Robot
Metroid Dread

Metroid Dread är inget Metroid Prime 4-plåster, utan en triumf som står på egna ben.

#mercurysteam, #metroid, #metroid-dread, #nintendo


Avstängd

Hade man givit ett 2D-spel 5/5. Då hade jag kastat ut datorn genom fönstret med frugan fastklistrad på.

Skönt att så inte blev fallet!

Medlem

Instämmer till 100%.

Medlem

Jag är 6h in i spelet. Tycker det är riktigt grymt, men är inte helt förtjust i EMMI-segmenten. De är som roligast när man precis överlever/lyckas fly, men allt för ofta resulterar de i en snopen och abrupt död när man blir fångad. Det finns i princip ingen gråzon.


signatur

//Schmoo

Medlem

På tal om att ge ett 2D spel 5/5 (#4185605), jag märkte nu att FZ inte har recenserat Terraria.

Medlem

Jag har kollat lite när andra spelar. Tycker Emmi-robotarna verkar jobbiga. Har aldrig gillat jaga-moment. Miljön verkar avskalad också av vad jag har sett. Dessa två saker har fått mig att tveka.

Medlem
Skrivet av LeifGGPersson:

Hade man givit ett 2D-spel 5/5. Då hade jag kastat ut datorn genom fönstret med frugan fastklistrad på.

Skönt att så inte blev fallet!

Lika bra du gör det enda, finns många 5/5.
K, thanks, bye 👏


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Hur är detta spel som en intro till Metroidserien? Jag spelade första sjukt länge sen, men gillar en del Castlevania. Bör man titta YouTube på storyn innan man kör?


signatur

Videomupp

Medlem

Kört 5 timmar och detta är årets spel för mig. Deathloop är på andraplats och Phsychonauts(stavning🤨) är på en tredjeplats.

Medlem

Tycker det är riktigt bra än så länge och får verkligen ingen känsla av att det är generiskt. Upplever att Nintendo-magin och atmosfären som finns i tidigare Metroid är där och till och med förbättrad vågar jag påstå. Gillar verkligen den dynamiska kameran och designen på Samus.

Är kluven kring E.M.M.I encounters då jag inte heller är speciellt förtjust i att bli jagad av odödligt mobs (ja). Fasade för det när jag såg teasern, men i efterhand skulle jag nog säga att dom går an. Frustration uppstår dock tidvis.

Ska bli kul att se speedruns.

Medlem
Skrivet av WildThing:

Hur är detta spel som en intro till Metroidserien? Jag spelade första sjukt länge sen, men gillar en del Castlevania. Bör man titta YouTube på storyn innan man kör?

Spelet tar vid efter Metroid Fusion på GBA. Man skulle kunna säga att Metroid blivit lite dom en spinoff. Lite som Megaman och Megaman X. Så vill du ha full story så får du lira Fusion först

E.M.M.Is är lite för lätta. Alltså de är svåra för man inte vet vart man kan gömma sig. Men när man väl sett rummet så kan man unvika de rätt lätt. Dock blir det lite lotteri med senare fanskap

Redaktör
Ponny
Skrivet av lasselason:

Kört 5 timmar och detta är årets spel för mig. Deathloop är på andraplats och Phsychonauts(stavning🤨) är på en tredjeplats.

Metroid Dread är där uppe för mig också, men på förstaplats har jag helt klart Psychonauts 2. 🧠


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem
Skrivet av Fredrik Eriksson:

Metroid Dread är där uppe för mig också, men på förstaplats har jag helt klart Psychonauts 2. 🧠

Psychonauts 2 är verkligen fantastiskt, jag tycker dock att M.Dread smäller högre pga atmosfären och kontrollen. Två grymma spel såklart.

Medlem

Instämmer i ett par andras kommentarer. Game of the year så här långt för mig. Inte generiskt och 2d-spel är förhoppningsvis här för att stanna. Metroid Dread känns som att komma hem efter ett par år med Ori och Hollow Knight. Personligen håller jag det som 9/10 och därmed likvärdigt med de bägge. Det betyder också att det är betydligt bättre än alla generiska FPS.

Medlem
Skrivet av LeifGGPersson:

Hade man givit ett 2D-spel 5/5. Då hade jag kastat ut datorn genom fönstret med frugan fastklistrad på.

Skönt att så inte blev fallet!

Alltså, för mig är det där ett så jädra konstigt förhållningssätt.
Finns mängder av 2D-spel som lätt är 5/5. Castlevania: Symphony of the night och Ori and the will of the whisps för att nämna två.
Varför skulle inte ett 2D-spel kunna få 5/5?

Jag är inte klar med Metroid än, så kan inte riktigt sätta ett betyg än, men om det inte rasar totalt här på sluttampen så kan det absolut luta mot en femma.

Medlem

Trots jag hatar dom jäkla EMMI-sektionerna så är det möjligt att det blir årets spel för min del för allt det andra är så bra. Än så länge i alla fall.

Medlem

Ser fram emot detta, kommer bli köp inom kort. Ska bli kul att se hur EMMI är jämfört med SA-X från Fusion. Vill minnas att man inte stötte på SA-X så många gånger men att det var skitstressigt varje gång den dök upp.


signatur

H-How can she slap, kupo!?

Älskar Dread

Älskar de nya Metroid fullt ut !
Finns bara en sak i hela spelet ja saknar , det är att kunna gå lugnt fram , så fort man rör vid joysticken så springer Samus , om man bara kunde välja å kunna gå sakta så hade det varit fulländat….

FM-guru
F.d. Sisyr

Får fan utslag av spelets estetik. Här hörde man inte till målgruppen!

Oroa dig inte
Skrivet av Phr0z:

Tycker det är riktigt bra än så länge och får verkligen ingen känsla av att det är generiskt. Upplever att Nintendo-magin och atmosfären som finns i tidigare Metroid är där och till och med förbättrad vågar jag påstå. Gillar verkligen den dynamiska kameran och designen på Samus.

Är kluven kring E.M.M.I encounters då jag inte heller är speciellt förtjust i att bli jagad av odödligt mobs (ja). Fasade för det när jag såg teasern, men i efterhand skulle jag nog säga att dom går an. Frustration uppstår dock tidvis.

Ska bli kul att se speedruns.

Finns bara 7st emmis vad ja fattar de som , lite teknik å taktik i tänker när du kliver in i en emmizone så löser de sig !

Medlem
Skrivet av Lowlife talibans:

Finns bara 7st emmis vad ja fattar de som , lite teknik å taktik i tänker när du kliver in i en emmizone så löser de sig !

Ja 7st stämmer. Har 3 kvar.

Eller ja, det är i alla fall vad som står på kartan.

Medlem

Långa laddtider för att vara Nintendo.

Att Emmi jämt klättrar på den väggen man själv sitter fast på är irriterande. Går det att komma undan den när det väl blivit rött och man har blivit sedd? Tycker man springer glider och rullar runt och den inte är i närheten av en så kommer man ändå inte undan och det går inte cloaka sig själv då den hittar en ändå. Sen är ju alla dörrar låsta också så man kan ju inte rymma.

Medlem
Skrivet av WildThing:

Hur är detta spel som en intro till Metroidserien? Jag spelade första sjukt länge sen, men gillar en del Castlevania. Bör man titta YouTube på storyn innan man kör?

Här har du en sammanfattning.

Medlem
Skrivet av Schmoo:

Jag är 6h in i spelet. Tycker det är riktigt grymt, men är inte helt förtjust i EMMI-segmenten. De är som roligast när man precis överlever/lyckas fly, men allt för ofta resulterar de i en snopen och abrupt död när man blir fångad. Det finns i princip ingen gråzon.

Gråzonen är ju att parera deras laserstråle. Träna några gånger så sitter snart tajmingen. Nu kanske jag spelat "för mycket" Dark Souls/Bloodborne/Sekiro, men jag älskar melee-countern och parry-funktionen som de adderat till Samus arsenal.

Medlem

Jag hörde att musiken inte riktigt levde upp till förväntningarna, stämmer det?
Det lät alltså inte som A-laget hade anlitats för detta, om jag förstod det rätt.

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Jag hörde att musiken inte riktigt levde upp till förväntningarna, stämmer det?
Det lät alltså inte som A-laget hade anlitats för detta, om jag förstod det rätt.

Jag tycker musiken är bra. Mer fokus på atmosfäriska ljudslingor än melodier som fastnar i huvudet.

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Jag hörde att musiken inte riktigt levde upp till förväntningarna, stämmer det?
Det lät alltså inte som A-laget hade anlitats för detta, om jag förstod det rätt.

Det stämmer till viss del enligt mig, musiken sätter stämningen väldigt bra men har hittills inte samma minnesvärda melodier som Super Metroid och Prime 1 har, de har ju å andra sidan spelvärldens bästa soundtrack.

Medlem
Skrivet av LeifGGPersson:

Hade man givit ett 2D-spel 5/5. Då hade jag kastat ut datorn genom fönstret med frugan fastklistrad på.

Skönt att så inte blev fallet!

Ja det är ju tur att Metroid Dread inte är ett 2D spel utan är ett sidescroller.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

En riktigt bra och trevlig recension...och jag ser fram emot spelet

Medlem
Skrivet av Whatamada:

Alltså, för mig är det där ett så jädra konstigt förhållningssätt.
Finns mängder av 2D-spel som lätt är 5/5. Castlevania: Symphony of the night och Ori and the will of the whisps för att nämna två.
Varför skulle inte ett 2D-spel kunna få 5/5?

Jag är inte klar med Metroid än, så kan inte riktigt sätta ett betyg än, men om det inte rasar totalt här på sluttampen så kan det absolut luta mot en femma.

Nej jag begriper det inte heller. Hollow knight är nog ett av de bästa spel jag spelat.
Förr i tiden var det standard med sidescrollers spel. Men det märks att många inte är uppväxt på den tiden.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

123
Skriv svar