Tidigare Playstation-chef spår att PS5-spel blir svindyra att utveckla.

Robot
Tidigare Playstation-chef spår att PS5-spel blir svindyra att utveckla.

200 miljoner dollar för större titlar. "Kommer leda till likrikning."

#aaa, #playstation


Medlem

Skulle vara intressant att se en lista år för år som bryter upp kostnaderna i dess beståndsdelar. Utvecklingskostnaderna är lite väl löjliga och det känns som att mycket pengar slösas bort på skit.

Medlem
Skrivet av Skyrage:

Skulle vara intressant att se en lista år för år som bryter upp kostnaderna i dess beståndsdelar. Utvecklingskostnaderna är lite väl löjliga och det känns som att mycket pengar slösas bort på skit.

Ja inte läggs pengarna på spelet kvalitet iaf.
Det bevisas många ggr när tom en en mans studio gör roligare spel än stordrakarna.

It's not a lake, it's an ocean

Spelbranschen kommer närma sig filmbranschen (Hollywood) med denna utveckling. Men lyckligtvis har vi en rätt bred indiescen nu.


Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av Skyrage:

Skulle vara intressant att se en lista år för år som bryter upp kostnaderna i dess beståndsdelar. Utvecklingskostnaderna är lite väl löjliga och det känns som att mycket pengar slösas bort på skit.

Löner till anställda är troligen den största utgiftsposten, särskilt då team för AAA-spel ofta verkar ligga på 300-1000 personer. Om vi utgår från att snittlönen (inkl. avgifter) är 30 tusen kr (lågt räknat kanske), så blir de årliga utgifterna för ett team på enbart 100 personer ca 36 miljoner. Med samma snittlön och ett team på 500 personer, som jobbar med ett spel i 3 år, blir lönekostnaden 540 miljoner kronor.


AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | Oculus Quest 2

Medlem

Om spelutvecklare slutade lägga pengar på meningslös skit som får hästars pungkulor att krympa när det snöar (RDR2) så hade spelen kanske inte kostat miljoner att utveckla.

Skribent
Skrivet av Ruffles:

Spelbranschen kommer närma sig filmbranschen (Hollywood) med denna utveckling.

Var tredje spel kommer ha Kevin Hart & Dwayne Johnson i huvudrollerna....

Medlem
Skrivet av Ruffles:

Spelbranschen kommer närma sig filmbranschen (Hollywood) med denna utveckling. Men lyckligtvis har vi en rätt bred indiescen nu.

Hemsk tanke! Men ja, man har redan sett många liknelser med hollywood senaste åren, tyvär...

Räknar man med all reklam man gör för spelet i dess utvecklingskostnad? Många har ju extrema reklamkostnader, Rockstar bla. Cyberpunk nu senast kan jag tänka mig har lagt det mesta av sin budget till reklam och Keanu Reeves tex.

Medlem

But why? Verktyg och motorer blir ju bättre och smartare hela tiden. Titta bara på UE5 och hur mycket automatisering och förenklade arbetsflöden man får där.


H-How can she slap, kupo!?

Medlem

Det finns många exempel på saker som blir mycket billigare att utveckla också. Idag kan du väldigt billigt få tag på texturmaterial till vilket material du vill (även med rätt ljud för träff med slott eller fotsteg mot materialet). Du har spelmotorer som ger enkla verktyg för att skapa ljussättning mm. Du kan skapa enorma världar billigt genomom att enkelt rita ut skog, berg, vatten m.m.

I framtiden så kommer vi även se AI som genererar röster och rörelser så det kan sparas in pengar på sådant som annars är väldigt tidskrävande.

Så jag håller inte riktigt med om att det kommer fokuseras på säkra kort. Innovationen på gameplay kommer att bli viktigare för att hitta det som folk tycker är roligt istället för att bara bygga det som ser störst och bäst ut.

Gen
Medlem
Skrivet av Arzei:

But why? Verktyg och motorer blir ju bättre och smartare hela tiden. Titta bara på UE5 och hur mycket automatisering och förenklade arbetsflöden man får där.

Exakt det jag tänkte skriva. Tittar man på UE5 videos där de förklarar hur tekniken fungerar så finns det ju flera funktioner i motorn som kraftigt förkortar utvecklingstiden.

Industrin i allmänhet lär ju titta på lösningar om kostnaden i en viss del av tillverkningsprocessen skenar iväg. Samma borde gälla med spel och därför undrar man ju lite om ett sådant uttalande bara är en "ursäkt" för att slänga på ytterligare en hundring på ett redan dyrt spel.

Medlem
Skrivet av Arzei:

But why? Verktyg och motorer blir ju bättre och smartare hela tiden. Titta bara på UE5 och hur mycket automatisering och förenklade arbetsflöden man får där.

Det har varit så här varje konsolgeneration hittills. Detta trots att spelmotorerna utvecklats under tiden. Det krävs helt enkelt mer personal för att framställa AAA spel. Han har en poäng också i att med varje generation så har AAA blivit mer urvattnat och trycks ned i säkra stuprör.

Om man som spelare inte måste köra AAA utan kan nöja sig med Indie eller A eller AA spel så utvidgas utbudet markant. Där vågas det fortfarande ta risker och innovation sker.

Skrivet av Aletheides:

Det har varit så här varje konsolgeneration hittills. Detta trots att spelmotorerna utvecklats under tiden. Det krävs helt enkelt mer personal för att framställa AAA spel. Han har en poäng också i att med varje generation så har AAA blivit mer urvattnat och trycks ned i säkra stuprör.

Om man som spelare inte måste köra AAA utan kan nöja sig med Indie eller A eller AA spel så utvidgas utbudet markant. Där vågas det fortfarande ta risker och innovation sker.

Men är inte det att blanda ihop budgeten på ett spel och budgeten för företaget? Dom anställda e ju där "alltid" och får betalt, e väl inte så att när dom säger att ni får 150m$ för detta spel så ingår dom anställdas löner?


Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

Lösningen är väl att sluta köpa AAA-spel då går inte deras budgetar ihop och fokus blir på andra typer av spel.

Medlem
Skrivet av Gen:

Exakt det jag tänkte skriva. Tittar man på UE5 videos där de förklarar hur tekniken fungerar så finns det ju flera funktioner i motorn som kraftigt förkortar utvecklingstiden.

Industrin i allmänhet lär ju titta på lösningar om kostnaden i en viss del av tillverkningsprocessen skenar iväg. Samma borde gälla med spel och därför undrar man ju lite om ett sådant uttalande bara är en "ursäkt" för att slänga på ytterligare en hundring på ett redan dyrt spel.

Om saker går snabbare å skapa höjs även kraven på kvalitén på assets som skapas, så länge som grafiken kan förbättras ser jag inte att produktionstiden kommer minskas något nämnvärt när det kommer till grafiken.

Det är bara som att kolla på exv Mo-cap för animation, de höjer kvalitén (för det mesta) och går snabbare att få in men det är inte som att animatörer har fått mindre jobb pga av det. Mer troligt är att de får mer jobb då alla förväntar sig en större mängd animationer.

Vi är fortfarande långt ifrån att kunna automatisera workflows och så länge det inte händer ser jag inte att mängden jobb kommer minskas.

Medlem

Precis som en tidigare talare har sagt, tror jag att AI kommer att bryta den här trenden.

Medlem
Skrivet av Snake Plissken:

Men är inte det att blanda ihop budgeten på ett spel och budgeten för företaget? Dom anställda e ju där "alltid" och får betalt, e väl inte så att när dom säger att ni får 150m$ för detta spel så ingår dom anställdas löner?

Anställda på tex ett japanskt spelföretag är inte som anställda på ICA eller anställda på ett stålverk som trycker ut stål. De har alla olika specialkompetenser som behövs i olika delar/faser av utvecklingsprocessen. Så antalet anställda varierar med tid i projekt. Nu är det ju så att stora studios försöker flytta personal mellan projekt. Tex när Level designers är klar på ett spel så kan de flyttas till ett annat projekt som kommer in i den fasen, istället för att få lämna företaget. I studios som inte har många järn i elden så avslutas projektanställningen istället och de får oftast jobb på något annat projekt någon annanstans på något annat företag. Det är bland annat därför många studios finns på samma orter i världen, för att det finns personal att tillgå snabbt. Projektanställningar är dock stort i branschen eftersom de stora personalkostnaderna kräver flexibilitet på personalfronten.

Men jag tror du måste kika på vad utgifterna för ett spelföretag är. Det är personalen i allra högsta grad då det är en kreativ bransch.

Timlöner varierar också väldigt mycket beroende på var i världen du anställer personal.

Här finns en fin liten sammanfattning över vad som krävs: https://kevurugames.com/blog/how-much-does-it-cost-to-make-a-...

Medlem
Skrivet av Barkbiten:

Om spelutvecklare slutade lägga pengar på meningslös skit som får hästars pungkulor att krympa när det snöar (RDR2) så hade spelen kanske inte kostat miljoner att utveckla.

Klart de hade, det är inte 6 pers från 1993 som gör spel som spelar roll längre, och de som gör spel som smågrupper bryter ingen mark grafiskt eller tekniskt utan ev. bara spelmekaniskt, ofta med en gigantisk plattformsmotor till grund så som Unity och Unreal.

Spel är svindyra att utveckla, speciellt AAA, och den grafen har bara spikat rakt upp sedan doom och quake.

haHA ja tidigare chef var det ja. Utvecklingen går snarare åt andra hållet med spelmotorer lika enkla som att spela ett spel i sig och modern artificiell intelligens som ersätter jobbet av tusen och tusen åter. Ge det ett par år så är utgifterna rekordlåga och liksom andra branscher majoriteten anställda helt meningslösa.


Mina avklarade PS5 spel (med egna bilder) https://ps5bloggen.wordpress.com/

Medlem

Varför denna panik? Är det ett reellt problem? Det enda det innebär är att de svulstiga massproducerade titlarna kommer bli mer enligt rådande trender. Är det inte redan så?
Innovationen kommer komma från de lite mindre tungt finansierade spelen. Inte bara Indie utan de stora studiorna lär ju skapa spel till även lägre budget. Varje film som produceras i världen är ju inte en $200 miljoners holywood-produktion? De stora bolagen behöver anpassa sig.

Jag kanske ser det på helt fel sätt

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Mike Stranéus:

Var tredje spel kommer ha Kevin Hart & Dwayne Johnson i huvudrollerna....

Och vara baserat på något slags superhjältetema. Eller vänta nu...


Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Lite mer än vad en marvel film kostar men spel tjänar in mycket mycket mer.

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Youjimbo:

Varför denna panik? Är det ett reellt problem? Det enda det innebär är att de svulstiga massproducerade titlarna kommer bli mer enligt rådande trender. Är det inte redan så?
Innovationen kommer komma från de lite mindre tungt finansierade spelen. Inte bara Indie utan de stora studiorna lär ju skapa spel till även lägre budget. Varje film som produceras i världen är ju inte en $200 miljoners holywood-produktion? De stora bolagen behöver anpassa sig.

Jag kanske ser det på helt fel sätt

Nej, då. I bästa fall får vi både och, som det ser ut i dag. Men Hollywood är ju i dag en idéfattig plats där det som skapas är CGI-effektstinna filmer med papperstunna manus och karaktärer. Och remakes av gamla (och ibland inte så gamla) filmer. Det gamla Hollywood finns inte längre, och det är lite trist att se. Spelbranschen är mer diversifierad än så så jag hoppas att vi inte går i denna riktning.


Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av Gen:

Exakt det jag tänkte skriva. Tittar man på UE5 videos där de förklarar hur tekniken fungerar så finns det ju flera funktioner i motorn som kraftigt förkortar utvecklingstiden.

Industrin i allmänhet lär ju titta på lösningar om kostnaden i en viss del av tillverkningsprocessen skenar iväg. Samma borde gälla med spel och därför undrar man ju lite om ett sådant uttalande bara är en "ursäkt" för att slänga på ytterligare en hundring på ett redan dyrt spel.

Sen så är spelmotorer mer lika än någonsin, så det är lättare att hitta personal.
Sony påstod också att PS5 är med marginal den lättaste av deras konsoler att komma igång och producera spel med.
De nya lagringsenheterna sparar också väldigt mycket möda och bidrar till mindre arbeta för optimering(man behöver inte bråtas med varje MB/S för att det ska fungera och behöver inte heller arbeta med buffring vid bandesign i samma utsträckning) eller kompromisser för att få till godtagbar laddningstid.

Sen så har du Epics Meta-human verktyg och förra EA chefens nya verktyg(som han visar lite av i slutet av"det svenska spelundret".

Så jag är skeptisk, men snackar vi spel som ska vara lika imponerande som GTA5 var när det släpptes(alltså överträffa allt annat och sätta en ny nivå) så kan det säkert bli dyrt, "vanliga" spel bör dock bli väldigt mycket bättre för samma kostnad, ifall man inte räknar in högre löner och avkastning.

Medlem

Då kanske fler utvecklar spel till switch den är ju inte lika grafik tung som xbox och ps5

Medlem

uppenbarligen har han nämnt det här med ökade kostnader innan. 🥴

Medlem
Skrivet av Arzei:

But why? Verktyg och motorer blir ju bättre och smartare hela tiden. Titta bara på UE5 och hur mycket automatisering och förenklade arbetsflöden man får där.

Löner. Licencer är en droppe i havet på en AAA-produktion.


Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Bryr mig inte överhuvudtaget vad spel kostar att utveckla. Sjukt ointressant.

Medlem
Skrivet av Ruffles:

Nej, då. I bästa fall får vi både och, som det ser ut i dag. Men Hollywood är ju i dag en idéfattig plats där det som skapas är CGI-effektstinna filmer med papperstunna manus och karaktärer. Och remakes av gamla (och ibland inte så gamla) filmer. Det gamla Hollywood finns inte längre, och det är lite trist att se. Spelbranschen är mer diversifierad än så så jag hoppas att vi inte går i denna riktning.

Precis. Så medan de stora Hollywood-bolagen stagnerar och bara satsar på säkra kort med enorma budgetar föds en annan industri som fyller gapet, vågar experimentera och har möjligheten att skapa nytänkande filmer. Här får man hoppas att spelbolagen lär sig och kanske har fler studios med olika inriktning och budget. De mindre dotterbolagen som tillåts experimentera mer för att hitta nya trender och designer blir kanske inte heller lynchade om de misslyckas medan de större produktionerna blir mer trendberoende. Likriktade över tid hade jag nog inte velat säga. Det kommer alltid komma en ny trend/bomb via de mindre studiorna vilket leder till kopior från storproduktionerna.

123
Skriv svar