Analys: Playstation 5 har sålt dubbelt så bra som Xbox Series X|S

Medlem
Skrivet av kebbe:

Det kan man ju tycka men det ändrar inte att Xbox inte har sålt fler enheter än Playstation sedan man satt på överlägset flest exklusiviteter med Xbox 360, Sony säljer även fler enheter just nu samtidigt som du sitter och tycker att argumentet är dumt.

Xbox Series X är kraftigare.
Xbox Series X har bättre tjänster.
Xbox Series X anses ha bättre handkontroll.
Xbox Series X har lägre pris.

Vad är då skillnaden mot PS5?
PS5 har exklusiviteter.
Xbox har inga exklusiviteter.

Visst är Xbox kraftigare men det syns verkligen inte i spelen utan endast teoretiskt. Sen har du rätt att xbox erbjuder bättre tjänster
som gamepass men sen tar det slut där. Nästan alla spelare som har köpt ps5 konsollen tycker handkontrollen är den skönaste de använt i spel väg. Microsoft har haft samma kontroll sen första xboxen så inte mycket till design ändring. Sen kostar Playstation 5 mindre än Series X. Series X kostar 5695:- på elgiganten medan ps5 kostar 3990:- eller 4990:- för den med skiva. Så endast 1 rätt hade du. Grymt jobbat

Medlem

Personligen tror jag att det är bra att vara klassiskt svenskt lagom lojal till märken och tillverkare. Lojala köpare möjliggör för tillverkare eller utvecklare att ta ut svängarna lite mer än vad de kanske annars vågat och ändå bibehålla en viss säkerhet när det kommer till det affärsmässiga medan alltför lojala köpare istället möjliggör lättja och att de inte behöver innovera eller förnya sig.

Jag är själv uppväxt på Nintendos konsoler och den första icke-Nintendo jag köpte själv var Xbox 360, då endast för att spela Fable 2 eftersom jag älskat det första spelet som jag lirade på brorsans original-Xbox medan jag själv då var uteslutande en PC-spelare. Efterhand som generationen fortlöpte blev det många (många!) fler spel och jag gled in på konsolmarknaden mer och mer. När förra generationens burkar skulle släppas var jag därför primärt inställd på att skaffa en Xbox One men ödet ville annorlunda. Jag gillade inte att behöva betala för, och använda, en Kinect alltid men jag kunde stå ut med det. Att behöva vara uppkopplad varje dag rörde mig inte i ryggen då jag hade en 300/300-lina som inte kopplat ner på ett par år. Om något så gillade jag allt deras PR-snack om att kunna låna ut spel digitalt, beräkningar i molnet och allt det andra som en ständig uppkoppling möjliggjorde. Att de däremot valde att inte släppa X1an i Sverige förrän ett år efter releasen blev dock svårare att ha överseende med och jag gick över till PS4 istället.

För mig är dock Sonys utbud extremt överskattat. Jag kan absolut se det enorma produktionsvärdet bakom dem och hur finslipade de är men jag har inte avslutat många av dem som jag påbörjat. De känns så... likadana. Actionspel i tredjepersonsvy som utspelar sig i öppna alt. linjära världar med stora semi-öppna områden.
Infamous - check
God of War - check
Horizon - check
Bloodborne - check
Days Gone - check
Uncharted - check
Ratchet & Clank - check
Ghost of Tsushima - check
Demon's Souls - check
Spider-Man- check
Returnal - check
The Last of Us - check
Death Stranding - check

Tycker man om den här sortens spel förstår jag att PS4/5 är en guldgruva men jag kan tyvärr inte sälla mig till den skaran, däremot är jag glad för de som kan det. Styrkan hos MS/Xbox är i mitt tycke, bortsett från den skönare handkontrollen samt det faktum att en stor del av tredjepartsspel verkar prestera bättre på XSX än PS5, den stora variation som deras spel har. Kollar man på årets bästa (högst betygsatta) titlar på t.ex. Metacritic får man upp följande på topp-10:
Forza Horizon 5 - racing
Psychonauts 2 - platformsspel
Microsoft Flight Simulator - flygsimulator

Och då är det nog inte helt omöjligt att även Halo Infinite - ett FPS - kommer in eller i närheten av den listan inom kort.

Mycket raljerande här men vad ska man annars göra när man är hemma med magsjuka barn som bäst underhåller sig själva... Oavsett vilket hoppas jag att båda/alla tre konsoltillverkare fortsätter att göra sin grej, jag ser gärna att de differentierar sig än mer så att jag ges anledning till att äga alla. Just nu är det Switch och Xbox Series X för mig, möjligtvis blir det även en PS5 om VR-spelen tar sig en nivå högre gällande produktionsvärde, omfattning och antal. Förhoppningsvis är alla som köpt en konsol den här generationen nöjda med sitt köp och förhoppningsvis är även alla konsoltillverkare nöjda med hur de presterat hittills. Lite mer glädje och mindre fientlighet har ingen dött av

Dex
Medlem
Skrivet av submariner:

Visst är Xbox kraftigare men det syns verkligen inte i spelen utan endast teoretiskt. Sen har du rätt att xbox erbjuder bättre tjänster
som gamepass men sen tar det slut där. Nästan alla spelare som har köpt ps5 konsollen tycker handkontrollen är den skönaste de använt i spel väg. Microsoft har haft samma kontroll sen första xboxen så inte mycket till design ändring. Sen kostar Playstation 5 mindre än Series X. Series X kostar 5695:- på elgiganten medan ps5 kostar 3990:- eller 4990:- för den med skiva. Så endast 1 rätt hade du. Grymt jobbat

Du får nog kolla din prisuppgifter igen. PS5 kostar 5990 eller 4990 beroende på vilken version.

Dock så är det samma pris för Series X och PS5 i resten av världen så att säga att Series X är billigare är också rätt fel när vi snackar försäljning för hela världen

Medlem
Skrivet av hoppalängdhopp:

Trodde Series X skulle sälja bättre än S, men antar att det lägre priset lockar.

Ganska enkel förklaring: du hittar Xbox Series S, du hittar inte Xbox Series X

Har kört Playstation i massor av år, sedan 360 tröttnade, och Gamepass är det vettigaste jag sett. Spel på både PC och konsol, så jäkla briljant.


signatur

1338 - One Step Above

Medlem

Tidigare den här veckan så gick Playstation 4 om Nintendo Gameboy som 3e bäst säljande konsol på 118 miljoner enheter sålda. Sony har 3 konsoler på över 100miljoner sålda listan och lär komma upp dit med ps5 oså. Bäst säljande xbox var 360

Skrivet av MulletDeluxe:

Ganska enkel förklaring: du hittar Xbox Series S, du hittar inte Xbox Series X

Har kört Playstation i massor av år, sedan 360 tröttnade, och Gamepass är det vettigaste jag sett. Spel på både PC och konsol, så jäkla briljant.

Ja, så är det. Series S måste ju tillverkas i betydligt större skara än X då S sålt mer samtidigt som den finns att köpa i stort sett överallt.

Medlem
Skrivet av submariner:

Sen kostar Playstation 5 mindre än Series X. Series X kostar 5695:- på elgiganten medan ps5 kostar 3990:- eller 4990:- för den med skiva. Så endast 1 rätt hade du. Grymt jobbat

Om du får tag på en!
Annars får du köpa en från olika annons, auktion sidor för +7000:-

Medlem
Skrivet av blackidus:

Är inte Playstation lika överflödig med tanke på dem anledningarna?

Spelar ingen roll vilken av konsolerna du äger så tycker jag inte dem är överflödiga om du redan har en PC.
Äger själv en PC, en xbox och flera äldre Playstation konsoler. Vill jag luta mig tillbaka och spela i soffan så är det inte direkt så att jag konkar iväg med PC'n med allt kabelhassel det medför till vardagsrummet.

Sen har vi ju prisfrågan vad en konsol kostar och vad en likvärdig PC kostar.

Nej inte "lika överflödig", om man är intresserade av spelen. Sony kommer dessutom satsa på VR nått som MS är hopplöst efter (vad det verkar som)
Om vi snackar pris så är Xbox en dyr makapär att köpa in bara för att kunna spela från soffan om man redan har en speldator. Som datoranvändare vet både du och jag att det kan ordnas på "billigare sätt"

Skrivet av magma:

Problemet är att det går inte att hitta en pc med samma pris och likvärdig eller bättre prestanda som series s och x. Bara gpun i series s kostar mer än hela konsolen att köpa (även begagnat).
Spel till Xbox tenderar också att vara bättre optimerade än till pc, även fast det ofta nu för tiden händer (beroende på studio) att spelen även till konsolerna också saknar bra optimering.

Nej det är klart, pga dagens situation är det både dyrt och svårt att få tag i. Speciellt om man måste köpa hela systemet.
Men som du säkert vet så är PC gaming ett dyrare första inköp, men sen "fortsätter" man med uppgraderingar för att optimera pris/prestanda.

PC gaming är dyrare men populäritet en bara ökar, det är lite man får vad man betalar för

Spel situationen kan också stämma när det gäller optimering. Ofta blir spel till PC fixade efter en tid, det för att PC versionen oftast blir den ultimata versionen och det gäller både om spelet tidigare var ett Xbox eller Playstation spel.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Nej det är klart, pga dagens situation är det både dyrt och svårt att få tag i. Speciellt om man måste köpa hela systemet.
Men som du säkert vet så är PC gaming ett dyrare första inköp, men sen "fortsätter" man med uppgraderingar för att optimera pris/prestanda.

PC gaming är dyrare men populäritet en bara ökar, det är lite man får vad man betalar för

Spel situationen kan också stämma när det gäller optimering. Ofta blir spel till PC fixade efter en tid, det för att PC versionen oftast blir den ultimata versionen och det gäller både om spelet tidigare var ett Xbox eller Playstation spel.

Jag hade tur att få tag i ett rtx 3060 ti för lanseringspris (4500 kr), men långt från alla har säkert inte haft samma tur och får förlita sig på att "hänga" på köpknappen när ett nytt kort lanseras eller dyka ner i begagnatmarknaden.

Vissa spel kör jag dock enbart på pc, som strategi eller snabba fps. Diablo 2 RE också, fast då med handkontroll
Tv:n är dock inte alltid ledig när man ska lira med polarna så då kör jag från pc:n istället. Därav att xbox + pc är en fin kombo. Hade i första hand tänkt ett series x, men har inte varit tillräckligt snabb på bollen för att få tag i en så det blev en series s tillsvidare.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Avstängd
Skrivet av magma:

Speciellt forza horizon 5, det spelar jag mestadels i soffan med sambon

Själv spelar jag Forza hängandes naken upp och ner med sambons pojkvän.

Medlem
Skrivet av LeifGGPersson:

Själv spelar jag Forza hängandes naken upp och ner med sambons pojkvän.

Finns det en achivement för det?


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem
Skrivet av blackidus:

Är det nått spel på den där listan som inte är ett 3'e persons äventyrs spel?
Så mycket för "många unika exklusiva titlar"

Har själv ägt alla Playstation konsoler tills nu då jag hoppat av tåget av just den anledningen, känns som att alla exklusiva titlar är 3'e personsäventyr. Och Gran Turismo då men det har inte varit bra på länge och släpps allt för sällan.
Killzone försvann så det finns inga exklusiva fps spel. Metal Gear Solid har också dött ut.

Finns inga exklusiva titlar som lockar på Playstation sidan, men det är min åsikt

Klart att du kan ha din egna åsikt och smak på spel, men att kalla dem mediokra är ändå att ta i enligt mig.
Det låter ju snarare som att du bara inte gillar tredjepersonsspel.

Avstängd
Skrivet av submariner:

Visst är Xbox kraftigare men det syns verkligen inte i spelen utan endast teoretiskt. Sen har du rätt att xbox erbjuder bättre tjänster
som gamepass men sen tar det slut där. Nästan alla spelare som har köpt ps5 konsollen tycker handkontrollen är den skönaste de använt i spel väg. Microsoft har haft samma kontroll sen första xboxen så inte mycket till design ändring. Sen kostar Playstation 5 mindre än Series X. Series X kostar 5695:- på elgiganten medan ps5 kostar 3990:- eller 4990:- för den med skiva. Så endast 1 rätt hade du. Grymt jobbat

Fel. PS5 kostar 4995 respektive 5995. Det är Sonys riktpris i Sverige.

Medlem
Skrivet av Dudinkalv:

Klart att du kan ha din egna åsikt och smak på spel, men att kalla dem mediokra är ändå att ta i enligt mig.
Det låter ju snarare som att du bara inte gillar tredjepersonsspel.

Jo det var lite det jag försökte säga men det kanske inte var tydligt
Jag testade God of War och Spiderman när jag hade kvar min PS4 men jag tröttnade tyvärr väldigt fort på båda två.

Började kika lite på Xbox och insåg att dem har lite mer exklusiva titlar i min smak
Mediokra har jag inte kallat dem ,tror det var någon annan tidigare i tråden som nämnde det.
Men jag skulle inte kalla dem unika, men det tror jag också var någon annan som skrev.

Medlem

Jag har varit Sony trogen sedan Playstation släpptes i Sverige, och när jag väl köper en ny konsol kommer det utan tvivel att bli PS5. Helt enkelt pga att de exklusiva spelen lockar, medan Microsoft inte har något exklusivt som lockar mig.

Medlem

Ändå härligt att det blir så många argument här där alla använder sina egna åsikter och tycken som fakta.

OT så tycker jag det känns logiskt att PlayStation säljer fler. Många fler hade PlayStation förra generationen och väljer därför att fortsätta. Inga konstigheter. Nästan inte ens värt en artikel om det. Hade det varit tvärtom hade det varit klart mer förvånande.

Det som är roligt är väl dock att båda säljer bättre än sina föregångare, vilket så klart är väldigt positivt. Har för mig att det var rätt mycket bättre också.

Medlem

Jag är mest glad om det går bra för alla konsolerna + gärna vill att det ska gå bra för någon uppstickare som stadia eller luna (inte för att jag älskar google eller amazon) men tycker konkurrens är bra så de pressar varandra att bli bättre.

Förövrigt, tycker om playstation 5, tycker om min serie s, tycker om min switch, etc.


signatur

Ultrazine

Medlem
Skrivet av superapan:

Jag tycker det är supernice att flytta mellan TV:n och Xbox och min gaming-den PC och fortsätta spela t.ex Forza Horizon 5.

Att det är samma ekosystem är ett plus för mig. Vissa spel kör jag gärna i soffan med tjejen, andra ensam vid datorn.

Skrivet av magma:

Speciellt forza horizon 5, det spelar jag mestadels i soffan med sambon

jag har min dator kopplad till TV så jag behöver ingen Xbox.


signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Medlem

Alltid lika underhållande att läsa kommentarerna i en sådan här tråd.

Jag gillar min PS5:a och jag utgår ifrån att ni som har en Series S/X gillar den också. Kul att båda säljer bra och iom att ingen går att få tag på så är det ju svårt att sia om hur försäljningen hade sett ut om tillgången varit obegränsad.

Skulle jag killgissa så tror jag att man i första hand köper den konsolen man har varit trogen länge med den stora skillnaden att fler kommer köpa båda systemen den här generationen då det finns så många bra spel till bägge.


signatur

PSN: Swede_78

Skrivet av Mariva:

Alltid lika underhållande att läsa kommentarerna i en sådan här tråd.

Jag gillar min PS5:a och jag utgår ifrån att ni som har en Series S/X gillar den också. Kul att båda säljer bra och iom att ingen går att få tag på så är det ju svårt att sia om hur försäljningen hade sett ut om tillgången varit obegränsad.

Skulle jag killgissa så tror jag att man i första hand köper den konsolen man har varit trogen länge med den stora skillnaden att fler kommer köpa båda systemen den här generationen då det finns så många bra spel till bägge.

Vad är det här för jävla sansad och saklig skitkommentar. Get off my internet

Självklart ett skämt, en tumme upp från mig!

Medlem
Skrivet av hoppalängdhopp:

Vad är det här för jävla sansad och saklig skitkommentar. Get off my internet

Ja sånt här trevligt och fredligt ska vi väll ändå inte ha det? Är du en bot?

Medlem
Skrivet av Issue:

Visst ligger det mycket i det, men det är inte "så" enkelt. Folk är vanemänniskor, folk köper det dom är vana att köpa.
Har en granne som ALLTID köper Skoda. Är Skoda den bästa bilen? Nej, men han gillar den och är van med Skoda, så nästa gång blir det en Skoda igen.

Bil är ju även en grej där man blir lite beroende av verkstäder om man vill bevara andrahandsvärde och garantier. Jag skulle aldrig köpa en Kia eller Mercedes pga handlaren där jag skulle ärva bilen i mitt område är otrevlig. Ford valde jag bort efter att ha sett hur min bror har det, han vet aldrig i förväg vad servicen ska kosta. BMW går bort eftersom det inte finns i närheten.
Så de väljer jag personligen bort pga annat själva bilen.

Medlem
Skrivet av Ugly_Bob:

Kollar man på årets bästa (högst betygsatta) titlar på t.ex. Metacritic får man upp följande på topp-10:
Forza Horizon 5 - racing
Psychonauts 2 - platformsspel
Microsoft Flight Simulator - flygsimulator

Så kan man ju tolka statistiken. Ett annat sätt att tolka den är att kolla på topp-100 på spel som har släppts under året till PS5 respektive Xbox Series X, och för att sammanfatta:

Topp-100 till PS5 hade i betyg fått som bäst 93 och som sämst 63. Spelen till Xbos Series X hade som bäst fått 93 och som sämst 47 - men de hade bara 71 betygsatta titlar till den konsolen det här året. Det spelet som låg på plats 71 till PS5 hade fått 73 i betyg.

PS5 hade 62 spel som hade 75 eller högre i betyg, och Xbox Series X hade bara 38 spel som hade 75 eller högre i betyg.
20 spel till PS5 hade 85 eller högre i betyg och bara 12 spel till Xbox Series X hade 85 eller högre i betyg.

Klasskillnad när det kommer till både bredd och kvalitet med andra ord.


signatur

Kunskapsförmedlare.

Medlem

Tror nog att Sony har en affärsmässigt smartare strategi med många exklusiva spel som man sedan släpper till Windows efter några år. Personligen gillar jag dock att spel släpps till så många plattformar som möjligt och hade jag köpt en konsol idag hade jag kört på en Xbox series S med all access. Skulle Microsoft sänka priset på den tjänsten mer så skulle dom troligen öka försäljningen. Upplägget verkar ju fungera för mobiloperatörerna.

Medlem
Skrivet av lampis:

Så kan man ju tolka statistiken. Ett annat sätt att tolka den är att kolla på topp-100 på spel som har släppts under året till PS5 respektive Xbox Series X, och för att sammanfatta:

Topp-100 till PS5 hade i betyg fått som bäst 93 och som sämst 63. Spelen till Xbos Series X hade som bäst fått 93 och som sämst 47 - men de hade bara 71 betygsatta titlar till den konsolen det här året. Det spelet som låg på plats 71 till PS5 hade fått 73 i betyg.

PS5 hade 62 spel som hade 75 eller högre i betyg, och Xbox Series X hade bara 38 spel som hade 75 eller högre i betyg.
20 spel till PS5 hade 85 eller högre i betyg och bara 12 spel till Xbox Series X hade 85 eller högre i betyg.

Klasskillnad när det kommer till både bredd och kvalitet med andra ord.

Absolut, det fina med statistik är ju att man ofta kan tolka den på ett fördelaktigt sätt som linjerar med ens egna värderingar och ingångsvärden. Min tanke var aldrig att göra en mer djupgående analys av kvaliteten på ett hundratal spel för de båda konsolerna utan bara att rikta strålkastarljuset mot det faktum att jag är nöjd med bredden på spelen som Xbox själva släpper medan jag är mindre nöjd med spelen som Sony själva släpper då de är lite för lika för mitt tycke, om än högkvalitativa. Jag ser inte riktigt hur mitt initiala inlägg motsäger det du skriver; PS5 är den primära recensionsplatformen för en stor majoritet av spel och har ett enormt utbud av högkvalitativa titlar. Samtidigt har Microsoft själva släppt bilspel, flygsimulatorer, realtidsstrategi (på PC), plattformsspel och snart ett FPS där samtliga redan släppta spel kammat hem toppbetyg. Det är denna bredd mellan genres som jag tycker är väldigt trevlig.

Sony hade ju Guerrilla Games som utvecklade, i mitt tycke, extremt bra FPS tidigare med Killzone-serien, men nu pysslar de också med tredjepersonsspel i öppna världar. Det hade varit riktigt kul att se vad de kunde åstadkomma med ett Killzone exklusivt till PS5, eller vad t.ex. Naughty Dog kunnat pilla ihop inom skräckgenren. Ta lite risker helt enkelt.

EDIT: För att förtydliga syftar jag på spel som Microsoft eller Sony och deras förstapartsstudior själva utvecklar och/eller publicerar.

xcr
Medlem

Man kan ju tänka sig att det sitter ganska många series x i alla datacenter som driver xcloud, det kan nog förklara en del av "bristen" på series x.
Eftersom varenda tillverkad series x är såld så vore det nog mera intressant att veta antalet tillverkade series x.

Edit: för att veta hur många fler series x som hade kunnat hamna i någons hem istället för ett datacenter, det hade nog ändrat försäljnings siffrorna lite, förmodligen inte lika många sålda som ps5 men det hade nog varit närmare iaf.

Avstängd
Skrivet av xcr:

Man kan ju tänka sig att det sitter ganska många series x i alla datacenter som driver xcloud, det kan nog förklara en del av "bristen" på series x.
Eftersom varenda tillverkad series x är såld så vore det nog mera intressant att veta antalet tillverkade series x.

Edit: för att veta hur många fler series x som hade kunnat hamna i någons hem istället för ett datacenter, det hade nog ändrat försäljnings siffrorna lite, förmodligen inte lika många sålda som ps5 men det hade nog varit närmare iaf.

Sony håller även på att bygga ut psnow för att erbjuda PS5 spel (ALLA spel på psnow är också streambara) så då ska även det tas i beaktande, vilket återigen gör att PS5 siffrorna också ökar. Så slutresultat blir nog ganska lika ändå och det är därför sålda enheter är klart tydligast.

Vem vet kanske både Sony och Microsoft sitter inne på extra lager skapa en artificiell brist på enheter vilket igen leder till ökat måste-ha begär


signatur

Vad är Playstation Now?

Ultimata PS Now spel guiden

I am not affiliated, associated, authorized, endorsed by, or in any way officially connected with Sony, or any of its subsidiaries or its affiliates.

xcr
Medlem
Skrivet av 4thePlayers:

Sony håller även på att bygga ut psnow för att erbjuda PS5 spel (ALLA spel på psnow är också streambara) så då ska även det tas i beaktande, vilket återigen gör att PS5 siffrorna också ökar. Så slutresultat blir nog ganska lika ändå och det är därför sålda enheter är klart tydligast.

Vem vet kanske både Sony och Microsoft sitter inne på extra lager skapa en artificiell brist på enheter vilket igen leder till ökat måste-ha begär

Jag har minst ett exemplar av alla playstation och Xbox upp till ps4 och series x, ps5:an lär komma lite längre in i denna konsolgeneration som alltid, då är alla exklusiva spel på rea och man missar ingenting.
Det är skönt att vara fanboy för både Ps och Xbox…man missar ingenting

Avstängd
Skrivet av xcr:

Jag har minst ett exemplar av alla playstation och Xbox upp till ps4 och series x, ps5:an lär komma lite längre in i denna konsolgeneration som alltid, då är alla exklusiva spel på rea och man missar ingenting.
Det är skönt att vara fanboy för både Ps och Xbox…man missar ingenting

Förstår absolut noll av vad detta har att göra med tidigare inlägg.


signatur

Vad är Playstation Now?

Ultimata PS Now spel guiden

I am not affiliated, associated, authorized, endorsed by, or in any way officially connected with Sony, or any of its subsidiaries or its affiliates.

xcr
Medlem
Skrivet av 4thePlayers:

Förstår absolut noll av vad detta har att göra med tidigare inlägg.

Ok

Skriv svar