"Det stora uttåget." Ubisoft sägs tappa drivor av anställda

Robot
"Det stora uttåget." Ubisoft sägs tappa drivor av anställda

Tappet ska ha pågått i ett och ett halvt år.

#ubisoft


Medlem

Rent generellt verkar det som att ganska många bytt arbetsgivare inom spelbranschen den senaste tiden.

Jag skulle tro att pandemin spelar in och att både arbetsgivare och individer insett att många arbetsuppgifter kan skötas ganska bra hemifrån. Det går i många fall att skaffa arbete hos studior som befinner sig någon annanstans utan att flytta.

Sedan har en ny konsolgeneration gjort att många studior behöver skala upp vilket ökar efterfrågan på kunnig personal.

Medlem

Lägger man miljoner(!!!) på reklam på FZ så har man inte råd att betala löner.

Medlem

Verkar vara många större företag (i alla branscher) som tyvärr anser att ett namn på en rad är ett namn på en rad. Om det sen är någon väldigt kompetent med stor erfarenhet eller någon helt nyexaminerad är skitsamma. Man förväntar sig ändå 170% arbetsinsats.

Medlem

Känns verkligen som det börjat bli ett klimat där individer som jobbar med spelutveckling kan börja ställa krav på sin arbetsgivare, tror det är bra för kreativiteten och branschen öht

Ambassadör
Xbox
Skrivet av Margy:

Rent generellt verkar det som att ganska många bytt arbetsgivare inom spelbranschen den senaste tiden.

Jag skulle tro att pandemin spelar in och att både arbetsgivare och individer insett att många arbetsuppgifter kan skötas ganska bra hemifrån. Det går i många fall att skaffa arbete hos studior som befinner sig någon annanstans utan att flytta.

Sedan har en ny konsolgeneration gjort att många studior behöver skala upp vilket ökar efterfrågan på kunnig personal.

Detta.


signatur

Jump in.

Medlem

”Chief people officer” är ju en titel från vilken man vet att inte ett ord är att ta seriöst 😂


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Ja, Ubisoft har ju inte direkt varit kreativa de senaste 5-10 åren. Det måste suga musten ur alla som inte vill designa ännu en vaktpost i ännu en sandlåda...

Medlem

så sjukt less på ubisoft i stort. gav valhalla en andra chans här om veckan men orkade bara inte. allt känns så extremt ytligt och själlöst. spelen SER ju otroligt bra ut, är superdetaljerade och väldigt kompetenta på den fronten, men det finns fanimej ingenting som drar in mig i världen, inget som gör att jag bryr mig det minsta om nån av karaktärerna eller storyn, även om jag inte riktigt kan sätta fingret på varför det är så. både far cry serien och asscreed känns mer som jobb än spel.

påminner lite om känslan jag fick av michael bay's transformers-filmer när det begav sig. jag BORDE älska detta. 2 timmar av enormt påkostade CGI jätterobotar som bankar skiten ur varandra. jag som alltid varit ett transformers-fan dessutom. ändå sitter jag här och gäspar och väntar på att det ska ta slut.

assassin's creed 2 är ett av mina bästa spelminnen, så vet inte riktigt var det började gå galet.

Medlem

Tråkigt att läsa. Jag har varit ett fan av Far Cry-spelen sedan den tredje installationen, och efter att nyss ha spelat klart det sjätte spelet kan jag med enkelhet konstatera att det är seriens sämsta. Med råge, faktiskt. Trots intressant grundkoncept och färgstark antagonist kändes det själlöst.

ZF
Medlem

Låter ju lite som tåget började med Raymond då. Eller var det senare kanske?

Medlem
Skrivet av quadratis:

så sjukt less på ubisoft i stort. gav valhalla en andra chans här om veckan men orkade bara inte. allt känns så extremt ytligt och själlöst. spelen SER ju otroligt bra ut, är superdetaljerade och väldigt kompetenta på den fronten, men det finns fanimej ingenting som drar in mig i världen, inget som gör att jag bryr mig det minsta om nån av karaktärerna eller storyn, även om jag inte riktigt kan sätta fingret på varför det är så. både far cry serien och asscreed känns mer som jobb än spel.

påminner lite om känslan jag fick av michael bay's transformers-filmer när det begav sig. jag BORDE älska detta. 2 timmar av enormt påkostade CGI jätterobotar som bankar skiten ur varandra. jag som alltid varit ett transformers-fan dessutom. ändå sitter jag här och gäspar och väntar på att det ska ta slut.

assassin's creed 2 är ett av mina bästa spelminnen, så vet inte riktigt var det började gå galet.

Så sant. Kan inte heller sätta fingret på det riktigt men har börjat forma en tanke som jag ska pröva utveckla. Jag tror det handlar om att Ubisoft inte vågar ta sina berättelser på allvar med risk för att skrämma bort publik. Det händer massor av seriösa saker i spelen, diktaturer, politiska spel, men ubisoft verkar inte riktigt våga beröra detta mer än en kuliss. Och det är antagligen det som stör, att det finns så mycket som faktiskt skulle berättas i stora välgjorda världar. Det blev som om kritiken de fick efter efter första watch dogs om typiska ubisoft karaktären (lågmäld rasplig röst och svår) så blev allt efter detta glättigt och ytligt istället.


signatur

Ultrazine

Medlem

Känns som att det är värre på DICE efter Battlefield V... Dom har haft rejäla problem med att möta EA's "mismanagement"


signatur

CPU: Intel 12600K GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC RAM: G.Skill 16GB DDR4 CL14 @ 3200Mhz
Moderkort:
TUF GAMING Z690-PLUS WIFI D4 Kylning: Noctua NH-U12A chromax.black Chassi: Fractal Design Meshify 2 - Light Tint PSU: ASUS ROG Strix 1000W 80+ Gold SSD1: Samsung 990 Pro 1TB SSD2: Samsung 980 Pro 500GB SSD3: Samsung 850 Pro 1TB Skärm: AOC Agon AG271QG 165Hz IPS G-Sync Cooled by Noctua

Medlem

Känns någonstans som Ubisoft gick vilse efter första Watch dogs. Spelet anklagades ju för att vara stereotypt med typisk ubisoft-karaktär och visst var man lite mätt på män som med raspliga röster som spelade svåra, speciellt i spel som första The Crew. Men efter det är det som att alla spel ska vara så ytliga som möjligt med glattiga hippa huvudpersoner på och även om man mördar några tusen personer ändå ska vara lite klämkäck. Känns lite som Ubisoft tror att sin publik är lite trög eftersom de aldrig vågar behandla något enda ämne seriöst, detta trots att de berör seriösa ämnen i nästan varje spel, så blir det bara en kuliss

Vad jag skulle säga är att jag tror utvecklare vill utveckla spel som faktiskt berör och det verkar inte vara intressant för ubisoft längre så inte konstigt om folk söker sig vidare


signatur

Ultrazine

Medlem
Skrivet av ZF:

Låter ju lite som tåget började med Raymond då. Eller var det senare kanske?

Jade Raymond lämnade för ganska längesedan så just det tror jag inte har någon betydelse.

Raymond kan dock ha haft ganska stor betydelse även nu.

Hon startade studion Haven i Montreal för ett tag sedan. Hon jobbade tidigare hos Ubisoft Montreal.

Haven ska gå direkt till AAA och finansieras av Sony. Utvecklare som sitter och är lite less på sin position hos Ubisoft Montreal lär ha ganska lätt att hitta jobb hos Haven som sannolikt söker/har sökt 100-200 personer.

Medlem
Skrivet av normalniklas:

/../ Vad jag skulle säga är att jag tror utvecklare vill utveckla spel som faktiskt berör /../

Kanske någon vill, fler vill göra spel som är kul att spela, några bryr sig inte alls om spelet de jobbar med, på stora företag sett till personal i sin helhet är den senare kategorin ganska stor.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Låter som generellt inom ”IT-branschen” där jag verkar.

Hos en tidigare arbetsgivare satte man upp KPI personalomsättning för lydelsen “Rekrytera och behålla rätt medarbetare”. Problemet i den är: Hur mäter man då upp ”behålla rätt medarbetare”? Hur kvantifiera detta

Brutto/netto av personalomsättning är inte samma sak för mig.

Medlem

Känns som den kreative utvecklingen verkligen stangerat.
Assassins Creed och Far Cry i all ära men jag tröttnade på dessa spel för länge sen, ingen utveckling verkar ske utan det känns som samma spel med annat skin. Kul för dom som gillart dock.

Rainbow Six blev ett online spel
Ghost recon är inte ens en skugga av sitt forna jag
Användningen av namnet Tom Clancy är draget i smutsen och visualiserar inte nå mer vad man kan förvänta sig av ett spel
RayMan verkar ha glömts bort


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Företaget förlorar troligtvis mycket på detta men är snåla och kan inte tänka längre än några månader fram $$$

Skrivet av Molotov:

Rainbow Six blev ett online spel

Siege var iafl bra...

Medlem

Spelade precis klart paradice lost,60 spänn för 4 timmars underhållning och den var bra till på köpet med ett omspelningsvärde.
Det var skapat av en studio jag aldrig hört talas om och det kändes nytt och kreativt,detta är vad de stora bjässarna nu förlorar folk till.
De som inte vill ha aktieägare och företagsledningar flåsande i nacken hela tiden,de som vill kunna skapa något nytt dom drar.
Indiespelen är många gånger bra så det är väl bara att strunta i dom stora om man inte tycker att dom levererar,jag själv gillar ubisofts spel även om dom inte är jätteinovativa hela tiden.


signatur

CARPE JÄVLA DIEM

Medlem
Skrivet av Najkan:

Siege var iafl bra...

Det må så vara men inte vad man ville ha som Rainbow six spel.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

KoP
Medlem

Spelbranschen har väl alltid haft stor personalomsättning, iaf inom dom större företagen. Känns som något normalt.

Medlem

Vet inte ett skit, men om jag skulle gissa, mycket arbete, långa timmar, på saker som känns meningslösa med låg individuell påverkan, och såklart, LÅG LÖN. Saker som bara tar musten ur personer utan någon vinning tillbaka är bara en förlust-affär i det långa loppet. Blanda i lite Pandemi och vi har en vinnare!

Medlem
Skrivet av normalniklas:

Känns någonstans som Ubisoft gick vilse efter första Watch dogs. Spelet anklagades ju för att vara stereotypt med typisk ubisoft-karaktär och visst var man lite mätt på män som med raspliga röster som spelade svåra, speciellt i spel som första The Crew. Men efter det är det som att alla spel ska vara så ytliga som möjligt med glattiga hippa huvudpersoner på och även om man mördar några tusen personer ändå ska vara lite klämkäck. Känns lite som Ubisoft tror att sin publik är lite trög eftersom de aldrig vågar behandla något enda ämne seriöst, detta trots att de berör seriösa ämnen i nästan varje spel, så blir det bara en kuliss

Vad jag skulle säga är att jag tror utvecklare vill utveckla spel som faktiskt berör och det verkar inte vara intressant för ubisoft längre så inte konstigt om folk söker sig vidare

Jag skulle inte säga att ALLA deras spel varit glättiga sen Watch Dogs. Dom kan ha haft glättiga element men jag tycker överlag att dom är allvarliga. I alla fall dom jag har spelat som Origins, The Division, Valiant Hearts, Wildlands eller Far Cry 5.

Däremot har jag tänkt på det flera gånger i Valhalla. Det känns ofta mer som en fars än ett episkt äventyr.

Sen kan man ju också säga att just Watch Dogs var oerhört mörkt där ett helt avsnitt handlade om trafficking och om man tog sig tid att hacka sig in i folks liv fick man sen en hel del ensamhet, våld och självskadebeteende.


signatur

PSN: OAKTHYR

Avstängd

Hahaha så går det när spelen de levererar är skräp. Deras spel skriker pk-trams. Det blir därmed förståeligt varför deras spel de senaste åren visat sådan bristande kvalité, alla duktiga utvecklare lämnar hbtq-skutan för att få skapa bra spel.

Medlem

Att anställda lämnar är en sak. Det vore spännande om FZ kan göra ett reportage om vart dessa människor som lämnar hamnar framöver.


signatur

Lenovo Legion Slim 5 R7-7/16/512/4060/165Hz 16"

Avstängd
Skrivet av Kris:

Att anställda lämnar är en sak. Det vore spännande om FZ kan göra ett reportage om vart dessa människor som lämnar hamnar framöver.

En del av de går väl indie. Medan andra lotsas in i projekt på andra större företag.

Medlem

Går ju inte att bedöma utan mer exakt siffror.
Skulle vara intressanta hur många anställda man byter ut på årsbasis i stort inom spelindustrin. Inom tech startups tror jag det ligger på nästan 15%. Jobbade på ett företag där vi låg över 30% och vi hade en employment NPS på -30 vilket är avsevärt ren skit. Om Ubisoft ligger på dom siffrorna så är det absolut inte normalt. Svårt att få in innovation om alla hatar sitt jobb

Avstängd

Ja, alltså. Här saknas liksom belägg att det skulle vara något fel på enskilda arbetsgivare. Det är väl uppenbart att distansarbetet gjort att spelbranschen börjat förändras rent logistiskt. Många arbetsuppgifter, rent av hela anställningar från start till mål, kan ju skötas på distans till 100 procent.

Det finns flera andra branscher där personalomsättningen är skyhög, inte minst inom media. Snart kan ju faktiskt någon bli lokalreporter i Gagnef och jobba från Thailand. Kvaliteten skulle förstås påverkas en aning, inte minst närvarokänslan, men i huvudsak skulle det faktiskt kunna fungera.

Denna utveckling är bara början.

Medlem
Skrivet av OAKTHYR:

Jag skulle inte säga att ALLA deras spel varit glättiga sen Watch Dogs. Dom kan ha haft glättiga element men jag tycker överlag att dom är allvarliga. I alla fall dom jag har spelat som Origins, The Division, Valiant Hearts, Wildlands eller Far Cry 5.

Däremot har jag tänkt på det flera gånger i Valhalla. Det känns ofta mer som en fars än ett episkt äventyr.

Sen kan man ju också säga att just Watch Dogs var oerhört mörkt där ett helt avsnitt handlade om trafficking och om man tog sig tid att hacka sig in i folks liv fick man sen en hel del ensamhet, våld och självskadebeteende.

Du har helt rätt. Men det känns som det började omkring där.


signatur

Ultrazine

12
Skriv svar