Diskutera - Bra och dåligt med Microsofts Activison Blizzard-affär?

Robot
Diskutera - Bra och dåligt med Microsofts Activison Blizzard-affär?
Medlem

Tror det är varken bra eller dåligt. Det poppar ju upp nya studios hela tiden så jag tror skräcken verkar känna inför att det ska bli någon sorts spelmonopol är överdriven. Hoppas så klart att Bobby försvinner.

Medlem

signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Jag gillar CoD och kör det på PC. När ett nytt CoD kommer ut så brukar PS få ett försprång vid release. Nu kanske man får turen att köra först på release?


signatur

"Do. Or do not. There is no try." - Yoda

FM-guru
F.d. Sisyr

Det var snabbkollen. Nu är det dubbelkollen!

Inaktiv

Skitbra för folk som avgudar game pass eller pcmasterrace. Det positiva är att de kanske lägger om cod till sitt ursprunliga och sätter fart i spelserien igen. De senaste 3 har ju varit rätt kassa, dock blev väl cold war helt okej de senaste månaderna innan vanguard kom.

Jag tycker det dock är dålig stil precis som med Zenimax-köpet. Starta hellre egna studios än att ta redan etablerade spelserier och göra dem exklusiva. Men har man inga ideer eller kompetens men har massa pengar så är det väl det de får göra för att kunna konkurrera på den fronten

Medlem

Det finns få, om alls, industrier där "större = bättre" för kunden. men, men. man kan ju alltid bli positivt överraskat.

Medlem

Bra rent generellt. Hoppas bara Microsoft får fart på spelutvecklingen så det inte går 15 år mellan varje släpp utan mer 14år.

Nackdelen är väl om de låser in spelen till gamepass men det hoppas jag inte händer.

Medlem

Bra


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem

Affären i sig, betyder ingenting. Vad microsoft gör i steg 2 är vad som kommer vara viktigt. Om de gör som med Bethesda så kommer det sluta olyckligt, låta dem göra vad de gör och gör ingen förändring. Om de däremot går in, framförallt på Blizzard, och sparkar hela ledningen och mer eller mindre startar om hela studion så kan det hända bra saker. Risken finns att de inte gör något och bara låter dem avsluta nuvarande projekt och sen låter Blizzard dö och bara absorberar alla IP:s, vilket iofs kan vara positivt. Men gällande denna affär så tror jag helt ärligt att MS är mera intresserade av Mobilsidan, dvs King, och Call of Duty och så länge de låter utvecklarna arbeta LÄNGRE med COD så kan det vara väldigt bra, men återigen, risken finns att det bara låter dem vara och ingenting händer.
Med det sagt så är det ju inte negativt att Bobby försvinner.

Medlem

Det är skrämmande mycket pengar. Men jag tycker inte att det är mer upprörande än hur Bezos och Amazon eller Facebook fungerar. Det är ett gemensamt problem för hela världen hur rika personer och företag tjänar/spenderar pengar och undviker skatt.

Jag tänker inte säga att detta är bra. Men jag kan samtidigt tycka att det finns en poäng i dessa dagar att någon köper upp tjänster för att distribuera dem på en gemensam plattform. Disney har också köpt upp massor men när man slår på Disney+ så är det ganska tacksamt. Det finns alldeles för många streamingtjänster och på ett sätt kan Gamepass bli lite mera som Spotify för gamers.

Medlem

Var några år sedan senast Activison Blizzard släppte ett spel värt att köra tycker jag. Det enda spelet dom har under utveckling jag ser fram emot är Diablo 4. Eftersom jag spelar på PC + Playstation kommer uppköpet inte göra något skillnad för mig pga att jag kan bara spela det på PC. Jag hoppas dock att uppköpet bidrar till att speciellt Blizzard börjar utveckla bra spel igen som de gjorde förrut. COD har jag aldrig varit intresserad av så personligen bryr jag mig inte om vart spelet existerar.

Känner heller inte att Microsoft börjar få monopol på långa vägar. Skulle säga över 90% av alla spel jag är intresserad av inte kommer på game-pass. Krävs väldigt många fler stora inköp för Microsoft om de skulle börja få något som liknar ett monopol.

Medlem

Det bästa är nog den mångfald av olika spel från välkända IP som tidigare inte varit en del av game pass blir det. Även möjligheten att ge Blizzard och Acivision en ny chans. Personligen är jag mest nyfiken på vad Raven software kan göra om de blir frisläppta från cod-cirkusen om de får fria händer att jobba med sp-fps igen.

Det negativa är just att stor blir större. Alla företag vill tjäna pengar och gå med vinst, så inget konstigt med det. Men den stora frågan är hur MS kommer hantera sin maktposition. Det fattas bara nu att de köper upp EA också.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Varken bra eller dåligt, det bara är.


signatur

Den må vara liten, men den luktar som en stor.

Medlem
Skrivet av magma:

Det bästa är nog den mångfald av olika spel från välkända IP som tidigare inte varit en del av game pass blir det. Även möjligheten att ge Blizzard och Acivision en ny chans. Personligen är jag mest nyfiken på vad Raven software kan göra om de blir frisläppta från cod-cirkusen om de får fria händer att jobba med sp-fps igen.

Det negativa är just att stor blir större. Alla företag vill tjäna pengar och gå med vinst, så inget konstigt med det. Men den stora frågan är hur MS kommer hantera sin maktposition. Det fattas bara nu att de köper upp EA också.

Ryktas att EA kommer köpas upp härnäst tillsammans med Ubisoft.

Medlem

De andra trådarna dog lite så lika bra att dra igång en till tråd så bråket kan fortsätta 😅

Min personliga åsikt är att jag har svårt att se att det är bra för någon. Okej, det kommer lite mer spel på GamePass men fortfarande samma personal som jobbar på dessa studios. Alla kreativa människor har redan lämnat för längesen. Ser inte att de per automatik skulle bli bättre nu. Och konkurrensen minskar ju samtidigt så behovet att släppa bra skit minskar. Då har ju Activision/Blizzard redan börjat släppa skit med. CoD är sämre, Warcraft 3 var skit, Diablo 2 Resurrected servrarna var odugliga, WoW har inte varit bra sen Legion. Ända som egentligen varit riktigt bra är remaken av Tony Hawk 1+2. Blizzard gjorde redan misstaget att bli uppköpta av Activision.. redan där gick det utför och nu är det ett ännu större bolag som äger det och vill mjölka på varumärket mer än att de är måna om att göra bra spel. Hoppas jag har fel.

Ingen mer än jag blir lycklig om Blizzards spel blir bra igen. Fan, jag suktar efter Diablo 4 men jag är rädd för att det redan är för sent ändå.

Medlem

mest dålit

... Men det skakar ju om.. Det är ju alltid kul/spännande och kan leda till gott.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem

Undra vad de tänkt göra med Activision Blizzard. Det känns som att det skulle behövas rätt stora förändringar. Arbetskulturen är en sak men även spel som WoW har väl snart gjort sitt. COD är såklart ett starkt varumärke men känns även där som att tekniken bakom är bristande för att ta det till next gen på riktigt. Starcraft har Blizzard inte rört på evigheter och det märks även att det varumärket börjar tappa av.

Vist de har Diablo såklart som är extremt värt och även Overwatch. Heart stone är börjar väl tappa lite i intresse också.

Sen har väl Activision Blizzard en drös med andra spel också som är mindre kända.

Rent spontant så tror jag det är bra med Microsoft som nya ägare men tror de kommer få det svårt att styra upp skutan.

Själv spelar jag mest på playstation så hoppas såklart att spel som jag gillar inte blir exklusiva.

Medlem
Skrivet av Deekar:

De andra trådarna dog lite så lika bra att dra igång en till tråd så bråket kan fortsätta 😅

Min personliga åsikt är att jag har svårt att se att det är bra för någon. Okej, det kommer lite mer spel på GamePass men fortfarande samma personal som jobbar på dessa studios. Alla kreativa människor har redan lämnat för längesen. Ser inte att de per automatik skulle bli bättre nu. Och konkurrensen minskar ju samtidigt så behovet att släppa bra skit minskar. Då har ju Activision/Blizzard redan börjat släppa skit med. CoD är sämre, Warcraft 3 var skit, Diablo 2 Resurrected servrarna var odugliga, WoW har inte varit bra sen Legion. Ända som egentligen varit riktigt bra är remaken av Tony Hawk 1+2. Blizzard gjorde redan misstaget att bli uppköpta av Activision.. redan där gick det utför och nu är det ett ännu större bolag som äger det och vill mjölka på varumärket mer än att de är måna om att göra bra spel. Hoppas jag har fel.

Ingen mer än jag blir lycklig om Blizzards spel blir bra igen. Fan, jag suktar efter Diablo 4 men jag är rädd för att det redan är för sent ändå.

Hehe ännu en tråd på ämnet!

Jag håller med dig i att Activision/Blizzard har blivit dåliga men detta gör att jag är försiktigt positiv till affären. Det känns som någon utifrån måste komma in och styra upp skutan. Microsoft är ju långsiktiga nuförtiden så man kanske slipper generiska spel med släpp en gång om året och att man istället satsar bredare och på fantastiska IP:n som Diablo och Warcraft. Jag hoppas att MS kan styra tillbaks ffa Blizzard till fornstora glansdagar. Visst kan det vara att hoppas på för mycket, men man kan alltid hoppas.
Sen tror jag även de anställda uppskattar förändring i ledarskapet med tanke på senaste tidens skandaler.

Att de försökte sälja till Facebook först gör mig ju inte mindre positiv att det blev MS till slut.

Nackdelen är ju givetvis att det kanske kommer mindre spel på PS.


signatur

PC(4090/7700X) | Series X | PS5 | Switch | Steam Deck

Om detta innebär att Playstation ägarna slipper CoD så är det fantastiskt 😎

Medlem

Bra

  • Sony behöver plocka fram sitt A-game för att "svara" på något sätt, vilket är bra för oss Sony-fans.

  • Blizzard har varit en katastrof mer eller mindre sedan Wrath of the lich king släpptes till wow, så det kan bara bli bättre med ny ledning.

Dåligt

  • Allt annat

Medlem

Ja nu kanske Call of Duty kan få sig en annan struktur, kanske vartannat år att lanseras.


signatur

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

MSI X99A GODLIKE Gaming | i7 6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Min SweClockers Profil

Medlem

Vi som varit med länge i denna leken vet av erfarenhet att det generellt sett inte spelar så stor roll i det stora hela. Den aktör som blir mest lidande i detta tror jag bara blir Microsoft som köper ett företag med helt skev företagskultur. Man köper absolut fina ipn som jag hoppas MS kan förvärva bättre än act/blizz gör nu. Ett företag är i slutändan bara så bra som produkten man släpper.

Medlem

När sådana här stora affärer görs så ändrar det dynamiken i en hel bransch. Jag är orolig att det ska leda till en kapplöpning där vi inom de närmsta åren får se fler uppköp. Även om Nintendo och Sony inte har samma kapital som Microsoft så har de ändå gott om miljarder. Och även om de inte har råd att göra uppköp i samma klass som Activision Blizzard (nu finns iofs inte många sådana att göra) så finns det gott om andra företag, t.ex. EA, Take-Two, SquareEnix, Capcom, SEGA m.fl. Sony kanske slukar Take-Two medans Nintendo lägger vantarna på SquareEnix. Är det verkligen positivt för oss spelare om Final Fantasy blir exklusivt till Switch och GTa till Playstation? Jag menar att det inte är det.

Så nej jag tycker inte att Microsofts uppköp är något positivt. Inte för att jag bryr mig om Activision Blizzards spel då jag endast spelar Blizzard-spel som är 10 år gamla. Men för att jag är orolig för att det här ska starta en ny kapplöpning av uppköp som leder till att vissa spelserier blir exklusiva till vissa plattformar.

Medlem

Förmodligen väldigt dåligt och skadligt för branschen, dock vet vi inte förens om minst 3 år.

Men nu kanske man vågar hoppas på Gears of Starcraft i alla fall, det skulle ju vara riktigt nice med Starcraft i Gears stil, alltså 3rd person.

Får hoppas på att inte Microsoft blir lata nu ifall de inte känner så hög motivation att konkurrera.

Jag vet att det är dåligt, men av någon sjuk anledning så känner jag mig optimistisk.
Sony kanske blir sporrade av detta, vilket kan behövas efter senaste tidens slappande.

Ambassadör
Xbox

Det har ju varit väldigt mycket fokus på Call of Duty (av förståeliga skäl) men personligen är jag gravt ointresserad av den spelserien. Som tur är så finns det en hel del trevliga saker som den här affären kan innebära som inte rör det

Dags för en klassisk pro/con-lista!

Pros:

  • Activision och Blizzards studios befrias från Koticks skräckvälde. Listan på skit som pågått inom Acti-Blizz är lång och innehåller allt från sexuella övergrepp, diskriminering, låga löner, kassa förmåner, massuppsägningar och annat mys. Microsoft har en helt annan syn på företagsskultur och har redan smygaviserat att de kommer att rensa ut skiten, inkl. ärkemiffot Kotick.

  • Kreativ frihet för studios. I sin jakt på total vinstmaximering utan hänsyn till något annat så har Activision förvandlat i stort sett hela sitt stall av studios till Call of Duty-fabrik. Med Xbox intåg så kommer studios som Toys for Bob, Highmoon etc. att kunna återgå till att göra egna spel. Fler och bättre spel alltså! Även de tunga Call of Duty-studiorna kommer att få ett enormt uppsving, och jag förväntar mig en hel del förändringar i hur- och när Call of Duty släpps i framtiden.

  • Massor av spel till Game Pass. Oavsett hur det blir med exklusivitet för CoD, vem kommer betala 800kr för "årets CoD" när det blir "gratis" med Xbox Game Pass? Eller Diablo IV? Utöver alla nya spel som kommer att landa på tjänsten så finns där dessutom en ansenlig katalog med äldre spel som kommer att bli tillgängliga för oss med Game Pass, mycket trevligt!

  • Bättre spel. Det är ett faktum att alla tidigare uppköpta studios som redan ingår i Xbox stall har fått precis det som önskas: Tid, pengar, personal och stöd för att göra bättre spel. Precis det som saknats hos Activision-Blizzard. Vi kommer att få se bättre CoD-spel, bättre Diablo, bättre WoW etc. etc.

  • Mer variation. Med ovan nämnda kreativa frihet och större resurser så frigörs en mängd studios som kommer att kunna jobba på nya spel. Både gamla IP och helt nya upplevelser. Vem vet, Toys for Bob kanske plockar upp Banjo-Kazooie t.ex. Vi kanske får se Starcraft Ghost? Eller ett nytt Warcraft RTS? World of Warcraft till konsol? Blizzard gör Halo Wars 3? Oändliga möjligheter!

  • Microsoft Gaming. Något som verkar ha undgått många är att Phil Spencer har fått en befordran, han är numera CEO of Microsoft Gaming. En konsekvens av den enorma satsningen på gaming från Microsoft's sida, där Gaming nu är en av pelarna bredvid Windows och Azure. Den här enorma affären innebär det definitiva slutet på många tråkiga konsolkrigarmemes: Microsoft kommer inte lämna gamingindustrin och Xbox har en jäkla massa spel

Cons:

  • Vad händer sen? Hur stor och fet den här affären än är så finns det en ganska lång rad med studios som jag personligen kanske hellre hade sett joina Xbox. Risken finns att det sparas lite på krutet ett tag framöver, vilket är synd då det finns en hel del studios som skulle kunna blomstra under Xbox organisation, med typer av spel som kanske tilltalar mig mer än det mesta från Activision.

I övrigt ser jag inga negativa konsekvenser. De vanligaste invändningarna är ju inte förankrade i verkligheten; Nej det är inget monopol, långt därifrån. Nej, det är inte svårare att köpa en Xbox för att spela CoD än det är att köpa en PS för att spela Spiderman.


signatur

Jump in.

Medlem
Skrivet av Sisyr:

Det var snabbkollen. Nu är det dubbelkollen!

Imorgon: SUPERKOLLEN - Kommer CoD bli MS-exklusivt i framtiden?

Medlem

Använder man Game Pass så är det ju bra, men jag har svårt att se någon annan anledning till hur det skulle gynna spelarna. Om man inte är en skadeglad fanboy så klart.

Medlem

Act/blizz låg på botten så kan ju inte bli sämre. Kan ju hoppas MS får valuta för pengarna iaf

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Förmodligen väldigt dåligt och skadligt för branschen, dock vet vi inte förens om minst 3 år.

Men nu kanske man vågar hoppas på Gears of Starcraft i alla fall, det skulle ju vara riktigt nice med Starcraft i Gears stil, alltså 3rd person.

Får hoppas på att inte Microsoft blir lata nu ifall de inte känner så hög motivation att konkurrera.

Jag vet att det är dåligt, men av någon sjuk anledning så känner jag mig optimistisk.
Sony kanske blir sporrade av detta, vilket kan behövas efter senaste tidens slappande.

Vad är det som gör det dåligt tänker du?

<radbrytning>

Om nu Microsoft håller vad dem har sagt angående att styra upp blizzard känner jag bara att det är en bra sak. Så länge inte allt blir xbox/pc-exklusivt.

Nu är det min konspiratoriska hjärna som spökar kanske, men skulle detta kunna vara en "låt oss rädda det sjunkande skeppet" av Microsoft? Känns förvånande att Act/blizz vill bli uppköpta men med tanke på hur det har gått för företaget senaste tiden kanske de tänker att Microsofts styre kan rädda företagets rykte. ...Som sagt, grova spekulationer baserade på ytlig information.

Skriv svar