alla har en grym sommar!

/Knalle

Kör hårt fan!

Medlem

Tack till alla som följer tråden och fortsätter att stötta. Guldvärt och blir rörd till tårar här när jag läser era inlägg, nya som gamla. Även om vi inte känner varandra är det stort att ha er med och jag är inne här någon gång i veckan och läser igenom tråden för att inte glömma bort alla kloka ord och för att få lite styrka när det känns tufft.

Skrivet av Aggur:

Bra jobbat Knalle! Jag är med dig! Har du stött på fler ”utmaningar” sen midsommar? Mitt nyårslöfte/paus är snart uppe i 9 månader. En stor utmaning för mig var på husvagnssemestern på Öland. När vi rullar in på campingen och fått ner stödbenen, var och varannan granne satt och suppra på en öl eller ett glas rött. Då öppna jag en pepsi. Vart lite bitter i 2 dygn cirka men sen släppte det. Nu är semestern över och jobbet har börjat. Vi börjar närma oss hösten/vintern med stormsteg.

Kämpa på!

Tack ska du ha, Aggur, och det är riktigt bra jobbat av dig också!
Det var starkt av dig att motstå alkohol på semestern. Det är ju sen gammalt att husvagn och kall pilsner hör ihop! Just när man är ledig och det är varmt så vill man ju bara unna sig. Tycker du visade på djävulskt bra karaktär som stod emot, speciellt när alla runt omkring pimplar.

Jag har stött på ett par utmaningar, ja. Den första var på en fest som jag var bjuden på för några veckor sedan. Hon som bjöd mig är en kollega som jag lärt känna väldigt nyligen och hon ger ett väldigt lugnt och jordnära intryck så det kändes bra att dra dit trots att jag inte kände mycket av folket. Hon och jag har klickat bra på ett vänskapligt plan och jag uppfattade det som att det skulle bli ett städat evenemang.
Så döm då av min förvåning när folk bara väller in i lägenheten och det börjar pumpas techno på hög volym redan vid 21 på kvällen. Det gick liksom inte att prata med någon och de flesta var för "coola" för att prata med mig ändå. Fram tills detta hade jag haft det jäkligt trevligt men där vid 21-tiden dök det liksom upp ett klientel som jag misstänker går på rave och flera av dem kändes påverkade och alla var bara hyper på ett sätt som jag har svårt för eftersom det inte känns äkta utan mer som charader för att "nu är det fest". Inte så inkluderande människor, kan inte beskriva det på ett bättre sätt.
Då fick jag ångest och ville därifrån. Jag gav det faktiskt en chans eftersom jag satt och snackade med en kille som tydligen gillade black metal, precis som jag, och som jag aldrig hade träffat innan. Det funkade ett tag men sen tackade jag för mig och jag lyckades smyga ut ganska smidigt framåt 22:30. Sa givetvis hejdå till värdinnan och skickade även ett sms dagen efter där jag förklarade att det blev lite för mycket folk för min del.
Men när jag kom hem den kvällen var jag helt uppjagad och ringde min syster och ville nästan gråta. Då kände jag starkt att det hade varit riktigt gött att dra i sig några öl för att varva ner och dämpa effekten av alla intryck från festen. Även på festen slog tanken mig, bara för att palla med det. Det bjöds på öl och sprit där så det hade varit enkelt men jag stod emot och drack mitt alkoholfria. Det hade inte varit värt det men det hade varit lätt som en plätt så jag är ändå stolt över mig själv.

Jag vet inte varför jag utsätter mig för dessa situationer eftersom jag blir helt slutkörd. Någonstans intalar jag mig att jag måste träna på att vara social och att det kan vara bra för mig. Nu ballade den här festen visserligen ur på ett sätt som jag inte tycker om, varken som full eller nykter, så detta var kanske speciellt. Men jag är glad att jag gick därifrån för jag hade lätt kunnat "fastna" där. Men nästa gång jag blir bjuden på fest så kommer jag reka lite bättre kring förutsättningarna.

Medlem

Bra att du gick hem från festen istället för att dricka för att orka med! Känner igen den där känslan väldigt mycket, varit med om småfester som varit jättemysiga när det plötsligt dundrat in massa högljudda partyprissar, det får mig verkligen "ur fas" på något vis, väldigt trist. Tycker att det är en väldigt bra idé att reka lite kring festers förutsättningar i framtiden och absolut inte skämmas över att vilda, högljudda fester med för mycket folk blir för mycket.

Minns inte helt men har för mig att det pratades om funktionsvariationer tidigare, tycker absolut att sånt kan vara värt att kolla upp, mest för att det kan vara lättare att lära sig sätt att hantera med saker om man vet lite mer vafasen det är som händer. Har en ADD-diagnos själv och lite annat och just de grejerna är nog det som gör att jag blir så jävla slutkörd när det händer/låter mycket runtomkring, framförallt när det kommer plötsligt. Får alltid en rätt stark "psykisk" baksmälla direkt efter fester (ofta samma kväll) som har varit extra livliga för att huvudet är helt slut. Rätt skönt att äntligen förstått det och känna att det är mer "ok" att avstå såna fester eller bara gå hem mycket tidigare.

Medlem

Min nykterhet går sådär just nu. råkade dricka varje dag sedan midsommar till den 15/8. Såg ut som jag precis kom hem ifrån Vietnam 1971 eller nått. jag har gått upp 6 kilo. Vill tillägga att jag 9/10 gngr dricker själv eller ensam är nog rätt ord. Men nu har jag 4 dagar under bältet.
Det där med fester är svårt, svårt som fan, ALLA förväntar sig att man dricker. Som Knalle sa man intalar sig att man måste typ. Är medbjuden på en krogrunda i gbg nästa vecka, kommer tacka nej.
"Nobody said it was easy
No one ever said it would be this hard"


signatur

Allätare

Medlem
Skrivet av gonzo247:

Min nykterhet går sådär just nu. råkade dricka varje dag sedan midsommar till den 15/8. Såg ut som jag precis kom hem ifrån Vietnam 1971 eller nått. jag har gått upp 6 kilo. Vill tillägga att jag 9/10 gngr dricker själv eller ensam är nog rätt ord. Men nu har jag 4 dagar under bältet.
Det där med fester är svårt, svårt som fan, ALLA förväntar sig att man dricker. Som Knalle sa man intalar sig att man måste typ. Är medbjuden på en krogrunda i gbg nästa vecka, kommer tacka nej.
"Nobody said it was easy
No one ever said it would be this hard"

Bra att du tackade nej till krogrundan. Och trots att du haft en mindre bra sommar så är du ändå medveten och reflekterar kring det, vilket är ett stort steg att ta. Det är enklare att bara tränga bort de tankarna för att de är jobbiga.
De första dagarna som nykter var de värsta för mig så att du klarat 4 tycker jag är riktigt starkt jobbat! För mig släppte ångestkänslorna efter kanske 10 dagar. Det är såklart olika för alla och du kanske inte ens har ångest men min erfarenhet är att det blir lättare med tiden.

Kämpa på och lycka till! Du är starkare än du tror

Finns alltid tillgänglig för snack via meddelanden om andan faller på. Det gäller alla här i tråden som vill och känner för det.

Medlem

Grym tråd, alltid intressant att få höra andras resor och hur vi alla kämpar på olika håll!

Själv har jag haft problem med växtbaserade substanser, mer specifikt gräs. Jag har brukat till och från i 5-6 år. Det som började som ett rent substitut för alkohol på fester och kompishäng där man blev bjuden blev till en nästan daglig grej där jag alltid hade saker hemma bara för att kunna varva ner och koppla av efter jobbet. Jag hade alltid ett konstant sug och kunde sitta och längta efter det första blosset för dagen. Jag blev trött, förslappad och det försämrade mitt närtidsminne, något som direkt gick ut över mitt förhållande.

Totalt ohållbart, och utan min sambos hjälp hade jag nog stannat i det läget bra mycket längre. Troligtvis hade jag fortfarande varit där idag om det inte vore för henne. Jag är en typisk beroende-personlighet där jag inte kan göra saker med måtta. Det tog tid att erkänna för mig själv, men insikten har hjälpt otroligt mycket på vägen och hon har varit ett ovärderligt stöd.
Jag tog en lång paus för drygt ett år sedan där jag slutade köpa hem och avstod när det bjöds. Det tog emot flera gånger då det är flera av mina nära vänner som gärna drar några bloss tillsammans, men jag lyckades hålla mig.
Värt att påpeka är att jag inte själv egentligen ser substansen som sådan som ett problem, hade hellre sett att det var lagligt framför alkohol. Men det är en annan diskussion. Personligen mådde jag inte bra av den mängden som jag konsumerade och det påverkade mitt nyktra tillstånd och mitt förhållande, därav mitt beslut att göra förändringar.

Sedan jag bestämde mig för att ta den pausen har jag inte köpt hem något eget.. Jag har vid några tillfällen tagit några bloss ihop med polarna som en festgrej men det dagliga bruket är helt över.
Jag mår mycket bättre idag, det påverkade mitt sinnestillstånd otroligt mycket. Jag är mycket piggare och mår allmänt bättre, samtidigt som jag och min sambo har det tveklöst bättre tillsammans. Tyvärr har minnet inte riktigt återhämta sig, och det är nog ett pris som jag kommer få betala ett tag framöver.
Självinsikten är ett otroligt stort steg, och att ha nära och kära som kan stötta och hjälpa till är ovärderligt.

Kämpa på allihop, och kom ihåg att det finns alltid hjälp att få antingen från vänner och familj eller i vården


signatur

Acer Predator Helios 300 PH315-54 | i7 11800H | Geforce RTX 3070 | 32GB RAM | 1TB SSD
PlayStation 4 | Nintendo Switch OLED | Samsung Galaxy S21

Medlem

Tack för att du med dig, ett eller flera beroende kan vara svårt att hantera oavsett vad det är, grattis att du tagit dig ur alkoholmissbruket!

Alkhohol har blivit mindre viktigt för mig ju äldra jag blitt, förrut "var man tvungen att dricka" när man skulle hem till någon på fest eller middag, så är inte fallet idag, tror jag drack ett bubbel på nyårsafton och jag kan räkna antalet mellanöl som slunikt ner till maten på mina två händer.

Jag dricker alltid alkholfritt eller vatten nu förtiden mest för att jag bor 2 mil utan för "stan" där majoriteten av mina vänner bor, så skall vi ut och käka på restaurang måste jag i regel köra hem, cykel funkar bra på sommaren men jag väljer ändå oftast alkoholfritt eller avstå helt.

Den social biten blir oxå lättare juh äldre man blir eller juh mer man inser att alla andra är lika dana som en de har bara mer erfarenhet av socialt umgänge.

Återigen tack för att du delade med dig, och ha en god helg!

Medlem
Skrivet av haiko:

Tack för att du med dig, ett eller flera beroende kan vara svårt att hantera oavsett vad det är, grattis att du tagit dig ur alkoholmissbruket!

Alkhohol har blivit mindre viktigt för mig ju äldra jag blitt, förrut "var man tvungen att dricka" när man skulle hem till någon på fest eller middag, så är inte fallet idag, tror jag drack ett bubbel på nyårsafton och jag kan räkna antalet mellanöl som slunikt ner till maten på mina två händer.

Jag dricker alltid alkholfritt eller vatten nu förtiden mest för att jag bor 2 mil utan för "stan" där majoriteten av mina vänner bor, så skall vi ut och käka på restaurang måste jag i regel köra hem, cykel funkar bra på sommaren men jag väljer ändå oftast alkoholfritt eller avstå helt.

Den social biten blir oxå lättare juh äldre man blir eller juh mer man inser att alla andra är lika dana som en de har bara mer erfarenhet av socialt umgänge.

Återigen tack för att du delade med dig, och ha en god helg!

HUR gör du en vanlig typ tisdag. du är arbetslös. alla dina polare jobbar klockan är 11.30? Jag tror jag blivit sjuk


signatur

Allätare

Medlem
Skrivet av gonzo247:

HUR gör du en vanlig typ tisdag. du är arbetslös. alla dina polare jobbar klockan är 11.30? Jag tror jag blivit sjuk

Alltså mina


signatur

Allätare

Skriv svar