Tidigare Playstation-chef spår att PS5-spel blir svindyra att utveckla.

Medlem

Kanske kunde fokusera på att göra några AAA spel mer fokuserade och kortare, med mindre repetitiva side quests och annat. Tror de flesta inte skulle bry sig om en del spel blev kortare.

Medlem

Mycket går nog till marknadsföring, vilket inte är billigt.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

ahh man blir så trött på dessa bs.. det är bara en förfinat på "vi kommer att höja priset på framtida spel"

med så stora budget så lyckas de släppa spel med massor buggar.

man väljer ge till streamer massor av miljoner för att marknadförs deras spel istället för att betala bättre löner till dem som faktiskt jobbar med spelen. och cheferna får ut miljoner i bonus från hur bra spelet går?

tror fan på att det kostar...

Medlem

Undra hur mycket är till marketing?

Medlem

Kostnaderna skenar och folk har mage att klaga på next-gen-upgrades som kostar. Hoppas detta är en reality-check för dem som tror det är samma sak som att utveckla ny version för ny konsol som att släppa en patch med typ buggfixar på Steam. Eller att bara byta grafikkort. Get a grip.

Medlem

Sonys uppköp av finska spelstudion Housemarque är väl ett sätt att försöka motverka trenden.


signatur

Lenovo Legion Slim 5 R7-7/16/512/4060/165Hz 16"

Medlem

Har inga problem med en höjning på priset. Betyder det att fotfolket som jobbar med spelet får en rimlig lön så varför ska jag grina? Sen att VD-pampar får höga löner, ja, är väl som vilken bransch som helst? De ska ha de som de har rätt till.

Är ok med att priserna ökar (precis allt annat har ju blivit dyrare också).

Annars kan de ju börja outsourca sin produktion till diverse asiatiska, afrikanska och östeuropeiska länder. Lägre löner, lägre kostnader för lokal.

MEG
Medlem

Tror att kunderna kommer att få upp ögonen för de små indieutvecklarna ju mer priserna ökar på AAA, vilket är bra för då får vi nya fräscha spel (hoppas jag iaf).
Att priserna ökar på AAA är kanske inte så konstigt med de höga chefernas löner och bonusar, te x Robert Kotick According to Equilar research, Kotick has received $461 million in total compensation since 2007, about $300 million of it in stock. His pay package in 2021, which was more than five times his compensation of $30.1 million in 2019, surpassed his previous record of nearly $65 million in 2012.


signatur

Death is only the beginning

Medlem

Är väl inte så konstigt att spelkostnaderna ökar när man har större studios, fler anställda och använder sig utav dyrare tekniker, samt hyr in t.ex. skådespelare och VAs osv för sina spel?

Samma sak gällande marknadsföringen. Spel i dagsläget är så pass stora att man vinner på att satsa mycket på marknadsföringen. Titta hur mycket Rockstar la ner för att marknadsföra GTA 5, eller CDPR för CP2077. Förr så marknadsfördes spel oftast bara genom speltidningar, och vissa hade kanske någon reklamsnutt på TVn. Kommer inte ihåg att något NES eller SNES spel skulle ha varit lika utspridd marknadsföring som t.ex. CP2077 var. Nu är det posters i varje lands tunnelbanasystem, på bussar, reklam på TV, på alla sociala medier etc.

Medlem

Låter dumt. Alla spel behöver ju inte kosta 200Miljoner, många lättare/kortare indie spel kan i många fall vara bra mycket bättre o roligare än många AAA spel.

Men klart ska man ta in filmstjärnor, lägga sjukt mycket på marknadsföring, betala VD:s sjukt höga löner etc så ja då skenar kostnaderna. Minns inte vilket spel nu, det är många år sedan men va ju något spel som lade större kostnad på hårfysik än många andra spel hade som total budget.

Assassins Creed till exempel skulle de gärna kunna korta ner till halva storleken utan att jag skulle klaga.

Medlem

Är ju mera intressant att se siffror på kostnader för spel kontra inkomster för spel. För vad pengarna går till och varför det kostar mycket spelar ju mindre roll om det ändå är en massiv vinst på spelen, så har ju pengarna använts rätt.

Visst påverkar ju inte det att man helst kör på säkra kort, men så har det ju mer eller mindre alltid varit för AAA spel, där något enstaka ibland sticker ut och ändrar allt.

Medlem
Skrivet av Kris:

Sonys uppköp av finska spelstudion Housemarque är väl ett sätt att försöka motverka trenden.

Motverka.... Sure

Medlem

Nu får fz-redaktionen ta det lite lugnt med sony-föraktet. ”Sonys AAA är idel uppföljare” tycker jag är att ta i. Förra generationen kom t.ex. ghost of tsushima, days gone och horizon zero dawn. I år har vi redan fått returnal i AAA facket som väl var ett stort risk-projekt om något. Hermen hulst har dessutom sagt att 25 ps5 spel är under utveckling varav hälften är nya ip:n. Låter som en ganska bra blandning.

Medlem
Skrivet av Rakoon:

Du behöver inte köpa spelet hos Sony. Billigare på andra ställen. Det jag menar är att utvecklingen av spel som säljer behöver inte vara så kostsamma och det är Housemarque ett exempel på.


signatur

Lenovo Legion Slim 5 R7-7/16/512/4060/165Hz 16"

Medlem
Skrivet av Barkbiten:

Om spelutvecklare slutade lägga pengar på meningslös skit som får hästars pungkulor att krympa när det snöar (RDR2) så hade spelen kanske inte kostat miljoner att utveckla.

Jag har länge tvekat inför RDR2 (älskade 1:an) men nu sålde du in det för mig.

Medlem
Skrivet av Barkbiten:

Om spelutvecklare slutade lägga pengar på meningslös skit som får hästars pungkulor att krympa när det snöar (RDR2) så hade spelen kanske inte kostat miljoner att utveckla.

Det är just såna sjuka detaljer som gör RDR2 till game of the generation imo.

Medlem

Ju dyrare spelen blir desto mer kommer jag jaga extrapriser.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Avstängd
Skrivet av Swayer:

Kanske kunde fokusera på att göra några AAA spel mer fokuserade och kortare, med mindre repetitiva side quests och annat. Tror de flesta inte skulle bry sig om en del spel blev kortare.

Jag vill ha långa spel som AC valhalla. Personligen tyckte jag t.ex spiderman Miles var för kort.


signatur

PS5 och inget annat.

eld
Medlem
Skrivet av Notumforce:

Ju dyrare spelen blir desto mer kommer jag jaga extrapriser.

På 90-talet kostade ett nes-spel typ 500kr, idag kan man hitta tekniskt motsvarande nya produktioner för typ 100kr, vilket skulle vara typ 50kr på 90-talet.

:'D

Medlem

Generellt tror jag inte att företag lägger ner mer pengar på utveckling än de förväntar sig ta igen via försäljning.

Medlem

Det de lägger mest pengar på är ju marknadsföring. Tyvärr.

Medlem

Även om verktygen hela tiden blir bättre har ju spelare hela tiden högre förväntningar på spel.
Det ska vara verklighetstrogna texturer i 4K, assets som har triljoner polygoner, mellansekvenser med felfri lip-sync och mo-cap, ett episkt soundtrack, tiotusentals rader med inspelad dialog som också ska levereras på ett trovärdigt sätt, NCPs som ska agera trovärdigt i spelvärlden (som helst också ska vara mo-capade) och som du ska kunna prata med, en intressant handling och sidequests som ska vara minnesvärda och inte kopior på varandra, en stor öppen värld som inte ska vara för plottrig men inte heller för tom, sen ska allt detta också vara bugg fritt vid release.

Jag har inga som helst problem att se hur en del moderna spel blir dyrare och dyrare. Red Dead Redemption kostade 540 miljoner dollar med reklambudget, ungefär 270 utan och jag tror ju inte att GTA 6 kommer vara mindre tekniskt imponerande vilket förmodligen gör att det kommer vara ännu dyrare att producera.
För skulle GTA 6 vara mindre imponerande än RDR 2 tror jag Rockstar skulle få ordentligt med skit från både spelare och speltyckare.


signatur

PSN: MrOakenborn

Inaktiv
Skrivet av Gaara:

Låter dumt. Alla spel behöver ju inte kosta 200Miljoner, många lättare/kortare indie spel kan i många fall vara bra mycket bättre o roligare än många AAA spel.

Men klart ska man ta in filmstjärnor, lägga sjukt mycket på marknadsföring, betala VD:s sjukt höga löner etc så ja då skenar kostnaderna. Minns inte vilket spel nu, det är många år sedan men va ju något spel som lade större kostnad på hårfysik än många andra spel hade som total budget.

Assassins Creed till exempel skulle de gärna kunna korta ner till halva storleken utan att jag skulle klaga.

AAA-spel och indiespel är ganska olika.

Med indiespel är det viktigaste en bra och rolig spelidé som är annorlunda från andra spel så att folk kommer vilja spela just ditt spel.
Det är ganska svårt att pumpa ut bra spelidéer på löpande band vilket kanske är varför de flesta stora indiespelen är one-hit wonders.

AAA-företag som släpper engångsbetalningsspel är beroende av att släppa spel på löpande band då företagen är så stora med så många anställda. Lite som i Total War där man konstant måste kriga och ta över nytt land för att kunna underhålla sin stora armé. Om man inte får in pengar måste man istället börja skala ner.

Därför satsar man mer på att utmärka sina spel med ett bra hantverk och att de är väldigt påkostade istället för att försöka göra dem nyskapande eller ens roliga att spela. Hantverket är något konstant som man hela tiden blir bättre på och som utvecklas i takt med att teknologin utvecklas. Ett säkert kort i jämförelse med att försöka komma på bra spelidéer.

Avstängd

I smell bullshit.

Medlem

Detta hörde jag vid övergången till PS3/Xbox 360.

Detta hörde jag vid övergången till PS4/Xbox One.

Detta hör jag nu. 🙂

Avstängd
Skrivet av A1200G:

Detta hörde jag vid övergången till PS3/Xbox 360.

Detta hörde jag vid övergången till PS4/Xbox One.

Detta hör jag nu. 🙂

Ja jag förstår inte varför dom skulle bli dyrare. Är väl lika många människor som sitter och gör spelen och för samma lön?


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem

Jag undrar hur mycket man borde kunna banta på dessa kostanderna. I takt med att DLM blir mer och mer anammat lär vi ju se drastiskt sänkta produktionskostnader inom många områden, inte minst animering och texturarbete. Lägg till att maskiner börjar lära sig att programmera på egen hand så är det ju inte för avlägset att man inom 10-20 år minst delvis kommer att utveckla i en aktiv dialog med sin DLM.

Ta till exempel fotogrammetri som har gjort enorma framsteg och sedan har du verktyg som Quixel som gör det sjukt enkelt att skapa detaljerade verklighetstrogna miljöer, bara de två verktygen är riktiga diamanter för att sänka kostnaderna för realistiska spel. Att få liknande system för tecknat, med möjligheten att använda DLM för att skräddarsy sin stil utan att behöva förlita sig på ett helt team... nog finns det utrymme för användning även utanför AAA-utvecklare.

Här är några riktigt intressanta klipp om DLM som kan appliceras inom spelutveckling (ja, jag är ett fan av Two Minute Papers):

Automatisk animering med dynamiska kroppsbyggnader: This AI Can Deal With Body Shape Variation!
Lär sig att boxas: This AI Learned Boxing…With Serious Knockout Power! 🥊
Pathfinding QA: This AI Helps Testing The Games Of The Future! 🤖
Kolla på tennis, skapa ett spel: AI Makes Video Game After Watching Tennis Matches!


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Medlem

Jag köper inte den här förklaringen riktigt när Sony är en av dem som har drivit frågan om att göra spelen dyrare i ett par år nu, från $60 till $70. Antagligen för att balansera ut varje förlust som kommer med varje såld Playstation konsol.


signatur

Åsikter är åsikter, fakta är fakta. Fakta bryr sig inte om dina känslor.

Medlem
Skrivet av Solaris:

Jag köper inte den här förklaringen riktigt när Sony är en av dem som har drivit frågan om att göra spelen dyrare i ett par år nu, från $60 till $70. Antagligen för att balansera ut varje förlust som kommer med varje såld Playstation konsol.

PS5 disk slutade säljas med förlust från Juni, och digital lär snart göra detsamma med den nya billigare kyllösningen.

https://screenrant.com/ps5-sales-profit-sony-break-even-june-2021/

Som sagts i många trådar tidigare är det inte omotiverat att spelen kostar 70$ istället för 60$, inflation etc.

Medlem
Skrivet av lars_kongo:

PS5 disk slutade säljas med förlust från Juni, och digital lär snart göra detsamma med den nya billigare kyllösningen.

https://screenrant.com/ps5-sales-profit-sony-break-even-june-2021/

Som sagts i många trådar tidigare är det inte omotiverat att spelen kostar 70$ istället för 60$, inflation etc.

Det intressanta är att vi inte har fått någon rapport om det där hände. Om du läser artikeln så är det en forecast om allt går som planerat. Så vitt jag vet så har Sony inte gått ut med att de har nått, eller gått förbi, "break even".

Däremot med den nyare modellen med mindre kyllösning är nog billigare att producera skulle jag gissa på, så den modellen lär kosta mindre att göra men ändå har samma pris i butikerna.

123
Skriv svar