Spelmusik på piano – Duke Nukem, Ultima Online, Lemmings, etc!

Skribent

Theme Hospital är ett väldigt kärt spel för mig. Upptäckte till min stora fasa (!) att det inte finns särskilt många pianotolkningar av spelets musik på Youtube, så här kommer mitt bidrag för att åtgärda det.


signatur

Pianocovers av spelmusik – Forumtråd på FZ |Youtube

Skribent

Skippade pianot den här gången och lattjade istället runt lite med en version av vackra The Forest från Simon the Sorcerer.


signatur

Pianocovers av spelmusik – Forumtråd på FZ |Youtube

Skribent

Av någon anledning brukar det bli lite mindre piano på sommaren för min del. Så här kommer istället en inte särskilt seriös dunkadunka-remix av ledmotivet från Shenmue.


signatur

Pianocovers av spelmusik – Forumtråd på FZ |Youtube

Skribent

Ny remix av ett i mitt tycke ofta lite bortglömt stycke från "Hip" Tanaka.


signatur

Pianocovers av spelmusik – Forumtråd på FZ |Youtube

Medlem

Nice! Lyssnade på den första ultima online videon du postade, och den har jag inte hört förut. (för ung för UO osv) Gillade den verkligen.

Skribent
Skrivet av Arkaith:

Nice! Lyssnade på den första ultima online videon du postade, och den har jag inte hört förut. (för ung för UO osv) Gillade den verkligen.

Tack! Ja den blev väldigt populär. Vilket inte är så konstigt, det är en väldigt fin låt!


signatur

Pianocovers av spelmusik – Forumtråd på FZ |Youtube

Medlem
Skrivet av Mattias Frost:

Tack! Ja den blev väldigt populär. Vilket inte är så konstigt, det är en väldigt fin låt!

Det är den verkligen! Har varit väldigt intresserad av att lära mig piano. Är nog det instrument som tilltalar mig mest.

Slängde in en follow på YT i alla fall!

Skribent
Skrivet av Arkaith:

Det är den verkligen! Har varit väldigt intresserad av att lära mig piano. Är nog det instrument som tilltalar mig mest.

Slängde in en follow på YT i alla fall!

Det var piano jag började med en gång i tiden, sen blev det lite gitarr/elgitarr och trummor, men cirkulerade tillbaka till pianot igen, det passar mig bäst helt enkelt. Tack för follow!

Skrivet av lerb:

Wow, vilka fantastiska covers och remixes! Väldigt imponerande

Nu kan jag ingenting om piano eller vad som går eller inte går att översätta till en bra cover på ett enskilt piano.. Men om jag fick göra en önskan ändå så vore det en låt från Destiny 2 som heter Deep Stone Lullaby. Väldigt fin melodi.

Inte lika old-school som många andra här men men..

https://youtu.be/qBIJFTPPp-8

Tusen tack!

Problemet för mig med modernare spelmusik är att den överlag är så välproducerad att jag har svårt att tillföra något speciellt med en vanlig piano cover. Med de lite äldre låtarna blir det ju en väldigt skillnad i arrangemanget, samma om man gör en remix. Men jag ska aldrig säga aldrig.


signatur

Pianocovers av spelmusik – Forumtråd på FZ |Youtube

Medlem
Skrivet av Mattias Frost:

Det var piano jag började med en gång i tiden, sen blev det lite gitarr/elgitarr och trummor, men cirkulerade tillbaka till pianot igen, det passar mig bäst helt enkelt. Tack för follow!

Tusen tack!

Problemet för mig med modernare spelmusik är att den överlag är så välproducerad att jag har svårt att tillföra något speciellt med en vanlig piano cover. Med de lite äldre låtarna blir det ju en väldigt skillnad i arrangemanget, samma om man gör en remix. Men jag ska aldrig säga aldrig.

Lite äldre låtar säger du...
https://www.youtube.com/watch?v=QhuPs2H5VMw

Den här skulle varit skoj att hört en remix av. Lite ovanlig, långt intro men grym när den väl kickar igång. Tror jag aldrig sett en remix av heller.

Skribent
Skrivet av Sapiens:

Lite äldre låtar säger du...
https://www.youtube.com/watch?v=QhuPs2H5VMw

Den här skulle varit skoj att hört en remix av. Lite ovanlig, långt intro men grym när den väl kickar igång. Tror jag aldrig sett en remix av heller.

Har aldrig hört den innan, men den var riktigt bra! Härligt tung C64-musik!


signatur

Pianocovers av spelmusik – Forumtråd på FZ |Youtube

Frilansare

Snyggt! Hade missat det här.

Skribent

Då var hösten här och jag har hittat tillbaka till pianot igen. Den här gången blev det en lugn version av Grabbag, ledmotivet från Duke Nukem 3D. Jag tog mig dock stora friheter med ackord och melodi.


signatur

Pianocovers av spelmusik – Forumtråd på FZ |Youtube

Medlem
Skrivet av Mattias Frost:

Då var hösten här och jag har hittat tillbaka till pianot igen. Den här gången blev det en lugn version av Grabbag, ledmotivet från Duke Nukem 3D. Jag tog mig dock stora friheter med ackord och melodi.

https://youtu.be/miGPwArktEs

Stora friheter är det bästa!
Om man får önska en låt så vill jag gärna höra battle temat från Final Fantasy 7


signatur

Spel under utveckling:
https://missingmildred.com/

Skribent
Skrivet av JohannesID:

Stora friheter är det bästa!
Om man får önska en låt så vill jag gärna höra battle temat från Final Fantasy 7

Hmm, ja den ska jag faktiskt sätta upp på listan, riktigt bra låt!


signatur

Pianocovers av spelmusik – Forumtråd på FZ |Youtube

Skribent

Vad lat jag blivit med det här.. Men nu laddade jag i alla fall upp lite Zelda!


signatur

Pianocovers av spelmusik – Forumtråd på FZ |Youtube

Skribent

Punch-Out!!


signatur

Pianocovers av spelmusik – Forumtråd på FZ |Youtube

Medlem

Hej!

Nu var tiden kommen för mig att bli medlem på detta forum - då jag är inne och läser mer eller mindre varje dag och just den här tråden har jag velat bidra till länge!

Jag brinner också för TV-spel och musik (piano framför allt) och har nu startat en YouTube-kanal där min första video är ett eget pianostycke som är högst inspirerad av just spel.

Hoppas ni gillar den!

Till Mattias Frost:
Amazing stuff! ❤️💜

Medlem

Ser ut som ni har samma eller liknande piano. Vilken modell är det?

Gammal pianospelare som funderar på att dra igång igen.


signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |16GB G Skill DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | Asus Rog Strix RTX 3080 OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch Oled TotK-edition | Playstation 5 SE | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Chefredaktör
Skrivet av Erik Void:

Hej!

Nu var tiden kommen för mig att bli medlem på detta forum - då jag är inne och läser mer eller mindre varje dag och just den här tråden har jag velat bidra till länge!

Jag brinner också för TV-spel och musik (piano framför allt) och har nu startat en YouTube-kanal där min första video är ett eget pianostycke som är högst inspirerad av just spel.

https://youtu.be/7JPouYzfsDE

Hoppas ni gillar den!

Till Mattias Frost:
Amazing stuff! ❤️💜

Kul, välkommen Erik!
Och: Fantastiskt fint stycke! <3

Medlem
Skrivet av Waliant:

Vilken modell är det?

Det är inte samma då jag ser Mattias har någon Yamaha CLP-modell - men mitt är iallafall ett Kawai CA-78 som är ett digitalpiano av lite högre prisklass (~30.000:- nypris för 3 år sen 😵‍💫). Ett sjukt bra digitalpiano får jag lov att säga. Senaste modellen av det heter CA-79. Däremot använde jag inte något inbyggt pianoljud i just denna video - har kopplat in pianot i ett ljudkort vidare till en dator och spelat in i Logic Pro X för att kunna använda fler ljudbibliotek.

Men det finns riktigt bra pianon för betydligt mindre summor, min åsikt är dock att man inte vill lägga för lite och riskera en tråkig upplevelse. För mig är känslan i tangenterna det allra viktigaste och där är Kawai top notch - men en annan modell jag varmt kan rekommendera är Roland FP30X som går på 7000:- för endast själva pianot eller här i ett paketpris:

https://www.gear4music.se/sv/Keyboards-and-pianon/Roland-FP-3...

Skrivet av Daniel Sjöholm:

Kul, välkommen Erik!
Och: Fantastiskt fint stycke! <3

Tack - och tack! ☺️❤️

Medlem

Här kommer en till som ni alla känner igen! Inte spelmusik, men nästan

Enjoy! <3

Skribent
Skrivet av Erik Void:

Här kommer en till som ni alla känner igen! Inte spelmusik, men nästan

Enjoy! <3

Grymt, bra jobbat! Och bra val av låt.


signatur

Pianocovers av spelmusik – Forumtråd på FZ |Youtube

Medlem

Grass Theme från homm2 är ju en klassiker alltså.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Skribent

Ett år senare... Ny video!

Skrivet av Erik Void:

Här kommer en till som ni alla känner igen! Inte spelmusik, men nästan

Erik hur går det med kanalen och pianospelandet?


signatur

Pianocovers av spelmusik – Forumtråd på FZ |Youtube

Medlem
Skrivet av Mattias Frost:

Ett år senare... Ny video!

https://youtu.be/aMHmpDb8RIM

Erik hur går det med kanalen och pianospelandet?

Tack som frågar!

Jag har faktiskt råkat ta mig an att vara privat gitarrlärare på sistone, så pianot har hamnat lite i skymundan för att fokusera mer på gitarrspelet.

Om jag ska vara helt ärlig så fick jag den otrevliga sjukdomen MS för snart 3 år sen och jag har väldigt nedsatt känsel i högra handen och hjärnsignalerna till fingrarna lyder inte alltid. Jag får verkligen kämpa för att träffa rätt tangenter/strängar. Blir ofta nedstämd över att jag inte riktigt kan uppnå min fulla potential som musiker och vill ibland kasta instrumenten åt skogen!

När sjukdomen slog till förlorade jag faktiskt förmågan att spela instrument över huvud taget, till och med tv-spel blev omöjligt då händerna krampade och gjorde ont när jag försökte hålla i en handkontroll. Under en period på 7 dagar la hela kroppen successivt av, och jag kunde under några månaders tid inte längre varken gå eller utföra något av mina tre stora intressen i livet.

Verkligen en mardrömslik upplevelse som jag bearbetar än i dag, men det hjälper att skriva om det så därav nämner jag det nu Men jag är såklart oerhört tacksam över att ha återhämtat mig så pass bra att jag går normalt igen och i dag kan spela både musik och tv-spel, inte riktigt lika "skillat" bara.

Kuriosa:
Att jag lyckades spela hela "Concerning Hobbits" utan att missa en ton, ser jag nog som mitt livs hittills allra största bedrift och jag är väldigt stolt över just den inspelningen, då jag inte hade klarat "100%" en enda gång - men lyckades få just den gången då jag fixade det på film. Jag brukar numera säga att jag har lärt mig spela piano och gitarr två gånger i mitt liv!

Men jag har i alla fall jobbat på en ny egen komposition som verkligen förtjänar att spelas in, så det blir nästa projekt nästa gång jag har en bra dag med mycket energi.

Med det sagt:
Otroligt fint spelat igen, gillade verkligen din senaste!

Medlem

Förresten Mattias, jag tittar/lyssnar på dina videos och blir lite avis på hur sjukt duktig du är med vänster hand och olika arpeggios. (Blir också lite arg över hur få views du har i förhållande till dina skills! Du förtjänar verkligen fler lyssningar!)

Jag har ingen ursäkt för min vänstra hand då den är mer eller mindre normal, men känner att jag kört fast i att spela mycket samma saker med den. Undrar om du har några tips på saker, eller låtar, att öva för att utveckla just vänster hand-arpeggios och sånt!

Tack på förhand. ☺️

Skribent
Skrivet av Erik Void:

Tack som frågar!

MS, jäklar.. Jag beklagar verkligen! Förstår att du kan få känslan att vilja slänga instrumenten i väggen. Dock absolut inte någonting jag tänkte på i någon av dina videor. Jag blev snarare imponerad av hur felfritt du spelar i alla klippen (jag själv slarvar en hel del och ytterst få av mina inspelade filmklipp är helt klockrena). Ser fram emot att höra den egna kompositionen sen, länka gärna här i tråden.

Tack för de fina orden om mina skills med vänster hand och arpeggios. Att jag börjat spela in filmer och öva mer systematiskt är en del i att jag blivit bättre på det där, tror jag. Jag har liksom medvetet utmanat mig själv att åtminstone emellanåt öva på låtar i olika stilar, utanför det jag är van vid och redan behärskar. Och det är nog egentligen det som är mitt tips för att bli bättre, oavsett vad det är man vill förbättra.

Angående få views får jag nog skylla mig själv lite, har gjort en del fula thumbnails och lägger inte så mycket tid på produktionsvärden/inspelningen i övrigt, eller på att marknadsföra mina klipp på olika ställen. Men jag är okej med det, vill mest bara ha en plats att samla min musik och dela med mig till FZ:are som råkar vara intresserade.


signatur

Pianocovers av spelmusik – Forumtråd på FZ |Youtube

Medlem
Skrivet av Mattias Frost:

MS, jäklar.. Jag beklagar verkligen!

Tack! Det är vad det är

Skrivet av Mattias Frost:

Jag har liksom medvetet utmanat mig själv att åtminstone emellanåt öva på låtar i olika stilar, utanför det jag är van vid och redan behärskar. Och det är nog egentligen det som är mitt tips för att bli bättre, oavsett vad det är man vill förbättra.

Bra tips! Det tar jag till mig av.

Skrivet av Mattias Frost:

Angående få views får jag nog skylla mig själv lite, har gjort en del fula thumbnails och lägger inte så mycket tid på produktionsvärden/inspelningen i övrigt, eller på att marknadsföra mina klipp på olika ställen. Men jag är okej med det, vill mest bara ha en plats att samla min musik och dela med mig till FZ:are som råkar vara intresserade.

Jag förstår, all respekt till det. Att få många lyssnare är inte direkt vad som driver mig heller, jag sitter mer än gärna många timmar vid mitt piano även om det bara är jag som får höra musiken, då det framför allt är något jag gör för att jag älskar det.

Att man kan få gåshud av "rätt" instrumentala toner i följd är något som alltid fascinerat mig oerhört. Så, gåshudsfaktorn är något jag ofta letar efter i mina kompositioner och jag tänker att: om jag kan få rysningar av det jag skapar, så är det en fin sak om någon annan kan hitta samma känsla i min musik. Men det är inte heller så noga ifall det bara var jag som fick den gåshuden, det är fint ändå, om du förstår vad jag menar.

Men du har i alla fall en lyssnare här som gärna lyssnar på samtliga av dina skapelser. Du inspirerade ju faktiskt mig till att starta en egen kanal! Lovar att posta så fort jag har fått till en inspelning av min senaste

Skribent

Alright, inte en spellåt denna gång. Men piano i alla fall, och ett beat. Slänger in den här om nån skulle vara intresserad, eftersom jag ändå lägger in de här låtarna i samma Youtube-kanal som spelmusiken.


signatur

Pianocovers av spelmusik – Forumtråd på FZ |Youtube

Skribent

Så där, då har jag dammat av pianot igen och spelat in lite nytt.

Har fler NES-låtar på gång, men eftersom jag tydligen jobbar i Valve-tid här så dröjer det väl 10 år till nästa släpp.


signatur

Pianocovers av spelmusik – Forumtråd på FZ |Youtube

123
Skriv svar