Svenska Might and Delight tvingas säga upp merparten av sitt team

Robot
Svenska Might and Delight tvingas säga upp merparten av sitt team

Det går trögt för deras pytte-multiplayer-spel Book of Travels.

#Book-of-travels, #Might-and-delight


Medlem

Tråkigt att läsa.

Spelet är vackert, men gameplayen är väldigt experimentell / nischad.

Av det lilla jag hört och sett ifrån spelet, så har jag inte trott på att gameplayet skulle sälja. När jag tittade på spelet så var det extremt vagt och öppet. Det gick inte att kommunicera med annat än teckenspråk. Väldigt många människor blir fullkomligt paralyserade av friheten att kunna göra lite vad som. VAD ska jag göra? Vad är poängen?

En räddning skulle kunna vara ifall spelet kunde föreslå vad man kan hitta på. I de flesta byggar/crafting spel är ju saken självklar - bygg något. Men att spontant börja rollspela och bara kommunicera med teckenspråk? Det är nog svårt att sälja.

Rätta mig gärna ifall jag har fel.
Jag kan vara helt ute och cyklar.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Jag kollade på den mest hjälpsamma recensionen på steam

Citat:

This is the perfect social game for people with social anxiety! Many side tasks can only be completed if you have help from other players, but the conversation is limited to a handful of beautiful emoticons. It's easy to just start walking around forming a group, using arrow markers with question marks for going one way and simple thumbs up to agree, there's virtually no way to start arguments with other players and no fear of saying something wrong because theres no words between players! You can't even officially form groups or reach out to players you meet, meaning each random group you join is a special and temporary memory. It's a little sad knowing that when I log off I likely won't ever see them again, even after traveling with them for two to three hours, but at the same time I don't have to worry about holding a relationship, I can just enjoy it in the moment and I love that so much. For anyone who wants a chance to engage with others, go on adventures exploring a beautiful world, and feel at absolute peace thanks to the gorgeous story book graphics and relaxing music, please try this game.

Det är alltså teckenspråk/emoticon som gäller fortfarande...

Men hur vore det ifall man kunde bli vän med någon i spelet då?

Eller om man kunde börja kommunicera lite mer allt eftersom ju längre man interagerat.
Säg om man spelat 1-2 timmar, så känner spelet av att dessa två interagerat länge.
Då kommer möjligheten upp att kommunicera lite mer, eller bli vänner på något sätt.

Det blir ju värsta hit-och-dump relationerna annars.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Jag kände inte ens till att spelet fanns. Ser intressant ut. Skulle testa det om jag inte hade en massiv backlogg just nu.

Medlem
Skrivet av Aletheides:

Jag kände inte ens till att spelet fanns. Ser intressant ut. Skulle testa det om jag inte hade en massiv backlogg just nu.

Den där backloggen är en rätt bra ursäkt i många fall Jag hade gått och gymmat om backloggen inte var så stor. Lätt...


signatur

CPU: Intel 12600K GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC RAM: G.Skill 16GB DDR4 CL14 @ 3200Mhz
Moderkort:
TUF GAMING Z690-PLUS WIFI D4 Kylning: Noctua NH-U12A chromax.black Chassi: Fractal Design Meshify 2 - Light Tint PSU: ASUS ROG Strix 1000W 80+ Gold SSD1: Samsung 990 Pro 1TB SSD2: Samsung 980 Pro 500GB SSD3: Samsung 850 Pro 1TB Skärm: AOC Agon AG271QG 165Hz IPS G-Sync Cooled by Noctua

Testpilot

Jag hade det här spelet på min radar men avskyr early access så har inte hoppat på ännu. Tyckte att det lät intressant med ett mindre stressigt MMO där man kanske inte behöver logga in varje dag. Likt Meadow deras andra MMO där man är ett djur och springer runt och hittar små roliga saker. Har dock inte hört så mycket om spelet sedan det "släpptes" och det är väl inte ett bra tecken.

Sen får man komma ihåg att de släppte Shelter 3 som blev sågat också.

Medlem
Skrivet av Azureye:

Den där backloggen är en rätt bra ursäkt i många fall Jag hade gått och gymmat om backloggen inte var så stor. Lätt...

Haha! Värsta Meme-materialet!

Vad hade man inte gjort ifall inte backloggen var så stor?


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Ett mycket trevligt spel som belönar dig som vill utforska och tänka själv. I början får man lite enkla tips om vart man borde gå, men sedan är det helt upp till dig.
Det finns quests, men ingen questlog eller något som talar om för dig att det faktiskt är en quest utan skriv ned eller kom ihåg det som folk har sagt, du vet aldrig när du kommer behöva informationen.

Det finns heller ingen valuta i spelets värld utan det är byteshandel som gäller så det gäller att hitta personerna som värderar dina saker högst, fiske har dock blivit något av en "road to riches" då det är väldigt enkelt att lära sig och ju bättre färdighetsvärde du har ju värdefullare fiskar kan du dra upp.

Dom få strider jag råkat ut för har varit spännande och jag gillar systemet som baseras på initiativ, ju mera du har i egenskapen "speed" (som sänks ju mera tung packning eller rustning du bär på) ju fortare fylls din träffchansmätare på.
Du kan se din träffchans i procent och väljer själv när du vill försöka slå motståndaren baserat på din träffchans just nu, väntar du till den nått 100% så kommer du givetvis träffa din motståndare, men om han hinner slå dig innan så avbryter han dig och din träffchansmätare går ned med en massa procent baserat på hur hård smällen du fick var och hur mycket din rustning skyddade.

Dom andra egenskaperna är Force som avgör hur mycket skada du gör och Ward som avgör hur mycket du skyddar mot skada.
Ett spännande system som gör att varje strid känns som en duell från gamla samuraifilmer.

Skulle dock starkt rekommendera att spela det med en eller flera vänner då det finns gott om "utmaningar" (lyfta tunga stenar, övertala någon, dyrka upp lås osv) som behöver flera spelare (man lägger ihop gruppens spelares alla färdighetsvärden.) för att övervinna (åtminstone i början innan man börjat få magiska föremål och specialutrustning).

Man gruppas automagiskt med alla spelare som befinner sig på samma skärm. Så just den biten är smidig. Teckenspråket har inte varit något större problem då jag känner att man har tillräckligt med symboler att välja på för att göra sig förstådd.

Spelet har en väldigt bra Discord där man kan få hjälp med vad man än undrar över.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem

Tråkigt! Var ju en hel del duktig folk som jobbade där. Dubbelt tråkigt att jag helt missat spelet - ser definitivt ut som någonting som jag hade köpt.

Medlem

Har det på min wishlist efter att sett det i en explorer queue på steam, men känner att det är för tidigt att lägga pengar på. Fick intrycket att det var lite ofärdigt när jag såg en video för ett tag sedan.

Även om du har en nytänkande och unik ide som ingen annan gör, så konkurrerar du ändå alltid om folks pengar. Tror de har glömt det där med marknadsföring, för få känner till spelet.

Gillar dock konceptet med "teckenspråk" eller kanske rättare sagt symbolism (?), för så slipper vi allt det här med folk som pratar 20 språk i chatten.

Medlem

Tråkigt, men det är väl så, det är väldigt speciellt. Det är ganska coolt det där med språket ja och det är fint, det faktiskt väldigt mysigt med den där världen de har.

Tror att om Might and Delight har ambitioner att göra större saker och växa så måste de nog också börja göra lite mera mainstream grejer eller bli uppköpta eller något, för att driva företaget på 20-35 pers med en budget på, som jag hörde, 30M för att göra detta/driva studion, det är ganska mycket om det slår slint, SÅ mycket pengar kan väl inte företaget ha i kassan antar jag...


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Hade helt glömt detta spelet, men som ett par andra säger så är det Early access och jag har nog typ 200 early access spel redan...vore kul att spela något som är tekniskt sett klart


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

rug
Medlem
Citat:

Dessvärre verkar det inte ha lyckats locka tillräckligt många spelare...

Som många andra här har jag aldrig sett spelet förr. Visst, jag kanske inte hänger med på alla spelrelaterade webbforum och sidor men är nog ändå hyffsat välinsatt för att vara en medelålders man med 3 barn och för lite fritid. Ser trevligt ut och nått jag skulle kunna tänka mig att prova.

Kanske inte är spelet det är fel på utan för dålig PR?

/C

Edit: ser nu att det varit en del artiklar om detta på FZ tidigare som jag måste missat...

Medlem

Vad tråkigt. Synd att originalitet inte belönas.

Personligen var jag en hårsmån från köp men sen såg jag en gameplayvideo där ett tåg kom tuffandes. Det gjorde mig besviken då jag trodde att spelet utspelar sig i en mycket äldre typ av värld.


signatur

Memento Mori

Medlem

synd, vi borde stötta de och köpa spelet. Jag har läst på forumet att det är ganska häftigt och nytänkande.


signatur

“A painter should begin every canvas with a wash of black, because all things in nature are dark except where exposed by the light.”
― Leonardo da Vinci

Medlem

Trist när det går dåligt, men samtidigt har jag aldrig hört talas om detta spel förrän nu. Inte min typ av spel, men jag hoppas ändå att det kan vända för dem och att de spelare det vänder sig mot kan få upp ögonen för det.

Medlem

Jag tycker mig hänga med ganska bra i spelbranschen men har inget minne att någonsin läst något om detta spel.

Jag hoppas att dessa tråkiga nyheter trots allt kan ge spelet lite uppmärksamhet och ett uppsving.

Medlem

Om de inte ens släppt spelet och behöver säga upp folk tycker jag det låter som om att de inte haft en bra plan?

Inaktiv

Det här är ju lite problemet med mindre studios. Nischade spel (väldigt på gott men också på ont) samt att de har 0 budget för markandsföring. Tack vare FZ hörde jag om detta spel för ett bra tag sedan men hade ingen aning sen dess att det var släppt så det är väldigt lätt att det försvinner i bruset. Synd för det tycks vara en väldigt kompetent studio med bra idéer men det räcker bevisligen inte.

1
Skriv svar