Grafik i nya spel imponerar inte längre.

Skrivet av Lasrod:

Raytracing tycker jag är ett tydligt exempel på maximal grafik inte är så viktigt. Det ser snyggt ut men man sitter ju inte och tittar på detaljer så mycket när man väl spelar. Det är bara initialt man blir lite imponerad av hur snyggt det är men man inser fort att det är gameplay, story, ljud, prestanda m.m. som är betydligt viktigare.

I "Metro - Exodus", blev det en rejäl potenshöjare när de fixade till RT och gjorde om ljuset. Det blev inte ett nytt spel, men det blev mer atmosfäriskt.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av magma:

Problemet för mig är inte grafiken, snarare att man inte fortsätter utveckla AI, mekaniker, design osv. Istället satsar man fullt ut på att spel ska se så snygga ut som möjligt. Man pratar ofta om hur snabbt de ska ladda osv, men ingenting nämns om förbättrad AI osv, hur man har försökt ta lärdom av tidigare spel och tagit nästa steg.

När doom 1 kom ut revolutionerade det hela fps-genren. Vad var nästa steg? System shock 2? Unreal 1998, bättre på i princip alla plan. Half life 1-2? Samma här, utvecklingen gick framåt. Senaste spelet jag blev imponerad av var nog half life 2 och möjligen fear 1.

Moderna spel påminner mig om Atari jaguar som skröt med att de var en av de första konsolerna som klarade 64 bitar. Även om spelen var grafiskt mer avancerade hade de en sak gemensamt, de flesta spel var mediokra och hade kasst gameplay.

Gillar att du nämner första F.E.A.R., AI var way before its time. Fiendena kunde communicera real time med varandra, samt utge order till varandra och sedan utföra dom. Aldrig sett något liknande under AI teamat sen dess. Jag älskar original spelet. Så bra.

Medlem

Jag är ett stort fan av ny grafikteknologi rent generellt, tycker saker som raytracing gör jättemycket för de spel jag spelar där det finns och är garanterat inget jag "glömmer bort" över tid när jag spelar. Men det är sällan det som gör mig "imponerad" då jag har någon form av förväntan på grafiknivån redan innan utan blir mer imponerad över det estetiska och hur en värld är ihopbyggd. Senaste Ratchet & Clank är en sån, eller världen i Cyberpunk 2077 där jag verkligen fastnade för hur hela staden är uppbyggd.

KoP
Medlem

Om man nu endast är ute efter att bli imponerad utav realtids grafik så kan man gå upp på youtube och söka efter demos ihopknepade utav div. grupper ifrån demopartys under 2000-talet. Det är där innovationen finns.

Nämnas bör att många som börjat med att tillverka dessa demos, både programmerare, grafiker och musiker idag jobbar inom spelbranschen.

Ett av många exempel:

Inaktiv

Efter jag spelat RDR2 känns alla spel småfula.
Till och med cyberpunk, vars grafik jag tycker är extremt överhypad på internet. Ser så platt och plastigt ut, lite som en cinematic på ps2 (överdrift så klart, men liknande känsla).

Medlem
Skrivet av anon_79617:

Efter jag spelat RDR2 känns alla spel småfula.
Till och med cyberpunk, vars grafik jag tycker är extremt överhypad på internet. Ser så platt och plastigt ut, lite som en cinematic på ps2 (överdrift så klart, men liknande känsla).

Vad är det du tycker om med RDR2 s grafik?

Inaktiv
Skrivet av landahl:

Vad är det du tycker om med RDR2 s grafik?

Det ser i det närmaste realistiskt ut.
Alla detaljer.
Ljuset. Diset. Regnet. Leran som kladdar ner kläderna. Vattnet. Skottskador. Vegetationen.
Stämningen det skapar är oslagbar.

Allt är snyggt.
Utom hår. Hår verkar det bara vara Tomb Raider spelen som gör relativt snyggt tror jag.

Medlem

Insåg häromdagen att nostalgi är farligt när det kommer till grafik. Har länge tyckt som trådskaparen, att det inte har hänt så mycket, fram tills jag startade The Wither 3 igen. Minns det som ett av de snyggaste spelen och att jag mäter andra spels grafik mot det. Även om det är moddat måste jag säga att jag blev förvånad över hur ”dåligt” det ser ut jämfört med spel från 2021. Så jo visst har det hänt saker.

Medlem
Skrivet av magma:

Problemet för mig är inte grafiken, snarare att man inte fortsätter utveckla AI, mekaniker, design osv. Istället satsar man fullt ut på att spel ska se så snygga ut som möjligt. Man pratar ofta om hur snabbt de ska ladda osv, men ingenting nämns om förbättrad AI osv, hur man har försökt ta lärdom av tidigare spel och tagit nästa steg.

När doom 1 kom ut revolutionerade det hela fps-genren. Vad var nästa steg? System shock 2? Unreal 1998, bättre på i princip alla plan. Half life 1-2? Samma här, utvecklingen gick framåt. Senaste spelet jag blev imponerad av var nog half life 2 och möjligen fear 1.

Moderna spel påminner mig om Atari jaguar som skröt med att de var en av de första konsolerna som klarade 64 bitar. Även om spelen var grafiskt mer avancerade hade de en sak gemensamt, de flesta spel var mediokra och hade kasst gameplay.

Amen!

Det är helt fascinerande att i denna tid av AI och neurala nätverk, fortfarande är AI i spelvärlden nästan lika dumt som 1995.

Tänk att en programmeringsguru som självaste John Carmack förutspådde 2019 att vi kommer ha en generell AI, dvs en intelligens som är lik människans, ca tio år fram i tiden (bara 8 år från och med nu).

I själva verket är vi ju inte ens bråkdel på väg dit, men i alla fall. Att höra denna hybris och optimism uttryckas om AI, det är sån extrem diskrepans mot verkligheten. Speciellt när man inser hur det i spelvärlden är fortfarande så primitivt.

Grafik är häftigt, men smart AI är revolutionerande. Det går knappt att föreställa sig hur häftigt det skulle vara med mänsklig AI i spelvärldar.


signatur

Memento Mori

Avtagande marginalnytta som ekonomerna säger. Precis som med löneutveckling eller bostadsköp så är det mest upphetsande och spännande i början att gå från fattig till medelrik, lägenhet till hus. Sen avtar det.

Grafik hoppet från 16 Bitar och sen 3D med 64 bitar är större än mellan RDR1 och RDR2 för att vi utvecklingen har nu kommit längre, mindre hopp varje gång och mättnad hos användaren.

Bättre att kanske ni fokusera på stilistiska detaljer och AI som behöver mer utveckling.

123
Skriv svar