Medlem
Humankind

Humankind är det senaste stora tillskottet i en lång rad med turordningsbaserade spel som suger in spelaren i en oändlig loop av ”bara en runda till”, medan timvisaren fortsätter att ticka vidare längre och längre från midnatt; Tills plötsligt du träffas av en solstråle som penetrerat persiennerna och du blir närapå lamslagen av det faktum att du än en gång lagt tid på något helt poänglöst, som i slutändan inte komma lämna något som helst intryck på ditt liv förutom kanske en svag känsla av ångest den kommande kvällen.

Såvida inte du, precis som jag, bor norr om Stockholm och har glömt bort vad solljus faktiskt är, och din enda egentliga koppling till att tid passerat är att du känner dig hungrig var sjätte timma. Men nog om mig…

Humankind börjar som så, att du som spelare börjar på en jordenliknande planet långt bak i tiden. Med en ensam trupp, är det upp till spelaren att utforska, jaga, samla, och kriga sin väg ut från stenåldern och samtidigt lägga grund för sitt imperium.

Spelet har alla karaktäristiska drag som fans av genren tycker om, så som utforskning, utvidgning, utvinning, och utrotning, och du kommer få utöva allt detta under en väldigt fantasifull tolkning av mänsklighetens historia.

Från stenåldern, i spelet kallat Neolithic Era, rör du dig mot antiken, Ancient Era. Nu är det dags att välja en kultur åt ditt folk. Du får välja från några av historiens största utrotade civilisationer. Personligen tycker jag om assyrierna, för de har fräna hästridande soldater. En smartare spelare väljer nog en kultur med bättre bonusar, så som harapperna som får en bonus till sin matproduktion. Men vad är mat jämfört med svärdbärande ryttare hur som helst?

Vid något skede har du samlat tillräckligt med poäng, i spelet representerat som Fame, för att avancera till ytterligare en era. Detta betyder att det är dags att välja grekerna. Alla andra val är klart fel, för hopliter är uppenbarligen det coolaste någonsin. Vid det här laget har du antagligen märkt att AI:n samlat avsevärt mer Fame än vad du har, vilket betyder att du antingen stänger av spelet eller förbereder dig för krig.

Jag föredrar krig.

Helt ärligt, så måste jag medge att jag inte fullt ut begriper hur AI:n lyckas komma så långt framför så snabbt. Antingen så fuskar den, eller så är jag bara otroligt dålig. Men, så klart, det finns fler sätt att vinna än att bara ha mest poäng när spelet tar slut. Man kan till exempel snickra ihop en raket som ska hela vägen till Mars. Eller, som jag har insett efter ett flertal tunga förluster, spöa skiten ur ledaren och sätt ett stopp för hans massiva försprång.

Tur är väl det också, för där spelet är som roligast är ju i krigandet. Man skulle så klart kunna spela spelet som något slags schack med dagisregler och bara slänga fler och fler pjäser på planen tills motståndaren inte orkar längre. Men då missar man ju hela poängen, för spelets unika spelregler för slag är faktiskt väldigt roliga – åtminstone 3-4 gånger. Efter det kanske man hellre bara klickar på ”Auto Resolve”.

För det är faktiskt som så här, att tillskillnad från vissa andra spel i samma genre, så är det inte bara ens soldaters siffror som spelar roll i hur ett slag utspelar sig. Det finns faktiskt lite taktik i det hela, och det gäller att använda världen till sin fördel, så som att ställa sina trupper bakom en flod, säkra ett snävt bergspass, eller kanske ockupera en kulle. Det går till och med att fånga fiendens flagga, för att snabbt sätta fienden i en reträtt och vinna slaget.

Med det sagt så finns det så klart andra saker av värde i Humankind. Allt är inte bara blod och stål. Men tyvärr så är det mesta inte särskilt roligt på egen hand, utan blir istället ett trevligt litet paket när det väl kommer tillsammans. Det finns definitivt ett djup i spelet som verkar saknas i vissa andra liknande spel, men samtidigt så måste jag nog påstå att man kanske inte riktigt tänkt igenom vad poängen med dem är.

Man kan exempelvis grunda sin egen religion, men det finns ingen egentligen anledning till det mer än att ha ytterligare en anledning till att invadera sina grannar. Man kan göra politiska beslut som för ens imperium åt vissa ideologiska håll, men det finns ingen riktig skillnad på vilket håll man lutar, utöver att man får ytterligare en anledning till att invadera sina grannar. Det går till och med att införa demokrati, vilket borde hota ditt oändliga styre över riket, men utöver att ett par siffror går upp eller ner, så händer det ingenting.

Min personliga favorit är dock föroreningen, i spelet enkelt kallat för Pollution. Likt vilket modernt land som helst så måste du kämpa mot miljöförstörelsen. Och som i verkliga livet, så kan man helt motarbeta den globala uppvärmningen genom att plantera träd och skapa naturreservat. Men så klart, man kan också bara helt enkelt ignorera det, för precis som i verkligheten, så kommer det vara Game Over långt innan det blir ett verkligt problem för dig.

Humankind är långt ifrån ett perfekt spel, men det är ändå ett helt OK spel, framförallt för de som har tidigare erfarenhet med genren. Spelet är fullt med buggar, somliga så trasiga att spelet blir obrukbart. Många av spelelementen känns klumpiga eller bristande, och UI:t är helt hopplöst att navigera för nya spelare. Men trots allt detta så är det roligt, och du kommer nog finna dig själv i tankarna: ”Ja, det var ganska kul”, innan du hoppar över till Civilization [valfri utgåva] istället.

Humankind
3
Bra
+
Blandad dos av kulturer
+
War - it's fantastic
+
Vacker spelvärld
-
Ogenomtänkta spelfunktioner
-
Komplicerat poängsystem
-
UI:t lämnar mycket att önska
Det här betyder betygen på FZ

PS: Velade fram och tillbaka över att ge det en tvåa eller trea, men det går att läsa en avsevärt längre och mer genomgående recension på min personliga blogg (på engelska) som kanske reflekterar mitt val bättre.


signatur

Besök Patch Is Online för väldigt svala spelrecensioner.

Medlem

Det var nog ganska förväntat, det ser bra ut, men ja. En fuskande AI är inte direkt något man kan ge minus för om man jämför med civ, där fuskas det friskt och Sid Meier är inte blyg med att erkänna det heller.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Hur känns det att utforska världen i spelet? Testade betan och fann mig tycka att det var rätt tråkigt att hitta nya områden. Civ har fult mer resurser och spännande grejer på tiles och natural wonders som verkligen skiljer sig. Men så tyckte jag inte det var i humankind betan. Tanke kring det?

Medlem

Låter som en recension av en tidig Civ. Inte mycket att göra, mest flytta runt trupper och researcha saker. Spelade Beyond Earth nyligen och där fuskade AIn rejält. Jag hade minst lika många städer och resurser som en annan AI, men den bara spottade ur sig wonders på löpande band. Blir skittrött på sånt. Vore kul med någon Civ klon som skapar något nytt. Den enda som kommer nära är Alpha Centauri som jag gillade och hade en del nya koncept.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Det var nog ganska förväntat, det ser bra ut, men ja. En fuskande AI är inte direkt något man kan ge minus för om man jämför med civ, där fuskas det friskt och Sid Meier är inte blyg med att erkänna det heller.

Så klart. Hoppas på en riktigt genomtänkt expansion som kanske gör spelet lite mer intressant.

Skrivet av Govein:

Hur känns det att utforska världen i spelet? Testade betan och fann mig tycka att det var rätt tråkigt att hitta nya områden. Civ har fult mer resurser och spännande grejer på tiles och natural wonders som verkligen skiljer sig. Men så tyckte jag inte det var i humankind betan. Tanke kring det?

Spelade inte mer än kanske 10 minuter av betan (den var på Google Stadia), så kan inte jämföra där, men sett till hur det är i Civ, så tycker jag nog att Humankind:s värld är mer intressant att springa runt i eftersom världen ser så mycket mer levande ut. Förhistoriska perioden där man bara springer runt med sina Explorers och jagar mammutar är egentligen det bästa med hela spelet. Leker man med världsreglagen och generar en mer kaotisk världskarta så kan man få riktigt spännande miljöer med enorma berg och vida öknar fullt med klippor osv. Kanon!

Skrivet av Ichinin:

Låter som en recension av en tidig Civ. Inte mycket att göra, mest flytta runt trupper och researcha saker. Spelade Beyond Earth nyligen och där fuskade AIn rejält. Jag hade minst lika många städer och resurser som en annan AI, men den bara spottade ur sig wonders på löpande band. Blir skittrött på sånt. Vore kul med någon Civ klon som skapar något nytt. Den enda som kommer nära är Alpha Centauri som jag gillade och hade en del nya koncept.

Jo, precis så är det. Tyvärr verkar det som att AI:n i Humankind får mängder bonuspoäng oavsett hur bra ifrån sig den faktiskt gör. Om du inte har provat, så skulle jag rekommendera att du slänger en blick på Endless Legend eller Endless Space 2. Båda utvecklade av Humankind-studion, men känns inte alls lika tomma på innehåll.


signatur

Besök Patch Is Online för väldigt svala spelrecensioner.

Jag testade ett par timmar, fastnade inte tyvärr. Tack till Game Pass för detta. Man sparar mycket tid och pengar.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av Walter S.A. Iego:

Jag testade ett par timmar, fastnade inte tyvärr. Tack till Game Pass för detta. Man sparar mycket tid och pengar.

På PC finns det en demo av hela spelet som man kan köra upp till max 100 turns. Behöver inget gamepass.

Medlem

Jag har spelat 25 timmar hittills. Mättade helt klart mitt 4x-sug i väntan på nästa Civilization. Ger det 4/5.

Skrivet av Fulci:

På PC finns det en demo av hela spelet som man kan köra upp till max 100 turns. Behöver inget gamepass.

OK, det visste jag inte.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av Walter S.A. Iego:

OK, det visste jag inte.

Det är förstås inte riktigt samma sak, man kan höra hur länge man vill med Gamepass. Har man det redan är det en nobrainer.

1
Skriv svar