Finns det fler akvarium än universeum?

Medlem
Finns det fler akvarium än universeum?

Vi var på universeum förra året och ungarna gillade deras enorma akvarium. Ungarna vill åka och se hajar och sånt igen.

Finns det fler jätteakvarium i Sverige? Det heter säkert något annat än akvarium?


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Har inte Lysekil ett sådant?


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

Inte i Sverige men nära nog - Den Blå Planet i Köpenhamn är Nordens största akvarium
https://denblaaplanet.dk/en/

Medlem

Tropicarium i Kolmården har ett ganska stort akvarium med hajar och en massa andra roliga djur


signatur

Man mår bra av Apple produkter!

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Har inte Lysekil ett sådant?

Jo, Havets Hus heter det. Besökt några gånger och det är bra. Mest fokus på arter i svenska hav!


signatur

Burn in the light.

Medlem

Inte varit där själv, men fjärilshuset i Stockholm ska ha akvarium vad jag har hört. Annars så finns ju skansen akvariet också.

Medlem

Såg nyss att tyvärr så har Aquaria Vattenmuseum i Stockholm stängt 2018, var där 2 gånger efter att jag flyttade hit. Var rätt mysigt i regnskogsavdelningen. Får väl försöka komma iväg till Kolmården någon dag.

Medlem

Läste »Finns det fler akvarium än universum« och tyckte det var en oväntad filosofisk fråga...

Annars rekommenderar jag Tropicarium i Kolmårdens djurpark.

Medlem

Vill ändå slå ett slag för Havets Hus jag med, det är kanske inte lika stort och imponerande som många av de andra, men sättet de jobbar på när det kommer till skyddet av de här djuren är otroligt viktigt. Ett tips är att försöka boka besöket när de också har sitt årliga utsläpp av Småfläckig rödhaj och rockor.

Lägg därtill att ni också då befinner er i den finaste delen av hela Sverige med mängder av annat kul att se och göra. Sälsafari i Grebbestad? Hällristningarna i Tanumshede? Smögen? Nordens Ark? Finns massor.

Medlem

Oj, det fanns en hel del! Den i Lysekil är närmast för vår del.
Det blir att kolla upp den först och främst!

Lysekil
https://www.havetshus.se/

Kolmården
http://www.tropicarium.se/

Tackar för svar!


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Backloggens befriare

Måste ändå rekommendera Universeum, då jag jobbar där för närvarande


signatur

Ad hoc addendum

Medlem

Universeum är riktigt bra!

Det är mest att vi är nyfikna på vad mer det finns för akvarium.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Jag läste "fler akvarium än universum" först. Blev lite rolig tanke. Kul tråd! Skulle vilja besöka Universeum någon gång.

Medlem
Skrivet av Hanzo:

Vi var på universeum förra året och ungarna gillade deras enorma akvarium. Ungarna vill åka och se hajar och sånt igen.

Finns det fler jätteakvarium i Sverige? Det heter säkert något annat än akvarium?

Sjöfartsmuseet i Gbg bygger om och planerar att öppna sina nya akvarier i slutet av året så det är nog värt ett besök.

Är ni närmare Stockholm så kanske Baltic Sea Science Center värt ett besök. Har inte varit där själv men det ser intressant ut.

1
Skriv svar