Digital Foundry testar Playstation 5-modellen med bantade kylelement

Robot
Digital Foundry testar Playstation 5-modellen med bantade kylelement

"Verkar vara i stort sett samma som den gamla."

#playstation-5, #sony


Medlem

Låter rimligt, tror inte Sony skeppar en ny PS5 som skall braka ihop efter en stund liksom.


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

eld
Medlem

Det jag försökte säga, att om ett mycket mindre kylelement och en fläkt med samma decibel lyckas hålla en snarlik kylning så är det en effektivare kylning.

Men i det stora hela så är det inget som någon kommer märka skillnaden på.

Medlem

Nedgradering av kylflänsen är en nedgradering, because physics. Om de inte har samtidigt krympt SOC:en men det är tveksamt.

Händer rätt ofta numera, SSD'er med ny kontroller och halverad hastighet, exploderande PSU:er, minnen som "uppgraderas" till -10 till -20% prestanda. I livsmedelsbranschen så behåller man storleken på paketen men minskar mängden vara. Typ samma sak i High tech.

eld
Medlem
Skrivet av A1200G:

Nedgradering av kylflänsen är en nedgradering, because physics. Om de inte har samtidigt krypt SOC:en men det är tveksamt.

Nej, det handlar ju inte bara om vikten på kylflänsen, det handlar ju om ytan och luftgenomströmning, samt hur mycket luft fläkten kan pusha.,

Medlem

Folk lär märka att den nyare varianten antagligen är sämre så småningom, speciellt när flera spel med mer krävande grafik kommer ut. Har som tur två oöppnade original PS5 så jag behöver inte oroa mig.


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Dex
Medlem
Skrivet av Kleptoman:

Folk lär märka att den nyare varianten antagligen är sämre så småningom, speciellt när flera spel med mer krävande grafik kommer ut. Har som tur två oöppnade original PS5 så jag behöver inte oroa mig.

Jaså? Vad grundar du det på? DF har fel då helt enkelt? Och enligt DF så blåser ju Series X ut ännu varmare luft än vad PS5 gör så då måste dom ju ha ännu större problem då?

Eller är det så att både Xbox, Sony och DF som testar det vet vad dom gör kanske? Varför måste det alltid försöka vinklas allting till något negativt?

Medlem

Är det på grund av komponentbrist som Sony byter innehållet i lådan?


signatur

Lenovo Legion Slim 5 R7-7/16/512/4060/165Hz 16"

Medlem
Skrivet av eld:

Nej, det handlar ju inte bara om vikten på kylflänsen, det handlar ju om ytan och luftgenomströmning, samt hur mycket luft fläkten kan pusha.,

Nya kylflänsen har både mindre yta och ingen kopparplatta så vitt jag vet. Jag snackar om kylflänsen inte fläkten.

Tveksamt att de har satt in större fläkt. Större fläkt -> mer luftflytt -> because återigen physics

@Kris:

Nej, det är en "feature". Väger mindre när du ska på exempelvis LAN-party eller spela under en tågresa.

Dex
Medlem
Skrivet av Kris:

Är det på grund av komponentbrist som Sony byter innehållet i lådan?

Sony har inte kommenterat det, men med största sannolikhet är det för att det är billigare och lättare att ta fram.

Medlem
Skrivet av Dex:

Jaså? Vad grundar du det på? DF har fel då helt enkelt? Och enligt DF så blåser ju Series X ut ännu varmare luft än vad PS5 gör så då måste dom ju ha ännu större problem då?

Eller är det så att både Xbox, Sony och DF som testar det vet vad dom gör kanske? Varför måste det alltid försöka vinklas allting till något negativt?

Nej nej, Xbox blåser ut varmare luft för den har effektivare kylning så komponenterna är svalare.
PS5 blåser ut varmare luft för att kylningen är kass och komponenterna varmare. Detta fattar ju alla! 😘


signatur

Jag biter mig oftast i tungan, men ibland är ni andra så jävla dumma i huvudet att ni behöver få höra det.

Medlem
Skrivet av Kleptoman:

Har som tur två oöppnade original PS5 så jag behöver inte oroa mig.

#scalperconfirmed

Medlem
Skrivet av A1200G:

Nedgradering av kylflänsen är en nedgradering, because physics. Om de inte har samtidigt krympt SOC:en men det är tveksamt.

Händer rätt ofta numera, SSD'er med ny kontroller och halverad hastighet, exploderande PSU:er, minnen som "uppgraderas" till -10 till -20% prestanda. I livsmedelsbranschen så behåller man storleken på paketen men minskar mängden vara. Typ samma sak i High tech.

Kan vara så enkelt att Sony tog till i överkant och nu med 10+ miljoner sålda konsoller har de tillräkligt med data för att kunna konstatera att man kan uppnå tillräkligt god kylning med samma ljudnivå med en annan design på kylningen. Även om de tekniskt sett är en nedgradering betyder det inte att det kommer var av betydelse för slutkonsumenten.

Medlem
Skrivet av Dex:

Sony har inte kommenterat det, men med största sannolikhet är det för att det är billigare och lättare att ta fram.

Ok. Jag tänker att komponentbrist kan vara en skälig anledning. Det ser minst sagt trögt ut i leveranskedjan.


signatur

Lenovo Legion Slim 5 R7-7/16/512/4060/165Hz 16"

eld
Medlem
Skrivet av A1200G:

Nya kylflänsen har både mindre yta och ingen kopparplatta så vitt jag vet. Jag snackar om kylflänsen inte fläkten.

Tveksamt att de har satt in större fläkt. Större fläkt -> mer luftflytt -> because återigen physics

@Kris:

Nej, det är en "feature". Väger mindre när du ska på exempelvis LAN-party eller spela under en tågresa.

En mindre fläkt kan pusha lika mycket luft som en stor fläkt, men måste snurra snabbare för att pusha samma mängd såklart.

En fläkt av samma storlek kan designas bättre för att pusha luft bättre, eller tystare, eller både och.

Ett bättre luftflöde kan få ut mer av värmen effektivare än ett dåligare luftflöde med större kylfläns.

Because physics!

Medlem

Den nya kylningen verkar har betydligt mindre koppar än den gamla, koppar är leder ju värme väldigt bra men är både dyrt och tungt

Medlem
Skrivet av eld:

En mindre fläkt kan pusha lika mycket luft som en stor fläkt, men måste snurra snabbare för att pusha samma mängd såklart.

En fläkt av samma storlek kan designas bättre för att pusha luft bättre, eller tystare, eller både och.

Ett bättre luftflöde kan få ut mer av värmen effektivare än ett dåligare luftflöde med större kylfläns.

Because physics!

Håller med dig, dock skulle jag kalla det att "trimma" (dvs. utan att ändra storleken på fläkten). Kylflänsen är också "trimmad". Bokstavligt talat. Inom finanssektorn och Wall Street så kallas det to get a "haircut".

PS Min erfarenhet från PC bygge är att:

* Större kylfläns optimerad fläkt -> bäst
* Större kylfläns mindre bra fläkt -> okej
* Mindre kylfläns super duper optimerad fläkt -> okej
* Mindre kylfläns mindre bra fläkt -> inge' bra

Summan av kardemumman, större kylfläns är alltid att föredra. Är den tillräckligt stor så behöver du ingen fläkt eller så kan du köra fläkten på väldigt låga varv/minut (rpm).

Medlem

"Resultatet är att båda PS5-revisionerna drar lika mycket ström och låter lika mycket. Det tolkas som att den nya varianten inte går varmare; om den hade gjort det skulle kylfläkten ha snurrat snabbare och låtit mer.

Digital Foundry har dock inte öppnat konsolen och mätt hur varma komponenterna faktiskt är vid belastning, och det mätte inte heller Evans."

Hur kan det tolkas som att den inte går varmare? Är det så svårt att få in ett program som mäter av komponenterna under "load" så man får ett faktiskt svar på om maskinens komponenter är varmare i någon av versionerna?

Inaktiv

Vilken chock! Tänk att ingenjörerna på Sony faktiskt gjorde sitt jobb.

Medlem

Ordet ”kylfläns” är nog ett av dom fulaste ord ja hört på mycket länge. 🤣

Inaktiv

Som det står i DFs artikel har de inte gjort några direkta tester förutom att köra ett tungt spel. Ordentligt test är på gång. Inte sannolikt att prestandan kommer förändras hur som helst. Antagligen blir komponenterna lite varmare men det är uppenbarligen inte ett stort problem.

eld
Medlem
Skrivet av A1200G:

Håller med dig, dock skulle jag kalla det att "trimma" (dvs. utan att ändra storleken på fläkten). Kylflänsen är också "trimmad". Bokstavligt talat. Inom finanssektorn och Wall Street så kallas det to get a "haircut".

PS Min erfarenhet från PC bygge är att:

* Större kylfläns optimerad fläkt -> bäst
* Större kylfläns mindre bra fläkt -> okej
* Mindre kylfläns super duper optimerad fläkt -> okej
* Mindre kylfläns mindre bra fläkt -> inge' bra

Summan av kardemumman, större kylfläns är alltid att föredra. Är den tillräckligt stor så behöver du ingen fläkt eller så kan du köra fläkten på väldigt låga varv/minut (rpm).

Absolut!

Tänker mest på de som reagerar med "nu är kylflänsen mycket mindre, så chipsettet kommer öka i värme likvärt med minskningen"

Verkligheten är ju den att de lyckats göra nästan lika mycket kylning med mycket mindre kylfläns, och ljudskillnaden (vilket är det som folk borde oroa sig över) är helt opåverkad.

Medlem

Tycker det är rätt att man ifrågasätter Sony när de reviderar konsolerna. Har man någon av deras tidigare konsoler så bör man ställa frågan om det var rätt beslut. Bra att DF kan visa detta och säga att det funkar som tidigare.

Medlem
Skrivet av eld:

Nej, det handlar ju inte bara om vikten på kylflänsen, det handlar ju om ytan och luftgenomströmning, samt hur mycket luft fläkten kan pusha.,

Samt hur ytan på kylflänsarna ser ut och fungerar i sin förmåga att leda över energin till luften som åker förbi, hur flödet förbi flänsarna ser ut (hur mycket luften hindras), o.s.v. o.s.v.

Skrivet av A1200G:

Håller med dig, dock skulle jag kalla det att "trimma" (dvs. utan att ändra storleken på fläkten). Kylflänsen är också "trimmad". Bokstavligt talat. Inom finanssektorn och Wall Street så kallas det to get a "haircut".

PS Min erfarenhet från PC bygge är att:

* Större kylfläns optimerad fläkt -> bäst
* Större kylfläns mindre bra fläkt -> okej
* Mindre kylfläns super duper optimerad fläkt -> okej
* Mindre kylfläns mindre bra fläkt -> inge' bra

Summan av kardemumman, större kylfläns är alltid att föredra. Är den tillräckligt stor så behöver du ingen fläkt eller så kan du köra fläkten på väldigt låga varv/minut (rpm).

Jösses, du behöver verkligen läsa på lite om hur kylare faktiskt fungerar. Det är inte så enkelt som du får det att låta.
Strömningsmekanik (hur luften rör sig) och termodynamik (hur värmeöverföringen genom olika material fungerar) är inte så enkelt att "mer massa i kylfläns = bättre". Det finns liksom anledningar till att kylfläns-, värmeledningsrörs-, ångkammar- och fläktdesign förändrats och utvecklats genom åren.

Jag länkade den igår i en annan tråd, men Wikipedias artikel om kylflänsar kan vara värd att nämnas igen.

Om du vill ha ett extremt exempel, testa att montera en CPU-kylare utan att ta bort plastfilmen som skyddar kontaktytan - då kan du ha hur biffig kylare som helst, men kretstemperaturen lär springa iväg rejält ändå. Om du vill ha ett mindre extremt exempel kan du testa att köra utan kylpasta, och/eller testa olika sådana.

Värmeöverföring och kylning av komponenter är som sagt "lite" mer än bara massa på kylfläns.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

Samt hur ytan på kylflänsarna ser ut och fungerar i sin förmåga att leda över energin till luften som åker förbi, hur flödet förbi flänsarna ser ut (hur mycket luften hindras), o.s.v. o.s.v.

Jösses, du behöver verkligen läsa på lite om hur kylare faktiskt fungerar. Det är inte så enkelt som du får det att låta.
Strömningsmekanik (hur luften rör sig) och termodynamik (hur värmeöverföringen genom olika material fungerar) är inte så enkelt att "mer massa i kylfläns = bättre". Det finns liksom anledningar till att kylfläns-, värmeledningsrörs-, ångkammar- och fläktdesign förändrats och utvecklats genom åren.

Jag länkade den igår i en annan tråd, men Wikipedias artikel om kylflänsar kan vara värd att nämnas igen.

Duh 🤦, jag antar allt annat lika. Sonys nya kylfläns har inte radikalt ändrat designen. Faktum är att det är färre värmeledningsrör vilket inte talar till dess fördel. Att ta bort kopparplattan helt brukar inte vara positivt heller -> därav är det i mina ögon en nedgradering.

Inaktiv

Dunning-Kruger är möjligtvis något som flera i denna tråden bör läsa på om..

Medlem
Skrivet av A1200G:

Duh 🤦, jag antar allt annat lika. Sonys nya kylfläns har inte radikalt ändrat designen. Faktum är att det är färre värmeledningsrör vilket inte talar till dess fördel. Att ta bort kopparplattan helt brukar inte vara positivt heller -> därav är det i mina ögon en nedgradering.

På vilket sätt skulle det vara en nedgradering om kretsen fortfarande presterar inom sina specifikationer?
Att du köper en extra klump koppar som i alla väsentliga delar inte påverkar enhetens prestanda känns väl som ett rätt dåligt köp egentligen? Kretsen drar ju det den drar oavsett, och utvecklar samma mängd värme förutsatt att den körs inom samma specifikationer. Visst kan du sprida ut den termiska energin i lite mer metall i chassit, och då sänka temperaturen på en specifik punkt litegrann, men värmen måste fortfarande ta vägen någonstans. Så länge den leds bort från komponenten/komponenterna som utvecklar värmen, så att dessa inte påverkas nämnvärt negativt (throttling som bästa exempel, med tanke på att de flesta kretsar i dag har någon form av överhettningsskydd, det är inte Socket A Athlon-processorer vi pratar om) borde det vara det enda en konsument egentligen bör fokusera på.

Du skulle kunna göra hela chassit till en kylare egentligen, men är det värt det? En rejält ökad kostnad och vikt, för vilka fördelar? Visst, lägre ljudnivå om du skippar fläktar - men det finns många aktiva kylare som är en bråkdel av den storleken och faktiskt är ordentligt tysta. (Vi kommer tillbaka till min poäng att det hänt en del på fläktdesigns- och -styrningsfronten, något som är relevant i sammanhanget.)
Att stirra sig blind på temperaturer är rätt missvisande i hur kretsar presterar, men också i hur värmen leds bort från komponenten/komponenterna som utvecklar värmen, och bort från övriga temperaturkänsliga komponenter också för den delen. Där är luftflöde och överföringen av termisk energi mer intressant egentligen, och "but muh big copper heatsink"-resonemanget är inte särskilt relevant.

Visst ligger Arrhenius ekvation i bakhuvudet och säger att högre temperaturer leder till kortare livslängd (because physics) - men vi pratar om halvledare, som ofta har bra mycket längre beräknad livslängd än en drös andra komponenter i produkten. (Elektrolytkondensatorer är klassiker med i sammanhanget kort livslängd.)


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem
Skrivet av Dex:

Jaså? Vad grundar du det på? DF har fel då helt enkelt? Och enligt DF så blåser ju Series X ut ännu varmare luft än vad PS5 gör så då måste dom ju ha ännu större problem då?

Eller är det så att både Xbox, Sony och DF som testar det vet vad dom gör kanske? Varför måste det alltid försöka vinklas allting till något negativt?

Försök inte hitta logik där. Inlägget du svarar på ser ut som ett desperat försök att skryta om att han har två oöppnade PS5. Sitter säkert och skummar genom artikel efter artikel och letar efter en öppning. Det är dock lite kontraproduktivt när man försöker skryta och de flesta som läser inlägget tänker, "vad är det här för jävla rövhål..?" Eller vad vet jag, det är kanske den reaktionen man är ute efter?

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

På vilket sätt skulle det vara en nedgradering om kretsen fortfarande presterar inom sina specifikationer?
Att du köper en extra klump koppar som i alla väsentliga delar inte påverkar enhetens prestanda känns väl som ett rätt dåligt köp egentligen? Kretsen drar ju det den drar oavsett, och utvecklar samma mängd värme förutsatt att den körs inom samma specifikationer. Visst kan du sprida ut den termiska energin i lite mer metall i chassit, och då sänka temperaturen på en specifik punkt litegrann, men värmen måste fortfarande ta vägen någonstans. Så länge den leds bort från komponenten/komponenterna som utvecklar värmen, så att dessa inte påverkas nämnvärt negativt (throttling som bästa exempel, med tanke på att de flesta kretsar i dag har någon form av överhettningsskydd, det är inte Socket A Athlon-processorer vi pratar om) borde det vara det enda en konsument egentligen bör fokusera på.

Du skulle kunna göra hela chassit till en kylare egentligen, men är det värt det? En rejält ökad kostnad och vikt, för vilka fördelar? Visst, lägre ljudnivå om du skippar fläktar - men det finns många aktiva kylare som är en bråkdel av den storleken och faktiskt är ordentligt tysta. (Vi kommer tillbaka till min poäng att det hänt en del på fläktdesigns- och -styrningsfronten, något som är relevant i sammanhanget.)
Att stirra sig blind på temperaturer är rätt missvisande i hur kretsar presterar, men också i hur värmen leds bort från komponenten/komponenterna som utvecklar värmen, och bort från övriga temperaturkänsliga komponenter också för den delen. Där är luftflöde och överföringen av termisk energi mer intressant egentligen, och "but muh big copper heatsink"-resonemanget är inte särskilt relevant.

Visst ligger Arrhenius ekvation i bakhuvudet och säger att högre temperaturer leder till kortare livslängd (because physics) - men vi pratar om halvledare, som ofta har bra mycket längre beräknad livslängd än en drös andra komponenter i produkten. (Elektrolytkondensatorer är klassiker med i sammanhanget kort livslängd.)

Vilken stolle satte kopparplattan där från första början? 🙂

@whom ever:

Bara för att mjukvaran presterar exakt samma betyder det inte att hårdvaran är likvärdig. Kör jag mitt nya i9 10850k i 5.0 GHz eller 4.8 GHz så märker jag ingen skillnad i spel. Vi har ingen aning om PS5ans frekvenser på CPU/GPU, minne samt temp på dessa.

So for the last time 🙂, i mitt tycke så är den nya kylflänsen sämre (säkert också billigare att tillverka) än den gamla. Fysiskt sämre dvs objektivt sämre hårdvara. Att mjukvaran beter sig samma har ingenting med saken att göra. Over and out. 🙂

PS Ja, just det, jag kan ha fel. Skulle inte vara första gången heller. Eller sista. 🙂

PS2 Enda sättet att få reda på det säkert är att sätta en temp diod på lite olika ställen och kolla frekvenserna/ temps med ett verktyg typ MSI Afterburner. Tror dock Åkesson hinner bli statsminister innan detta händer. 🙂

Medlem
Skrivet av Kyraal:

Försök inte hitta logik där. Inlägget du svarar på ser ut som ett desperat försök att skryta om att han har två oöppnade PS5. Sitter säkert och skummar genom artikel efter artikel och letar efter en öppning. Det är dock lite kontraproduktivt när man försöker skryta och de flesta som läser inlägget tänker, "vad är det här för jävla rövhål..?" Eller vad vet jag, det är kanske den reaktionen man är ute efter?

Nja ville bara få sagt att de nyare modellerna verkar vara sämre. DF har inte gjort något utförligt test, men när det är gjort så ser du att du har fel.
Sen att värdet på mina exemplar ökar p.g.a. detta är ju inte precis mitt fel.


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

12
Skriv svar