Square Enix-chefen tror att NFT:er leder till bättre spelarskapat innehåll

Robot
Square Enix-chefen tror att NFT:er leder till bättre spelarskapat innehåll

Och "blockkedjespel" kommer att dyka upp i deras portfölj under 2022.

#NFT, #Square-enix


Medlem

Square Enix hamnar då på listan över de som blir bannade från min plånbok.

Vi har ignorerat det lutade planet i många andra sammanhang, men att utveklare av spel ska lägga tid på sånt här borde man strypa ner väldigt fort och kraftfullt. Där tycker jag spelpress har ett ansvar. Informera aktivt om baksidorna och vad det här leder till.

Onlinevaluta försenade GTA 6 med säkert lika många år och gjorde att man tryggt kunde skippa DLC till singleplayer. Ni kommer säkert på flera exempel på misstag som kunnat stoppats i sin linda. Välj sida snabbt nu.

Medlem

"I realize that some people who “play to have fun” and who currently form the majority of players have voiced their reservations toward these new trends, and understandably so"

"Some people" "play to have fun" - jag tror majoriteten spelar spel för att ha kul samt att majoriteten av folk som spelar INTE vill ha detta i spel, ändå ska man tvinga in det i spelen, what?

Varför ens skriva "play to have fun" med citattecken?

Jag tror att en hel del kommer bojkotta företag som försöker påtvinga in detta i deras spel. Ett tydligt tecken är GSC Game World(Stalker 2) som drog tillbaka planerna att införa NFT'er efter den negativa backlashen. Jag såg nog inte en enda positiv kommentar efter meddelandet om att dom skulle införa NFT-systemet i spelet.

Men vad vet jag, detta är bara vad jag tror.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

FM-guru
F.d. Sisyr

Satan vilket gnidet corporate speak det där var då. Nä, här vill vi inte att spelare ska ha roligt, här vill vi att de bidrar till monetär utväxling!

Som om det inte räckte med att de säger att spel är för billigt och ämnar ta 820 pix för Forspoken på PC (!) så kommer detta nu som ett brev på posten. Dra åt fanders, Square Enix, av mig får ni inte ett öre till i alla fall.

Medlem

Jag har fortfarande svårt att förstå vilka fördelar som NFT ger. Finns det något positivt med NFT:er? Jag förstår konceptet med att knyta digitala föremål till en blockkjedja men kan fortfarande inte riktigt greppa hur denna modell ska gynna användare.

Finns det användningsområden för NFT:er där man helt utesluter att koppla det till pengar?

Skrivet av Fezk:

"I realize that some people who “play to have fun” and who currently form the majority of players have voiced their reservations toward these new trends, and understandably so"

"Some people" "play to have fun" - jag tror majoriteten spelar spel för att ha kul samt att majoriteten av folk som spelar INTE vill ha detta i spel, ändå ska man tvinga in det i spelen, what?

Varför ens skriva "play to have fun" med citattecken?

Jag tror att en hel del kommer bojkotta företag som försöker påtvinga in detta i deras spel. Ett tydligt tecken är GSC Game World(Stalker 2) som drog tillbaka planerna att införa NFT'er efter den negativa backlashen. Jag såg nog inte en enda positiv kommentar efter meddelandet om att dom skulle införa NFT-systemet i spelet.

Men vad vet jag, detta är bara vad jag tror.

Han skriver "play to have fun" inom citattecken för att särskilja dessa från de som "play to contribute" eller "play to earn". D.v.s. i den framtida utvecklingen av "blockchain games" (inte enbart "vi har NFT:s i spel!"), som kommer att komma vare sig vi vill eller inte, kommer dessa spel att locka fler som spelar av andra anledningar än att de spelar för att ha kul. På det stora hela menar han att Square Enix ska hänga med i utvecklingen och kommer att lägga en hel del av företagets pengar för att inte hamna efter konkurrenter.

Skrivet av Sisyr:

Satan vilket gnidet corporate speak det där var då. Nä, här vill vi inte att spelare ska ha roligt, här vill vi att de bidrar till monetär utväxling!

Det är väl självlart att det är corporate speak när han vänder sig specifikt till investerare? Det är ju enbart ett budskap för att signalera att de kommer lägga en stor portion av företagets pengar på att hänga med i den här utvecklingen.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

Känns som hela industrin vill att man skall in i NFT (Metaverse), man har väl sett hur det genererat pengar så...
Följer en tjej som kollar inom Metaverse-framtiden gällande investeringar och många verkar börja dra sig dit då Roblox blivit en succé.

Medlem
Skrivet av delli:

Känns som hela industrin vill att man skall in i NFT (Metaverse), man har väl sett hur det genererat pengar så...
Följer en tjej som kollar inom Metaverse-framtiden gällande investeringar och många verkar börja dra sig dit då Roblox blivit en succé.

Det kommer ju ske och finnas överallt om ett par år.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Är inte detta lite som exempelvis andrahandsmarknaden på vapen i WoW? Men med skillnaden att man här kan följa objektets historia.


signatur

PSN: OAKTHYR

Gnällkuk

Trist att man bara hakar på en trend för att kunna mjölka mer pengar. De ger noll och inget till oss gamers, däremot kommer kinesiska farmbottar bli ett bestående inslag


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av Fezk:

"I realize that some people who “play to have fun” and who currently form the majority of players have voiced their reservations toward these new trends, and understandably so"

"Some people" "play to have fun" - jag tror majoriteten spelar spel för att ha kul samt att majoriteten av folk som spelar INTE vill ha detta i spel, ändå ska man tvinga in det i spelen, what?

Varför ens skriva "play to have fun" med citattecken?

Jag tror att en hel del kommer bojkotta företag som försöker påtvinga in detta i deras spel. Ett tydligt tecken är GSC Game World(Stalker 2) som drog tillbaka planerna att införa NFT'er efter den negativa backlashen. Jag såg nog inte en enda positiv kommentar efter meddelandet om att dom skulle införa NFT-systemet i spelet.

Men vad vet jag, detta är bara vad jag tror.

Jag gillade denna bit "I see this as one reason that there haven’t been as many major game-changing content that were user generated as one would expect"
Han måste nog ha blundat för mod scenen, eller så är deras egna spel så otroligt mod ovänliga så folk inte orkar lägga ner tiden.

Tyckte inte han gav någon bra anledning till NFTs, inget som fick mig att hålla med honom. Dock skulle det vara kul om han kunde berätta mer hur Play to pay concept skulle fungera.

Skrivet av OAKTHYR:

Är inte detta lite som exempelvis andrahandsmarknaden på vapen i WoW? Men med skillnaden att man här kan följa objektets historia.

Är andrahandshandeln av wow vapen tillåtet av Blizzard? Är inte så insatt. Ibland brukar företagen vara väldigt anti till andrahandshandel, speciellt om det sker utanför spelet. Men med nfts så skulle det kunna ta en procent av värdet. Så om värdet ökar så tjänar de mera. Om det sänks så tjänar de så klart mindre men fortfarande plus, inte så itemet har en produktionskostnad

Medlem
Skrivet av Lindhenberg:

Square Enix hamnar då på listan över de som blir bannade från min plånbok.

Vi har ignorerat det lutade planet i många andra sammanhang, men att utveklare av spel ska lägga tid på sånt här borde man strypa ner väldigt fort och kraftfullt. Där tycker jag spelpress har ett ansvar. Informera aktivt om baksidorna och vad det här leder till.

Onlinevaluta försenade GTA 6 med säkert lika många år och gjorde att man tryggt kunde skippa DLC till singleplayer. Ni kommer säkert på flera exempel på misstag som kunnat stoppats i sin linda. Välj sida snabbt nu.

Håller inte alls med. Denna teknik är fantastisk och oundviklig.

Vad man bör göra är att straffa genom att ej köpa produkterna. Att försöka bromsa en teknisk utveckling är trist och lätt naivt.

Edit: vad som bör ske är att diverse aktörer på marknaden väljer att inte använda sig av tekniken. Pågår redan på ett sätt där flera spel skryter om hur lite mikrotransaktioner det innehåller. Eller hur väl dolt det är.

CDPR hade ex det ryktet innan girigheten vann.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av hannes.theorell:

Det är väl självlart att det är corporate speak när han vänder sig specifikt till investerare?

Det är väl självklart att jag tycker det är självklart att det är corporate speak när det var jag som kallade det för just det? Glömt kaffet?

Medlem

Sånt här får mig att tänka på Ready player one. Där folk arbetar i fullfillment centers för att storföretag ska tjäna pengar

Jag är personligen orolig för den här utvecklingen, hoppas bara det är en fluga.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Det kommer ju ske och finnas överallt om ett par år.

På samma sätt som att man skulle kunna handla överallt med Bitcoin "om ett par år"...


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av Löfbergs lila:

Är ingen nft förespråkare men knr lite att folk redan lever på nätet utan å tjäna pengar, så jag kan se en slags plus i kanten att det uppstår ett tydligt ägandeskap å således ett faktiskt värde på digitalt material.

Fast tror du på riktigt att du kommer få något riktigt ägandeskap av något? NFT:er kopplade till spelföremål kommer bli värdelösa sekunden Square beslutar sig att det inte längre är lönsamt att upprätthålla det relaterade spelets servrar. Det är i stort sett steam market with extra steps.


signatur

Some people call me a bad person. Others say I'm an irresponsible asshole. Personally I don't see why I can't be both.

Medlem
Skrivet av Slashgibber:

Fast tror du på riktigt att du kommer få något riktigt ägandeskap av något? NFT:er kopplade till spelföremål kommer bli värdelösa sekunden Square beslutar sig att det inte längre är lönsamt att upprätthålla det relaterade spelets servrar. Det är i stort sett steam market with extra steps.

Samtidigt är det inte helt olikt mycket annat. Aktier kan bli helt värdelösa om något händer som gör att företaget går i konkurs. Sen håller jag med om att jag inte helt förstår fördelen mot tex steam market. Visst, i teorin kan vilket spel som helst använda Squares blockkedja och därför behålla någon form av värde men jag är tveksam till om det kommer funka i praktiken.

Medlem

Finns det ens några fördelar med NFT's för oss som bara "spelar"?

eld
Medlem
Skrivet av zhapp:

Samtidigt är det inte helt olikt mycket annat. Aktier kan bli helt värdelösa om något händer som gör att företaget går i konkurs. Sen håller jag med om att jag inte helt förstår fördelen mot tex steam market. Visst, i teorin kan vilket spel som helst använda Squares blockkedja och därför behålla någon form av värde men jag är tveksam till om det kommer funka i praktiken.

Det är ju i teorin, eller fantasin då företag enbart kommer sälja licenser och inte fullt ägande av det som NFT's pekar på.

Företagen vill inte dela med sig av sina IP'n med andra personer bara för att de råkar vara på blockchain, så andra företag kan helt enkelt inte göra så mycket med ett annat företags NFT's.

I nuvarande exempel av NFT's i spel så äger spelföretagen rättigheterna till sakerna som NFT's refererar till.

Medlem

Bara en chef skulle kläcka ur sig det där.

Medlem
Skrivet av Dunder:

På samma sätt som att man skulle kunna handla överallt med Bitcoin "om ett par år"...

Kul att hålla med. Det här pyramidtänket att "hoppa på tåget nu innan det är försent"! är ju samma pissiga säljargument som att 49.95 är mycket billigare än 50 spänn.
Bygg ett luftslott och skapa illusionen av ett värde i det genom att få folk att investera pengar i det. När tillräckligt många giriga nötter har investerat i det så flyger det av sig själv. Att det inte har, aldrig haft eller någonsin kommer få en riktig substans är sekundärt, för det har ett namn och det har en kostnad.

eld
Medlem
Skrivet av Ender:

Kul att hålla med. Det här pyramidtänket att "hoppa på tåget nu innan det är försent"! är ju samma pissiga säljargument som att 49.95 är mycket billigare än 50 spänn.
Bygg ett luftslott och skapa illusionen av ett värde i det genom att få folk att investera pengar i det. När tillräckligt många giriga nötter har investerat i det så flyger det av sig själv. Att det inte har, aldrig haft eller någonsin kommer få en riktig substans är sekundärt, för det har ett namn och det har en kostnad.

Och folk som tror att det är ett magiskt sätt att bli rik, det är pengar som byter händer, det skapas inga pengar.

Någon måste alltid stå för notan i crypto.

Gnällkuk
Skrivet av Freakon:

Håller inte alls med. Denna teknik är fantastisk och oundviklig.

Vad man bör göra är att straffa genom att ej köpa produkterna. Att försöka bromsa en teknisk utveckling är trist och lätt naivt.

Edit: vad som bör ske är att diverse aktörer på marknaden väljer att inte använda sig av tekniken. Pågår redan på ett sätt där flera spel skryter om hur lite mikrotransaktioner det innehåller. Eller hur väl dolt det är.

CDPR hade ex det ryktet innan girigheten vann.

Tekniken i sig är ju irrelevant när det är meningslöst för spel.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Tekniken i sig är ju irrelevant när det är meningslöst för spel.

Det är inte meningslöst. Det är fantastiskt för kreatörer vilket kommer att gynna spel.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

eld
Medlem
Skrivet av Freakon:

Det är inte meningslöst. Det är fantastiskt för kreatörer vilket kommer att gynna spel.

Nej, NFTs hjälper absolut ingenting här. Det största hindret har varit spelföretagen.

Moddare och kreatörer har skapar content i evigheter.

Medlem
Skrivet av eld:

Nej, NFTs hjälper absolut ingenting här. Det största hindret har varit spelföretagen.

Moddare och kreatörer har skapar content i evigheter.

Det gör det visst. Kreatörer kommer att kunna kaptitalisera vilket ökar incitament att skapa.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Freakon:

Det gör det visst. Kreatörer kommer att kunna kaptitalisera vilket ökar incitament att skapa.

De enda som nu kan "kapitalisera" som inte lika lätt kunde göra det innan är de som stjäl digital konst från andra och säljer som sin egen.

NFT:s är ett himmelrike för bedragare.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av eld:

Och folk som tror att det är ett magiskt sätt att bli rik, det är pengar som byter händer, det skapas inga pengar.

Någon måste alltid stå för notan i crypto.

Det gäller ju precis allt som byter händer. Valutor och varor.

Själv tjänar jag runt 2000 kr netto på några klick om dagen med crypto.

Antingen är man med eller så står man bitter vid sidan och tittar på.

Edit: i veckan skulle det stå!!!


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Dunder:

De enda som nu kan "kapitalisera" som inte lika lätt kunde göra det innan är de som stjäl digital konst från andra och säljer som sin egen.

NFT:s är ett himmelrike för bedragare.

Målet med NFT är motsatsen. Det gör digitala verk unika. Sen att folk kan kopiera är inte konstigare än allt annat som folk kopierar. Tavlor, pengar, skivor, musik, etc.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Freakon:

Målet med NFT är motsatsen. Det gör digitala verk unika. Sen att folk kan kopiera är inte konstigare än allt annat som folk kopierar. Tavlor, pengar, skivor, musik, etc.

Visst, men digitala verk kunde man redan göra unika, och man kunde redan köpa från digitala kreatörer. NFT:s har inte "skapat" något av de användningsområdena, men det har redan lett till mängder med folk som blivit lurade och kreatörer som blivit bestulna på sin konst.

Tanken är god, men funkar inte riktigt i verkligheten. Inte än i alla fall.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

12
Skriv svar