Utan Microsoft hade Psychonauts 2 inte haft bossar

Robot
Utan Microsoft hade Psychonauts 2 inte haft bossar

Innan uppköpet var begränsningarna påtagliga.

#Double-fine, #Microsoft, #Psychonauts-2


Medlem

Det är svårt att spekulera i hur uppköp av spelstudios påverkar det dom gör för det är så många faktorer inblandade... Men två av dom största vad gäller hur det påverkar studion därefter är nog nästan alltid

A. Varför låter sig studion uppköpas (förutsatt att dom hade något val, ibland har dom inget och ibland väljer dom helt själv om dom vill bli uppköpta.. beroende på juridiken bakom inkorporeringen)
B. Varför vill dom som köper, köpa.

Om man tror sig ha ett ganska rimligt/troligt svar på A och B så sitter man nog på en bra profetia för framtiden för studion.

I just det här fallet landar min profetia på det positiva... Jag tror att Microsoft vill ha massor med älskade spelstudios och spel under deras flagg som dom kan använda för att förstärka sina produkter, varumärken och tjänster (framförallt köplystan för Xbox och subscribe lystan för GamePass)...

Från Double FIne's sida skulle det kunna innebära en finansiell säkerhet som dels såklart säkrar deras jobb men som också kan tillåta dom att köra på de projekt i den skalan som dom är mest sugen på.. Förutsatt att Microsoft tillåter dom.. I ljuset av svaret på A. så känns det inte orimligt att det skulle leda till just det. Som sagt är nog Microsofts intresse mest att Double Fine släpper hypeade och feta lir (från och med Psychonauts 2 helt säkert exklusivt till deras egna tjänster och produkter).
Sen är nog faktumet att dom ledande gestalterna hos Double Fine som tar det faktiska beslutet antagligen blir multimiljonärer på affären inte helt utan betydelse...

Den stora faran kan vara där är att dom ser det som sin pensionsutbetalning och avvecklar sitt eget inflytande, och ger upp sin styrande position kreativt till ny personal som isåfall skulle vara utsedd av Microsoft... Såkallad EA uppköpnings-syndromet (där EA kastar pengar för att få en studio, varpå direktörerna tar emot dom och tackar för sig för att brygga indie öl och avmätt jiddrande på lunchmöten med diverse dignitärer [andra rika människor]...

Jag är långt för kär i Tim Schafer för att tro att han skulle göra så, dock... Jag tror uppköpet nog blir positivt för alla parter, inklusive oss, spelarna...

Men att orosmåln bildas är väldigt rimlgit - bara man inte glömmer att sådana uppköp också kan agera järnet positivt..

Den som lever får se.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem

Det enda påståendet som nog nästan aldrig stämmer är nog att "absolut ingenting kommer förändras!"...


signatur

subterranean homesick alien

Medlem

P.S. Har nästan klarat ut det nu och tror inte att jag hade gillat spelet mindre utan bossarna, även om dom är trevliga.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem
Skrivet av Anton Q:

P.S. Har nästan klarat ut det nu och tror inte att jag hade gillat spelet mindre utan bossarna, även om dom är trevliga.

Håller med, men hade gillat fler checkpoints (en vid varje skede av bossen) för att minska frustrationen. Hejdundrande spel överlag!

Medlem

Hittils iaf så finns det ea metoden och så finns det microsoft metoden.

Föredrar Microsoft sätt helt klart.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Notumforce:

Hittils iaf så finns det ea metoden och så finns det microsoft metoden.

Föredrar Microsoft sätt helt klart.

Rare är väl undantaget. De användes, inte minst under 360-eran, till projekt som i mina ögon slösade bort studions talang. Nu är det, tack och lov, annorlunda.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Utan Microsoft så skulle PS5 version vara lika bra som Xbox series X. 💸😂

Medlem
Skrivet av limonass:

Utan Microsoft så skulle PS5 version vara lika bra som Xbox series X. 💸😂

Japp, för båda versionerna skulle varit till PS4/Xbox One då. Som det var sagt från början innan uppköpet 😉

Medlem

Håller på att spela det nu och det är ett helt fantastiskt spel. Länge sedan jag hade så här trevligt måste jag säga.

Medlem
Skrivet av Anton Q:

P.S. Har nästan klarat ut det nu och tror inte att jag hade gillat spelet mindre utan bossarna, även om dom är trevliga.

Ja, bossarna är ett trevligt tillskott, men spelet håller tillräckligt hög klass utan dem, så jag tror inte att jag heller hade brytt mig om de inte fanns med.

1
Skriv svar