Diskutera – Äldsta spelet du fortfarande spelar?

Medlem

Det mesta jag spelat detta år har varit minst 10år gammalt, fast i ny version.
Wow classic, M&B warband (Perisno mod) och Heroes 3 (HotA).

Men om drygt en månad släpps FM22.
Blev aldrig riktigt såld pä förra årets version så det är första jag inte spenderat så mycket tid på.

phi
Medlem
Medlem

Battlezone 1998,total annihilation, red alert 1 och 2
Ingen som spelar Battlezone 1998 ?

World of Warcraft

Medlem

Spelade nyss igenom hela Civilization-serien. Där det äldsta då är Civilization AGA till Amiga 1200 vilket jag tror släpptes 1992. Annars spelar jag årligen igenom Doom 1 och 2, samt Quake 1 och dess expansioner!


signatur

Windows 11 - Windows 10 - Windows 7 - Windows XP - Windows 2000 - Windows 98SE - Windows 3.11 - Windows 3.1 - Ubuntu - Dos 6.22 - Roland MT-32 - Soundblaster 16 - FreeDOS - Amiga 1200 kickstart 3.2.2 - Amiga 600HD kickstart 2.0.4 - Amiga 500 kickstart 3.1 - Apollo Vampire 4+ StandAlone - Switch Oled - Wii - N64 - Snes - Nes - Master System - Megadrive - Playstation 1 - Playstation 3 - Playstation 5 - Xbox 360 - Xbox One S - Xbox Series X - Steam Deck 256 - Commodore A1084S - 5 st CRT - 5 st LCD - 4 st Tac-2 - Oculust Quest

Medlem

Resident evil 2 och Quake 2 kommer hela tiden tillbaka en gång per år eller så. Tröttnar aldrig


signatur

Videomupp

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Oh! Vad spelade du det på, Atari 2600, Philips G7000..?

På PC med MAME-emulatorn. Förmodligen är dock mjukvaran från den tiden. Har även en liten samling Game&Watch spel främst från 1982-1983 som jag spelade ibland.

Medlem

Brukar genom spela X-Com: Terror from the deep vart annat år ungefär, de modernare varianterna kommer inte i närheten av originalet!

Medlem
Medlem

"Albion" - BlueByte Software anno 1996. Köpte det i någon slags billighets-binge på Elgiganten främst för att kartongen var så jävla cool, och artworken ägde. Hade ingen aning om var det var för lir. Misslyckades totalt och fattade ingenting första timmarna, la ner typ. Sen köpte polaren samma spel på samma plats av typ samma anledning och vi började om, tillsammans denna gång. And the rest is history.. Så nu lirar vi någon gång om året för att optimera ytterligare osv. Synd bara att ingen annan någonsin hört talas om detta mästerverk..

Medlem
Skrivet av Lauchen:

Oj det var en gedigen lista måste jag säga 👍😃. Hinner du spela något nytt?

Jodå. Men jag är ganska fokuserad på RPG och Strategi genren. Jag lägger i stort sett inte tid på något annat. Det släpps inte så många sådana spel per år, om man bortser från indie spel, så det hinns med. Jag har ändå lyckats samla på mig en ordentlig backlogg som jag betar av i sakta mak när tid finns. Många högar med fortfarande inplastade konsolspel tex till olika konsolgenerationer.

Mycket av det handlar nog om känslan av att det var bättre förr. Spel fick vara mer komplexa och fick ha svårighetsgrad. Spel som släpps idag känns i många fall som att "streamlining" trenden har gått för långt. De är för förenklade, för korta eller för lätta där spelaren hålls i handen hela tiden.

eld
Medlem
Skrivet av elfgaard:

"Albion" - BlueByte Software anno 1996. Köpte det i någon slags billighets-binge på Elgiganten främst för att kartongen var så jävla cool, och artworken ägde. Hade ingen aning om var det var för lir. Misslyckades totalt och fattade ingenting första timmarna, la ner typ. Sen köpte polaren samma spel på samma plats av typ samma anledning och vi började om, tillsammans denna gång. And the rest is history.. Så nu lirar vi någon gång om året för att optimera ytterligare osv. Synd bara att ingen annan någonsin hört talas om detta mästerverk..

Albion är grymt! så sjukt snyggt spel!

Och även som en person som spelade otroligt många dos-spel, speciellt rpg's så var jag överraskad när jag först hörde talas om det på gog.com!

Dödgrävaren

Dune från -92 är ett återkommande spel, men det var ett tag sen nu.

Medlem

Supreme Commander, Ultima Online och Settlers kommer jag tillbaka till emellanåt.

C64
Medlem

Peddo mario hohoho

Medlem

Om man bortser från remakes och remasters så är det csgo. Spelade wow i samband med shadowlands men tröttnade. Har inga gamla konsoler kvar tyvärr.

Medlem

Star wars empire at war forces of corruptions galactic conquest läge.. oändligt med replayability o så finns mods o sånt.

Supreme commander forged alliance med mot några polare askul! Lite långsamt ibland o hektiskt ibland.

Stellaris storskaligt 4x strategy. Typ civ men i rymden o ej helt turorsningsbaserat.

Battlefield 4 old school men still going strong!

Escape from tarkov lite sporadiskt kul o ibland super frustrerande.

C&c remastered mina barndoms favoriter som går att köra i win 10 utan emulatorer o sånt.
O frank klepackis soundtrack omg..

Medlem
Skrivet av elfgaard:

"Albion" - BlueByte Software anno 1996. Köpte det i någon slags billighets-binge på Elgiganten främst för att kartongen var så jävla cool, och artworken ägde. Hade ingen aning om var det var för lir. Misslyckades totalt och fattade ingenting första timmarna, la ner typ. Sen köpte polaren samma spel på samma plats av typ samma anledning och vi började om, tillsammans denna gång. And the rest is history.. Så nu lirar vi någon gång om året för att optimera ytterligare osv. Synd bara att ingen annan någonsin hört talas om detta mästerverk..

Albion var absolut sjukt kul när det kom. Var tänkt att släpps på Amiga först men Commodore konkade under utvecklilngen så de fick shoehorna in det på MS-Dos på slutet. Bland annat därför det är så olikt det mesta som kommit på PC på den tiden. Det utvecklades av teamet bakom Amiga RPG spelen Amberstar och Ambermoon. Man kan se mycket av de spelen i Albion som tex top down utanför dungeons och first person i dungeons.

Medlem
Skrivet av eld:

Trodde det skulle vara starcraft 1!

hehe har kört igenom hd versionen några gånger ,men kör inte det online längre ,men var det första spelet jag körde online .kom ihåg att jag tyckte det var coolt att kunna skriva till varann online när man spelar

Medlem

Super Mario Bros. 1

Zelda: A Link to the Past


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Återkommer ofta till Heroes of Might & Magic 3 som släpptes år 1999. Annars är de första Pokemon-spelen intressanta att återbesöka - till en början - men tröttnar snabbt efter all grind.

Medlem

Dune (1994) var episkt bra och älskar det ännu. Både musiken och rösterna.
https://youtu.be/L3NcFEvc4yk

Medlem
Skrivet av Nimin:

Dune (1994) var episkt bra och älskar det ännu. Både musiken och rösterna.
https://youtu.be/L3NcFEvc4yk

DUNE tycker jag var bättre till Amiga. Bättre Musik osv eftersom PC var drabbat av mycket MIDI musik vid den tiden.

Medlem
Skrivet av duchovny:

Det är ju självklart att han aldrig sitter hemma och spelar Pong utan bara har googlat "världens 3 äldsta spel" och försöker vara lite käck.

Räknas pong till commander keen 3 (eller var det 4:an man kunde lira det på hans handledsklocka i menyn 🤔)? Isf händer der nån gång då å då för min del 😁

Annars tar jag upp sim city 1 nån gång per år via webben. Deathrally är också ett spel jag går tillbaka till då å då, och framförallt nu när man fick plockat det gratis på steam för några månader sen 😀

Ufo 1 och 2 är också högt omspelningsvärde på, och givetvis monkey island 1 och 2 🙂


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Medlem

Utan tvivel, Daggerfall.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Medlem
Skrivet av apanbajs:

Har nog inte gått ett år utan att jag hoppat in en sväng i DooM och myst sen 90 talet.

Samma här, iaf angående DooM Utöver det spelar jag Heroes of might and magic 2 på min Android felletån. Försökt få min 7åriga dotter att spela Zelda - A Link to the Past på vårt Switch

Skrivet av Akronym:

Om det handlar om spel som jag fortfarande kan tänka mig att dra igång nu, så får jag nog säga Total Annihilation

Aaah TA är så nedrans bra, fortfarande det bästa strategy spelet av den typen IMHO

Medlem
Skrivet av Aletheides:

DUNE tycker jag var bättre till Amiga. Bättre Musik osv eftersom PC var drabbat av mycket MIDI musik vid den tiden.

https://www.youtube.com/watch?v=I55nT2-AfdQ

Håller inte alls med 😀 Dessutom vill man ju ha det lysande röstskådespeleriet och det var väl ej med på Amigaversionen? Men även om vi är oense om version så är vi ju fränder i val av spel.

Medlem

Doom 2 ibland på Xbox 360!!

Quake II (RTX)

Medlem

Det äldsta spelet som jag återkommer till är det första Resident Evil från 1996. Blir att man kör igenom det en gång per år eller vartannat år typ. Classic deluxe and i love it!

Battlefield 4 från 2013, så vet inte riktigt om det ens räknas?

Skriv svar