Antydan om att nästa Mass Effect väljer Unreal Engine framför Frostbite
Frostbite är snyggt men flytet är inte där. Föredrar helt klart Unreal Engine av de två.
Jag tycker både Battlefield samt Battlefront-spelen som använder Frostbite flyter på riktigt bra iallafall.
Sen hur enkelt och effektivt det är att jobba med är en annan fråga.
The more I practice, the luckier I get.
Jag tycker både Battlefield samt Battlefront-spelen som använder Frostbite flyter på riktigt bra iallafall.
Sen hur enkelt och effektivt det är att jobba med är en annan fråga.
Har väl varit svårt för Bioware att få in tps eftersom motorn är uppbyggd för FPS. Sen kan jag tänka mig att Dice i Stockholm är de bästa med motorn och de bygger den efter sina behov och andra får anpassa sig.
Alltså, vi vet inte ifall det skall komma ett nytt Mass Effect än vad jag vet..
Kom en teaser förra året
Bra val om det stämmer! Frostbite är en grym motor, men den har sina begränsningar och är inte lämpad för alla sorts spel.
Frostbite gjordes för Battlefield.
Läste om utvecklare från EA sports som bla klagade att det var vansinne att använda den motorn i sportspelen.
Det gick väll till slut med det var mycket tjorv.
Har väl varit svårt för Bioware att få in tps eftersom motorn är uppbyggd för FPS. Sen kan jag tänka mig att Dice i Stockholm är de bästa med motorn och de bygger den efter sina behov och andra får anpassa sig.
Det är nog inte det största problemet. Det går att bygga vilket typ av spel man vill i den motorn, men det jobbiga var ju att ingen på studion hade någon längre erfarenhet med den.
Det tar ju på resurserna att lite blint behöva bygga ut funktionalitet och sånt vilket istället hade kunnat användas på att bygga ut spelet.
Det är och var aldrig motorn som förstörde mass effect. Det gjorde teamet fullständigt själv. Man kan skylla på motorn men det
Var minsta bekymret. Hela spel stilen sket sig.
Men motorn var onekligen ett problem. Där fanns ett team som kunde Unreal, men som tvingades att jobba med Frostbite. En motor som saknade väldigt mycket som man får gratis i UE, varför man tvingades skriva massor av funktioner från scratch. Utan någon tydlig dokumentation om hur. Därför hann man inte heller testa och experimentera lika mycket som man var vana vid.
Därmed inte sagt att motorn var det enda problemet. Men den stjälpte mer än vad den hjälpte.
När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.
Enda sättet för mig att få något förtroende för ett fjärde ME vore om Drew Karpyshyn och Casey Hudson kom tillbaka.
Anthem blev ju bra under dom?
Nyheter om Bioware och Unreal Engine kontra Frostbite känns som att piska en död häst. Rättshaveristiskt beteende.
Bioware är förhoppningsvis över sin ev bitterhet och skuldbeläggande idag, speciellt med tanke på personalomsättningen de haft. DA:I gjordes innan ME:A, och blev en framgång, så varför skulle det bero på Frostbite att ME: A inte blev det? ME:A är ju i princip DA:I med andra texturer och handling. Det är snarare så att de satte den bollen i rullning själva genom att t ex avsluta ME:3 på det sätt de gjorde, och sen förvänta sig att alla skulle omfamna ME:A...
Det finns nog fler dimensioner än att det bara handlade om spelmotorer. Nu får man väl hoppas att Frostbite inte legat stilla utvecklingsmässigt och stagnerar, utan precis som Unreal Engine kommer i nya versioner, med nya funktioner.
Anthem blev ju bra under dom?
Ingen av dom var involverade. Drew lämnade strax innan ME3 släpptes, Casey lämnade långt innan dom ens började med Anthem.
Some people call me a bad person. Others say I'm an irresponsible asshole. Personally I don't see why I can't be both.
Är det något Frostbite gör bäst så är det destruction.
Med det sagt så passar motorn ypperligt till Battlefield, vilket även är vad motorn skapades för i grunden.
Unreal Engine skulle inte matcha Frostbite på den punkten, men har sina fördelar på andra genres.
Det var ju absolut en viktig sak för battlefield, men det är ju inte det enda motorn byggdes för, och det är inte exklusivt till frostbite:

Nyheter om Bioware och Unreal Engine kontra Frostbite känns som att piska en död häst. Rättshaveristiskt beteende.
Bioware är förhoppningsvis över sin ev bitterhet och skuldbeläggande idag, speciellt med tanke på personalomsättningen de haft. DA:I gjordes innan ME:A, och blev en framgång, så varför skulle det bero på Frostbite att ME: A inte blev det? ME:A är ju i princip DA:I med andra texturer och handling. Det är snarare så att de satte den bollen i rullning själva genom att t ex avsluta ME:3 på det sätt de gjorde, och sen förvänta sig att alla skulle omfamna ME:A...
Det finns nog fler dimensioner än att det bara handlade om spelmotorer. Nu får man väl hoppas att Frostbite inte legat stilla utvecklingsmässigt och stagnerar, utan precis som Unreal Engine kommer i nya versioner, med nya funktioner.
Delvis rätt såklart, det var många faktorer som skapade problemen i andromeda, men frostbite var ju en del av det pusslet.
Läster man om Dragon age inquisition's utveckling så blev även okunskapen i den nya motorn ett problem där, men de hade turen med sig att allt ramlade på plats till slut.
Nyheter om Bioware och Unreal Engine kontra Frostbite känns som att piska en död häst. Rättshaveristiskt beteende.
Bioware är förhoppningsvis över sin ev bitterhet och skuldbeläggande idag, speciellt med tanke på personalomsättningen de haft. DA:I gjordes innan ME:A, och blev en framgång, så varför skulle det bero på Frostbite att ME: A inte blev det? ME:A är ju i princip DA:I med andra texturer och handling. Det är snarare så att de satte den bollen i rullning själva genom att t ex avsluta ME:3 på det sätt de gjorde, och sen förvänta sig att alla skulle omfamna ME:A...
Det finns nog fler dimensioner än att det bara handlade om spelmotorer. Nu får man väl hoppas att Frostbite inte legat stilla utvecklingsmässigt och stagnerar, utan precis som Unreal Engine kommer i nya versioner, med nya funktioner.
Dock gjordes de av olika studios
Ingen av dom var involverade. Drew lämnade strax innan ME3 släpptes, Casey lämnade långt innan dom ens började med Anthem.
Båda kom tillbaka igen några år efter dom slutade.
Drew Karpyshyn kom tillbaka till Bioware i 2015 och Casey Hudson kom tillbaka i 2017 (tror jag det var) och både jobbade med Anthem.
Att skylla allt på en motor är ju såklart att ta i, men det är väl inte konstigare än att en racerförare inte är lika bra om han tvingas köra i ny bil för första gången eller att du som gamer trivs bäst med din egen mus, tangentbord, musmatta etc. Det är klart att racerföraren ändå kan köra bil och att du kan sätta headshot men inte riktigt lika bra. Behöver ju inte bero på att de nya grejerna är sämre, bara att det inte är det du är van vid och framförallt inte det du vill jobba med.
Just viljan och arbetsglädjen tror jag är en del som man inte ska underskatta. Det må vara en floskel men arbetsglädje, ilska, etc smittar och är det något som är viktigt i ett skapande projekt som spelutveckling ändå är så är det ju arbetsglädje. Så om gänget bakom en så viktig del i spelet som motorn inte tror på den, inte vill jobba med den, gnäller, etc etc så kommer ju det sprida sig till flera delar och dra ner entusiasmen där vilket troligtvis också påverkar kvaliteten på deras del.
Blir ju ett ännu större problem om man samtidigt har problem på managementnivå, folk som lämnar etc... Det handlar tyvärr (eller som tur är beroende på hur man ser på det) inte bara om hur duktiga utvecklarna är eller hur kompetenta verktygen är.
Så skönt att utvecklarna får jobba med den motorn som de anser vara mest lämpad för jobbet och deras skillset, bådar nog bara gott för spelet.
Båda kom tillbaka igen några år efter dom slutade.
Drew Karpyshyn kom tillbaka till Bioware i 2015 och Casey Hudson kom tillbaka i 2017 (tror jag det var) och både jobbade med Anthem.
Du tror väl ändå inte att dom var involverade i någon större kapacitet?
Some people call me a bad person. Others say I'm an irresponsible asshole. Personally I don't see why I can't be both.