Battlefield 2042 kommer inte stödja tangentbord + mus på konsoler

Robot
Battlefield 2042 kommer inte stödja tangentbord + mus på konsoler

Åtminstone inte när det släpps i november.

#Battlefield-2042, #Dice, #EA


Medlem

Hade hoppats på det stödet så man kunde köra på Series X men jag antar att jag får halta fram med mitt 1060 på PC istället.

Medlem

Finns som ingen mening med cross play om konsol och pc inte kan möta varandra på lika villkor.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Måste säga att det är skönt i call of duty att bara kunna koppla in mus och tangentbord. Det stödet kan jag tycka borde finnas vid lansering.
Hoppas att det kommer vid ett senare tillfälle. 🙂

Skrivet av Molotov:

Finns som ingen mening med cross play om konsol och pc inte kan möta varandra på lika villkor.

Finns ju dock dom som kör med handkontroll på PC också även i shooters.

Lirade en del COD Modern Warfare (2019) hos polarn på PS4:an och vart förvånad att man mötte rätt många PC-spelare som körde med gamepad (ser plattform + input logga brevid ens användarnamn)
Antagligen var det här folk som har datorn kopplad till TV:n vilket verkar öka nu när Tv:n blir bättre och bättre för gaming.

Medlem

Inte särskilt konstigt direkt... Blir ju i princip pay2win.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av hoppalängdhopp:

Finns ju dock dom som kör med handkontroll på PC också även i shooters.

Lirade en del COD Modern Warfare (2019) hos polarn på PS4:an och vart förvånad att man mötte rätt många PC-spelare som körde med gamepad (ser plattform + input logga brevid ens användarnamn)
Antagligen var det här folk som har datorn kopplad till TV:n vilket verkar öka nu när Tv:n blir bättre och bättre för gaming.

Men om i BF inte har nån sån filtrering och dom flesta som spelar på konsol kommer filtrera bort PC-spelare, så blir det liten chans att konsol och Gamepad pc spelare råkas mötas.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Skrivet av Molotov:

Men om i BF inte har nån sån filtrering och dom flesta som spelar på konsol kommer filtrera bort PC-spelare, så blir det liten chans att konsol och Gamepad pc spelare råkas mötas.

Det är sant, tog för givet att man har en sån filtrering som COD har. I dom senare COD:sen fungerar väl crossplay så att man filtrerar efter sin input ( gamepad eller tgb + mus) snarare än vilken plattform man kör på. Om den funktionen inte finns i BF då blir ju crossplay rätt meningslöst ja!

Medlem

Helt rätt. Vill inte möta mus och tangentbordsspelare på konsol. Även om en filteringsfunktion finns så är risken stor att man missar det och är inte ens medveten om det.

Medlem
Skrivet av Lolflakes:

Helt rätt. Vill inte möta mus och tangentbordsspelare på konsol. Även om en filteringsfunktion finns så är risken stor att man missar det och är inte ens medveten om det.

Ska dem göra det så ska dem göra det på Halo sättet. Där kan man välja att möta alla eller köra "Input based matchmaking". Där man dessutom på scoreboardet ser vilken "input" alla spelare har. Och man kan dessutom inte byta från kontroll till mus och tangentbord mitt i en match utan man måste hoppar ut till huvudmenyn.

Medlem
Skrivet av Lolflakes:

Helt rätt. Vill inte möta mus och tangentbordsspelare på konsol. Även om en filteringsfunktion finns så är risken stor att man missar det och är inte ens medveten om det.

Fast då kommer du istället möta fler som spelar med xim4 och liknande lösningar som lurar konsolen att det är en handkontroll.
Bättre med inbyggt stöd och filter.

Medlem
Skrivet av Lolflakes:

Helt rätt. Vill inte möta mus och tangentbordsspelare på konsol. Även om en filteringsfunktion finns så är risken stor att man missar det och är inte ens medveten om det.

Kanske dags för mig att se vilka filter jag har i MW (2019). Tack för tips.


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

Medlem

Men vafan, jag uppskattar alltid naer tangentbord och mus fungerar i ps5an. Fatttttttttttttttar inte varfor det ska va so jaevla svart att lagga till det stoedet idag. Inte ens quake har stoedet fast det aer crossplay.

Om liren har crossplay va i helsike aer problemet...
Och ja windows kukear po denna burk so har inget swe tangentbord installerat, haller po o forbereder ominstallation.


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Medlem
Skrivet av Lolflakes:

Helt rätt. Vill inte möta mus och tangentbordsspelare på konsol. Även om en filteringsfunktion finns så är risken stor att man missar det och är inte ens medveten om det.

Va finns det filtreringsfunktion?? Är det därför jag alltid åker på stryk i alla online spel haha!! Visste inte det tack för upplysningen
Spelar aldrig med mus så för min del är det bra om konsolspelarna kan fortsätta med kontroll utan att bli ägda av PC spelarna, tror dock de flesta som spelar med mus spelar på PC så det är väl ingen stor grej egentligen, om det inte är crossplay förstås.

Medlem
Skrivet av hoppalängdhopp:

Det är sant, tog för givet att man har en sån filtrering som COD har. I dom senare COD:sen fungerar väl crossplay så att man filtrerar efter sin input ( gamepad eller tgb + mus) snarare än vilken plattform man kör på. Om den funktionen inte finns i BF då blir ju crossplay rätt meningslöst ja!

Jo jag har erfarenhet att sådan filtrering brukar finnas men att det är i spel som stödjer mus och tangentbord även på konsol.
Man hoppas att konsoler får stöd + att det finns filtrering efter input, om inte direkt men senare


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Men suck, har köpt en ps5a plus mus och tangentbord för att kunna köra med mina pc-polare, smått besviken.


signatur

Styret upp och däcken ner

Medlem
Skrivet av Rhymst:

Va finns det filtreringsfunktion?? Är det därför jag alltid åker på stryk i alla online spel haha!! Visste inte det tack för upplysningen
Spelar aldrig med mus så för min del är det bra om konsolspelarna kan fortsätta med kontroll utan att bli ägda av PC spelarna, tror dock de flesta som spelar med mus spelar på PC så det är väl ingen stor grej egentligen, om det inte är crossplay förstås.

I senaste call of duty finns det. Eller att man slipper pc spelare åtminstone. Vet dock inte om man slipper mus spelare på konsol dock

Medlem

Helt rätt. Jag tycker att de som kör med handkontroll i FPS aldrig ska kunna spela med/mot de som använder kb+m, eftersom kb+m är en sån enorm fördel.
Om jag kör med kb+m så skulle jag bli lika irriterad på att ha kontroll-spelare i mitt lag, som att ifall jag kör med kontroll och möter folk som spelar med kb+m.
Jag har personligen testat diverse FPS på både konsol och PC och det är verkligen som totalt skilda spel, flytet är helt annorlunda beroende på hur man styr spelet. Så nej tack till att blanda.

Medlem
Skrivet av Fredede:

Helt rätt. Jag tycker att de som kör med handkontroll i FPS aldrig ska kunna spela med/mot de som använder kb+m, eftersom kb+m är en sån enorm fördel.
Om jag kör med kb+m så skulle jag bli lika irriterad på att ha kontroll-spelare i mitt lag, som att ifall jag kör med kontroll och möter folk som spelar med kb+m.
Jag har personligen testat diverse FPS på både konsol och PC och det är verkligen som totalt skilda spel, flytet är helt annorlunda beroende på hur man styr spelet. Så nej tack till att blanda.

Finns det inte spel dessutom som ger typ "autoaim" om man är gamepad spelare?


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Cod, Apex etc. har aim assist. Man vill inte möta konsol spelare i närstrid.
Skulle gärna se att PC kunde välja att inte spela med konsol också kanske inte spelare så stor roll efter som BF inte like CQC som cod

Medlem
Skrivet av Busko:

Cod, Apex etc. har aim assist. Man vill inte möta konsol spelare i närstrid.
Skulle gärna se att PC kunde välja att inte spela med konsol också kanske inte spelare så stor roll efter som BF inte like CQC som cod

Japp, är med dig här. Spelar ofta CoD/Warzone med randoms och upplever ofta hur helt otroligt bra folk är med gamepads nu för tiden, speciellt med de assists som finns så är det nästan svårt att se om det är aim assist, eller aim bot. Jag är en rätt så hyfsad mus och kbd-spelare med en KDR på runt 3 och blir ofta piskad av gamepadspelare

Crossplay borde vara på by default, men att man kan välja bort det om man vill, även om jag inte tycker det är nödvändigt.

Medlem
Skrivet av Lilagröt:

Fast då kommer du istället möta fler som spelar med xim4 och liknande lösningar som lurar konsolen att det är en handkontroll.
Bättre med inbyggt stöd och filter.

Då kommer folk försöka gå runt det också. Roligare att slakta folk med handkontroller som siktar sämre

Medlem
Skrivet av Molotov:

Finns det inte spel dessutom som ger typ "autoaim" om man är gamepad spelare?

Stämmer bra det med, så i vissa fall har kontrollspelare "fusk". I vilket fall så går det inte rätt till om inte alla spelarna har samma förutsättningar.

Medlem
Skrivet av Kyraal:

Japp, är med dig här. Spelar ofta CoD/Warzone med randoms och upplever ofta hur helt otroligt bra folk är med gamepads nu för tiden, speciellt med de assists som finns så är det nästan svårt att se om det är aim assist, eller aim bot. Jag är en rätt så hyfsad mus och kbd-spelare med en KDR på runt 3 och blir ofta piskad av gamepadspelare

Crossplay borde vara på by default, men att man kan välja bort det om man vill, även om jag inte tycker det är nödvändigt.

Videoklippet med streamern som säger att aim assist knappt gör någon skillnad i Apex för att sedan stänga av det och testa utan är fan guld

Medlem

I Black Ops Cold War har jag aldrig blivit så totalägd som då jag hamnade i en lobby full av konsollspelare. Herregud vilka sweat lords jag mötte.

Tycker att konsoll-spelare med gamepads har otroligt oförtjänt dåligt rykte. Många sjukt vara spelare på konsol

Medlem

Jag har tänkt en del på crossplayfunktionen mellan pc- och konsolspelare samt möjligheten som finns att använda mus och tangentbord i vissa spel på konsol och det finns en särskilt bra anledning enligt mig till varför matchmaking blir så sjukt obalanserat vid crossplay. Även om kontrollspelare har en viss autoaim som antagligen bidrar till en viss balans inom crossplay, så kan spelare med mus och tangentbord rotera snabbare kring sin egen axel, vilket ofta är en extrem fördel i snabba shooters som exempelvis COD. Med analoga spakar på en kontroll kan man sikta förhållandevis bra, men inte ändra spelarens vy så snabbt. Med en kontroll kan man ändra inställningarna så att det går relativt snabbt att byta vy, vilket väl kommer till hands vid närstrider, men detta betyder också att det blir svårare med finmotorotiken som krävs för att sikta; och att sikta med hög känslighet är särskilt svårt vid strider på avstånd. De som spelar med kontroll blir alltså mer begränsade för hur bra de kan prestera och jag ogillar därför starkt tanken med crossplay i shooters där båda dessa aspekter (att sikta samt att rotera kring sin egen axel) är viktiga. Jag skulle väl säga att dessa aspekter väger rätt tungt i spel som COD, men jag tror också att i spel som Battlefield blir oddsen att vinna i strid också mycket sämre för spelare som kör med kontroll om de möter spelare med mus och tangentbord.

Medlem
Skrivet av herrPuffy:

Jag har tänkt en del på crossplayfunktionen mellan pc- och konsolspelare

Håller med på det du skriver. En annan stor nackdel är också att FOV är begränsat på konsolspel, medans det i regel kan justeras till mycket högre nivåer på PC. Samt att PC spelare i regel sitter framför en monitor vilket gör det enklare att se små detaljer som kan vara viktiga.

Medlem

Fattar inte varför de inte tillåter att vissa servrar kan ge mus och tangentbord för dem som vill. Eller är det enbart för att de vill sälja extra på PC.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

1
Skriv svar