Hur bra är Battlefield 2042 - sätt DITT betyg
Extremt besviken på spelet. Dice har helt tappat riktningen. Spelet saknar identitet och det som gjorde dom tidigare spelen kul. Det är dessutom fruktansvärt dåligt balanserat och fullt med buggar.
Svag 2/5
I shall take your position into consideration.
Well...it seems your terms...are not acceptable
Efter 60 timmar in, så en stabil 3:a, men startade som en svag 3:a. Det är inte så att spelet får oförtjänta mycket kritik, men jag har haft en rent generellt stabil upplevelse. 3 gånger spelet kraschat, aldrig så att min progression i spelet blivit förlorad, väldigt lite server-problem förutom tidigare då vissa servrar var fast i en ändlös loop.
Men liksom ja, detta spel skulle inte ha släppts, det hade gjort så mycket med 3-4 månader finputsning.
När dom ökade till 128 spelare tog det bort allt roligt imao. Visst battlefield skall vara storslaget och mäktigt men det funkar inte i praktiken. Spelade en match via gamepass och sedan avinstallerade jag det pga all buggar
DICE (Patrick Söderlund) sa till och med under Battlefield 3-eran att de har testat 128 spelare och att det helt enkelt inte var kul. Visar lite på hur DICE har tappat riktningen..

Spelet var Inte alls vad jag förväntade mig och jag har flera ggr blivit så frustrerad att jag avinstallerat spelet och tagit paus. Nu efter ett antal patchar tycker jag ändå att det är ett ok spel om man köper det för nedsatt pris (400-500kr) och inte förväntar sig ett "äkta Battlefield". Det är en spinoff på Battlefield, förvänta er inget annat om ni köper det. Med det sagt är det ändå ett kul spel.
Det får en 3:a i sitt nuvarande patchade utförande.
Jag tror 128 spelare funkar men då måste Battlefield ändra sin identitet. Tycker de ska kolla på Squad och Insurgency och hitta en identitet via dom. Varför inte köra riktigt realistiskt? Kan bli lera i bössan så man får fixa så den inte jammas. Alla har en squad ledare som är connectad till huvud ledaren för laget. Långsammare movement. Realistisk dmg. 1 skott o du kan dö etc. Allt detta i en AAA budget tror jag skulle kunna bli riktigt bra.
Nu är det många som röstar och kommenterar märker jag över hur spelet var för några veckor sedan. Tillexempel finns nu ett Conquest 64-läge i spelet och det höjde upp mitt betyg till en stark 4a. Vi har riktigt roligt!
Rösta inte förens ni har testat spelet nu efter senaste patcharna.
i5-10600K | 4080 SUPER | 32GB DDR4 | nVME 1TB | 34” Oled
Vanilla-PS5
Vid launch så var det en svag 2'a. Om några månader när alla buggar är fixade så kan det kanske ta sig till en 3'a.
Men för att komma högre så måste väldigt mycket av spelet byggas om från grunden och många "legacy features" som nya Dice kallar det för komma tillbaka för att det ska kännas som ett Battlefield spel igen.
Dem flesta problem som spelet har, har inte med buggar att göra utan mer Design val som EA/Dice har gjort och det hjälps inte av patchar och bugg fixar. Steget man gjort nu med att introducera 64 spelar lobbies för BT och CQ för alla plattformar gör det så mycket bättre men det har fortfarande lång väg att gå.
Hade det marknadsförts och släppts som något annat än ett Battlefield spel, kanske en spin-off så kan det möjligtvis ha fått ett annat mottagande, åtminstone hos dem mer inbitna BF fansen.
Inte så konstigt att spelet är halv färdigt med tanke på att de stressade fram spelet på 18 månader.
Låg det inte i utveckling i 3 år? Vill minnas att de lade Battlefield V på hyllan tidigare än planerat för att fokusera på 2042.
I februari sade de till och med att de låg långt framför i planeringen.
Låg det inte i utveckling i 3 år? Vill minnas att de lade Battlefield V på hyllan tidigare än planerat för att fokusera på 2042.
I februari sade de till och med att de låg långt framför i planeringen.
Ska ha bootats om halvvägs in i utvecklingen och haft problem med hur det var uppstyrt och visonen därefter. Precis som man kan ana är det inte 3-4 studios som kommer ihop till att göra något fantastiskt utan 3-4 studios som stressar att få fram något alls.
Låg det inte i utveckling i 3 år? Vill minnas att de lade Battlefield V på hyllan tidigare än planerat för att fokusera på 2042.
I februari sade de till och med att de låg långt framför i planeringen.
Det var ett missförstånd mellan EA/Dice ledningen och utvecklarna.
Se den här videon där Tom Hendersson pratat med flera nuvarande och föredetta Dice utvecklare om utvecklingssituationen av 2042. Post-productionen av spelet började i augusti 2020, alltså den tid då alla koncept och ideér ska föras över till modeller, kartor och kod. Före det verkar det ha varit flera turer där hela konceptet av spelet vridits och vänts flera gånger.
Mitt betyg summeras med att jag aldrig kommer förboka ett BF igen.
Använd detta tänk till alla spel, annars kommer AAA-spel fortsätta vara trasiga vid launch för att folk förbokar konstant.
Nu är det många som röstar och kommenterar märker jag över hur spelet var för några veckor sedan. Tillexempel finns nu ett Conquest 64-läge i spelet och det höjde upp mitt betyg till en stark 4a. Vi har riktigt roligt!
Rösta inte förens ni har testat spelet nu efter senaste patcharna.
Jag har installerat det igen och testat. Fortfarande en redig 1:a i betyg.
Kartorna är sämst, även på dem mindre modesen, då dem saknar hjärta och karaktär. Tomma fält med ingen "inredning".
Vapnen i spelet är katastrofalt tråkiga att använda. Alla rockar dem 5 meta vapnen.
Specialists är fortfarande lika tråkigt som innan patcharna och jag orkar inte gå djupare in på dem. Men en sak kan jag säga och det är att jag stör mig sjukt mycket på att se 5, av de samma specialistsen, springa över en kulle eller under "end-game screen". Finns knappt någon variation.
Detta spelet även nu efter alla patchar är fortfarande skit rent ut sagt.
Jag har bara testat några timmar på Series X men måste tyvärr sätta en 2a. Spelet kändes väldigt ofärdigt och tråkigt. Jag älskade 1-3 samt Bad Company 2 men sen dess har jag tyvärr tappat intresset för Battlefield, I och V var okej men inget jag fastnade för. Hoppades att det här skulle kunna vända detta men så blev det inte tyvärr.
En svag 2a. Spelar Halos multiplayer numera istället...
Yepps, samma här!
Nu har jag inte spelat det men utan att ha spelat det så är jag riktigt besviken över hur mycket sämre det verkar vara på förstörelse av byggnader etc. Tycker det är ett signum sedan BF3/Bad Company som borde förbättras och bli bättre för varje upplaga. Blir ett av få BF spel jag hoppar över.
En stark 2:a! Spelet fick cirka 8 timmar på betan och 10 timmar vid release, fler chanser än så blir det inte. Behöver inte säga mycket mer än så, vi alla vet vilken katastrof BF2042 är, oavsett om man fortfarande har kul... eller INTE!
Efter i år så är jag rätt färdig med i princip alla FPS, inte bara Battlefield. Lirar lite Halo Infinite mp men trots att det är oerhört mycket bättre än sina konkurrenter så börjar jag bli lite less där också. Guds ljus blir mer avlägset för var dag som går.
Spelet är lätt ett minus tio av tio.
Hur många timmar har du spelat?
DICE (Patrick Söderlund) sa till och med under Battlefield 3-eran att de har testat 128 spelare och att det helt enkelt inte var kul. Visar lite på hur DICE har tappat riktningen..
Och ändå har spelare fortsatt tjata om 128 spelare… visar ju på att utvecklarna vet bäst och att vi spelare inte borde lägga oss i allt för mycket.