Cyberpunk 2077, Officiella speltråden – Allmän diskussion, Guide, Frågor, Tips, Spelare.

Medlem
Skrivet av shelter:

Verkar ha blivit nya buggar med 1.3 patchen Nu får V aggro från NPC:er, räcker att bara man åker runt i sin bil. Inte alltid med det händer.

En bil man ska hämta spanas inte efter patchen så ett av sidouppdragen går inte göra. Men i övrigt har det rullat på ok.

Avstängd
Skrivet av Ohso:

Detta spel alltså. Har givit det chans efter chans. Köpte spelet på ps4 pro och spelade men gav upp efter några timmars speltid pga för mycket buggar.
Avinstallerade och väntade in en eller två patchar kommer inte ihåg vilka och det var nästan ännu värre att spela plus att intro menyn i början alltid småhackar när den laddar spelet. Otroligt irriterande.

Får äntligen tag i en ps5a och har hört att spelet fungerar som bäst på den konsollen men att det iofs inte officiellt på riktigt inte har patchats för dom konsollerna än eller har jag fel?
Aja. Startar upp och intro menyn som laddar spelet hackar fortf lika fult som på ps4. Redan där blir jag irriterad.
Hamnar på något uppdrag som gör att jag och en tjej åker på ett uppdrag i en bil in i en sprängd tunnel för att sen stanna och börja skjuta på fiender inne i denna grotta.
Det roliga här var att hela vägen in i grottan så färdas jag i spelkaraktärens huvud. Ser hur ögon, näsa , mun svävar i luften som någon sorts mars attacks film, där en sån där mars-människa har tagit över min gubbe.

Jag kan bara säga att vilket jävla spel alltså. Vet inte om jag vill röra det igen.

Det är väldigt skumt för jag har inte haft några problem alls på ps5. Kan det verkligen skilja sig från ps5 till ps5?


signatur

PS5 och inget annat.

Avstängd
Skrivet av Shodan:

En bil man ska hämta spanas inte efter patchen så ett av sidouppdragen går inte göra. Men i övrigt har det rullat på ok.

Sidouppdrag har jag inga problem med på ps5. Har gjort en hel massa denna vecka.


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem

Får att återkoppla till Jockes fråga ang. DLC verkar de jobba med vattenfallsmetoden (De antyder det i videon om 1.3 patchen)
Tänker mig att next gen behöver säkert patchas den med några gånger, så Q3-Q4 2022?


signatur

Jag skiter i vad du känner, jag vill veta vad du tycker/tänker!

Medlem
Skrivet av doversund:

Får att återkoppla till Jockes fråga ang. DLC verkar de jobba med vattenfallsmetoden (De antyder det i videon om 1.3 patchen)
Tänker mig att next gen behöver säkert patchas den med några gånger, så Q3-Q4 2022?

Vattenfallsmetoden? Vad innebär det?

Medlem
Skrivet av shelter:

Verkar ha blivit nya buggar med 1.3 patchen Nu får V aggro från NPC:er, räcker att bara man åker runt i sin bil. Inte alltid med det händer.

Fått samma bugg, känns som det händer en gång varje spelsession. Gick in combat när jag skulle gå och prata med Dex i slutet av Akt 1 av någon konstig anledning.

Skrivet av alias:

ok, aldig hänt mig, om det händer 0.1% so what..

Hade du sagt "so what" om du är en av de 0.1% som får buggen?

Medlem
Skrivet av Gregerory:

Vattenfallsmetoden? Vad innebär det?

I ingenjörs termer en metod som i teorin gör att man jobbar rätt och effektivt. I praktiken kan det bli (rättning: oftast blir ) pannkaka, dvs det ligger på människan(-orna) som utför uppgiften(-rna) och inte på metoden. Om det blir bra eller ej.

Vill du vara fancy eller verka trendig och smart så säger du att vattenfall är förlegat och att du minsann jobbar agilt. Ja, jusst det, fortfarande samma resultat.

Medlem
Skrivet av Gregerory:

Vattenfallsmetoden? Vad innebär det?

Kortfattat, en seriell utveckling, att man gör en sak i taget då vissa system verkar påverka närligande eller helt andra system.


signatur

Jag skiter i vad du känner, jag vill veta vad du tycker/tänker!

Medlem

Ska väl sägas att vattenfallsmetoden kommer från gamla typen av industri där man kan seriellt utveckla en sak. Fordonsindustrin är enkelt exempel. Först bestämmer man bilens krav, efter det kommer analys, sedan design, sedan implementation och sist testning (kortfattat och förenklat). Allt detta händer över kanske 5 år. Funkar ofta bra.

Mjukvaruutveckling började historiskt med att följa samma process. Problemet är såklart att mjukvara och hårdvara är två väldigt olika domäner. Ett klassiskt exempel på bilen är att du bestämmer vilka funktioner mediasystemet ska ha i kravfasen och när testningen 5 år senare sätter igång är alla dessa funktioner gamla, brutna och ointressanta för marknaden. Agilt arbete där man hela tiden sätter krav, designar, implementerar och testar i mycket kortare faser är därför de facto i industrin av mycket god anledning.

Har väldigt svårt att tro att vattenfallsmetoden används inom något spelföretag, men rätta mig om jag har fel. Däremot kan agilt arbete utföras på väldigt olika sätt. Spel har ofta olika faser av agilt arbete, som påminner om film, med förproduktion, produktion och efterproduktion kortfattat, och detta kanske kan uppfattas som vattensfallsmetoden på högre plan. Det görs mycket prototyper i början såklart. Men under alla faser så sker arbetet agilt.

Det går inte applicera vattenfallsmetoden mer eller mindre i modern mjukvara. Det är känt hur otroligt kostsamt det också är att köra vattenfallsmetoden på mjukvara då det tar mycket tid i design och analysfasen. Är övertygad om att CDPR inte har tid för detta med DLC eller patchar 😊

Medlem
Skrivet av A1200G:

I ingenjörs termer en metod som i teorin gör att man jobbar rätt och effektivt. I praktiken kan det bli (rättning: oftast blir ) pannkaka, dvs det ligger på människan(-orna) som utför uppgiften(-rna) och inte på metoden. Om det blir bra eller ej.

Vill du vara fancy eller verka trendig och smart så säger du att vattenfall är förlegat och att du minsann jobbar agilt. Ja, jusst det, fortfarande samma resultat.

Oj, det låter som någon blivit ersatt och fortfarande är bitter Finns en anledning till att i princip alla (till och med Volvo) går ifrån vattenfallsmetoden och till ett agilt arbetssätt.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Avstängd

Hur svårt kan det vara att utveckla ett bra spel? Jag spelar spiderman Miles morales nu på ps5. Inte en enda bugg så långt jag sett.


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem
Skrivet av Dunder:

Oj, det låter som någon blivit ersatt och fortfarande är bitter Finns en anledning till att i princip alla (till och med Volvo) går ifrån vattenfallsmetoden och till ett agilt arbetssätt.

Polackerna har inte fått memot än. 😉

Medlem
Skrivet av breahl:

Hur svårt kan det vara att utveckla ett bra spel? Jag spelar spiderman Miles morales nu på ps5. Inte en enda bugg så långt jag sett.

Men Insomniac är gudar också

Medlem
Skrivet av breahl:

Hur svårt kan det vara att utveckla ett bra spel? Jag spelar spiderman Miles morales nu på ps5. Inte en enda bugg så långt jag sett.

Dåligt exempel iof. De utvecklar till en och samma hårdvaruspecifikation exakt alla har.

Avstängd
Skrivet av Ronzem:

Men Insomniac är gudar också

Ja, låt dom få utveckla cyberpunk 2. Dom skulle lätt göra ett bättre jobb.


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem
Skrivet av breahl:

Ja, låt dom få utveckla cyberpunk 2. Dom skulle lätt göra ett bättre jobb.

Vore trist om det blir ps 5 exklusivt

Avstängd
Skrivet av Shodan:

Vore trist om det blir ps 5 exklusivt

Nä exakt det som är grejen varför ps4 och ps5 har så många bra spel.


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem
Skrivet av breahl:

Nä exakt det som är grejen varför ps4 och ps5 har så många bra spel.

Vet inte hur du menar där. Cyberpunk är inte bättre på konsol

Avstängd
Skrivet av Shodan:

Vet inte hur du menar där. Cyberpunk är inte bättre på konsol

Jo jag hade noll problem med det på ps5.


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem

Hur står sig spelet nu? Är det bara stabilare eller har de fixat något i innehållet?

Medlem
Skrivet av Gregerory:

Vattenfallsmetoden? Vad innebär det?

Jag brukar förklara vattenfallsmetoden med bilden av en champangepyramid där man häller från toppen och vätskan tricklar nedåt och sprids från samma källa ned till alla glas. Kan användas i all möjliga sammanhang från kommunikation till planering och produktion.

Medlem
Skrivet av Jud1t:

Hur står sig spelet nu? Är det bara stabilare eller har de fixat något i innehållet?

Inget har tillkommit förutom lite kläder och en ny bil. Tror att dom flesta perks fungerar nu iallafall så det kanske räknas som nytt.

Medlem
Skrivet av Påskmust:

Inget har tillkommit förutom lite kläder och en ny bil. Tror att dom flesta perks fungerar nu iallafall så det kanske räknas som nytt.

Ok. Tack! Då blir det till att vänta ett tag till innan det spelas om.

Skrivet av Ohso:

Detta spel alltså. Har givit det chans efter chans. Köpte spelet på ps4 pro och spelade men gav upp efter några timmars speltid pga för mycket buggar.
Avinstallerade och väntade in en eller två patchar kommer inte ihåg vilka och det var nästan ännu värre att spela plus att intro menyn i början alltid småhackar när den laddar spelet. Otroligt irriterande.

Får äntligen tag i en ps5a och har hört att spelet fungerar som bäst på den konsollen men att det iofs inte officiellt på riktigt inte har patchats för dom konsollerna än eller har jag fel?
Aja. Startar upp och intro menyn som laddar spelet hackar fortf lika fult som på ps4. Redan där blir jag irriterad.
Hamnar på något uppdrag som gör att jag och en tjej åker på ett uppdrag i en bil in i en sprängd tunnel för att sen stanna och börja skjuta på fiender inne i denna grotta.
Det roliga här var att hela vägen in i grottan så färdas jag i spelkaraktärens huvud. Ser hur ögon, näsa , mun svävar i luften som någon sorts mars attacks film, där en sån där mars-människa har tagit över min gubbe.

Jag kan bara säga att vilket jävla spel alltså. Vet inte om jag vill röra det igen.

Jag hade samma bugg, så vi är "buggbröder" Det var efter detta uppdrag som jag också avinstallerade.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

ELF
Medlem

https://www.cyberpunk.net/en/news/39334/patch-1-31
817 MB på pc. Vissa verkar dock få hela spelet nedladdat.


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Medlem
Skrivet av Ronzem:

Men Insomniac är gudar också

Det sa ni om CDPR för 1 år sedan också


signatur

1# FZ Troll

Medlem
Skrivet av ELF:

https://www.cyberpunk.net/en/news/39334/patch-1-31
817 MB på pc. Vissa verkar dock få hela spelet nedladdat.

Märkte förut när jag skulle crafta quickhacks så saknade vissa beskrivning helt så jag fick gå in på wikin och läsa om dom istället. Skönt att dom fixat det nu, men så oerhört tröttsamt att dessa nya problem dyker upp i patchar.

Medlem
Skrivet av robbis:

Det sa ni om CDPR för 1 år sedan också

Om någon sa det handlade det troligen inte om att de (CDPR) släpper buggfria spel, med tanke på hur trasigt Witcher 3 var när det släpptes . Tog väl minst 1-2 år innan det mesta hade fixats i det spelet (med många patchar, varav en del rejält stora med 1500+ fixar). Rätt sannolikt att det funnits buggar i spel från Insomniac (går inte få något 100% buggfritt, i alla fall inte enligt min erfarenhet som mjukvarutestare), men kan inte minnas några direkta spelförstörande saker som krävt hundratals eller tusentals fixar hos deras alster.


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Medlem

Jag har typ aldrig sett en bugg i Witcher 3 😬 Spelade det på PC vid release och det var främst movement fixen, inventory uppdateringen och att många items inte hade någon vikt som var viktigt fixar för min del 😊

Finner det lite märkligt att jämföra med Spiderman och påstå "hur svårt kan det vara". Spel är otroligt komplexa och vissa mekanismer mer än andra. Tycker egentligen bara det är Bethesda-spel som går att jämföra med Cyberpunk. Båda tillåter rollspelande på en rad olika sätt i en värld som tillåter dig att i princip sticka från ett uppdrag när som helst, skjuta va fasen som helst, utnyttja en mängd helt olika mekanismer (skjuta, quickhack, smyga, närstrid osv.) och sen samtidigt göra dett för 1000 uppdrag utan att inte gå sönder 😅 Rockstar känns som en annan formula för mig. Det är mycket färre röriga mekanismer och uppdragen är spikraka samt har möjligheten att skicka mission failed i ansiktet på dig om du går utanför ramarna (en begränsning som är både bra och dålig), något Bethesda eller CDPR aldrig öppnat upp för. Spiderman förstår jag nästan inte jämförelsen mer än att det finns en stad. Men det är ju väldigt olika spel och vad de försöker göra. Staden används inte ens på samma sätt i spelen. Sen är det ett grymt spel och all cred till Insomniac för hur bra det är och välpolerat det känns!

Återigen inte ett försök att försvara Cyberpunk och dess skick, utan mer att Cyberpunk är ett otroligt komplext spel i vad det försöker göra. Jag svettas gång på gång när jag inser allt content spelet har och hoppas att de haft tid att polera det. Det är ju ojämnt, det får man verkligen säga.

Medlem

vad gjorde patchen som var idag?

Skriv svar