FZ Game Jam 2021 - Den stora tråden!
@Hanzo
Får detta meddelande: "The permission levels on this place prevent you from entering."
Oki, ska ta en titt på det.
Tack för återkopplingen!
Edit:
Nu är permissions ändrad till Public!
Tack igen!
”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]
Påminnelse:
Hej alla deltagare!
Här är länken till vår Spelsylt!
https://itch.io/jam/fz-game-jam-2021
Ladda upp så snart ni kan, men senast imorgon 16 november innan midnatt!
Frågor? Skrik här eller PM:a mig!
Bump.
Det här inlägget hamnade längst ner på sidan 5 i forumet.
”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]
Jag har problem att packa upp rar filerna, kan någon annan testa? kanske är min 7-zip som är dum
Kan ändra till en zip senare ikväll, kanske funkar bättre
Sådär, nu var även vårt uppe. En massa saker man skulle vilja fixa men inte hinner, men så är det :). Lärt mig en hel del på vägen i alla fall! https://esarner.itch.io/2025-a-space-oddity
Kan ändra till en zip senare ikväll, kanske funkar bättre
Fungerade fint för mig att packa upp .rar filerna
Jag har problem att packa upp rar filerna, kan någon annan testa? kanske är min 7-zip som är dum
Jag testade installera 7-zip och det gick bra att packa upp för mig, så nått med din installation kanske? Testa winrar om du inte får det att funka med 7-zip
Hoppsan, glömde nästan bort detta, men lyckades få ihop något litet i alla fall.
Inte hunnit med alla features men det är spelbart.
Det skulle va kul och läsa vad ni lärt er för grejer under projektet. Punkta gärna upp saker ni lärt er / experimenterat med!
Tror termen är ”Post mortem” men är inte säker. Det låter som en dödsförklaring?
Edit: hittade en länk. Post mortem verkar vara något man skriver efter ett spel släppts och testats spelare. Post mortem är liknande, men annorlunda ifrån lärdomar.
Punkta gärna upp era lärdomar
”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]
nu ska det vara uppladdat, men verkar inte vilja fungera? Googlat mig till något om att det kan ta en stund innan det blir spelbart?
https://itch.io/jam/fz-game-jam-2021/rate/1280570
Det skulle va kul och läsa vad ni lärt er för grejer under projektet. Punkta gärna upp saker ni lärt er / experimenterat med!
Tror termen är ”Post mortem” men är inte säker. Det låter som en dödsförklaring?
Edit: hittade en länk. Post mortem verkar vara något man skriver efter ett spel släppts och testats spelare. Post mortem är liknande, men annorlunda ifrån lärdomar.
Punkta gärna upp era lärdomar
Bra idé
Doc Hunt Post Mortem
Till en början så skulle jag bygga "The Legend of Mega Mario". Min idé var att fylla spelet med referenser till saker som jag älskade när jag var yngre (~25 år sedan).
Så tänkte egentligen ha en Tutorial level med en 3D version av Duck Hunt. Hade planerat en stor level "High Rule midnight express" (ja det ska vara "high" ) Där man står på ett tåg och åker från Mushroom kingdom till Hyrule från dag till natt och pangar allt möjligt från den eran av spel och tv serier inklusive minibossar och en slutboss.
Men har jobbat mycket i det sista och kunde inte lägga ner den tiden som behövdes så bytte riktning. Såg att Inets maskot heter Dr Inet och jag hade mekaniken för Duck Hunt klar, så började bygga Doc Hunt.
I mitt jobb så använder jag Unreal Engine på fulltid så jag kan den ganska bra när det gäller programmering, bygga logik och shaders osv. Men jag vet ingenting om att verkligen modellera 3D grafik eller rita 2D grafik.
Så jag byggde hela spelet med hjälp av primitiver; sfärer, kuber, cylindrar och försökte få det att se fint ut med hjälp av shader-kod och postprocess effekter. Mina paint-skills blir ni nog inte imponerade av..
Men ja, jag har lärt mig lite av varje:
Det jag tänker på i första hand är cinematics. Har aldrig gjort det tidigare och resultatet blev över förväntan
Har aldrig designat en boss encounter tidigare. Det var det som var det roligaste med hela projektet. Jag och flickvännen satt och skrattade massor när vi testade efter jag lagt in nya saker.
Level design. Även om alla "Banor" i spelet är satt upp med statiska kameror (förrutom cinemtaics) så var det ganska utmanande att få till. Men har lärt mig att "fuska" där det går och bara tänka på vad det är som kameran verkligen ser. Kan visa bilder på tidig prototyp för att visa den iterative processen
EDIT:
Glömde nästan helt: Jag försökte synca gameplay med musiken. Det var galet svårt och gick väl sådär.
level design före/efter
https://imgur.com/a/HCtv2b6
https://imgur.com/a/AMSjDKz
Det här game jamet har varit extremt kul och det är första gången som jag deltar i ett.
Är väldigt spänd på att spela och läsa om alla andra bidrag.
nu ska det vara uppladdat, men verkar inte vilja fungera? Googlat mig till något om att det kan ta en stund innan det blir spelbart?
https://itch.io/jam/fz-game-jam-2021/rate/1280570
Står det "published" ?
https://imgur.com/a/4T10KW5
Det skulle va kul och läsa vad ni lärt er för grejer under projektet. Punkta gärna upp saker ni lärt er / experimenterat med!
Tror termen är ”Post mortem” men är inte säker. Det låter som en dödsförklaring?
Edit: hittade en länk. Post mortem verkar vara något man skriver efter ett spel släppts och testats spelare. Post mortem är liknande, men annorlunda ifrån lärdomar.
Punkta gärna upp era lärdomar
Post Mortem eller en Devlog är väll något du söker.
För egen del så valde jag att köra med Godot eftersom jag är bekant med det och tycker det är roligt att jobba i.
Det jag inte var van vid är att använda C# till det(använder det till vardags i jobbet, så C# är inget nytt direkt). Jag gillade hur det fungerade ihop med Godot, även om det blev mer bökigt än GDScript(Python likt). Kändes lite som att jag behövde mer tid för att göra något som jag kunde gjort med färre rader kod i GDScript. C# ska vara upp till 4 gånger snabbare än GDScript, men känner att mitt spel hade nog inte behövt den boosten oavsett...
Tänkte först göra ett spel i 3D eftersom jag inte brukar göra det, men fick massor att göra på jobb så det blev att tänka mindre och snabbare.
Lärde mig och experimenterade däremot med Shaders denna gång vilket jag har hållt mig undan förut. Känner inte mig säker alls på det ännu men det var kul. Det jag gjorde var vatten som reflekterar det som händer ovanför, kanske ingen supereffekt, men kändes ändå rolig.
Byggde upp projektet på ett lite annat sätt än jag brukar också, det gjorde senare delarna riktigt trevliga att knåpa ihop, kunde göra nya karaktärsklasser på minuter och allt bara klaffade ihop utan problem, var riktigt kul.
nu ska det vara uppladdat, men verkar inte vilja fungera? Googlat mig till något om att det kan ta en stund innan det blir spelbart?
https://itch.io/jam/fz-game-jam-2021/rate/1280570
Har du kollat att du markerat filen som en spelbar fil? Verkar vara viktigt att du har en index.html också som spelar upp spelet.
Lade till några extra nattimmar så att de som är ugglor kan mata ända in till 06:00.
Sweet, tack! Listan med saker jag vill hinna få med blir bara större och större så kanske hinner beta av några till saker då
Står det "published" ?
https://imgur.com/a/4T10KW5
Har du kollat att du markerat filen som en spelbar fil? Verkar vara viktigt att du har en index.html också som spelar upp spelet.
Tror jag knäckte det, hade åäö i några filnamn, det tyckte inte itch om.Nu bör det vara uppe och möjligen spelbart om en stund.
You are a flock of ducks Post Mortem
Min ambition var att göra ett spel som I första hand såg pixel-snyggt ut och var mer en behaglig upplevelse än att bemästra mekaniken och samla highscore. Eftersom man flyger ville jag ha en parallaxskroll i både x och yled. Jag ville också ha en nativeupplösning på 1920x1080.
Det visade sig att pixelgrafik, 1080px i höjd och vertikal parallax var en rätt jobbig kombination då man i princip måste rita för att täcka åtminstone 1600px i höjd eftersom parallaxlagren dras isär när man flyger uppåt och måste alltså överlappa varandra för att det inte ska bli luckor emellan dem.
Jag har kodat i html5 och typescript med pixijs som lib för att ladda och rita upp bilder. Så det mesta har jag gjort själv. Har jobbat med det tidigare så det gick rätt bra.
Även om jag har gjort lite pixelgrafik tidare så har jag aldrig animerat det innan så det var en ny erfarenhet. För det mesta har jag hittat bilder på keyframes för olika animationer som jag har kunnat ha som grund när jag ritat men vid några tillfällen har jag varit tvungen att kolla på slowmotion i Youtube hur t.ex. en anka landar på vatten.
Även de statiska bakgrundsspritesen har tagit en väldig tid att rita. Första hälften av bilderna klickade jag verkligen ut för hand pixel för pixel. Sen började jag "fuska" med en palettmatchningsplugin som jag hittade till paint.net som gjorde grovjobbet men även med det krävdes det massor av manuell handpåläggning.
Eftersom jag inte hade någon leveleditor har jag fått ändra i kod, testa, justera, testa igen ovs. Vilket så klart har både tagit lång tid och inte varit speciellt givande. Det hade nog gått fortare om jag i början hade lagt tid på att göra mer verktyg åt mig själv istället för att bara köra på.
Slutresultatet blev nog ändå så som jag hela tiden hade förställt mig. Idén till spelet är en gammal som jag haft nedskrivet i ett anteckningsblock sen ungefär förra jammet och när jag läste det igen nu efter jag blev klar (hade glömt bort att jag hade det nedskrivit och har bara kört från minnet) så visade det sig att typ allt som stod skrivet är med i spelet.
Pixelgrafikskapandet har gett mersmak men i mitt nästa projekt ska jag nog hålla mig till lägre upplösning. Är lite sugen på att göra något mer i Atari-stuk då.
Slutresultatet blev nog ändå så som jag hela tiden hade förställt mig. Idén till spelet är en gammal som jag haft nedskrivet i ett anteckningsblock sen ungefär förra jammet och när jag läste det igen nu efter jag blev klar (hade glömt bort att jag hade det nedskrivit och har bara kört från minnet) så visade det sig att det var typ allt som stod är med i spelet.
Måste bara säga att spelet var otroligt mysigt, mysig grafik och mysiga ljud och jag uppskattade känslan i att styra flocken och att den fylldes på etc.
"Jag hade typ betalat för det här spelet bara för att det ska få finnas" var ord som uttalades av min sambo efter att ha sett mig spela igenom det.
Jag vet inte om jag är blödig efter ett par veckors ganska smärtsam sjukdom men det var något jäkligt befriande över att se de stackars änderna landa i slutet. Bra jobbat!
Måste bara säga att spelet var otroligt mysigt, mysig grafik och mysiga ljud och jag uppskattade känslan i att styra flocken och att den fylldes på etc.
"Jag hade typ betalat för det här spelet bara för att det ska få finnas" var ord som uttalades av min sambo efter att ha sett mig spela igenom det.
Jag vet inte om jag är blödig efter ett par veckors ganska smärtsam sjukdom men det var något jäkligt befriande över att se de stackars änderna landa i slutet. Bra jobbat!
Åh, tack så mycket. Det betyder mycket för mig. Särskilt att slutet berörde dig för det har varit för mig hela poängen med spelet. Att känslan av ett ödmjukt lugn infinner sig efter en lång och farofylld resa.
Installerade om 7Zip, så nu gick det så bra så att packa upp RAR
i7-7800X|Asus Prime X-299|32Gb DDR4|2060FE
Ryzen 5 3600|Asus X-470|16Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|16Gb DDR4|Gigabyte 1660 OC
2xE5-2630v3|DL360G9|128Gb|4.8Tb|Pfsense 2.5 VM|4 Windows VM|Windows 7 VM
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS3|PS4 |PS5 |Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X
25th Defender Post Mortem:
Jag hade faktiskt inte reflekterat så mycket om det innan @Hanzo's inlägg. Jag ville mest bara testa göra något snyggt i Unity. Leka lite med unity terrains och olika vegetationer osv. Men sen började hjärnan som vanligt bara spåna mer o mer ideer om vad som skulle hända i spelet så slutresultatet blev lite annat än jag tänkte mig från början även om jag har med terrängerna med. Men egentligen hade jag tänkt lägga mer fokus på att bara försöka få till en så snygg värld som möjligt men spelarmekanikerna tog överhand istället eftersom spelet kändes rätt trist innan. Nu blev det ett lite roligare spel istället, det var roligt att pyssla med AI'n. Hade mer story och saker som skulle utspela sig men hann inte lägga in det så fick nöja mig med det som jag hann med
Så lärdomar är väl samma som jag fått från projekt innan, hålla ner målen på spelet och inte lägga till mer o mer saker hela tiden. Försöka hålla sig till sina huvudmål som man satt från början.
Var oavsett lika kul som förra året, bra jobbat allihopa!
Hade mer story och saker som skulle utspela sig men hann inte lägga in det så fick nöja mig med det som jag hann med
Jag gillade de kommentarer man fick när man sköt fienderna Rolig touch
Som vanligt blev det att såga bort stora delar av det som jag planerat, framförallt story/tema.
Resultatet är ett spel där man kommenderar ett luftskepp med jaktflygplan som kan ta sig an aliens. Spelet går ut på att spara sina resurser så att man kan ta sig igenom samtliga banor innan man kommer fram till... en lagerlokal. https://itch.io/jam/fz-game-jam-2021/rate/1281044
Lycka till allesammans!
Får error på Bingo Fuel:
Får error på Bingo Fuel:
Tack för skärmdumpen. Lyckas inte återskapa problemet men har laddat upp utan Gzip. Hoppas att det fungerar bättre.
Härligt!
Nu har jag till slut lyckats (tror jag) ladda upp bidraget.
Har varit så sugen på att bidra till FZ's 25-års jubileum, så det känns underbart att det blev något spelbart till slut.
Ber om ursäkt, på förhand, för att jag inte haft tid att optimera storleken på slutbinären...
Nu äntligen känner jag att jag kan släppa ifrån mig det och säga att jag är klar. Post mortem får bli imorgon.
Testa och se vilken score ni kan sätta! Tror jag kom upp till 111 som bäst.
https://anwilc.itch.io/fragzombie
Så sjukt grymt att så många fått ihop sina projekt! Ska ta och spela igenom en massa imorgon. Eller idag blir det väl egentligen...