Diskutera – Vilket open world-spel är bäst?
Jag är ju lite smått dum i huvudet men måste säga Operation Flashpoint, Cold War Crises. Det är helt klart det open world spel jag spenderat mest timmar med. Det har väl iof mycket att göra med att jag gjorde mods till spelet.
Edit: Med ordet "open world", vad menas egentligen? Får känslan ibland av att många tror det är ett RPG eller MMORPG och liknande. För mig är "open world" ett spel som bara laddar en gång tills man stänger av. Dvs aldrig laddar en ny bana under pågående spelande.
"Kebab?"
Specs: Intel Core i9-13900F, Nvidia GeForce RTX 4080, 32 GB RAM, 5120 x 1440, 240Hz.
Får man stryk om man nämner Gothic-serien? Jo, jag vet att 3:an var buggig men världen var jäkligt väldesignad.
Bethesdas spel går allesammans bort i min värld. Repetitiva, stela, uppenbart autogenererade och rent ut sagt tråkiga. (Möjligen med undantag för New Vegas).
RDR2 får väl annars säga sopa mattan med det mesta i genren?
Det finns många bra.
Witcher serien.
Fallout serien.
Dragons age serien.
Assasins creed serien.
Mass effekt serien.
Elite dangerous.
Skyrim.
En hel drös med andra RPG spel. Finns sjukt många. Många som jag inte hunnit med också.
Snart dags att ta reda på vad jag har missat dom senaste 10 åren.
Legend of Zelda, A Link To the Past, Metroid och Super Metroid.
A link to the past är inte open world. Långt ifrån.
A link to the past är inte open world. Långt ifrån.
Du har friheten att gå i princip vart du vill på kartan och behöver inte ta en specifik väg för att nå dit du ska. Däremot är spelets "dungeons" linjära, men så är det i nästan alla open world-spel.
Jätteintressant information.
För mig ligger både The Elder Scrolls IV: Oblivion och The Elder Scrolls V: Skyrim som de bästa open world spelen.
The Legend of Zelda: Breath of the Wild är också bra som open world på sitt sätt men bara för att jag är ett Zelda fan så kan jag ändå inte tycka att det är bättre än Oblivion och Skyrim då dessa för mig är så mycket mer.
Mitt problem med världen i The Wticher 3 är att den är alldeles för ogästvänlig. En by där vanliga människor bor och 20 meter bort bor det några demoner under en bro. Man skulle inte vilja ta en skogspromenad där liksom. Lite för tätpackat.
Du har friheten att gå i princip vart du vill på kartan och behöver inte ta en specifik väg för att nå dit du ska. Däremot är spelets "dungeons" linjära, men så är det i nästan alla open world-spel.
Spelet kanske är lite för litet för att räknas som "open world"? Tar ju typ 2 minuter att gå från ena sidan till andra sidan.
Mitt problem med världen i The Wticher 3 är att den är alldeles för ogästvänlig. En by där vanliga människor bor och 20 meter bort bor det några demoner under en bro. Man skulle inte vilja ta en skogspromenad där liksom. Lite för tätpackat.
Spelet kanske är lite för litet för att räknas som "open world"? Tar ju typ 2 minuter att gå från ena sidan till andra sidan.
Det är inte storleken på kartan som avgör om det är ett open world eller inte.
Jätteintressant information.
Red Dead 2 på första plats för mig. Den är nog den enda öppna världen som verkligen känns riktigt levande. Detaljrikedomen har ingen än så länge lyckats att slå.
Håller helt med, Spelar igenom det för andra gången nu o hittar fortfarande massor av saker jag missat/inte gjort tidigare. Så "chill" spel också att bara strosa runt i med sin häst o fiska, jaga, stöta på random characters osv.
Nothing is Power without Control
Jag har aldrig gillat Skyrims öppna värld. Den är alldeles för överbefolkad med POI. När man kommer ut ur en ruin så går man två steg, oj en grotta, så går man in där, när man kommer ut så går man 2 steg och oj en ruin. Och så fortsätter det. "måste göra klart quest, oh en grotta" https://c.tenor.com/JfnNYzX_StIAAAAC/squirrel-huh.gif
Både Morrowind och Oblivion är så mycket bättre när det kommer till World building och settings.
Men det open world spel som har påverkat mig mest var första Maffia när det kom. Om GTA 3 är som Sofiero, så var Maffia mer som en åldrad whisky. Den var mer seriös, bara att polisen stoppade en om man körde för fort, eller mot rött var fantastiskt.
Storyn följde en röd tråd och påverkade världen runt omkring än. Ju längre man kom i storyn så utvecklades världen runt om kring än, nya bilar kom, äldre försvann, ny musik spelades på radion osv. Uppdragen kändes relevanta, varierande och roliga.
Maffia hade många aspekter som jag helt saknar i spel idag. Tyvärr så försöker många spel bli en nya gta, inkl Maffia 3.
Red Dead Redemption 2 kommer på en första plats för mig. Lade 300 timmar på det spelet och den världen är otroligt levande för mig och jag skulle inte lagt så många timmar på spelet om man inte gjort världen så vacker och full av liv.
På andra plats kommer The Witcher 3 som länge låg på första plats innan Red Dead Redemtion 2. Det var likadant där. En otroligt vacker värld full av liv och saker att utforska.
Red Dead 2 är svårslaget för mig. Detaljerna, miljöerna, kärleken till karaktärerna. Ren och skär magi! (Sen ska det tilläggas att spelet var bedrövligt till konsol när det släpptes. Men på PC nu är det 10/10!
Svenska Lets Plays 2022 med fokus på myspys och kvalitetstid!
Bli me du ååh! <3
Youtube/Twitter/Instagram - Pixelstugan
Många bra spel har nämnts som jag håller med om Morrowind, Zelda, Fallout: New Vegas, Maffia.
Men Elex har seglat upp på top 1 nu. Fantastiskt stor värld med flera olika terrängtyper och faktioner. Med Jetpacken som man får i starten av spelet så blir världen helt fantastisk att utforska, man kan ta sig upp överallt, stora berg eller ner i dalar. Skog, tundra, slätt, kargt stenlandskap och öken. Jag ser fram emot att utforska Elex 2 när det kommer ut snart, men även äldre Piranha bytes spel som Risen 1 ( riddare på tropisk ö, hur coolt är inte det? ).
Och om man är villig att vara mindre hård på just open world så är Outward bland det bästa exploration äventyrsspelet. Det har som Elex flera olika klimatområden, men här uppdelat på banor som du kan resa emellan, om du har packat färdkost, som måste craftas. Medel fokus på survival och att man startar som en no body, man kan lära sig magi, om man kämpar sig ner längst ner i ett berg och permanent offrar en del av ens liv och stamina. Men spelet har storslagna utomhus miljöer! Och det har locale coop! ( finns mod för att få splitten vertical.)
Du har friheten att gå i princip vart du vill på kartan och behöver inte ta en specifik väg för att nå dit du ska. Däremot är spelets "dungeons" linjära, men så är det i nästan alla open world-spel.
I början av spelet så måste du klara en hel del först innan du kan gå till mörka världen till exempel. Många ställen där man måste ha springskor för att komma vidare. Simskor för att komma vidare. Eller klubban för att ta sig vidare inne i mörka världen.
I början av spelet så måste du klara en hel del först innan du kan gå till mörka världen till exempel. Många ställen där man måste ha springskor för att komma vidare. Simskor för att komma vidare. Eller klubban för att ta sig vidare inne i mörka världen.
Det finns många spel på marknaden som anses vara open world där du måste göra saker för att du ska kunna komma till en viss punkt. Vi kan ta Far Cry-serien som ett exempel. Du kan springa runt på ett stort område och välja flera olika vägar till ditt mål, men det finns fortfarande hinder som gör att du inte kan komma vidare innan du har gjort färdigt en viss sak. När du väl är vid din "objective" och råkar avvika lite för mycket på kartan dyker det upp en ruta där det står att du är utanför uppdragsområdet, och vänder du inte med en gång flyttas du automatiskt till "rätt" område, i början av uppdraget.
Breath of the Wild anses vara ett open world-spel och det är samma sak där. Du måste göra vissa saker i början för att kunna komma ifrån Great Plateau överhuvudtaget. Du kan praktiskt taget inte komma någonstans om du inte spelar det exakt så som utvecklarna bestämt det.
Witcher 3 har samma upplägg.
Fallout 3 - du kan röra dig hyfsat fritt, men väldigt många uppdrag går endast att nå via linjära tunnelbanesystem. Alla uppdrag som utspelar sig i byggnader är linjära och du kan inte gå vart du vill. Vissa dörrar är låsta från andra sidan och kan bara öppnas när du har klarat uppdraget. I början av spelet är du fast i Vault 101 och kan inte gå ut förrän vissa saker har hänt.
Jätteintressant information.