Marknadsmanipulation sägs ligga bakom rekordaffärerna med sällsynta spel

Medlem
Skrivet av Nosnos:

Det är ju skillnad på original av konstverk där det faktiskt bara finns ett original och att man har en äkta kopia av ett TV-spel. Det finns ju bara ett original av Mona Lisa, ett original av Skriket, etc etc Sen finns det ju såklart kopior men de är ju inte värda (jämförelsevis) någonting. Det skulle ju vara om man har den absoluta första kopian av ett spel, om du har prototypen, men i fallet med Super Mario Bros 3, Zelda, etc så är ju inte så fallet. Det trycktes upp i sammanhanget enorma kopior av de här spelen. Sen att det är tidiga releaser och i bra skick så blir de såklart betydligt färre, men så länge det är mer än en så är det ju betydligt fler än vad det finns original-Mona Lisor.

Håller med dig i sak, men det finns faktiskt 4 exemplar av Skriet (5 beroende på om man räknar med litografin)
Sen finns det många konstverk som tillverkats i flera exemplar med, t.ex. Andy Warhols Brillo-boxar finns det mängder av.

Flakmonkey
Skrivet av DrDoom:

Håller med dig i sak, men det finns faktiskt 4 exemplar av Skriet (5 beroende på om man räknar med litografin)
Sen finns det många konstverk som tillverkats i flera exemplar med, t.ex. Andy Warhols Brillo-boxar finns det mängder av.

Skriet blev visst ett dålig exempel hade ingen aning om att det fanns fyra olika, men å andra sidan tycks det ju som att de fyra alla är unika på sitt sätt så inte helt fel ändå kanske. Framförallt så är det ju inte någon massproducerad vara, gjord för att säljas till miljoner människor.

Medlem

Ska bli intressant att se hur priserna utvecklas framöver, samt om Wata Games och Heritage Auctions kommer hamna i rättslig trubbel.

Medlem
Skrivet av Shamanfox:

Tror inte jag sa att man inte får ha en åsikt. Läste igenom en gång till vad jag skrev, och får inte den känslan att jag skulle ha gett den indikationen. Du får tycka precis vad du vill, precis som jag får tycka så som jag vill. Och min åsikt är att jag ser inte poängen med att stämpla (dvs prata illa eller kalla) folk bara för de har lyckats bra i livet och spenderar pengar på vad de så önskar spendera det på.

Det var mer biten jag citerade jag svarade på. Jag är inte ute efter att "stämpla" någon (vet inte ens vem eller vilka de specifika köparna är), men jag tycker att handlingen i sig är vansinnig och även tragisk. Jag menar, när man tycker sig finna ett värde i att en massproducerad produkt har ett extremt högt värde...bara för att ingen öppnat plastförpackningen? Tror du då på riktigt att det har med någon slags jantelag att göra? Det har ingenting med att någon "lyckas bra i livet" att göra...tvärt om, det tyder i mina ögon på att någonting är väldigt trasig hos människan i fråga, och ibland hela samhället.

Det är som att säga till en alkoholist att "ahem, du tror inte att du dricker lite mycket?" och få tillbaka ett "du är bara avundsjuk för att jag har råd!!!". Men visst, den personen får ju tycka eller tro det med.

Skrivet av Maysay:

Men då kan man ju säga att allt är ett luftslott? Ta t.ex en stol. Är det stolen som är värdet, trädet den är skapad av, jorden trädet växer i eller den som har tillverkat stolen? Var ligger värdet?

Ett föremåls värde kan brytas ner i många steg. Några lätta begrepp är till att börja med är själva materialkostnaden, därefter tillverkningskostnaden. Sedan får den som vill ha betalt för sitt arbete lite mer utrymme när man kan ta betalt för estetiken, och här kommer det konstnärliga in. Genom dessa tre huvudgrupper spelar marknadens tillgång och efterfrågan en stor roll på olika plan. Material och produktionskostnad brukar enkelt kunna resultera i ett jämförbart pris, medan det mesta stannar på design och hur unik den är, i kombination med hur desperat någon är efter just den exakta stolens utseende.

Men värde är också något som är helt subjektivt, som i fallet i artikeln, och handlar enbart om värdet mellan den som säljer och den som köper. Mina klippta tånaglar blir inte mer värda bara för att någon stackars sate vill betala 2 miljoner för dem. Det är fortfarande bara mina tånaglar, fast jag kommer vara 2 miljoner kr och ytterligare en åsikt om någons mentala hälsa rikare.

För mig behöver ett värde ha någon som helst verklighetsförankring, men det här blir ju bara filosofisk dravel som man kan dra hur lång som helst.

Medlem
Skrivet av Ender:

Det var mer biten jag citerade jag svarade på. Jag är inte ute efter att "stämpla" någon (vet inte ens vem eller vilka de specifika köparna är), men jag tycker att handlingen i sig är vansinnig och även tragisk. Jag menar, när man tycker sig finna ett värde i att en massproducerad produkt har ett extremt högt värde...bara för att ingen öppnat plastförpackningen? Tror du då på riktigt att det har med någon slags jantelag att göra? Det har ingenting med att någon "lyckas bra i livet" att göra...tvärt om, det tyder i mina ögon på att någonting är väldigt trasig hos människan i fråga, och ibland hela samhället.

Det är som att säga till en alkoholist att "ahem, du tror inte att du dricker lite mycket?" och få tillbaka ett "du är bara avundsjuk för att jag har råd!!!". Men visst, den personen får ju tycka eller tro det med.

Det var tidigare i tråden, och det har nämnts i liknande trådar, att folk som spenderar stora summor på samlarobjekt är "idioter" t.ex, därmed min kommentar att jag inte förstår varför man känner sig tvungen att stämpla folk för att de har pengar som de kan välja att spendera på vad de så önskar.

Värdet är subjektiv, det är därför man auktionerar saker som är värdefulla. Du tycker inte sånt är värt det, och det är fine. Andra tycker det är värt det och det är också fine.

Jag köpte Mega Man X till SNES, där enbart kasetten går för 500kr. Du kanske tycker det är överpris och slöseri med pengar för att lägga sånna summor på spelet, medan jag tycker spelet var värt att köpa det.

Sen förstår jag inte varför man skulle vara en trasig människa om man gillar att köpa samlarobjekt? Om man är ekonomiskt oberoende, entreprenör som har jobbat arslet av sig för att ta sig dit den personen är, varför skulle personen då vara trasig för att spendera pengar på saker som personen gillar?

Pengar bör cirkuleras, skulle alla bara spara pengar och aldrig spendera (mer än räkningar och mat) så måste landet/staten trycka ut mer pengar i cirkulation, skapa inflation som inte gynnar någon. Sen finns det ingen rätt eller fel sätt att spendera pengar på. Och innan någon säger "skänka till välgörenhet, donera" etc; så vet vi inte om dessa människor redan gör det och ändå har pengar över för eget nöje.

Medlem
Skrivet av Shamanfox:

Det var tidigare i tråden, och det har nämnts i liknande trådar, att folk som spenderar stora summor på samlarobjekt är "idioter" t.ex, därmed min kommentar att jag inte förstår varför man känner sig tvungen att stämpla folk för att de har pengar som de kan välja att spendera på vad de så önskar.

Värdet är subjektiv, det är därför man auktionerar saker som är värdefulla. Du tycker inte sånt är värt det, och det är fine. Andra tycker det är värt det och det är också fine.

Jag köpte Mega Man X till SNES, där enbart kasetten går för 500kr. Du kanske tycker det är överpris och slöseri med pengar för att lägga sånna summor på spelet, medan jag tycker spelet var värt att köpa det.

Sen förstår jag inte varför man skulle vara en trasig människa om man gillar att köpa samlarobjekt? Om man är ekonomiskt oberoende, entreprenör som har jobbat arslet av sig för att ta sig dit den personen är, varför skulle personen då vara trasig för att spendera pengar på saker som personen gillar?

Pengar bör cirkuleras, skulle alla bara spara pengar och aldrig spendera (mer än räkningar och mat) så måste landet/staten trycka ut mer pengar i cirkulation, skapa inflation som inte gynnar någon. Sen finns det ingen rätt eller fel sätt att spendera pengar på. Och innan någon säger "skänka till välgörenhet, donera" etc; så vet vi inte om dessa människor redan gör det och ändå har pengar över för eget nöje.

Jag håller med i mycket av det du säger, även om jag tycker att man lätt kan definiera gränser för vad som är rent vansinnigt och vad som inte är. Tänk nu på att när folk utbrister "vilken idiot"...eller som jag själv med ord som "vansinne" bara är ett uttryck för mina egna åsikter och känslor, utifrån mitt eget perspektiv. Det betyder egentligen ingenting vad jag anser eller inte, speciellt inte då jag inte har någon relation eller koppling som helst till personen/personerna i fråga.
Även här kan man sträcka på det i absurdum då man på samma sätt kan börja ifrågasätta vad sinnessjukdom egentligen är. Vad är alkoholism, missbruk religion etc etc?
Vem är du eller någon att sätta etikett på, eller döma, någon annans verklighetsuppfattning, åsikter, handlingar?

Jag tror att vår gemensamma grund här ändå är att vi kan ha våra åsikter. Mina är att det är vansinnigt att betala sådana summor för en sak bara för att den är oöppnad. Med det sagt kan jag också tycka att det vore kul ur ett rent prydnadsperspektiv att ha en gammal spelkartong i bokhyllan...ända tills man får för mycket skit och tvingas rensa. Jag har papperskassar på vinden med serietidningar från min ungdom som jag varit för emotionellt fäst vid för att slänga...det är helt ok med mig att andra kanske tycker det är vansinnigt.

Vill man bli riktigt fundersam så kan man ju fundera över varför man basunerar ut sina åsikter i någonting alls på ett publikt forum, vilken nytta eller onytta det gör, vad man ska med nyheter till eller ens interagera med folk överhuvudtaget

Medlem

Hör, hör!

För grejen är den att de här spelen är INTE värda de här pengarna. De är helt enkelt inte det. Och ett inplastat exemplar av Super Mario Bros till NES är heller ingen jävla Picasso att hänga på väggen. Lika lite som ett inplastat exemplar av RoboCop på VHS vore det... Och så som de påpekar i videon; myntbubblan sprack på 80-talet och serietidningsbubblan sprack på 90-talet (och ingen av dessa "marknader" har för övrigt kunnat återhämta sig från det heller de här senaste 30-40 åren!) och ja, det är bara en tidsfråga innan retrospelbubblan också spricker.

Det NYKTRA att göra är faktiskt just att ifrågasätta dessa fantasisummor som de här spelen GER SKEN AV att sälja för. För tydligen kan det också vara som så att köparen helt enkelt inte betalar men det går de i så fall inte ut med till media minsann eller att köparen innan personen betalar redan kan sälja vidare spelet och tjäna på det. Öppna ögonen gott folk. Detta handlar inte om passionerade spelare och samlare. Detta är skumraskaffärer! Och den ENDA effekten det har på oss vanliga spelare och samlare är att det, genom att de här affärerna uppmärksammats bara i positiva ordalag utan ett uns av kritisk gransking, har bidragit till att artificiellt trissa upp priserna på alla andra spel på andrahandsmarknaden, som på tradera och ebay.

Medlem

Karl Jobst gör ett grymt jobb här.
Hoppas de åker dit, som iaf en av dem gjort en gång tidigare när han gjorde samma sak i penningmynt samlar världen.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem

På tal om bubblor som spricker:

"Samlarobjekt" som tidigare såldes för tusentals och upp mot tiotusentals dollar på 90-talet blev inte värda ett skit senare på 2000-talet när den bubblan hade spruckit. Det händer alltid med dessa "speculators" och investerare. Vad som börjar som en marknad för genuina hobbysamlare förvandlas till något annat så snart dessa gamar anar att det finns pengar att tjäna på det samlandet. Priserna skjuter i höjden och bubblan bara växer.... För att till slut spricka. Och sedan rasar allt.


signatur

Besök oss gärna på POPKORN.nu och ha en bra dag! ;)

Medlem

Såg att FTC (Federal Trade Commision) har fått nyss om det här och ska ex göra en utredning. De tittar iaf närmare på det. Hoppas de åker dit.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

12
Skriv svar