PC Gamer utnämner Valheim till GOTY 2021

Medlem

Det är väl bara desto mer imponerande om ett ofärdigt spel skulle klå andra? Men jag förstår att man inte kan säga att ett spel som har en skitbra bana färdig och nio osläppta/ogjorda banor är bäst bara för att det lilla som finns är urbra. Det måste ju vara en komplett spelupplevelse.

Medlem
Skrivet av General White:

Samtidigt missbrukas "Early Access" något grovt, och det finns titlar som släppts för 5-6-7-8-9 år sedan som fortfarande är i early access.

Vilket eller vilka spel är det?

Medlem

meh quake remastered är bättre.

Medlem
Skrivet av Draconis:

Ser inget problem i att ge ett early access spel GOTY? I Valheims fall så känns det ju betydligt mer färdigt och komplett än till exempel BF2042 så var går gränsen på vad som är ok eller inte?

Vad definerar ett färdigt spel egentligen? När det slutar uppdateras? När utgivaren/utvecklaren säger det?

Medlem
Skrivet av jehuty:

Vilket eller vilka spel är det?

7 days to die är det första jag kommer på.

Fortfarande i "alpha" 8 år senare


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

Sån självklarhet att Valheim är GOTY 2021. Mästerverk och genialiskt.


signatur

Memento Mori

Medlem

Hoppas att Valheim släpps till switch eller Xbox år 2022.
Satan vad jag vill spela det här.

PANERA MIG OCH KALLA MIG STEFAN.

Medlem

Valheim är det spelet som fångat mig mest, kanske på ett par år. Att det inte ens är färdigt och ändå är bättre än många släppta spel är både en gratulation värdig till Iron Gate och en bajsmacka till övriga.

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av jehuty:

Vilket eller vilka spel är det?

Har sett Project Zomboid dyka upp överallt på sista tiden (antar att det kommit någon ny uppdatering?). Det släpptes på Steam 2013 och är fortfarande i Early Access, samt gick att köpa utanför Steam ännu längre tillbaka.

Medlem
Skrivet av baxtex:

Vad definerar ett färdigt spel egentligen? När det slutar uppdateras? När utgivaren/utvecklaren säger det?

Ett "färdigt" spel får betal-DLC. Ett Early Acces spel får uppdateringar.

Där har du skillnaden.

Detta säger jag samtidigt som jag aldrig har köpt ett spel som är EA. Vägrar att betala för att få betatesta liksom.

Edit: Och jag köper inte spel på releasedagen heller, För jag vill inte riskera att betala för att vara betatestare, liksom.

(Upprepningen var med flit, så det så.)


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Man kan väll fortsätta bygga crafta och utforska, likt minecraft.
Eller finns det inget mer att upptäcka? (Inte spelat själv)

Det kan man absolut men i Minecraft är möjligheterna oändliga jämfört med Valheim tack vare mängden block, redstone och allt vad det heter. Valheim är inte en sandbox på samma sätt. Blir liksom många hyddor av olika slag efter sista bossen och det tröttnar man ganska snart på när ens bas mer eller mindre är ogenomtränglig. Utforska är kul eftersom världen är oerhört vacker men efter ett tag har man sett det mesta. Kommer liksom inget som överraskar.

Jag och några polare har en server som vi hoppar in på ibland men det blir nån timme eller två på sin höjd nu för tiden. Avkopplande och kul att underhålla ”byn” vi byggt.

Medlem

Valheim är riktigt fint. Att man inte ska få ge priser till ett spel bara för att utvecklaren inte valt att kalla det för en full release känns otroligt puckat i nuvarande läge. Hälften av alla spel som släpps "på riktigt" är i sämre skick på alla möjliga sätt, och ger ännu mindre speltid. Det är ju inte som ett 5-minuters demo direkt.


signatur

Den må vara liten, men den luktar som en stor.

Medlem
Skrivet av Dunder:

7 days to die är det första jag kommer på.

Fortfarande i "alpha" 8 år senare

Release datum 13 dec, 2013 och fortfarande EA

(kollade upp spelet när du nämnde det)

Medlem
Skrivet av CARTMAN:

Märkligt då spelet inte ens är färdiggjort utan ligger i "Early Access". Borde inte få finnas med när spel inte har gått "guld" status. Det Anser jag iaf..
__________________________________________
*** Kul att det är Svenskutvecklat dock.

Håller helt med dig där, annars hade ju rust utan tvekan vunnit goty för flera år sedan exempelvis.
Sen fattas ju det lite komplexitet i combaten och mer dungeons osv kan ju göras i valheim vilket hade gjort det betydligt bättre.

Medlem

Jag håller med om att gränsen för early access och "full release" suddas ut. Valheim är definitivt ea, men ändå årets spel för mig.

Medlem

Jag hade röstat på Valheim alla dagar i veckan om det gått här på FZ. Valheim har skapat de absolut största spelupplevelserna på mer än 15 år för mig. Att tillsammans med kompisar uppleva den första natten ute på upptäcksfärd, tända en eld och värma sig och höra hur oknytten gör ljud runt om en, att uppleva paniken när det första trollet jagar en och alla skriker som galningar på discord samtidigt som du hör hur träden rasar bakom dig av trollets framfart, frustrationen att dö och glömma markera ut platsen och ens vänner hjälper en att söka rätt på var man dog, förta gången vi som grupp gick ner i en grotta, livrädda, med svärd och facklor i händerna…

Jag kan fortsätta så länge. Otroligt spel redan nu.

Medlem
Skrivet av Jonny Myrén:

Nej, men bra nära. Det hann vara ute "på riktigt" i typ en vecka innan utmärkelsen

Precis, tror det hann nå 1.0 2-3 dagar innan julafton det året.

Om Valheim når 1.0 2023 kommer det ha gått rejält med tid sen den magiska period alla spelade det som mest. Förhoppningsvis blir 1.0-versionen ett rejält uppsving i statistiken igen, men jag tvivlar på att det kommer vara på samma nivå som EA-släppet.

Vår tid i Valheim var ren spelmagi. Tror inte ett enda spel senaste tio åren lyckats totalt absorbera oss på det sättet och erbjuda genuin spelglädje. Det vore sorgligt om 'EA -> 1.0'-fönstret gör att Valheims chanser att nå förstaplatsen minskas. Även om PUBG hann nå "i mål" innan nyår 2017 så baserade ni (Jocke, Calle etc) trots allt förmodligen samtliga intryck från EA när bedömningen om GOTY gjordes. Hade release där skett i januari istället hade nog sannolikt inte PUBG blivit årets spel 2018. Tål att tänkas på!


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Redaktör

Gränsen för "färdigt spel" blir som sagt allt luddigare, men än är det bra att ha den officiella releasen som krav för att slåss om Årets spel. Early access-spel riskerar att urholka bedömningen lite - risk att man måste ha mer överseende med brister och saknat innehåll. Det finns e fara att bedömningen mer görs på enskilda delar av spelet än helheten, och det tror jag är dåligt.

En annan fråga gäller spel som utvecklas kraftigt under ea-perioden. Ta Star Citizen, där händer det ju rätt massiva saker då och då. Ska det få vara med och tävla om Årets spel flera gånger? Om ja, hur bedömer man vad som är tillräckligt stora förändringar? Och då måste ju även "släppta" spel få tävla igen om de uppdateras tillräckligt. Om nej så blir det ju samma problem som med en skarp release: att spelets skick vid release (skarp eller early acccess) avgör om det kan tävla om Årets spel, och i båda fallen handlar det om när spelmakarna väljer att släppa dem.

Det blir lite såna frågor. Men vi är inte sämre än att vi kan ändra oss om det behövs. Med det sagt - Valheim är svinbra, bland det roligaste jag lirat i år förra året.


signatur
Medlem

Vissa spel verkar ju aldrig komma ur Early Access, 7 days to die är ju fortfarande alpha och kom väl ut 2014.

Medlem
Skrivet av CARTMAN:

Märkligt då spelet inte ens är färdiggjort utan ligger i "Early Access". Borde inte få finnas med när spel inte har gått "guld" status. Det Anser jag iaf..
__________________________________________
*** Kul att det är Svenskutvecklat dock.

Jag håller inte riktigt med.
Man kan se det som en sjuk bedrift att vara så pass bra så att man blir årets spel utan att ens vara färdigutvecklat!

Det är ju inte direkt någon fördel att vara i early access jämfört med ett släppt 1.0-releasespel…
Om något så har man ju uppförsbacke och motvind som early access-spel.

Medlem

Jag ser inte heller varför spel i early access inte skulle kunna vara årets spel. Om släppta spel inte vinner över ofärdiga spel säger det väl mer om spelmarknaden generellt.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

Jag förstår inte alls varför ett "Early Access spel" inte kan vara GOTY? Det är väl spelupplevelsen och underhållningsvärdet som avgör? Det finns högkvalitativa early access spel och det finns riktigt dåliga full release spel. Både New World eller Cyberpunk hade gått kunnat klassats som early access med tanke på deras status vid släpp. Men eftersom ge släpptes som färdiga spel och inte EA så har de chans på GOTY men inte Valheim? Jag förstår inte alls hur FZ tänker här. Tänker ni att ni kommer ge Valheim en chans på GOTY om 1-2 år? När spelet förmodligen är ute ur tidsandan? Trots att det var 2021 som spelet slog ner som bomb. Jag kan faktiskt nästan inte minnas en titel som slog så hårt och blev så populärt på så kort tid. Kanske PUBG?

Jaja trevligt att PC Gamer vågar ge Valheim GOTY. Jag tror de har en bra chans att ta hem Steam Awards GOTY också. När jag tänker tillbaka på spelåret 2021 har jag många fina minnen från Valheim.

Medlem

Frågan är väl när ett spel ska ges möjligheten att kamma hem liknande omdömen. Är det när den första versionen blir nedladdningsbar eller är det när det når en full release (version 1.0)? Ska de ges möjlighet att vinna årets spel flera år i rad om de utvecklas kontinuerligt? Påstår inte att jag har något svar på detta men det är absolut en fråga som är värd att diskuteras nu kring ett årsskifte när diverse galor och prisutdelningar äger rum.

Medlem

Jag tycker också ett Early access spel ska kunna bli årets spel.
Man får helt enkelt se det från fall till fall.
Sen kan även ett Early access spel bli årets spel igen för all del om det får samma impact när det väl släpps i full-release.
Det visar bara storheten mest just det spelet så fall.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Skribent

Är helt med i resonemanget att Early Access-spel borde recenseras. Trots allt anledningen till att recensera är att ge kunder ett bättre inblick i vad de faktiskt betalar för.

Sen huruvida man ska ge dessa "Årets spel" eller inte, är ju case by case. Per definition borde det ju vara spelet du tyckte var bäst det året, vilket enligt många är Valheim.


signatur

Skribent på FZ och allmänt olycklig.

Medlem
Skrivet av erikcedervall:

Är helt med i resonemanget att Early Access-spel borde recenseras. Trots allt anledningen till att recensera är att ge kunder ett bättre inblick i vad de faktiskt betalar för.

Sen huruvida man ska ge dessa "Årets spel" eller inte, är ju case by case. Per definition borde det ju vara spelet du tyckte var bäst det året, vilket enligt många är Valheim.

Av ren nyfikenhet, då menar du alltså att samma spel kan vinna "årets spel" två, eller tre, eller fyra till tio år i rad om det faktiskt inte överträffats av någonting nytt som släpps? Det är en intressant frågeställning då filmer, böcker eller många andra typer av underhållningsmedia alltid bedöms i jämförelse med övriga släpp samma år men där de har den nackdel (eller fördel) att de ofta inte justeras i efterhand, med undantag för eventuella director's cut, extended edition o.s.v.

Skribent
Skrivet av Ugly_Bob:

Av ren nyfikenhet, då menar du alltså att samma spel kan vinna "årets spel" två, eller tre, eller fyra till tio år i rad om det faktiskt inte överträffats av någonting nytt som släpps? Det är en intressant frågeställning då filmer, böcker eller många andra typer av underhållningsmedia alltid bedöms i jämförelse med övriga släpp samma år men där de har den nackdel (eller fördel) att de ofta inte justeras i efterhand, med undantag för eventuella director's cut, extended edition o.s.v.

Oavsett om spelet är EA eller inte så måste det ju finnas gränser på hur många gånger ett spel nomineras. I min värld kan nog ett spel vinna en gång. Inget annat spel kan väl ta priset flera gånger? Så tänker att i så fall, om Valheim skulle bli GOTY i år så har de förbrukat sin chans resterande år även om det stannar i EA i 45 år.

Tänker att om ett spel blir GOTY så är det väl ändå så pass färdigt att det kan räknas som släppt? Om det sen byggs på så får man väl se det lite som Live Service-spel eller MMO-spel. De kan ju inte få GOTY år efter år eller?

Men det är en intressant diskussion för spelklimatet har definitivt ändrats de senaste åren vad gällande spelsläpp.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Någon som vet om det eventuellt kommer att släppas till konsol?

Medlem

Jag hade så sjukt gärna gillat Valheim, men startar det inte ens då jag historiskt tröttnat kvickt på alla lir där man skall samla, samla och åter samla. Jag vill bara åt utforskandet, inte hamstrandet och byggandet.

Kanske får modda det hela.

”Valheim - Outcasts”


signatur

1338 - One Step Above

Medlem
Skrivet av MulletDeluxe:

Jag hade så sjukt gärna gillat Valheim, men startar det inte ens då jag historiskt tröttnat kvickt på alla lir där man skall samla, samla och åter samla. Jag vill bara åt utforskandet, inte hamstrandet och byggandet.

Kanske får modda det hela.

”Valheim - Outcasts”

Allt det går att skippa med konsolkommandon. Man behöver inte samla någonting om man inte vill


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

123
Skriv svar