Steam listar spelen som drog in mest kosing under 2021

Robot
Steam listar spelen som drog in mest kosing under 2021

Och ett visst vikingaspel lyckats knipa en topplacering.

#Steam, #Valve


Medlem

Nu har jag inte använt steam på flera år så har inte koll på plattformen, men blev förvånad över att BF2042 knep sig en plats..

Medlem

Som singleplayer älskare är jag orolig över listan...

Medlem
Citat:

Av dessa ligger givetvis den svenska dundersuccén Valheim oss lite extra varmt om hjärtat, som under sin tid i early access sålt minst åtta miljoner exemplar.

It Takes Two på guldnivå värmer ännu mer sett till att den väl helt saknar mikrotransaktioner. Vilket väl alla på platinanivån har? ...Och alla andra på guldnivå.

Medlem
Skrivet av filbunke:

It Takes Two på guldnivå värmer ännu mer sett till att den väl helt saknar mikrotransaktioner. Vilket väl alla på platinanivån har? ...Och alla andra på guldnivå.

Valheim har inga mikrotransaktioner

Medlem
Skrivet av Matrosen:

Nu har jag inte använt steam på flera år så har inte koll på plattformen, men blev förvånad över att BF2042 knep sig en plats..

Dice får tacka förhandsbokarna

Medlem
Skrivet av B-itta:

Som singleplayer älskare är jag orolig över listan...

Det är både att inga bra sp spel släppts och återspelbarhet och förlängt nöje i mp -coop slår sp spel.
Därav kommer aldrig ett sp vinna.
även det att mäniskan är ett tävlingsdjur i sig.

Det betyder ju inte det inte finns bra sp spel.

Men senaste 3 åren har ju varit skit när det gäller spel.

Medlem

Intressant att inte Cyberpunk ligger där alls, det har säkert att göra med den dåliga starten. Men det är väl också därför de vill ha in MP i spelet, för det är väl lite så att MP eller någon sorts Coop är kungen när det kommer till cash-in i slutändan.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av FuzioN:

Det är både att inga bra sp spel släppts och återspelbarhet och förlängt nöje i mp -coop slår sp spel.
Därav kommer aldrig ett sp vinna.
även det att mäniskan är ett tävlingsdjur i sig.

Det betyder ju inte det inte finns bra sp spel.

Men senaste 3 åren har ju varit skit när det gäller spel.


Håller inte med dig i din åsikt att MP automatiskt har bättre återspelbarhet än SP.
Bra SP spel har mer unikt content i sig än MP spel i många fall. Tittar man speciellt på strategispel och tactics spel, som tex Stellaris, så är återspelbarheten oändlig. Undantaget är mer linjära MMOs som tex Final Fantasy 14 online där det finns en linjär storyline som mer liknar ett SP spel och inte är ett rent "themepark MMO" som tex WoW. FFXIV har dock även det Themepark struktur utanför denna storyline med questhubs etc så när storyn är avhandlad så går det över till att vara ett repetitivt Themepark MMO.

Så det handlar snarare om att smaken är som baken. Är man inget fan av repetitiva multiplayer spel eller tävlingsmoment, så kommer det inte spela roll hur populärt det är i bekantskapskretsen eller hur mycket marknadsföringspengar företagen häller över det. Gillar man djupa och långa storylines eller bra komplex spelmekanik så hittas det inte i MP världen. Är man dock MP buff som bara vill in och fragga lite en stund med polarna eller inte har tålamod/attentionspan för långa djupa och komplexa berättelser eller inte tålamod eller intresse för djupa strategispel som äter timmar så kommer inte SP spel vara intressant.

Går inte att dra alla över en kam.

Det går inte heller att dra en parallell mellan hur mycket ett spel drar in i pengar ställt mot hur bra det är.

Josef Fares har en bra poäng när han säger att han inte bryr sig i hur mycket pengar ett spel kan dra in om det designas med mekanik åt det hållet så som NFTs ("surprise mechanics", Micro transactions eller vad du vill). Han ser spel som en konstform. Och det är där kärnan ligger i hur bra ett spel är i min mening, inte i hur mycket det maximerar inflödet av pengar.

Medlem

Stört, 11 av 12 spel är verkligen skitspel.

Medlem

I grund och botten är vi flockdjur som gillar att göra saker ihop.

Medlem
Skrivet av Fnatteus:

Valheim har inga mikrotransaktioner

Oj då, tack för rättningen

Fler skäl till att svenska spelskapare skall vara stolta

Medlem
Skrivet av Matrosen:

Nu har jag inte använt steam på flera år så har inte koll på plattformen, men blev förvånad över att BF2042 knep sig en plats..

Tycker inte det är konstigt. Battlefield säljer alltid bra, annars hade de inte gjort uppföljare. De flesta spelare är nog heller inte så insnöade i samma ekokammare/kultur av negativitet som vi är. Många spelare har säkert skitkul när de spelar, även om de ”inte borde det”. Jag hade iaf det.

Medlem

Synd att de spel som drar in mest/lönar sig bäst är de med minst handling och berättande. Det som gör mest pengar är hjärndöda battle royale med lootlådor och skins.

Medlem

Återspeglar väl ganska tydligt vad som är mainstream nu och vad många är villiga att betala för. Är inte förvånad alls över listan, för folk verkar vilja spela trasiga och ofärdiga produkter, vad detta sänder ut för signaler till de stora företagen är nog det som oroar mig mest.

Är också lite av en "SP-torsk", kör min 3:e genomspelning av prey 2017 nu och det är hur kul som helst. Blir som en ny upplevelse varje gång. Det sista MP-spelet jag lagt mest timmar på var nog quake 3 arena.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Intressant att inte Cyberpunk ligger där alls, det har säkert att göra med den dåliga starten. Men det är väl också därför de vill ha in MP i spelet, för det är väl lite så att MP eller någon sorts Coop är kungen när det kommer till cash-in i slutändan.

Inte så konstigt att de ligger där det ligger, det släpptes 10 december 2020.

Steam listar hur mycket spel har dragit in under perioden 1 januari till och med 15 december.

Citat:

The Top Sellers list is exactly what it sounds like - a look at the 100 games earning the most revenue on Steam during 2021. To get the total revenue, we look at game sales, in-game transactions, and DLC sales for every app on Steam from January 1st, 2021 through December 15th, 2021.

Tittar man på 2020, så ligger spelet på platinanivå.

https://store.steampowered.com/sale/BestOf2020

Medlem
Skrivet av Fr0gg0.:

Stört, 11 av 12 spel är verkligen skitspel.

Subjektivt såklart, men skulle säga att (även fast jag inte spelar dom längre) Apex, Siege, CSGO, D2, DOTA är långt ifrån det.
Så även GTA, Valheim som båda är fantastiska.
DBD, New World, Naraka, BF, kan jag inte yttra mig om. Är väl PUBG som kanske är ett skitspel

Medlem
Skrivet av magma:

kör min 3:e genomspelning av prey nu

Ooof, va hemskt nog att dra igenom det en gång :S

Medlem
Skrivet av Kyraal:

Tycker inte det är konstigt. Battlefield säljer alltid bra, annars hade de inte gjort uppföljare. De flesta spelare är nog heller inte så insnöade i samma ekokammare/kultur av negativitet som vi är. Många spelare har säkert skitkul när de spelar, även om de ”inte borde det”. Jag hade iaf det.

Så sant som det är sagt. Håller med där. Kanske inte njutit i riktigt samma drag som de andra BF, men har spelat en hel del timmar och haft roligt med kompisarna.

Medlem
Skrivet av filbunke:

Inte så konstigt att de ligger där det ligger, det släpptes 10 december 2020.

Steam listar hur mycket spel har dragit in under perioden 1 januari till och med 15 december.

Tittar man på 2020, så ligger spelet på platinanivå.

https://store.steampowered.com/sale/BestOf2020

Nja, jag menade att pga att det släpptes så sent på året 2020 så borde de dragit in en jävla massa 2021. Om gta skulle komma i december så skulle det nog kunna toppa listan för året efter. Visst CP är inte GTA, men ändå, det var sådan sjuk hype för det och hade det varit ett "bra" släpp som sedan hade kunnat följas av mycket DLCs och sådant så... aja.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Izuel:

Synd att de spel som drar in mest/lönar sig bäst är de med minst handling och berättande. Det som gör mest pengar är hjärndöda battle royale med lootlådor och skins.

Synd att de spel som drar in mest/lönar sig bäst är de med minst handling och berättande. Det som gör mest pengar är skjuta skjuta spel.

Sagt av de som, runt millennieskiftet, ville ha äventyrsspel och inte fps:er....

Spelföretagen (och pengarna bakom dem) kommer, i stort, att satsa på det som man tjänar mest pengar, vilket nu är lootlådor, mikrotransaktioner, och annat skräp.

Men, på samma sätt som det fortfarande görs äventyrsspel så kommer det fortfarande göras spel utan MT, osv. Dock inte lika många.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Nja, jag menade att pga att det släpptes så sent på året 2020 så borde de dragit in en jävla massa 2021. Om gta skulle komma i december så skulle det nog kunna toppa listan för året efter. Visst CP är inte GTA, men ändå, det var sådan sjuk hype för det och hade det varit ett "bra" släpp som sedan hade kunnat följas av mycket DLCs och sådant så... aja.

Precis som med filmer så drar spel in de mesta av pengarna under en väldigt kort period, såvida då inte de senare innehåller tex mikrotransaktioner, vilket är varför ett kopieringsskydd egentligen bara behöver fungera några veckor. Och Cyberpunk 2077 hade som sagt också en enorm hype vilket ledde till ordentligt med förhandsbokningar.

Medlem

"Det är även intressant att se att utskällda Battlefield 2042 sålt så pass bra som det gjort"

De har ju inför jultema i Battlefield, så klart vi köper det nu... Allt är löst och spelet är TipTop ☺️

Medlem
Skrivet av IMSG:

I grund och botten är vi flockdjur som gillar att göra saker ihop.

Tala för dig själv...


signatur

I drank what?

Medlem

i grund och botten är det inga skitspel.
Det kanske inte passar oss som sitter och skriver i forumet på FZ bara
förutom Valheim


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Mirage:

Tala för dig själv...

Jag talar för de flesta. Människor mår bra av gemenskap och att göra saker ihop, finns hur mycket forskning som helst kring det. Därför ingen skräll att multiplayer/co-op toppar denna lista.

Sen kan man tycka vad som helst om spelen i sig men det är en annan sak. Eller har du en annan teori varför dessa spel drar in mest cash och flera även toppar mest tittade på Twitch? 😊

Medlem
Skrivet av Aletheides:


Håller inte med dig i din åsikt att MP automatiskt har bättre återspelbarhet än SP.
Bra SP spel har mer unikt content i sig än MP spel i många fall. Tittar man speciellt på strategispel och tactics spel, som tex Stellaris, så är återspelbarheten oändlig. Undantaget är mer linjära MMOs som tex Final Fantasy 14 online där det finns en linjär storyline som mer liknar ett SP spel och inte är ett rent "themepark MMO" som tex WoW. FFXIV har dock även det Themepark struktur utanför denna storyline med questhubs etc så när storyn är avhandlad så går det över till att vara ett repetitivt Themepark MMO.

Så det handlar snarare om att smaken är som baken. Är man inget fan av repetitiva multiplayer spel eller tävlingsmoment, så kommer det inte spela roll hur populärt det är i bekantskapskretsen eller hur mycket marknadsföringspengar företagen häller över det. Gillar man djupa och långa storylines eller bra komplex spelmekanik så hittas det inte i MP världen. Är man dock MP buff som bara vill in och fragga lite en stund med polarna eller inte har tålamod/attentionspan för långa djupa och komplexa berättelser eller inte tålamod eller intresse för djupa strategispel som äter timmar så kommer inte SP spel vara intressant.

Går inte att dra alla över en kam.

Det går inte heller att dra en parallell mellan hur mycket ett spel drar in i pengar ställt mot hur bra det är.

Josef Fares har en bra poäng när han säger att han inte bryr sig i hur mycket pengar ett spel kan dra in om det designas med mekanik åt det hållet så som NFTs ("surprise mechanics", Micro transactions eller vad du vill). Han ser spel som en konstform. Och det är där kärnan ligger i hur bra ett spel är i min mening, inte i hur mycket det maximerar inflödet av pengar.

du kan aldrig få lika mycket återspelsamhet i ett sp som ett mp, det är faktu, dock säger jag inte vissa nöjer sig med det lilla ett sp kan ge en spelare i återspelsamhet.

Som jag sa ovan folk gillar att spela med eller emot andra tävla i sin natur anledningen varför MP är mer populära är två saker, pengar och att dom är mer populära, detta går inte att argumentera emot.

däremot får man ju lov att tycka annorlunda men på fakto och statistik och psykologi säger en helt annan sak.
Och den talar sanning, inte en förskönad lögn.

Säg mig sist senaste 10 åren ett SP slog ett mp spel i totala spelare eller pengar dom drog in.
sanningen är det har aldrig hänt.

Detta betyder inte där inte är pengar i sp spel eller där inte kommer några bra sp spel ibland.

Medlem

Lite förvånad över naraka. Spelet har blivit en succé alltså.

Medlem
Skrivet av FuzioN:

du kan aldrig få lika mycket återspelsamhet i ett sp som ett mp, det är faktu, dock säger jag inte vissa nöjer sig med det lilla ett sp kan ge en spelare i återspelsamhet.

Som jag sa ovan folk gillar att spela med eller emot andra tävla i sin natur anledningen varför MP är mer populära är två saker, pengar och att dom är mer populära, detta går inte att argumentera emot.

däremot får man ju lov att tycka annorlunda men på fakto och statistik och psykologi säger en helt annan sak.
Och den talar sanning, inte en förskönad lögn.

Säg mig sist senaste 10 åren ett SP slog ett mp spel i totala spelare eller pengar dom drog in.
sanningen är det har aldrig hänt.

Detta betyder inte där inte är pengar i sp spel eller där inte kommer några bra sp spel ibland.

Fast nja, det där att det skulle vara faktum att SP-spel har mindre återspelbarhet än MP-spel är väl rent skitsnack. Det är din åsikt, inget annat. Sen att den säkerligen delas av en drös människor gör den inte till faktum för det. Att flera spel med MP alt. MP-inslag säljer bättre än flertalet spel som enbart har SP är en annan femma, men korrelation och kausalitet är inte samma sak. Vi kan dessutom diskutera spel som GTA V, som går utmärkt att spela såväl i SP som MP.

Det är kulturella verk avsedda för underhållning, det finns liksom inget facit hur mycket spel X eller spel Y ger individ Z kontinuerlig underhållning, och hur länge den skulle räcka.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

Om denna lista stämmer, varför är nästan alla ovis om listan då på kommentarsfältet?

Luktar PK.


signatur

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

MSI X99A GODLIKE Gaming | i7 6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Min SweClockers Profil

12
Skriv svar