The Witcher 3-nybörjare

Medlem
The Witcher 3-nybörjare

Som så många andra har jag kollat på The Witcher och har nu börjat spela The Witcher 3😅

Tänkte om det finns någon som har lite bra tips and tricks (vet att man kan Youtubea men roligare att höra andras kommentarer här!) på hur man njuter av spelet till fullo. Är det någon skit man ska undvika att göra och finns det något man bör prioritera och så vidare. Som så ofta i open world spel så finns det ju skit som bara är onödiga.

Tack på förhand!

Medlem
Skrivet av Deekar:

Som så många andra har jag kollat på The Witcher och har nu börjat spela The Witcher 3😅

Tänkte om det finns någon som har lite bra tips and tricks (vet att man kan Youtubea men roligare att höra andras kommentarer här!) på hur man njuter av spelet till fullo. Är det någon skit man ska undvika att göra och finns det något man bör prioritera och så vidare. Som så ofta i open world spel så finns det ju skit som bara är onödiga.

Tack på förhand!

Undvika att göra vet jag inte riktigt, men ta din tid! Njut av det då det är en spelupplevelse i sällan skådat slag, låt nyfikenheten guida dig om du ser något på väg till en quest eller liknande rid dit och se vad som händer. Den där världen andas och lever verkligen, annars så kan jag slå ett litet slag för Gwent! Lite rörigt i början, men kämpa dig igenom den biten så blir det riktigt roligt och avkopplande sen.

Backloggens befriare

Spela på så svår svårighet som du klarar av = det är OK att dö ibland.

Men det kommer få dig att använda fler system i spelet så som oljor och decoctions vilket kommer att bli mer belönande när man lyckas ta ner de monster man jagar.
Undvik fast travel så mycket som möjligt. Njut av naturen och konversationerna som uppstår.

I övrigt, släng telefonen, lås ytterdörren, dra ner persiennerna och njut. Finns många sätt att göra det på (finns många olika skill builds som är väldigt bra - och var inte rädd för att köra på det DU vill, det går att resetta mot en peng).


signatur

Ad hoc addendum

Medlem

Först vill jag bara gratulera till vad du har framför dig. Jag önskar att jag inte spelat det då jag fick uppleva det igen, från början.

Är det till PC du ska spela? Om så är fallet vill jag tipsa om en mod som automatiskt applicerar oljorna på dina svärd i relation till vad du möte för fiende.

Ett hett tips är att från början samla alla gwent kort för vissa kan du inte skaffa vid ett senare skede om du missat de.

De uppgraderingar som du väljer kan du sedan nollställa om så önskas genom att köpa något som jag inte minns vad det heter. Något med "Kiss" har jag för mig.

Skaffa dig en build som passar din spelstil. Alltså, försök anpassa din rustning utefter din egen spelstil/magi.

Ha kul och njut

Medlem

Emil från SweC skapade denna tråden i samband med första säsongen. Har ej provat själv men kan nog vara värt med vissa mods iaf.

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1581305-moddar-till-th...


signatur

Halo kompis!

Medlem

Spara ofta! Spelet krashade några gånger för mig, speciellt i långa cutscenes, och vissa till synes små val i slutet av spelet kan vara väldigt avgörande till den grad att du kan vilja gå tillbaka och ändra saker.

Sedan har jag inte mycket för alla små cashes som finns i spelet, du får mycket loot i vanliga sidouppdrag och i storyn ändå. Finns inget behov av att jaga utrustning, förutom de mer speciella rustningarna som har egna quests.

Medlem
Skrivet av keffkebab:

Spela på så svår svårighet som du klarar av = det är OK att dö ibland.

Men det kommer få dig att använda fler system i spelet så som oljor och decoctions vilket kommer att bli mer belönande när man lyckas ta ner de monster man jagar.
Undvik fast travel så mycket som möjligt. Njut av naturen och konversationerna som uppstår.

I övrigt, släng telefonen, lås ytterdörren, dra ner persiennerna och njut. Finns många sätt att göra det på (finns många olika skill builds som är väldigt bra - och var inte rädd för att köra på det DU vill, det går att resetta mot en peng).

Detta!

Ta din tid, njut av dialoger, omgivningar och story även i vad som till en början verkar vara ett vanligt simpelt sidouppdrag. Vissa av dem är så bra att du kommer minnas dem minst lika bra som huvudstoryn!

Snart 7 år och fortfarande det bästa spel som gjorts inom genren med hästlängder!

Edit: citerade fel inlägg, skulle citera ”greb” men ”keff” har också rätt


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av keffkebab:

Men det kommer få dig att använda fler system i spelet så som oljor och decoctions vilket kommer att bli mer belönande när man lyckas ta ner de monster man jagar.

Kanske bara jag som är udda, men jag tyckte aldrig att oljorna, bomberna eller decoctions var värda att investera tid i. Även på högsta svårighetsgrad kändes nästan alla fiender lätta att besegra med lite rullande. Särskilt med en Yrden eller två.

Vet inte riktigt vad min poång är. Kanske att om man som jag tycker den delen är tråkig går det bra att ta sig fram ändå.

Sedan, mina tips ...

Prata alltid med din lokala handelsman; med honom eller henne kan du vanligtvis spela Gwent.

Om du som jag föredrar story framför repetition, ladda ner en mod så att du slipper laga vapnen i tid och otid.


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem
Skrivet av Deekar:

Som så många andra har jag kollat på The Witcher och har nu börjat spela The Witcher 3😅

Tänkte om det finns någon som har lite bra tips and tricks (vet att man kan Youtubea men roligare att höra andras kommentarer här!) på hur man njuter av spelet till fullo. Är det någon skit man ska undvika att göra och finns det något man bör prioritera och så vidare. Som så ofta i open world spel så finns det ju skit som bara är onödiga.

Tack på förhand!

+1 på den beställde hem PS4 varianten GOTY till min PS5
Känns som man dykt på ett nytt Skyrim

Medlem
Skrivet av Deekar:

Som så många andra har jag kollat på The Witcher och har nu börjat spela The Witcher 3😅

Tänkte om det finns någon som har lite bra tips and tricks (vet att man kan Youtubea men roligare att höra andras kommentarer här!) på hur man njuter av spelet till fullo. Är det någon skit man ska undvika att göra och finns det något man bör prioritera och så vidare. Som så ofta i open world spel så finns det ju skit som bara är onödiga.

Tack på förhand!

Skulle säga att The witcher 3 är ett av ytterst få spel där det faktiskt inte finns något du behöver undvika eller som känns onödigt, tradigt.

Utforskarnerven är jämförbar med ZBOTW och det finns alltid något intressant att springa på om du bara roamar eller söker upp saker/områden som ser intressanta ut.

Sen har du en ganska fylld karta med mycket ikoner för att hjälpa dig på vägen om du vill det.

Ett helt otroligt spel från början till slut tycker jag.

FM-guru
F.d. Sisyr

Kul! Spelar själv igenom Witcher 3 nu, men det är min andra genomspelning. Den förra var dock för ~6 år sedan när spelet var fräscht, så man har ju hunnit glömma mycket... Inga tips att komma med som inte redan nämnts direkt; ta din tid och skruva upp svårighetsgraden. Builds behöver man verkligen inte kolla upp. Den typen av min-maxing behövs inte så länge man spelar med sunt förnuft och brukar Quen samt dodge-knappen flitigt.

Ett tips är väl kanske att levla en viss Axii-skill. Minns inte vad den heter nu, men den som används i dialoger (står i beskrivningen på skillen). Den har användbara checks relativt ofta redan tidigt i spelet.

Medlem

Japp, det finns ingenting man egentligen måste kunna eller måste passa sig för.

Släpp bollen fri och låt den rulla


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Mycket nöje!

Vid min första genomspelning tyckte jag Gwent verkade jobbigt så skippade det då helt.
Nu är det det man ser mest fram emot vid nya genomspelningar. Otroligt mysigt spel med fantastisk atmosfär med den tillhörande "taverna"-musiken.

Medlem

Vet inte hur OP fungerar, men jag tyckte det tillförde otroligt mycket att ta bort alla frågetecken från kartan. På så vis kunde jag utforska världen utefter vad jag fann intressant—antingen i miljön runt omkring mig eller genom att hitta något spännande på kartan—och därigenom slippa känslan av att pricka av en checklista. Missade säkert ett par kistor, men det var det helt klart värt!


signatur

Konsolgubbe

Medlem

Gå in på nexusmods och installera mods... Du kan tacka mig senare 😁

Medlem

Simma lugnt. Lyssna och upplev. Och installera "Over 9000 - Weight limit mod".

Upplevde då inga spontana och jobbiga krascher med spelet vad jag kan minnas. Men att spara ofta/när det känns rimligt, är ju inget jobbigt eller svårt.

Medlem

Nu har jag inte spelat sedan releasen men något som "hjälpte" mig mycket var att dra ner på gränssnittet ganska rejält. Precis som i TES-spelen är utforskandet det som fångade mig i TW3 men till skillnad från i TES-spelen har CDPR ansträngt sig för att få in precis så många ikoner, mätare, kartor och siffror som möjligt på skärmen vilket störde upptäckarglädjen och överraskningsmomenten för mig.

vs.

Givetvis högst individuellt vad man föredrar men för mig personligen är valet ganska enkelt.

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Ugly_Bob:

Nu har jag inte spelat sedan releasen men något som "hjälpte" mig mycket var att dra ner på gränssnittet ganska rejält. Precis som i TES-spelen är utforskandet det som fångade mig i TW3 men till skillnad från i TES-spelen har CDPR ansträngt sig för att få in precis så många ikoner, mätare, kartor och siffror som möjligt på skärmen vilket störde upptäckarglädjen och överraskningsmomenten för mig.

https://external-preview.redd.it/BzHSNlqNN-0boOgkqYkx67--cNd-...

vs.

https://img.game-news24.com/2021/12/The-Elder-Scrolls-V-Skyri...

Givetvis högst individuellt vad man föredrar men för mig personligen är valet ganska enkelt.

Nog för att TES har mer avskalat UI, men det var ju rätt orättvisa bilder att jämföra med tanke på att Witcher 3-bilden (utöver att vara nedkladdad med massa text) är tagen från en strid där massa UI-element som inte syns annars visas.

Tog en screen på mig själv knallandes i skogen, jämförelsevis (med standardinställningar på UI).

Skrivet av Kopfweh:

Först vill jag bara gratulera till vad du har framför dig. Jag önskar att jag inte spelat det då jag fick uppleva det igen, från början.

Är det till PC du ska spela? Om så är fallet vill jag tipsa om en mod som automatiskt applicerar oljorna på dina svärd i relation till vad du möte för fiende.

Ett hett tips är att från början samla alla gwent kort för vissa kan du inte skaffa vid ett senare skede om du missat de.

De uppgraderingar som du väljer kan du sedan nollställa om så önskas genom att köpa något som jag inte minns vad det heter. Något med "Kiss" har jag för mig.

Skaffa dig en build som passar din spelstil. Alltså, försök anpassa din rustning utefter din egen spelstil/magi.

Ha kul och njut

Vad heter modden?


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av Sisyr:

Nog för att TES har mer avskalat UI, men det var ju rätt orättvisa bilder att jämföra med tanke på att Witcher 3-bilden (utöver att vara nedkladdad med massa text) är tagen från en strid där massa UI-element som inte syns annars visas.

Tog en screen på mig själv knallandes i skogen, jämförelsevis (med standardinställningar på UI).

https://i.gyazo.com/fb246a3de744b56ef8838490bdc64847.png

Med handen på hjärtat googlade jag mest fram bilder på respektive spels UI och tog några av de första bästa (bästa i det här fallet givetvis de som stödde mina åsikter ). Jag vet att UIt i Skyrim blir lite mer påtagligt i strid med HP/MP/Stamina-mätare samt fiendens namn uppe i skärmen men jag mindes faktiskt inte att så pass mycket försvinner från det i TW3 när man inte är i strid som illustreras i din bild. Spelade som sagt senast i samband med release och vet bara att jag försökte få bort så mycket som möjligt då jag uppfattade det som störande men det var kanske inte så illa som jag minns

Medlem

Gwent, väldigt roligt när du lärt dig. Spela med alla som du kan spela med för vissa har kort du kan vinna, en del försvinner som du inte kan spela mot igen. Jag missade några kort på detta vis då jag började spela Gwent rätt sent i kampanjen.

Medlem
Skrivet av Kopfweh:

Först vill jag bara gratulera till vad du har framför dig. Jag önskar att jag inte spelat det då jag fick uppleva det igen, från början.

Är det till PC du ska spela? Om så är fallet vill jag tipsa om en mod som automatiskt applicerar oljorna på dina svärd i relation till vad du möte för fiende.

Ett hett tips är att från början samla alla gwent kort för vissa kan du inte skaffa vid ett senare skede om du missat de.

De uppgraderingar som du väljer kan du sedan nollställa om så önskas genom att köpa något som jag inte minns vad det heter. Något med "Kiss" har jag för mig.

Skaffa dig en build som passar din spelstil. Alltså, försök anpassa din rustning utefter din egen spelstil/magi.

Ha kul och njut

Skrivet av Bussovic:

Emil från SweC skapade denna tråden i samband med första säsongen. Har ej provat själv men kan nog vara värt med vissa mods iaf.

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1581305-moddar-till-th...

Skrivet av Dragonflame:

Gå in på nexusmods och installera mods... Du kan tacka mig senare 😁

Glömde kanske skriva det men spelar på PS5 men tack ändå!:)

Medlem

Mycket fina tips ändå! Väldigt uppskattade och märks att folk verkligen älskar spelet. Gör mig ännu mer pepp!:)

Medlem

Tack för alla tips och pepp i tråden från mig med. Har också börjat på witcher 3 för bara några dagar sedan på playstation. Provade för längesedan men tyckte det var krångligt och datorn räckte inte till då. Har redan gjort det som någon sade att göra allt i white orchard men tar det lugnt. Jag kollade på några beginners guide videor och läste några sidor och det var en bra start. Nu hoppas jag att den kommer med 60 fps på ps5 för jag kan bli lätt illamående emellanåt vilket jag inte blir i andra spel.

Medlem

Blir sugen att spela igen, är några avsnitt in i säsong 2 av serien och måste säga att den har lyft sig en hel del från första säsongen!
Fortfarande lite lökig men från ”sevärd” till ”underhållande” för min del


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av Soulless:

Blir sugen att spela igen, är några avsnitt in i säsong 2 av serien och måste säga att den har lyft sig en hel del från första säsongen!
Fortfarande lite lökig men från ”sevärd” till ”underhållande” för min del

Blir också sugen på att spela igen.
Death marsh såklart, inga mods.
Hmm ...


signatur

"A lie is truth, until you recognize it as a lie. To see the truth behind those lies is probably the right thing to do. However, it may not necessarily bring happiness. Lies are Happiness."

PC-spelare
Dator: TUF Gaming B550 Pro, Ryzen 5600G, 16GB RAM, Sapphire Radeon RX 5600 XT

Medlem
Skrivet av Ugly_Bob:

Nu har jag inte spelat sedan releasen men något som "hjälpte" mig mycket var att dra ner på gränssnittet ganska rejält. Precis som i TES-spelen är utforskandet det som fångade mig i TW3 men till skillnad från i TES-spelen har CDPR ansträngt sig för att få in precis så många ikoner, mätare, kartor och siffror som möjligt på skärmen vilket störde upptäckarglädjen och överraskningsmomenten för mig.

https://external-preview.redd.it/BzHSNlqNN-0boOgkqYkx67--cNd-...

vs.

https://img.game-news24.com/2021/12/The-Elder-Scrolls-V-Skyri...

Givetvis högst individuellt vad man föredrar men för mig personligen är valet ganska enkelt.

Jag brukar skala ner UI/HUD så mycket det går i det flesta spel. Är många element som inte behöver visas hela tiden.
Väder till exempel... jag ser ju själv vilket väder det är.

Medlem
Skrivet av JohnKnekt:

Tack för alla tips och pepp i tråden från mig med. Har också börjat på witcher 3 för bara några dagar sedan på playstation. Provade för längesedan men tyckte det var krångligt och datorn räckte inte till då. Har redan gjort det som någon sade att göra allt i white orchard men tar det lugnt. Jag kollade på några beginners guide videor och läste några sidor och det var en bra start. Nu hoppas jag att den kommer med 60 fps på ps5 för jag kan bli lätt illamående emellanåt vilket jag inte blir i andra spel.

Bara hoppas på att det kommer en riktigt bra Nextgen-uppdatering i vår!:)

Medlem
Skrivet av Soulless:

Blir sugen att spela igen, är några avsnitt in i säsong 2 av serien och måste säga att den har lyft sig en hel del från första säsongen!
Fortfarande lite lökig men från ”sevärd” till ”underhållande” för min del

Ja, jag tänkte spela Zelda Botw under julen men Witcher-serien fick mig på andra tankar;D

Medlem

Gick igenom liret nu efter att ha sett serien. Tyckte dock det var lite kort faktiskt. Sen att man kunde komma OP till de två slagen. Fast det var/är ett bra spel. Är lvl 38 och inte perkat jättemycket. Tänkte spela genom allt men har typ B&W kvar bara

1
Skriv svar