Sociala Medier

Medlem
Sociala Medier

Just nu ligger Facebook, Instagram och Whatsapp nere för användare i hela världen. Fungerar inte för mig. Lär väl komma igång snart igen, bryr mig inte så. Även om jag är väldigt aktiv på tex Instagram. Det fick mig bara att fundera kring hur skört allting är egentligen. Vad hade vi gjort om alla sociala medier bara gick ner? Tillbaks till sms och samtal? Plinga på hos kompisen och fråga ifall han vill komma ut?

Medlem

alla går tillbaka till mIRC, som om inget hänt.

Medlem
Skrivet av quadratis:

alla går tillbaka till mIRC, som om inget hänt.

Hade inte tackat nej till MSN Messenger

Medlem

Jag märker inte av det, är inte med på någon av dem.

Skulle gråta om FZ eller Youtube gick ner dock :/


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av Kyrre:

Hade inte tackat nej till MSN Messenger

ICQ säger jag!


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Skribent
Skrivet av Soulless:

ICQ säger jag!

Jag var med i betan av ICQ


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av quadratis:

alla går tillbaka till mIRC, som om inget hänt.

Använder fortfarande mIRC 24/7 för min ganska så döda kanal som nu bara har ett fåtal korta konversationer i veckan. Annat var det under 00-talet då den var aktiv hela tiden och diverse utvecklare till och med besökte den. Gamla goda tiden.

It's not a lake, it's an ocean

På ett plan hade det varit lite skönt. Vad mycket tid jag skulle kunna lägga på annat.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

mIRC var mycket bättre kommunikationsverktyg än WhatsApp och Facebook, så ja tack!

fue
Medlem

Så ni har alltså slutat använda irc?! Vilka plebs 😉

Skrivet av Kyrre:

Just nu ligger Facebook, Instagram och Whatsapp nere för användare i hela världen. Fungerar inte för mig. Lär väl komma igång snart igen, bryr mig inte så. Även om jag är väldigt aktiv på tex Instagram. Det fick mig bara att fundera kring hur skört allting är egentligen. Vad hade vi gjort om alla sociala medier bara gick ner? Tillbaks till sms och samtal? Plinga på hos kompisen och fråga ifall han vill komma ut?

Jag kör endast sms och telefonsamtal. Har inga sociala medier överhuvudtaget

Dec
Medlem
Skrivet av quadratis:

alla går tillbaka till mIRC, som om inget hänt.

Skrivet av fue:

Så ni har alltså slutat använda irc?! Vilka plebs 😉

Tyvärr har det blivit ersatt av Discord.


signatur

Ryzen 9 5900X | RTX 3070 | 32GB

Medlem

Tror många hade mått bättre om de fått detoxa från sociala medier


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Medlem

Detta är naturligt vis inget problem om man inte måste tvinga sig att använda tjänsterna. Vad gör man ens med instragram, lägger upp bilder på sin makramé eller resan till köpenhamn?


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Lämnar min smartphone hemma under vardagarna nu förtiden. Och har med mig min dum telefonen istället. Skönt att slippa sociala medier överlag. Men kommunicerar med vänner och familj genom fb, WhatsApp så blir att kolla när man kommer hem. Smsar eller ringer om det är något viktigt. Dryga ör när man behöver kolla upp något, ta bilder eller vill lyssna på podar/Spotify när man är på jobbet. Börjat ta med en liten mp3 spelare haha

Medlem

Jag använder sociala medier en del i jobbet. Hur kan man genomföra relativt billig marknadsföring till en stor grupp människor utan sociala medier?

Inaktiv

Använder inte något av detta så bekommer mig inte det minsta. Och som med allting annat om man känner att man mår dåligt för att man inte har tillgång till det kanske man bör se över sin konsumtion.

Medlem

Använder inget av dem, så har inga problem att överleva om de läggs ner. För min del för allt gärna dö ut.

fue
Medlem
Skrivet av Dec:

Tyvärr har det blivit ersatt av Discord.

Ena utesluter inte det andra. Använder både Discord och irc.

Skribent

Aftonbladet har satt upp en chatt och den är som att åka tillbaka till 90-talet när man loggade in för att chatta där. Trodde det mest skulle vara massa klagomål, men folk postar kattbilder och är bara allmänt mysiga.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av lerb:

En dum fråga kanske men den är genuin. Hur funkar det med Oculus Quest i dessa lägen? Kan man lira fast att Facebook ligger nere?

Undrar för att jag varit sugen på just Oculus Quest men hela Facebook-grejen tar emot lite.

Det funkar att spela men du kan inte ladda hem spel och butiken är nere. Förmodligen så fungerar bara spel offline, browsern verkar fungera

Skribent
Skrivet av Hipshot:

Detta är naturligt vis inget problem om man inte måste tvinga sig att använda tjänsterna. Vad gör man ens med instragram, lägger upp bilder på sin makramé eller resan till köpenhamn?

Jag har nog de flesta kampsportsrelaterade kontakter via instagram. Där vi byter tekniker och även ger varandra andra träningstips. Tanken är sen att när resandet kan återgå till det normala så ska jag göra en "world tour", besöka andra klubbar i olika länder och hålla seminarier. Så det är lite ett företagande också för mig.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Detta är naturligt vis inget problem om man inte måste tvinga sig att använda tjänsterna. Vad gör man ens med instragram, lägger upp bilder på sin makramé eller resan till köpenhamn?

Jag är singel. Och instagram känns typ vanligare att ge ut nu för tiden än tex nummer. Man lägger upp lite vad man gör om dagarna, kommenterar, snackar med varandra etc. Har majoriteten av mina vänner där också. Det är socialt

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Aftonbladet har satt upp en chatt och den är som att åka tillbaka till 90-talet när man loggade in för att chatta där. Trodde det mest skulle vara massa klagomål, men folk postar kattbilder och är bara allmänt mysiga.

Haha, mitt enda minne från aftonbladet-chatten back in the days var när någon polare hade skrivit att han var "en kåt tjej" och gett ut min MSN Messenger-adress. Plötsligt dök vän/chattförfrågan (minns inte vad det hette?) upp från drivor av män med diverse bulor i kallingarna som visningsbild etc. I sån skala att programmet låste sig.

Good times...

Skribent
Skrivet av Ftmch:

Haha, mitt enda minne från aftonbladet-chatten back in the days var när någon polare hade skrivit att han var "en kåt tjej" och gett ut min MSN Messenger-adress. Plötsligt dök vän/chattförfrågan (minns inte vad det hette?) upp från drivor av män med diverse bulor i kallingarna som visningsbild etc. I sån skala att programmet låste sig.

Good times...

Dåtidens trollning! Räckte med att fejka ett namn och en email så gick folk på det haha


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Haha ja, att låtsas vara tjej i AB-chatten är ju en klassiker! Men kattbilder är det mesta jag vill ha ut av sociala medier idag.

Medlem
Skrivet av fue:

Så ni har alltså slutat använda irc?! Vilka plebs 😉

IRC, vad är det för nymodigheter? Jag hänger på BBS:er!


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem
Skrivet av Kyrre:

Just nu ligger Facebook, Instagram och Whatsapp nere för användare i hela världen. Fungerar inte för mig. Lär väl komma igång snart igen, bryr mig inte så. Även om jag är väldigt aktiv på tex Instagram. Det fick mig bara att fundera kring hur skört allting är egentligen. Vad hade vi gjort om alla sociala medier bara gick ner? Tillbaks till sms och samtal? Plinga på hos kompisen och fråga ifall han vill komma ut?

Använder inga sociala medier överhuvudtaget, annvänt alla förr, när du slutat göra det så bryr du dig helt enkelt inte om dom.
Att det är så skört är en illusion, klarade vi oss förr utan posta förskönande bilder på din frukost på instagram så skulle vi göra det igen.
Var med innan mobiltelefoner och sms, överlevde precis lika bra då. Tro det eller ej. Spelade pong och åt frukost utan att fota den.


signatur

7900XTX
7800X3D

Jag som inte använder sociala medier har nu kollat lite på Aftonbladetschatt. Kan säga att det bara bekräftar mina fördomar, en massa bilder på maträtter och katter/hundar. Begriper mig inte alls på detta beteende.

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Tanken är sen att när resandet kan återgå till det normala så ska jag göra en "world tour", besöka andra klubbar i olika länder och hålla seminarier. Så det är lite ett företagande också för mig.

Då förstår jag det, har haft jobb som fotograf där i princip all kontakt skett via sociala medier. Det är en sak, något annat är när folk inte kan "överleva" någon timme då insta ligger nere för de vill posta ännu en meningslös selfie.


signatur

7900XTX
7800X3D

12
Skriv svar