Den stora Diablo II: Resurrected-tråden

Medlem
Skrivet av Fredede:

Blev inte imponerad av betan. Samma gamla buggar och lagg som originalet drogs med när man körde på 56k-modem. Att man fastnar i en annan (AFK) spelare och en NPC i Rogue Encampment och inte kommer därifrån utan bara blir rubberbandad tillbaks känns inte ok 2021, eller att man springer ifrån ett gäng monster man inte vill/kan döda för att sedan bli rubberbandad tillbaka mitt emellan alla monster så att man dör suger hårt, speciellt om man råkar köra på en Hardcore-gubbe.
Tack men nej tack för min del.

Nu kanske jag talar för döva öron, men det var ju en del av betan... Det var en multiplayerbeta, vilket oftast genomförs för att testa servrar, hur servrarna skalar vid belastning osv. Rubberbanding var för mig extremt i början av betan men nästan obefintligt mot slutet. Med det sagt så gissar jag att det (i vanlig Blizzardanda) kommer vara tufft att spela imorgon vid släppet ändå när alla ska in samtidigt.

Sen har de ju fixat många buggar och lär fortsätta med det, men det är ju bokstavligt talat det gamla spelet med nytt smink så det beror så klart på vad man förväntar sig Helt rätt att avboka dock så klart om du inte känner att du vill spela det.

Medlem

Är så sjukt ointresserad att spela, eller rättare sagt köpa något som är attached med Activision och Blizzard. Skitföretag som inte förtjänar ett öre från mig. Detta är enbart en cashgrab, inget annat.

Medlem

Jag ser fram emot det! Kommer nog köra 2 olika karaktärer i början, men svårt att bestämma mig för vilka. Lutar åt Amazon och Druid eller Paladin (så 1 ranged och 1 melee). Sen vilka specs exakt jag kommer spela vet jag inte än

Ero
Medlem
Skrivet av Hajfena:

Diablo® II: Resurrected™ - Launch Guide
https://news.blizzard.com/en-us/diablo2/23725471/diablo-ii-re...

Så, nu har man köpt en 16:9 monitor(31.5") så jag kan avnjuta hela Diablo 2 Resurrected.
5 cm högre än min ultrawide monitor(35") så den känns större på något sätt.
Betalat och för installerat, kunde man sedan igår kväll. Det blev 30.2GB, till att börja med
Passade på att uppgradera till hela D3 också, sparade några kronor på det.

Har du inte lirat D3 än så ska du vara glad att du köpte det nu och inte när det kom ut 😁


signatur

Varit medlem längre än dig.

Medlem
Skrivet av Ero:

Klart du vågar! På samma sätt som du vågar kritisera Nordkorea inne i Nordkorea 😁

Jag har inte åldrats väl själv, så jag kommer lira det!

Tackar då kan man pusta ut 🤗

Medlem

Jag har spelat gamla spelet i hundratals timmar och älskar det, men störde mig på bristen på 60fps så resurrected är precis vad jag ville ha. När jag testade betan så störde jag mig på att karaktärsskuggorna alltid pekar åt samma håll oavsett ljussättningen. Trollformler och explosioner lyser upp väggar och golv och skuggorna från pelare går åt rätt håll, men om du ställer dig bredvid en brasa på natten så pekar ibland karaktärsskuggorna rakt mot elden, vilket ser konstigt ut. Det är åtminstone inga skuggor av facklornas eld som i originalet.

Medlem

Måste fan fixa windows 10...


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av noreason:

Är så sjukt ointresserad att spela, eller rättare sagt köpa något som är attached med Activision och Blizzard. Skitföretag som inte förtjänar ett öre från mig. Detta är enbart en cashgrab, inget annat.

hehe...om du provat d2r så förstår du nog att det inte är "cashgrab" Om du inte provat så finns ingen trovärdig grund till ditt påstående

Medlem
Skrivet av Kalliban:

det är ju bokstavligt talat det gamla spelet med nytt smink

Det är där skon klämmer för min del. Jag känner inte gör att betala relativt dyra pengar för ett spel som i grunden dras med samma problem som år 2000 med små (främst) kosmetika förändringar. Jag hade köpt spelet om det hade varit en ordentlig remake från scratch.

Medlem
Skrivet av Fredede:

Det är där skon klämmer för min del. Jag känner inte gör att betala relativt dyra pengar för ett spel som i grunden dras med samma problem som år 2000 med små (främst) kosmetika förändringar. Jag hade köpt spelet om det hade varit en ordentlig remake från scratch.

Och det är helt okej! Själv hade jag utan tvekan betalat fullpris (60€). Jag har förbokat både till PC och Xbox och är helt övertygad om att jag kommer få mer valuta för mina pengar än många andra spel jag köpt.

Medlem
Skrivet av Hanzo:

youtube.com/watch?v=nUx3uYfirGI

youtube.com/watch?v=f5RldvjKUWQ

Hittade dessa efter en snabb google ”Diablo 2 resurrected censored”. Det finns säkert bättre filmer.

Edit:

En intressant sak som nämns i båda filmerna är att alla Diablo-spel är ifrån 18 år, så full nakenhet, extrem våld och störande teman är tillåtet.

Sen ifall Kina eller kinesiska investerare är boven är nog inte problemet i detta fall, tror jag. Det är väl mer att nakenhet som sådant är mer och mer omtvistat i väst. Exempelvis är det i framförallt väst som vi censurerar nakenhet och blod. I Kina är det väl mest skelett och vokabulär?

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Video_game_censorship

Tyvärr slipper vi nog inte ifrån att det så småningom blir mer och mer censur.

Känns som att hela nöjesbranschen slickar Nalle Puhs röv. Kina är en enorm marknad, och alla vill sälja sina produkter där, och det enda sättet att få göra det är att tillfredsställa diktaturen genom censur, och kan man göra om karaktärer till asiater så gör man även det.

Medlem
Skrivet av Kalliban:

Och det är helt okej! Själv hade jag utan tvekan betalat fullpris (60€). Jag har förbokat både till PC och Xbox och är helt övertygad om att jag kommer få mer valuta för mina pengar än många andra spel jag köpt.

Jag tvivlar inte en sekund på att folk kommer ha grymt kul med spelet, för D2 i grunden är ett av de bästa spelen som skapats imo. Men för att jag själv skulle prioritera denna remaster över andra spel i backloggen eller kommande spel så vill jag ha fler förbättringar än vad vi får. Det är D2 med lite ny färg och quality of life improvements, men det är inte värt priset de begär för det imo.

Medlem
Skrivet av noreason:

Är så sjukt ointresserad att spela, eller rättare sagt köpa något som är attached med Activision och Blizzard. Skitföretag som inte förtjänar ett öre från mig. Detta är enbart en cashgrab, inget annat.

Vet inte riktigt men jag får intrycket att en remake/remaster på D2 är något som fansen velat ha länge, sen om resultatet lever upp till vad de ville ha är ju en annan sak.

Medlem

Riktigt sugen nu, inte spelat något på 2 veckor för att "ladda upp" inför detta släpp!


signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | Xbox SX | RetroPie| One+ CE | Amiga 500 |

Medlem

Kommer kanske inhandlas efter ha sett alla reviews och det är minst på 50% rabatt. Ingen tillit till Blizzard längre efter hur de dödat CoD, WoW och warcraft 3 reforged, ptttvi.

Medlem

Måste säga att gameplay är faktiskt betydligt bättre och roligare eftersom det är mycket lättare och enklare att skjuta iväg olika skills och spells med enkla knapptryck istället att behöva scrolla tills du hittat rätt skill. Speci llt på konsol var det som ett annat spel i känslan jäkligt mycket bättre tyckte jag. Är sjukt taggad

Medlem

Jag har aldrig spelat diabo och har noll koll på hur genren funkar ens,

Nån som vill förklara? Är det liksom ett mmorpg? Hur kommer det sig att så många spelar det ”om och om” igen? Trodde det bara var en story och sen har man klarat spelet?

Helt galet att jag aldrig har fått upp intresset för serien, jag har ju en förkärlek till andra blizzard titlar!

Medlem
Skrivet av Fredede:

Jag tvivlar inte en sekund på att folk kommer ha grymt kul med spelet, för D2 i grunden är ett av de bästa spelen som skapats imo. Men för att jag själv skulle prioritera denna remaster över andra spel i backloggen eller kommande spel så vill jag ha fler förbättringar än vad vi får. Det är D2 med lite ny färg och quality of life improvements, men det är inte värt priset de begär för det imo.

Trodde det var skitdyrt efter att jag läst din kommentar men det kostar ju bara ungefär 350 spänn.. 😂


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Quake-konnässsör

Känns som man kan spara pengar, lägga på annat, och spela originalet istället

Medlem
Skrivet av vuze2143:

Jag har aldrig spelat diabo och har noll koll på hur genren funkar ens,

Nån som vill förklara? Är det liksom ett mmorpg? Hur kommer det sig att så många spelar det ”om och om” igen? Trodde det bara var en story och sen har man klarat spelet?

Helt galet att jag aldrig har fått upp intresset för serien, jag har ju en förkärlek till andra blizzard titlar!

Personligen handlar Diablo 2 för mig om loot och att göra sina gubbar starkare. Story, lore m.m. ser jag lite sekundärt, men det beror nog mest på att jag var typ 16 år när spelet kom och jag inte var så intresserad av det i den åldern och det sitter nog i just för detta spel. Men nu i D2:R kommer jag spela om spelet från grunden. Läsa all dialog, quests m.m och såklart kolla på de nya remastrade mellansekvenserna.

Jag tycker det är rätt mysigt, och till viss del hjärndött att döda en akt-boss 50 gånger och hoppas att något bra ska droppa. Skulle liknade med att sitta framför en slot-machine i Vegas i hopp om storvinsten.

Medlem

Smått otaggad sen de valde att ta bort mods, att de ljuger om orsaken gör det inte bättre.
Aldrig lirat D2 så jag kommer säkert spela det ändå, men man vet ju att det bara slutar med att man gör en gubbe som blir hyffsat bra, sen släpper man det för att det inte finns något bra endgame.

Medlem
Skrivet av Kalliban:

Och det är helt okej! Själv hade jag utan tvekan betalat fullpris (60€). Jag har förbokat både till PC och Xbox och är helt övertygad om att jag kommer få mer valuta för mina pengar än många andra spel jag köpt.

Jag kan inte annat än att hålla med dig i ditt resonemang.
Om det lagts ner energi och pengar för att polera upp ett gammalt spel som sedan ger dig många timmars underhållning, vad är då problemet?
Den typ av spel som Diablo, PoE, etc är brukar innebära många timmars gameplay och kan då vara värd den summan för konsumenten.

Att sedan argumentera att det är ett gammalt spel, så kanske man kan titta på nyare spel, och fundera på om de är så mycket mer värda att de förtjänar 60€-lappen...

Kommer dock vänta med denna titel. Vill se hur online-mode osv funkar först....

Medlem
Skrivet av loerk:

Smått otaggad sen de valde att ta bort mods, att de ljuger om orsaken gör det inte bättre.
Aldrig lirat D2 så jag kommer säkert spela det ändå, men man vet ju att det bara slutar med att man gör en gubbe som blir hyffsat bra, sen släpper man det för att det inte finns något bra endgame.

Jag körde igenom d2 igen för ett par år sedan. Jag hade då som mål att i HC ta mig igenom alla svårighetsgrader (Normal Nightmare hell). Efter det gick jag och dog, och så var det bra med det.

Jag vågar nog hävda att det som var extremt med d2 var att det var näst intill revolutionerande när det kom. D2r kommer knappast leva upp till sin föregångare; kan ändå vara underhållande spel.

Medlem
Skrivet av vuze2143:

Jag har aldrig spelat diabo och har noll koll på hur genren funkar ens,

Nån som vill förklara? Är det liksom ett mmorpg? Hur kommer det sig att så många spelar det ”om och om” igen? Trodde det bara var en story och sen har man klarat spelet?

Helt galet att jag aldrig har fått upp intresset för serien, jag har ju en förkärlek till andra blizzard titlar!

ARPGs vilar på en grund av character progression där du hela tiden utvecklar din karaktär samt loot där du uppgraderar din karaktär genom bra loot som passar de val du gjort i character progression.

Loot är randomiserat baserat på Prefix och suffix. Tex du kan hitta ett Short Sword som då heter Flaming shortsword of Doom där då prefixet Flaming har vissa bonusar och suffixet Doom har andra. Sedan finns det unika items och legendariska items som har stats som är mer fixerade. Samt set items där olika items bildar ett set som ger bonusar beroende på hur många du har i samma set. Allt detta gör att du har en oändlig mängd loot som droppar att välja mellan.

I D2 så randomiseras nivåerna utanför städer och andra viktiga locations. Så varje gång du kör spelet så ser alla banor helt annorlunda ut. Du har dessutom flera svårighetsgrader att köra på där de högre svårighetsgraderna ger bättre chans till bättre loot, har fler minibossar etc. Högre svårighetsgrader kräver att du har välbyggda karaktärer av högre level för att klara.

Så replayability är skyhög på ARPGs generellt av dessa anledningar. Sedan går de att köra i co-op med vänner eller främlingar vilket gör det extra roligt. Spelet skalar svårighetsgraden efter antalet spelare och då också rewards.

D2 ses som det spel som uppfunnit genren på riktigt. Trots att D1 kom före det. Det finns idag ARPGs som utvecklats vidare och är mer moderna men D2 är fortfarande ett mycket bra spel. Jag anser att det är betydligt bättre än D3 eftersom D3 dummade ned character progression och tog bort de flesta valmöjligheter. Sedan gillar jag Titan Quest och Grim dawn som är andra exempel på modernare ARPGs

Medlem

Diablo 2 > Grim Dawn > Path of exile > Diablo 1 > Dungeon Siege 1/2 > Diablo 3 > Torchlight 1/2 > Titan Quest > Victor Vran > The incredible adventures of Van hesing 1/2/3 > Dungeon Siege 3 > Darkstone > Sacred 1/2 > Divine divinity > FATE

Medlem
Skrivet av Schluug:

Personligen handlar Diablo 2 för mig om loot och att göra sina gubbar starkare. Story, lore m.m. ser jag lite sekundärt, men det beror nog mest på att jag var typ 16 år när spelet kom och jag inte var så intresserad av det i den åldern och det sitter nog i just för detta spel. Men nu i D2:R kommer jag spela om spelet från grunden. Läsa all dialog, quests m.m och såklart kolla på de nya remastrade mellansekvenserna.

Jag tycker det är rätt mysigt, och till viss del hjärndött att döda en akt-boss 50 gånger och hoppas att något bra ska droppa. Skulle liknade med att sitta framför en slot-machine i Vegas i hopp om storvinsten.

Skrivet av Aletheides:

ARPGs vilar på en grund av character progression där du hela tiden utvecklar din karaktär samt loot där du uppgraderar din karaktär genom bra loot som passar de val du gjort i character progression.

Loot är randomiserat baserat på Prefix och suffix. Tex du kan hitta ett Short Sword som då heter Flaming shortsword of Doom där då prefixet Flaming har vissa bonusar och suffixet Doom har andra. Sedan finns det unika items och legendariska items som har stats som är mer fixerade. Samt set items där olika items bildar ett set som ger bonusar beroende på hur många du har i samma set. Allt detta gör att du har en oändlig mängd loot som droppar att välja mellan.

I D2 så randomiseras nivåerna utanför städer och andra viktiga locations. Så varje gång du kör spelet så ser alla banor helt annorlunda ut. Du har dessutom flera svårighetsgrader att köra på där de högre svårighetsgraderna ger bättre chans till bättre loot, har fler minibossar etc. Högre svårighetsgrader kräver att du har välbyggda karaktärer av högre level för att klara.

Så replayability är skyhög på ARPGs generellt av dessa anledningar. Sedan går de att köra i co-op med vänner eller främlingar vilket gör det extra roligt. Spelet skalar svårighetsgraden efter antalet spelare och då också rewards.

D2 ses som det spel som uppfunnit genren på riktigt. Trots att D1 kom före det. Det finns idag ARPGs som utvecklats vidare och är mer moderna men D2 är fortfarande ett mycket bra spel. Jag anser att det är betydligt bättre än D3 eftersom D3 dummade ned character progression och tog bort de flesta valmöjligheter. Sedan gillar jag Titan Quest och Grim dawn som är andra exempel på modernare ARPGs

Tack för infon, då förstår jag mer! Ska nog köpa det imorgon och testa.

Medlem
Skrivet av mellifluence:

Jag har spelat gamla spelet i hundratals timmar och älskar det, men störde mig på bristen på 60fps så resurrected är precis vad jag ville ha. När jag testade betan så störde jag mig på att karaktärsskuggorna alltid pekar åt samma håll oavsett ljussättningen. Trollformler och explosioner lyser upp väggar och golv och skuggorna från pelare går åt rätt håll, men om du ställer dig bredvid en brasa på natten så pekar ibland karaktärsskuggorna rakt mot elden, vilket ser konstigt ut. Det är åtminstone inga skuggor av facklornas eld som i originalet.

Rapporterade du det som en bugg?

Medlem

"Å andra sidan släpper de Diablo II Resurrected i morgon, och ska vi döma av hur betan togs emot kan de vara gamla tiders storverk på spåren."

Just "gamla tiders storverk" är väl en överdrift utan like. De släpper ett gammalt spel med moderniserad grafik...det finns helt klart hur mycket beröm de förtjänar för det som spelutvecklare. Det kan lika gärna beskrivas som att damma av gammal skåpmat.

Nu hade jag ruskigt kul med originalet, och det var lite skoj att köra betan också, men med tanke på hur jag behöver prioritera min begränsade speltid nu för tiden så har jag svårt att motivera både speltiden och prislappen.

Skrivet av Fredede:

Jag tvivlar inte en sekund på att folk kommer ha grymt kul med spelet, för D2 i grunden är ett av de bästa spelen som skapats imo. Men för att jag själv skulle prioritera denna remaster över andra spel i backloggen eller kommande spel så vill jag ha fler förbättringar än vad vi får. Det är D2 med lite ny färg och quality of life improvements, men det är inte värt priset de begär för det imo.

This.

Medlem
Skrivet av Birchoff:

Rapporterade du det som en bugg?

Jadå, men risken är att de ser det som ett designbeslut att karaktärerna och monstren inte ska ha global illumination utan alltid kasta en skugga åt samma håll för att det fungerade så i originalet. Vi får se imorgon om de gjorde något åt det eller om det rentav finns en toggle för "legacy character shadow directions"

Medlem

När släpper de på servrarna?

Skriv svar