Medlem
Skrivet av Fearnox:

Jag hörde att musiken inte riktigt levde upp till förväntningarna, stämmer det?
Det lät alltså inte som A-laget hade anlitats för detta, om jag förstod det rätt.

Digital foundry gillande ljudet, det va tydligen väldigt bra gjort.

Medlem

Kanske man borde införa olika kategorier för 5/5 eller finns det redan? Jag hatar tex bilspel men om ett bilspel får 5/5 inom den kategorin så förstår jag betyget till 100%= jätte bra bilspel men fortfarande inget för mig alltså. Om man vet kategorin betyget sätts i så blir det säkert lättare för folk att acceptera. Har själv inga problem men tänkte mest på första kommentaren från personen om inte gillar 2d spel el åtminstone vill plocka bort poäng bara för att ett spel är i 2d. Tänk om personen inte gillar 3e person vy då kan inte dom spelen få 5a heller tex.....

Avstängd
Skrivet av lonian:

Ja det är ju tur att Metroid Dread inte är ett 2D spel utan är ett sidescroller.

Kan det inte vara ett 2D-spel om det är ett sidescroller?

Medlem
Skrivet av jeppe109:

Jag tycker musiken är bra. Mer fokus på atmosfäriska ljudslingor än melodier som fastnar i huvudet.

Skrivet av lasselason:

Det stämmer till viss del enligt mig, musiken sätter stämningen väldigt bra men har hittills inte samma minnesvärda melodier som Super Metroid och Prime 1 har, de har ju å andra sidan spelvärldens bästa soundtrack.

Skrivet av Gaara:

Digital foundry gillande ljudet, det va tydligen väldigt bra gjort.

Kanske är lite kluvet då, i alla fall om man är ute efter något specifikt.
Tror att Tim på kindafunny tyckte att till exempel Smash bros hade mer genomarbetat soundtrack, sen så hörde jag som lasselason sa att det inte är lika minnesvärt som tidigare toppar.

Gött med ny Metroid ändå, jag gillade även Fusion och jag tror även att Zero mission var bra.
Prime spelade jag de första 2, vet inte om jag slutförde 2:an dock, vet inte varför, men jag tappade nog suget en bit in i Prime 2.

Super Metroid är en klassiker såklart.

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Kanske är lite kluvet då, i alla fall om man är ute efter något specifikt.
Tror att Tim på kindafunny tyckte att till exempel Smash bros hade mer genomarbetat soundtrack, sen så hörde jag som lasselason sa att det inte är lika minnesvärt som tidigare toppar.

Gött med ny Metroid ändå, jag gillade även Fusion och jag tror även att Zero mission var bra.
Prime spelade jag de första 2, vet inte om jag slutförde 2:an dock, vet inte varför, men jag tappade nog suget en bit in i Prime 2.

Super Metroid är en klassiker såklart.

Ja riktigt fint med ett nytt Metroid. Smash Ultimate har ju kanske det mest genomarbetade och generösa soundtrack någonsin så där får nog nästan alla spel se sig slagna, om de nu var det Tim menade.

Medlem
Skrivet av lasselason:

Ja riktigt fint med ett nytt Metroid. Smash Ultimate har ju kanske det mest genomarbetade och generösa soundtrack någonsin så där får nog nästan alla spel se sig slagna, om de nu var det Tim menade.

Antar det.

Skönt också att det verkar sälja bra, förr så hade väl serien lite problem med försäljningssiffror, så detta är ju bra för framtiden.

Hoppas att detta leder till att Nintendo vågar lite mer framöver, kanske Earthbound kommer tillbaka?
Kul att Kirby får ett nytt spel med, även om jag inte fick så bra fealing av första trailern.
Som koncept så låter ju 3D kirby väldigt intressant annars.

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Antar det.

Skönt också att det verkar sälja bra, förr så hade väl serien lite problem med försäljningssiffror, så detta är ju bra för framtiden.

Hoppas att detta leder till att Nintendo vågar lite mer framöver, kanske Earthbound kommer tillbaka?
Kul att Kirby får ett nytt spel med, även om jag inte fick så bra fealing av första trailern.
Som koncept så låter ju 3D kirby väldigt intressant annars.

Håller med om allt du skriver här förutom en sak, jag tycker 3D Kirby ser jätteintressant ut.

Medlem
Skrivet av LeifGGPersson:

Kan det inte vara ett 2D-spel om det är ett sidescroller?

Alla modeller i Metroid Dread är 3d renderade samt att kameran ibland vid sekvenser panoreras i olika vyer. Om allt är ritat i papp så är det 2D. Sidescroller menas ju helt enkelt att vyn är sedd från sidan och man spelar sidledes. Men en sak är ju sant, ett äkta 3D spel spelas med 3D glasögon, VR headset eller på 3DS.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Skribent
Skrivet av Alienshade:

Kanske man borde införa olika kategorier för 5/5 eller finns det redan? Jag hatar tex bilspel men om ett bilspel får 5/5 inom den kategorin så förstår jag betyget till 100%= jätte bra bilspel men fortfarande inget för mig alltså. Om man vet kategorin betyget sätts i så blir det säkert lättare för folk att acceptera. Har själv inga problem men tänkte mest på första kommentaren från personen om inte gillar 2d spel el åtminstone vill plocka bort poäng bara för att ett spel är i 2d. Tänk om personen inte gillar 3e person vy då kan inte dom spelen få 5a heller tex.....

Det här med sifferbetyg debatteras ju ständigt och det är ju en personlig åsikt. När jag recenserade för Loading så hade vi ju inga betyg utan bara "Ja/nej" om vi rekommenderade spelet. Jag föredrar nästan den modellen, att låta texten tala istället för att stirra sig blind på en siffra (som det annars lätt blir). Samtidigt är det bra att ha något att hänga upp det på också, det finns ju för och nackdelar. Din idé är ju också en variant. Jag försöker i alla fall recensera spel utifrån sig själva 5/5 på Forza är ju inte samma som 5/5 i Metroid. För som du säger, det är olika spel.

För mig är i alla fall Metroid än så länge 4/5, men spelet är bitvis rätt svårt. Har fått min rumpa sparkad rätt hårt nu utav en av bossarna. Det känns lite old school i den aspeket.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Satan vad bra Metroid Dread är.
Vill bara ha mer när man klarat spelet.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Johan Lorentzon:

För mig är i alla fall Metroid än så länge 4/5, men spelet är bitvis rätt svårt. Har fått min rumpa sparkad rätt hårt nu utav en av bossarna. Det känns lite old school i den aspeket.

Man låter väldigt dryg när man säger det men jag tycker personligen bossarna var lätta. Det var inte ofta jag behövde mer än två försök för att vinna.

Oavsett svårighetsgrad tycker jag det var bra bossar, när de var unika. Allt för många fighter är upprepade med alldeles för få nya moment.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Skribent
Skrivet av uberpwnage2.0:

Man låter väldigt dryg när man säger det men jag tycker personligen bossarna var lätta. Det var inte ofta jag behövde mer än två försök för att vinna.

Oavsett svårighetsgrad tycker jag det var bra bossar, när de var unika. Allt för många fighter är upprepade med alldeles för få nya moment.

Skyller på att jag är gammal och mina reaktioner inte är som de var in the ol'days XD


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Klarade spelet nu, tog nästan 9 timmar. Fast jag tror inte det räknar med all tid man spenderat med att dö.

En intressant grej som jag märkte med detta spel var att skärmen på switchen verkar ha lägre input lag än när man spelar på min TV med en Pro Controller. Tyckte dom där melee counter QTEs var märkbart lättare när man spelade bärbart med switchen.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Man låter väldigt dryg när man säger det men jag tycker personligen bossarna var lätta. Det var inte ofta jag behövde mer än två försök för att vinna.

Oavsett svårighetsgrad tycker jag det var bra bossar, när de var unika. Allt för många fighter är upprepade med alldeles för få nya moment.

Oj! Jag tycker de var svåra, framförallt till en början, sen blev det något lättare när man förstod mönstret såklart men fortfarande tufft. Jag är nog medioker när det kommer till spel men har kul ändå!

Avstängd
Skrivet av lonian:

Alla modeller i Metroid Dread är 3d renderade samt att kameran ibland vid sekvenser panoreras i olika vyer. Om allt är ritat i papp så är det 2D. Sidescroller menas ju helt enkelt att vyn är sedd från sidan och man spelar sidledes. Men en sak är ju sant, ett äkta 3D spel spelas med 3D glasögon, VR headset eller på 3DS.

Nej, du har fel.

Medlem
Skrivet av LeifGGPersson:

Nej, du har fel.

Nej, det är du som har fel.

Vid en del tillfällen då man laddar upp ett skott så ser man snett bakom Samus precis som i en hel drös 3e persons shooters. Hur är det då ett 2D spel?


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Avstängd
Skrivet av lonian:

Nej, det är du som har fel.

Vid en del tillfällen då man laddar upp ett skott så ser man snett bakom Samus precis som i en hel drös 3e persons shooters. Hur är det då ett 2D spel?

https://www.nintendoenthusiast.com/wp-content/uploads/2021/06...

Super Mario Bros har ju också 3d-element när man förflyttar sig på kartan. Det är fortsatt ett 2D-spel.

Detta är den mest hjärndöda diskussion jag nånsin haft. Grattis till dig och mig.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Johan Lorentzon:

Skyller på att jag är gammal och mina reaktioner inte är som de var in the ol'days XD

Erkänn, du var sämst då också

Skrivet av lasselason:

Oj! Jag tycker de var svåra, framförallt till en början, sen blev det något lättare när man förstod mönstret såklart men fortfarande tufft. Jag är nog medioker när det kommer till spel men har kul ändå!

Det var inte många bossar jag hade mycket problem med, men frågan är ju också vad man anser svårt. Sista bossen dog jag tre gånger på, där andra och tredje var mitt egna fel. Första var för att jag inte hunnit lära mig mönster.

Vissa bossar kan vara galet svåra även om man vet vad de ska göra, t ex för att det går snabbt. Det var någon insektsboss som var exakt så och var den enda bossen som jag tycker var utmanande. Bra designade bossar dock, om man bortser från all återanvändning.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Spelet är varken 2D eller 3D, det är 2.5D ;P

Medlem

Är ett stort Metroid fan. Men sju timmar för ett playthrough.. det är lite i snålaste laget.


signatur

This little light of mine, i'm gonna let it shine. Let it shine, let it shine, let it shine.

Medlem
Skrivet av Maguz:

Är ett stort Metroid fan. Men sju timmar för ett playthrough.. det är lite i snålaste laget.

7 timmar känns väldigt snabbt, jag har mest läst att det är runt 10-12 timmar för de flesta.

Medlem
Skrivet av LeifGGPersson:

Super Mario Bros har ju också 3d-element när man förflyttar sig på kartan. Det är fortsatt ett 2D-spel.

Detta är den mest hjärndöda diskussion jag nånsin haft. Grattis till dig och mig.

Att du upplevs som hjärndöd står du för. Det finns inget 3D med Super Mario bros 1.
Så ja Super Mario Bros är 2D, helt rätt.
Lite som att säga att Gta 5 blir 2D bara man vrider kameran och ser karaktären från sidan.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Maguz:

Är ett stort Metroid fan. Men sju timmar för ett playthrough.. det är lite i snålaste laget.

Ingen lär nog spela ut det på 7 timmar första gången. Misstaget många gör är att läsa på sparfilen, men den räknar inte tiden där när du startar om


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Skribent
Skrivet av Maguz:

Är ett stort Metroid fan. Men sju timmar för ett playthrough.. det är lite i snålaste laget.

Skulle säga 7 h är om du exakt vet vart du ska hela tiden, en "normal" ny spelare sidetrackar ju och kanske går vilse ibland...ellet fastnar på bossar.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Trevlig recension, och grymt spel!
Kört 5-6h och älskar det mesta, allt utan EMMI-sektionerna...

Läst ett par tester av spelet, och de flesta säger att det är första 2D Metroid på 20 år, men har ni glömt Metroid Other M?
Även om det sög ...!


signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | Xbox SX | RetroPie| One+ CE | Amiga 500 |

Medlem

Klarade spelet häromdagen och utan tvekan ett av de bästa Switch-spelen i mitt tycke. Och även ett av de bästa Metroid-spelen.

Moderator | Testpilot
Skrivet av pskjonte:

Trevlig recension, och grymt spel!
Kört 5-6h och älskar det mesta, allt utan EMMI-sektionerna...

Läst ett par tester av spelet, och de flesta säger att det är första 2D Metroid på 20 år, men har ni glömt Metroid Other M?
Även om det sög ...!

Det folk menar är en ren 2D upplevelse samt att det är en uppföljare till Metroid Fusion


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Det folk menar är en ren 2D upplevelse samt att det är en uppföljare till Metroid Fusion

Ah det är väl sant antar jag, Other M var väl nått slags mellanting...


signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | Xbox SX | RetroPie| One+ CE | Amiga 500 |

Moderator | Testpilot
Skrivet av pskjonte:

Ah det är väl sant antar jag, Other M var väl nått slags mellanting...

Lite så. En konstig blandning med fokus på dåliga 3D miljöer.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Skulle säga 7 h är om du exakt vet vart du ska hela tiden, en "normal" ny spelare sidetrackar ju och kanske går vilse ibland...ellet fastnar på bossar.

Ja min första runda hamnade på 7h30 minuter ren speltid med ca 50% collectibles . Den räknar ju inte tiden får de gånger man dött på en boss, och jag var väl vilsen rejält 2 gånger. Men även då reloadade jag en tidigare save för att gå igenom området metodiskt.

AKA spreja missiler på vartenda block

och tappade inte så mycket "speltid" Så totalt var det nog runt 10h.

Helt lagom längd för min del, nu blir det att köra igenom det på Hard och samla 100%. Lär ge många timmars spelglädje till, speciellt om man vill låsa upp alla ending rewards.

123
Skriv svar