Varför har man ens tio webplatser? Har kollat in indonesiska Gamereactor till exempel. Nu kan jag inte indonesiska men det tror jag inte Mäki heller kan och han postar nyheter där.:D

Finns inget under Commmunity heller, hittar ett blogginlägg som rätt uppenbart är spam.

https://www.gamereactor.asia/


signatur

Through smoke and fire and shot and shell and to the very walls of hell, But we shall stand and we shall stay. Over the hills and far away.

Medlem

Det känns som att sajten börjar ha någon slags desperation efter "klick"?

Nästan varenda gång jag tittar in där så är det någon ny artikel om "X blir kvinna!", "Y blir mörkhyad!" eller "Z blir gay!". Dessa artiklar lockar alt-högern (eller vad de nu ska kallas) att skriva upprörda inlägg varpå de som tycker annorlunda svarar och de får mer trafik än andra nyheter.

Ofta verkar dessa artiklar bygga på lösa rykten eller att man (medvetet?) feltolkat nyheten för att kunna skriva en så kontroversiell text som möjligt.

Nu senast är det chefredaktören som bloggar om hur krystat det är att en massa kända hjältar (kanske) "blir" något (James Bond, Superman, Indiana Jones) när det egentligen handlar om nya karaktärer.

Hur krystade är deras "nyheter" om dessa ämnen?

Medlem

Det roligaste, och mest absurda, med GameReactor har dock alltid varit hur Petter låtsats att det finns en redaktion. En fysisk dito alltså. Ständigt skriver han om hur TV av modellen X nu ska pryda redaktionsrummet (hans eget vardagsrum) eller hur dator Y ska bli nästa redaktionsburk (hans egna speldator) när det i realiteten (mest troligt) endast är han själv som skor sig på sidans popularitet och deras intäkter medan samtliga andra skribenter knappt tjänar en krona och sannerligen aldrig ser en enda pryl i brevlådan som är dyrare än ett medelmåttigt tangentbord...

Medlem

Förutom div 10 i topp listor så består väll gamereactor till 80% av recensioner av obskyrda delar till Petters racing sim.
”Nu har vi äntligen fått den guldpläderade gaspedalen, jämfört med vår två veckor gamla silverpedal så är det som natt och dag i Dirt 2.0”

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Tobhah:

Det roligaste, och mest absurda, med GameReactor har dock alltid varit hur Petter låtsats att det finns en redaktion. En fysisk dito alltså. Ständigt skriver han om hur TV av modellen X nu ska pryda redaktionsrummet (hans eget vardagsrum) eller hur dator Y ska bli nästa redaktionsburk (hans egna speldator) när det i realiteten endast är han själv som skor sig på sidans popularitet och deras intäkter medan samtliga andra skribenter knappt tjänar en krona och sannerligen aldrig ser en enda pryl i brevlådan som är dyrare än ett medelmåttigt tangentbord...

Fnissade lite när jag läste detta, för det är säkert precis så det är. Någon fysisk redaktionslokal finns väl inte.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av Ruffles:

Fnissade lite när jag läste detta, för det är säkert precis så det är. Någon fysisk redaktionslokal finns väl inte.

Nej, Petter sitter ju i sitt hem i Östersund och arbetar medan resterande delar av redaktionen är utspridda över landet. Mäki bor visserligen i Östersund - men han har ju (förhoppningsvis) ett eget hem!

Medlem

Fz.se = #521 i Sverige (1,11m besök)
Gamereactor.se = #799 i Sverige (0,63m besök)

https://www.similarweb.com/en/website/fz.se

FZ har nästan dubbla mängden besök.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Gamereactor..... Tack för att ni finns FZ


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Jag hängde jämt på Gamereactor förr i tiden, men tröttnade till slut på clickbait och rutten fanbas så jag flyttade hit Ett väldigt bra val kan jag säga.


signatur

Processor: Intel Core i7 13700kf
Grafikkort: Palit GeForce RTX 4080 GameRock 16GB
RAM: 32 GB DDR5 6000mhz CL36
Högtalare: Sonos Arc, Sub Mini + 2 Sonos Era 300
VR: Meta Quest Pro + Link-kabel + bHaptics Tactsuit x16

Skribent
Skrivet av Hanzo:

Fz.se = #521 i Sverige (1,11m besök)
Gamereactor.se = #799 i Sverige (0,63m besök)

https://www.similarweb.com/en/website/fz.se

FZ har nästan dubbla mängden besök.

En snabb titt på GR.
De modererar inte de trådar som spårar ur ser det ut som. Inte så kul att besöka en spelsida med politisk pajkastning. Eller politiksnack överhuvudtaget.

Det här var ju ändå lite intressant då de profilerat sig som "Sveriges mest besökta spelsida" (eller något liknade) ett tag. De har väl också varit de som dragit mest trafik av de svenska sidorna under en viss tid?

Jag ska inte som FZ-anställd sitt och kasta bajs på andra inom branschen, men det jag kan se genom åren vad gällande GR är just det tekniska runt sidan, reklamrutor och reklamfilmer som spelas när du scrollar. Sådant blir jag tokig på och de verkar ju inte kunna gör något åt det heller då det inte ligger på deras bord. Sen gillade jag när de hade sin gratistidning som gick att hitta lite varstans, men just sidan är väl inte direkt min favoritsida att gå till för spelrelaterade nyheter.

Det känns lite som tiden sprungit ifrån GR.


signatur

"Writer and Fighter"

Skribent
Skrivet av aRTIG4608:

Jag undrar hur det ser ut med trafik till svenska gr då varje recension är taggad med samtliga länder? Sen levde de ju med gratistidningen (som jag älskade och som var mitt största spelmedie) väldigt länge och fanns kvar när super play osv dog genom en briljant spridningsstrategi genom att finnas i varje butik och finansieras via reklam. Där cementerar man ju sin plats. De blev ju genom det Sveriges ign/gamingbible då alla som köpte ett spel blev exponerade för produkten.

Sen tippar jag att innehållet idag är färgat av att det mycket är översatta texter och frilansare som jobbar med kassa förutsättningar (är ju inte som att de som skriver idag gått vägen genom missil t.ex som tidigare och de som gjorde blev ju pissade på redan då, vet folk som skrivit 12 000 ord artiklar och fått dem upplagda under andra namn efter de lämnat).

Nu har man ju sin position och kan leva på att samla nyheter (baggis med rss/twitter), ha billiga skribenter/översättningar som inte cementerats och jobba med spons.

Nu har jag ju varit skribent inom spelmediet under rätt lång tid, även kampsportsskribent. Det jag tycker är tråkigt med just spelmediet är att det är mycket ideellt arbete, det är få ställen som faktiskt ger betalt för texterna och recensionerna du skriver. Du får visserligen spelen du recenserar, men dessa går ju inte betala hyra med eller äta. Det är faktiskt först nu på FZ som jag får lön för mödan och det känns mycket mer uppskattat. Nu vet jag inte hur det är på GR, men jag tror det är som på de flesta andra sidor och det är att toppen har lön, medan skribenterna kör ideellt och när de lessnar så byts de ut. Det är många bra skribenter som passerat genom GR, men många går vidare efter några år. Det som är synd är ju att dessa skribenter många gånger lämnar spelmediet för att det inte ger någon lön och väljer istället att skriva för andra sidor och tidningar där de blir avlönade. Till följd av att spelmediet tappar massa duktiga recensenter och skribenter.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Det här var ju ändå lite intressant då de profilerat sig som "Sveriges mest besökta spelsida" (eller något liknade) ett tag. De har väl också varit de som dragit mest trafik av de svenska sidorna under en viss tid?

Jag ska inte som FZ-anställd sitt och kasta bajs på andra inom branschen, men det jag kan se genom åren vad gällande GR är just det tekniska runt sidan, reklamrutor och reklamfilmer som spelas när du scrollar. Sådant blir jag tokig på och de verkar ju inte kunna gör något åt det heller då det inte ligger på deras bord. Sen gillade jag när de hade sin gratistidning som gick att hitta lite varstans, men just sidan är väl inte direkt min favoritsida att gå till för spelrelaterade nyheter.

Det känns lite som tiden sprungit ifrån GR.

Jag har följt dem i si-sådär ca 15 års tid och kan säga att communityn då i början var väldigt stor. Så det kan stämma att de var den mest välbesökta gamingsidan på den tiden, men det var då...för varje år som gått så har det bara blivit värre och värre...

Vill ni ha bevis så titta igenom gamla recensioner från spel som kom ut ca 2006-2013. De mest populära spelen kunde ha hundratals kommentarer, vanliga artiklar kunde ha ett 50-tal kommentarer osv. Tips, gå in på bloggar och de mest kommenterade, så ser man en artikel från 2009 som hade ca 1400 kommentarer. Jämför sedan med hur det ser ut idag så finns det en extrem liten aktivitet, där de flesta artiklarna genererar ca fem kommentarer (oftast 0), och recensioner på större spelsläpp får inte mer än i snitt 20-30 kommentarer...

Nej, det är en väldigt sorglig utveckling för GR, som endast pekar neråt. För den enda gången artiklarna generar trafik idag, är som folk har redan nämnt, politiska/kön/hudfärg inslag etc.

Senast var det en artikel om youtube som gav mer än 100 kommentarer, men det var för att den spårade ut totalt av någon som hade skapat ett nytt konto samma dag artikeln skrevs. Petter ville inte göra något åt denna person trots att folk sa ifrån (förmodligen pga alla antal kommentarer/klick), för att han "följde ramarna", trots alla politiska personangrepp. Personen i fråga var redan bannad från loading.se och det tog först tre dagar innan en mod bannade honom.

Den enda positiva personen där som jag gillar, är bloggaren vid namn Marie, tror jag hon hette. Hon har en riktigt skön personlighet som genomsyrar i hennes artiklar/bloggar, får mig alltid ett gott skratt haha.

ZF
Medlem
Skrivet av Fader Konungen:

Varför har man ens tio webplatser? Har kollat in indonesiska Gamereactor till exempel. Nu kan jag inte indonesiska men det tror jag inte Mäki heller kan och han postar nyheter där.:D

Finns inget under Commmunity heller, hittar ett blogginlägg som rätt uppenbart är spam.

https://www.gamereactor.asia/

För enklare samordning av exempelvis recensionsexemplar och reklam. Idag förlitar sig säkert de flesta siter på de många reklamhanterare för detta. Men det var annorlunda när de började.

Det är samma med Eurogamer. Den finns i flera varianter, i Europa såklart, men även Amerika. Och heter då USGamer istället, men släktskapet är tydligt.

Det gjordes ven ett försök för många år sen att starta en svensk variant. Det gick inte så bra, så den lades ner igen relativt snabbt.

Antagligen var konkurrensen för tung, då det vid tiden inte direkt var en brist på spelsidor. Tex Loading har jag känslan började också få problem vid tiden, och idag är den mer som ett pensionat för gamla medlemmar.

Tror att det största problemet för Eurogamer.se också var att den var lite väl mycket som Gameractor.se Det var rejält mycket konstigt skrivande och oseriös hållning överlag.

Medlem

Bara för att tråden vaknat till liv igen, så.....
Lite rant, lite kritik och lite smutskastande. Blandat med beröm åt båda håll.
Till både Fragzone och Gamereactor.
Smutskast till denna eminenta sida att jag inte lyckades fånga upp min användare från Fragzone tiden, och var tvungen att registrera ett nytt konto. För visst måste det vara någon typ av status att man varit med länge?
Troligtvis mitt fel, men alltid skönt att skylla på andra.
För övrigt kan jag inte minnas en sida där diskussioner, oftast, är mer öppna än här. Jag har sagt min beskärda del saker som retat folk genom åren, men det har aldrig blivit något drev.
Beror kanske på en mer mogen samling personer som hänger här.
När det kommer till ren kritik så har jag inte mycket att säga om fz. Dom enda gånger jag blivit sur är när sidan uppgraderats och jag i mitt lilla sinne inte hittar rätt eller fattar vad som hänt.
Petitesser helt enkelt.

Så till trådens kärna.
Jag bara måste försvara Petter på Gamereactor. Ja, han har varnat mig och även stängt av mig. Men jag har ändå lyckats ha rätt bra diskussioner med honom genom åren där han faktiskt ändrat sig och hållit med mig.
Med risk för att åka på ett personangrepp här så anser jag dock att han är urtypen av narcissist.
Att det är en massa stavnings fel och rena faktafel på Gamereactor måste dock landa i det Jonas Mäki skriver.
Att han stavar illa kanske inte vi andra i pöbeln kan kritisera. Mycket möjligt att han har någon form av dysleksi, och han skriver bra texter. Visst stör man man sig på att se alla fel. Men när jag ser dom så tittar jag bara på mig själv. Jag är långt ifrån perfekt i skrift och han är ändå en uppskattad skribent. Hans rena faktafel och killgissningar är dock bara störande.

Att sedan vissa av skribenterna på Gamereactor slänger sig med rent pubertala uttryck gör att deras recensioner och övriga texter känns barnsliga.
Fz har en högre nivå av humor och verkar inte ha något behov av att hela tiden framstå som "balla".

Hänger på fz för jag trivs här, läser Gamereactor för att det ibland är skönt att störa sig på saker.


signatur

“All thinking people are atheists.”

It's not a lake, it's an ocean

Tiden har sprungit ifrån Gamereactor, helt klart. Sidans kommentarsfunktion fick en uppdatering för en tid sedan, men sajten är fortfarande proppad med reklam som dyker upp när man scrollar. Kvaliteten på recensionerna är ytterst svajig (inte minst språkligt, verkshöjden är väldigt låg). Det enda jag skulle sakna om GR försvann är Mäkis analyser, men dem skulle han kanske lika gärna kunna publicera på en egen blogg.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Jonas Mäki, svenska-tvspels-journalistikens största fanboy. Handlar inte en artikel, eller ett rykte om xbox, så lyckas han flika in med något dylikt ändå. Han sover nog med sin Xbox i sängen.

Skribent
Skrivet av aRTIG4608:

Åh kul viken kampsport? Rätt inne i den svängen.

Jo men precis så var det men det är ju som du säger norm med gratis spel som ersättning. Det grisiga var bemötande osv. Det ideella var personen helt fine med. Men när den hoppa av hade den skrivit ett långt reportage, den publicerades i annan persons namn. Innan det var problemet arbetsmiljö snarare problemet än ersättning.

Jag t.ex söker frilans hos er (med små förhoppningar och lite hybris) och tycker ju er deal är något i hästväg generöst mot hur test/frilans är i de flesta nischer inom skriv ser ut (tyvärr men all cred till er som bryter det!). Vilket såklart gör att folk försvinner när den perioden blir ngt av en portfolio men just gr verkar varit kasst att vara hos även utifrån den premissen.

Jag skriver om MMA på Kimura.se. Själv är jag brunbälte i BJJ.

Ja jag vet ju inte hur det har fungerat på GR även om jag lite kan gissa mig till saker och ting, men vill inte göra något anklagande uttalande då jag inte har något kött på benen och det känns inte professionellt. Men om det är som du säger om arbetsmiljön är det ju inte alls bra eller schyst mot de anställda.

Kul att du sökt! Då kanske vi blir kollegor i framtiden, lycka till!

Edit: såg nu att din kommentar är borttagen.


signatur

"Writer and Fighter"

Skribent
Skrivet av Bullen86:

Jag har följt dem i si-sådär ca 15 års tid och kan säga att communityn då i början var väldigt stor. Så det kan stämma att de var den mest välbesökta gamingsidan på den tiden, men det var då...för varje år som gått så har det bara blivit värre och värre...

Vill ni ha bevis så titta igenom gamla recensioner från spel som kom ut ca 2006-2013. De mest populära spelen kunde ha hundratals kommentarer, vanliga artiklar kunde ha ett 50-tal kommentarer osv. Tips, gå in på bloggar och de mest kommenterade, så ser man en artikel från 2009 som hade ca 1400 kommentarer. Jämför sedan med hur det ser ut idag så finns det en extrem liten aktivitet, där de flesta artiklarna genererar ca fem kommentarer (oftast 0), och recensioner på större spelsläpp får inte mer än i snitt 20-30 kommentarer...

Nej, det är en väldigt sorglig utveckling för GR, som endast pekar neråt. För den enda gången artiklarna generar trafik idag, är som folk har redan nämnt, politiska/kön/hudfärg inslag etc.

Senast var det en artikel om youtube som gav mer än 100 kommentarer, men det var för att den spårade ut totalt av någon som hade skapat ett nytt konto samma dag artikeln skrevs. Petter ville inte göra något åt denna person trots att folk sa ifrån (förmodligen pga alla antal kommentarer/klick), för att han "följde ramarna", trots alla politiska personangrepp. Personen i fråga var redan bannad från loading.se och det tog först tre dagar innan en mod bannade honom.

Den enda positiva personen där som jag gillar, är bloggaren vid namn Marie, tror jag hon hette. Hon har en riktigt skön personlighet som genomsyrar i hennes artiklar/bloggar, får mig alltid ett gott skratt haha.

Intressant analys där. Jag tror också överlag att svenska spelmedier har det svårare idag och de som inte hänger med i utvecklingen kommer tappa läsare.

Ja jag har kollat lite på Maries blogg de få gånger jag varit där senaste året och hon skriver bra och roliga inlägg. Det har varit andra bra bloggare tidigare också som jag gillade, men de flesta slutar efter något år. Det var någon annan tjej tidigare som jag gillade, men hon blev upplockad av EU-sida av GR och skriver där istället. Så jag gissar att Gamereactor-koncernen scannar efter de bra skribenterna och sedan plockar upp dem till de populära delarna av nätverket.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

”reklamrutor och reklamfilmer som spelas när du scrollar. Sådant blir jag tokig på och de verkar ju inte kunna gör något åt det heller då det inte ligger på deras bord. Sen gillade jag när de hade sin gratistidning som gick att hitta lite varstans, men just sidan är väl inte direkt min favoritsida att gå till för spelrelaterade nyheter.

Det känns lite som tiden sprungit ifrån GR.

Upptumme

Medlem

Det var länge sen man besökte den sidan, gillade ju att bläddra i deras papperstidning som fans gratis hos Game/EB.

Dock var deras online-community rent utsagt otrevligt. Du hade Mäki som hoppade runt och kallade folk idiot om han inte höll med om din åsikt, om du försökte argumentera för din sak så blev det varning / bannad.

Medlem
Skrivet av Tobhah:

Det roligaste, och mest absurda, med GameReactor har dock alltid varit hur Petter låtsats att det finns en redaktion. En fysisk dito alltså. Ständigt skriver han om hur TV av modellen X nu ska pryda redaktionsrummet (hans eget vardagsrum) eller hur dator Y ska bli nästa redaktionsburk (hans egna speldator) när det i realiteten endast är han själv som skor sig på sidans popularitet och deras intäkter medan samtliga andra skribenter knappt tjänar en krona och sannerligen aldrig ser en enda pryl i brevlådan som är dyrare än ett medelmåttigt tangentbord...

Vafan jag trodde på riktigt att det fanns en fysisk redaktion när de fortfarande gjorde tidningen, det var ju väldigt mycket om denna samsung tv, detta bose / bang olufsen ljudsystem, racingstolar o fan vet allt.

Medlem

Om jag vore annonsör på Gamereactor så skulle jag dra öronen åt mig efter alla kommentarer här. 😎


signatur

“All thinking people are atheists.”

Medlem

Jag minns även ett blogginlägg där Petter var trött på "gnäll" om crunch i spelindustrin, och hur han personligen anser att crunch krävs om man jobbar mot deadlines, och att han själv inte har några problem med att cruncha.

Intressant tråd!

Jag har skrivit för både FZ och Gamereactor. All min erfarenhet ligger långt bak i tiden (frilansade 2002-2013) men gjorde i alla fall ett kort gästspel på ca ett halvår hos GR. Det här var på den tiden då GR var som störst, så jag såg det som ett toppengig när jag fick det. Det finns mycket man kan säga om GR, men jag tror det räcker med att påpeka hur många duktiga skribenter som börjat där genom åren och som sen hoppat av/fått kicken väldigt fort. Klimatet där var... annorlunda jämfört med de andra spelsajter jag varit på genom åren.

Har bara gott att säga om FZ, hur som helst! Helt klart den mest professionella spelsajten jag skrivit för. Bra redaktörer, duktiga frilansare. Särskilt redaktör Tomas förtjänar mycket credd, han gör mycket i bakgrunden som kanske inte alltid syns utåt lika mycket. Men ja, FZ är bra grejer och det här är väl i stort sett den enda "heltäckande" spelsajten kvar i Sverige, förutom GR.

Medlem

Det känns som att mycket av blogginläggen och texterna på GR borde markeras med "sponsrat inlägg". Jag vet inte var gränsen går juridiskt, alltså om det krävs betalning etc. Hursomhelst så känns det som mycket av produktionen är tjänster och gentjänster typ. Det är hela tiden samma varumärken och webbplatser som länkas.

Förövrigt, är det någon som vet var JBL:s svenska distributör ligger? Någon där måste ha en deal med Petter för alla deras produkter får 9-10 i betyg.

Jag är dock inne på GR ganska regelbundet då jag uppskattar hårdvarurecensioner (speciellt hörlurar etc). Kan vara kul att kolla betygen på nya spel (orkar inte läsa texterna). Egentligen besöker jag kanske sidan i brist på bättre alternativ på svenska(förutom FZ då:). Det märks att mycket av kommentarerna där skrivs av yngre personer (MÄN) som är toxic och bittra över det mesta i samhället.

Skribent
Skrivet av wololo:

Vafan jag trodde på riktigt att det fanns en fysisk redaktion när de fortfarande gjorde tidningen, det var ju väldigt mycket om denna samsung tv, detta bose / bang olufsen ljudsystem, racingstolar o fan vet allt.

Jag undrar om det inte faktiskt hade ett mindre kontor i Ösund när de var som störst? Har för mig Petter eller någon skrev om varför de valde att lägga ned det? Men kan helt minnas fel också?


signatur

"Writer and Fighter"

ZF
Medlem
Skrivet av BiffTannen:

Det känns som att mycket av blogginläggen och texterna på GR borde markeras med "sponsrat inlägg". Jag vet inte var gränsen går juridiskt, alltså om det krävs betalning etc. Hursomhelst så känns det som mycket av produktionen är tjänster och gentjänster typ. Det är hela tiden samma varumärken och webbplatser som länkas.

Förövrigt, är det någon som vet var JBL:s svenska distributör ligger? Någon där måste ha en deal med Petter för alla deras produkter får 9-10 i betyg.

Nu är visserligen reglerna för mer eller mindre betald marknadsföring ganska nyligen skärpt.

Men det har ju föga förvånande inte resulterat i någon större förändring av hur det funkar, särskilt inte i sociala medier eller nätpublikationer i allmänhet.

Några få stora influencers har det gjorts lite exempel av, men i stort är det vilda västern som innan ändå.

I bästa fall läggs det till en #Sponsored i en tagg ingen ser. Eller ett försvinnande "Thanks to x for the produkt!" i en alltför lång rubrik på en Twitch-stream.

Att de är sponsrade minskar oundvikligen trovärdighet och påverkanseffekten, så vare sig företagen som sponsrar eller de sponsrade är ju särskilt intresserade av att skylta mer än absolut minsta möjliga med det.

Medlem

Gamereactor publicerar fler recensioner och förhandstittar än FZ. Där har FZ lite att jobba på.

Att det skulle vara så mycket vuxnare stämning i kommentarsfälten på FZ vet jag inte. Tycker till exempel att många av kommentarerna till nyheten "Djurrättssorganisation kräver att tuppslagsmål tas bort från Far Cry 6" höll en extremt låg nivå.

Medlem

Ogillar GR i allmänhet och Petter i synnerhet.

Medlem
Skrivet av BiffTannen:

Det känns som att mycket av blogginläggen och texterna på GR borde markeras med "sponsrat inlägg". Jag vet inte var gränsen går juridiskt, alltså om det krävs betalning etc. Hursomhelst så känns det som mycket av produktionen är tjänster och gentjänster typ. Det är hela tiden samma varumärken och webbplatser som länkas.

Förövrigt, är det någon som vet var JBL:s svenska distributör ligger? Någon där måste ha en deal med Petter för alla deras produkter får 9-10 i betyg.

Det här påminde mig om när GR blev invaderad av någon ny svensktillverkad energidryck för ett antal år sen. Var tvungen att gå tillbaka och kolla upp det här. Det skrevs nyheter och bloggar om den, och några användare hade till och med fått burkar skickade hem till sig. Folk antog att GR var sponsrade eller hade någon form av relation med företaget, men Petter nekade detta. Samtidigt skrev han såhär till svar på varför drycken var så dyr:

"Mycket enkelt, för att du får i dig klart bättre saker. Man får vad man betalar för. Vi på Gamereactor har fått se hur PXL växt fram och det är ett svenskt originalrecept där flytande vitaminer och välgörande ämnen som Inositol som är vitamin B8 och har en roll i cellens intracellulära signalering som ökar prestationsförmågan finns med samt kolin som hjälper hjärtats funktion, samt minnet - bland annat - finns inkluderat. Det är ingen överdrift att påstå att det inte finns någon energidryck på den svenska marknaden med bättre skjuts i... Vi har spelat med den i blodet och har märkt av effekten, i omgångar. Plus: De har ordentliga bevis för hur effekten ter sig, vad som sker i kroppen. Det är bevisligen inte bara en slentrianprodukt som marknadsförs mot gamers från ett iternationellt jätteföretag utan en dryck från två svenska spelare som på riktigt kommer att kunna hjälpa med fokus under spelsessioner vilket vi finner intressant som gamers."

Hela grejen var både underhållande och bisarr. Ganska representativt av den suddiga linjen mellan reklam och åsikt man ofta ser där borta.

Skriv svar