Elder Scrolls- och Fallout-veteranen Jeff Gardiner lämnar Bethesda

Robot
Elder Scrolls- och Fallout-veteranen Jeff Gardiner lämnar Bethesda
Medlem

Ja, eventuella lock-in agreements från Microsoft-köpet börjar väl släppa nu, så inte konstigt att folk börjar droppa från Bethesda. Lär nog få se mer sånt i närtid...

Medlem
Skrivet av twilek:

Ja, eventuella lock-in agreements från Microsoft-köpet börjar väl släppa nu, så inte konstigt att folk börjar droppa från Bethesda. Lär nog få se mer sånt i närtid...

Tror knappast det är det. Microsoft är inte där och rör om något alls.

Fö. brukar de kontrakten sträcka sig betydligt längre än sex månader. Brukar vara tre år.

Medlem

Projektledare för Fallout 76. Var han less på att bli utskälld för sitt senaste alster då kanske?

Inaktiv

Tror inte man ska dra så stora växlar över att en person lämnar ett företag efter många år. Det är snarare naturligt med rörlighet. När nästintill all talang drar från ett bolag, som i fallet med Bioware, då kan man börja fundera.

eld
Medlem
Skrivet av Aarons VR:

WRPG cykeln är vad den är. Så fort bra utvecklare blir populära (med andra ord uppköpta och toppstyrda) faller de. Men sen går det om igen och nya utvecklare stiger upp och gör spelen intressanta igen. Bethesdas och Biowares serier är döda för mig men jag tror folk som de här som lämnar "EA och Microsofts korridorer" kommer tillbaka igen och gör vad dom (och vi) älskar.

Nu har ju bethesda varit toppstyrt i evigheter.

Medlem
Skrivet av Lirilesh:

Tror knappast det är det. Microsoft är inte där och rör om något alls.

Fö. brukar de kontrakten sträcka sig betydligt längre än sex månader. Brukar vara tre år.

Jag jobbade på Mojang när det begav sig, jag vet precis hur det funkade då Kan säga som så att Microsoft var där och rörde runt redan dagen efter uppköpet

Medlem
Skrivet av Aarons VR:

Roligt att hållas gisslan i 3 år av sitt liv bara för ägaren säljer företaget en jobbar på?

Nej så funkar det förstås inte.

Du behöver inte stanna, men om du vill ha en eventuell bonus så måste du stanna. Och nej, dessa är inte alltid 3 år. De kan vara så lite som 6 månader till ett år också, och kan vara i tiers. Ju längre du stannar, ju bättre blir dealen.

Medlem
Skrivet av twilek:

Jag jobbade på Mojang när det begav sig, jag vet precis hur det funkade då Kan säga som så att Microsoft var där och rörde runt redan dagen efter uppköpet

Då har du såklart mer koll än mig.

Mitt enda argument är väl att Minecraft är en franchise i sig, säljer ju mer än bara spel (leksaker etc).
Och att under spelpresentationerna så har MS varit väldigt tydliga utåt att Bethesda ska vara kvar och ha sina egna spelstudios under sitt egna paraply. De har ju en show nyligen där det vara Xbox + Bethesda. Var väl det som fick mig att ana att de fick vara för sig själva.

Medlem
Medlem
Skrivet av Lirilesh:

Då har du såklart mer koll än mig.

Mitt enda argument är väl att Minecraft är en franchise i sig, säljer ju mer än bara spel (leksaker etc).
Och att under spelpresentationerna så har MS varit väldigt tydliga utåt att Bethesda ska vara kvar och ha sina egna spelstudios under sitt egna paraply. De har ju en show nyligen där det vara Xbox + Bethesda. Var väl det som fick mig att ana att de fick vara för sig själva.

Utåt sett så har alltid Microsoft påstått att de inte blandat sig i sina understudior vidare mycket, men det kan jag ju säga att det bara är rent skärt skitsnack De är väldigt bra på att snacka, men göra något annat. Jag vet ju såklart mest hur det funkade med just Mojang, men jag jobbade ändå kvar några år efter uppköpet och träffade en del folk från andra studios också, och det intrycket jag fick var att det inte var så stor skillnad från studio till studio...

Medlem
Skrivet av twilek:

Utåt sett så har alltid Microsoft påstått att de inte blandat sig i sina understudior vidare mycket, men det kan jag ju säga att det bara är rent skärt skitsnack De är väldigt bra på att snacka, men göra något annat. Jag vet ju såklart mest hur det funkade med just Mojang, men jag jobbade ändå kvar några år efter uppköpet och träffade en del folk från andra studios också, och det intrycket jag fick var att det inte var så stor skillnad från studio till studio...

Ja, de som tror att en del utgivare låter utvecklare vara helt självständiga är bara naiva, oavsett hur mycket den utgivaren påstår att de gör motsatsen.

Inaktiv

Det värsta är att Ikea skulle kunna ha gardiner som heter Jeff.

Medlem
Skrivet av Lirilesh:

Tror knappast det är det. Microsoft är inte där och rör om något alls.

Fö. brukar de kontrakten sträcka sig betydligt längre än sex månader. Brukar vara tre år.

Så anställda får inte säga upp sig under en tre års period eller vad?

Medlem
Skrivet av hero:

Så anställda får inte säga upp sig under en tre års period eller vad?

Du hittar svaret här #4169129

Medlem

Fattar fortfarande inte, självklart får dom ingen bonus om de säger upp sig. Dom kan väl bara lämna och få bonus nån annanstans? Eller får dom en bonus enbart för tiden dom jobbat, oavsett vad dom gör? Rulla tummarna i tre år, casha ut miljoner! 🙂

Medlem
Skrivet av hero:

Så anställda får inte säga upp sig under en tre års period eller vad?

Nej inte de ”vanligt” anställda. Men när uppköp sker i dessa skalor så brukar man låsa nyckelpersonerna i företaget i en viss tid, för att behålla dom just för att det är så vanligt att folk drar efter uppköp.

Vi blev nyligen uppköpta och cheferna är låsta i tre år framöver. Självklart får de säga upp sig, men inte jobba inom konkurrerande verksamhet under dessa tre år då. Efter det får de göra vad de vill.

Medlem
Skrivet av hero:

Fattar fortfarande inte, självklart får dom ingen bonus om de säger upp sig. Dom kan väl bara lämna och få bonus nån annanstans? Eller får dom en bonus enbart för tiden dom jobbat, oavsett vad dom gör? Rulla tummarna i tre år, casha ut miljoner! 🙂

Efter ett uppköp så erbjuds ofta nyckelpersoner (vid uppköp av mindre företag betyder det ofta alla anställda) en så kallad stay-on eller lock-in agreement för att de ska stanna kvar på företaget även efter uppköpet. Man får helt enkelt erbjudandet om att om man stannar så får man vid en viss tidpunkt senare en bonus just för att man har stannat. Om man väljer att sluta innan den tidpunkter utgår dock ingen bonus. Det är för att försäkra sig om att kompetensen stannar i företaget tills man åtminstone hunnit med någon form av kunskapsöverföring. Vissa väljer ändå att sluta trots erbjuden bonus, men pengar brukar just vara en ganska bra morot som får även de som annars skulle lämnat att stanna ett tag till...

Om tex Microsoft skulle köpt en studio, men sedan skulle alla slutat på dagen som uppköpet sker så skulle ju av försåtliga skäl inte uppköpet varit så lyckat

Avstängd
Skrivet av twilek:

Efter ett uppköp så erbjuds ofta nyckelpersoner (vid uppköp av mindre företag betyder det ofta alla anställda) en så kallad stay-on eller lock-in agreement för att de ska stanna kvar på företaget även efter uppköpet. Man får helt enkelt erbjudandet om att om man stannar så får man vid en viss tidpunkt senare en bonus just för att man har stannat. Om man väljer att sluta innan den tidpunkter utgår dock ingen bonus. Det är för att försäkra sig om att kompetensen stannar i företaget tills man åtminstone hunnit med någon form av kunskapsöverföring. Vissa väljer ändå att sluta trots erbjuden bonus, men pengar brukar just vara en ganska bra morot som får även de som annars skulle lämnat att stanna ett tag till...

Om tex Microsoft skulle köpt en studio, men sedan skulle alla slutat på dagen som uppköpet sker så skulle ju av försåtliga skäl inte uppköpet varit så lyckat

Hur stor bonus fick du på Mojang?

1
Skriv svar