EA skriver historia - Lägger till damlag i NHL 22

Medlem
Skrivet av Dunder:

En digital kvinnokropp borde klara samma påfrestningar som en digital manskropp...

Men de kanske är byggda av olika sorters ettor och nollor, helt enkelt.

Vilket oerhört tramsigt svar du kommer med, jag spekulerade i anledningen till att sporten i verkliga livet har olika regler för dam och herr och eftersom spelet eftersträvar att simulera verklighetens motsvarighet så bör ju reglerna för sporten även göra det.

Ofta finns det väl alternativ för att stänga av och slå på regler, men såvitt jag vet har NHL-spelen aldrig erbjudit möjligheten att stänga av tacklingar men det kanske kommer.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av Ellakk:

Kul! Har två döttrar som spelar i färjestads flicklag, de kommer definitivt gilla detta 🙂

Synd bara att inte Sverige är med i spelet. Men dina döttrar får föra svensk damhockey tillbaka till toppen om några år

Medlem
Skrivet av skurk:

13-åriga pojkar får tacklas, men inte vuxna kvinnor. Låt dem tacklas för tusan.

Skrivet av Johan Lorentzon:

Ja den regeln är märklig, speciellt nu när vi har damdivisioner i t.ex. MMA. Helt fritt där att de slår varandra på käften, men de får inte tacklas i hockey? Men MMA hade ju kortare ronder för tjejer under ett långt tag också, så det här att köra olika regler för damer och herrar är inte nytt. Väldigt konstigt dock när man ser det ur perspektivet att det är vuxna människor vi pratar om.

Skrivet av trickeh2k:

Ja, så jävla töntigt. Varför har man fortfarande kvar denna regel? Hämmar sporten rejält. Samma med att de kör med galler som juniorer på herrsidan tvingas ha.

Skrivet av Mortyman:

Den regeln kan ju bara förklaras med föreställningen att kvinnor är klena och sköra och klarar inte av en tackling. Vilket nog de flesta kan hålla med om är sexistiskt, ja.

Det är lite av en missuppfattning att det råder tacklingsförbud i damhockeyn, det som är förbjudet är open ice-tacklingar. Det har inte heller något med att det är kvinnor att göra, utan det infördes i samband med VM 94 då dom transatlantiska damhockey-spelarna var betydligt större och vältränade fysiskt och skulle göra mos av spelarna i dom sämre nationerna.

https://www.swehockey.se/globalassets/svenska-ishockeyforbund...

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Intressant tanke här ändå, om man vänder på det? Det du säger om nackdelar med tacklingarna. Det borde ju finns argument för att ta bort det helt från sporten också istället för att lägga till det i damhockeyn? Tänker då hypotetiskt, skador och på att man skulle kunna argumentera för att det blir ett mer tekniskt spel utan?

Nu är det inte min åsikt, jag är ju kampsportare så har inget emot fysiska sammandrabbningar, men bara en liten tanke så där när vi pratar om tacklingar.

Det diskuteras varje år och med goda anledningar med tanke på skadenivåerna och hjärnskakningarna som ishockey dragits med.

Jag tycker dock det verkar mest som att anledningen till skador och hjärnskakningar oftast handlar om en oansvarig spelare eller rent regelvidrigt agerande. Och det skulle lösas om diciplinnämnden vågade agera hårt mot dessa spelare.
2-4 matchers avstängning efter en tackling riktad rakt mot motspelaren huvud är inte okej, de ska sitta resten av säsongen.
Jag är säker på att det skulle reducera skadenivåerna markant.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av anon_326145:

Även att jag inte är intresserad av sport så har man ju läst flera saker ibland som får mig att reagera på hur man typ trampar på damlagen.
Som för några år sedan så skulle det vara VM final i damfotboll och då var det en av de kvinnliga spelarna som sade i en intervju att det inte var en enda kanal som sände deras final men hade det varit herrfotboll så hade ju kanalerna till och med ställt in program för att få visa finalen.

Hoppas att detta blir bättre för det är ju fruktansvärt fult att värdesätta män före kvinnor.

Är väldigt off topic men handlar inte om att värdesätta män före kvinnor utan handlar om popularitet,
Herr fotboll är mer populärt än dam fotboll även fall intresset har ökat mer för dam fotboll,
Ett exempel är att fler såg finalen för kvinnor i US open än den för män förra året och samtidigt visade inga svenska kanaler Vm i boule

Så om Fifa anlitar samma PR firma som fick intresset för F1 att växa igen till damfotbollen så tror jag nog att kanaler i framtid är beredda på flytta om program för dam fotbollen

On topic:
Så tycker jag det är kul med variation i spel och hoppas man börja få in mer lag i spel från båda könen utan att behöva blanda in politik i det.

Medlem
Skrivet av Soulless:

Vilket oerhört tramsigt svar du kommer med, jag spekulerade i anledningen till att sporten i verkliga livet har olika regler för dam och herr och eftersom spelet eftersträvar att simulera verklighetens motsvarighet så bör ju reglerna för sporten även göra det.

Ofta finns det väl alternativ för att stänga av och slå på regler, men såvitt jag vet har NHL-spelen aldrig erbjudit möjligheten att stänga av tacklingar men det kanske kommer.

Fast inlägget du citerade handlade om spelet, så... Nej, det var inte tramsigt.

Att hockey i verkliga livet, precis som många andra sporter, är väldigt utdaterade är väl ingen nyhet direkt...


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Skribent
Skrivet av Soulless:

Det diskuteras varje år och med goda anledningar med tanke på skadenivåerna och hjärnskakningarna som ishockey dragits med.

Jag tycker dock det verkar mest som att anledningen till skador och hjärnskakningar oftast handlar om en oansvarig spelare eller rent regelvidrigt agerande. Och det skulle lösas om diciplinnämnden vågade agera hårt mot dessa spelare.
2-4 matchers avstängning efter en tackling riktad rakt mot motspelaren huvud är inte okej, de ska sitta resten av säsongen.
Jag är säker på att det skulle reducera skadenivåerna markant.

NHL har väl varit rätt extremt också? Menar när de anställer spelare som "vakter" åt stjärnorna börjar det ju vandra iväg rätt långt ifrån vad Hockey egentligen handlar om.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Dunder:

Varför ska det vara olika regler i ett spel? Känns väldigt onödigt.

Jo, det kan jag hålla med om. Fråga hockeyförbundet.

// edit

Ser att frågan har besvarats ovan redan.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Gillar initiativet! Hade varit fett med lite fler tematiska lag, kanske Hockey Diversity Alliance samt Team North America och Team Europe från senaste World Cup (med en stekhet Anze Kopitar).

Fler förebilder --> fler hockeyintresserade --> fler nhl-spel-spelare --> mer deg till att göra bra nhl-spel.

...och ge mig en switch-port!!!

Skribent
Skrivet av GenitaliskaGardet:

Gillar initiativet! Hade varit fett med lite fler tematiska lag, kanske Hockey Diversity Alliance samt Team North America och Team Europe från senaste World Cup (med en stekhet Anze Kopitar).

Fler förebilder --> fler hockeyintresserade --> fler nhl-spel-spelare --> mer deg till att göra bra nhl-spel.

...och ge mig en switch-port!!!

EA hatar Nintendo sedan Wii-U-eran, de hade ju någon beef där när de släppte Mass Effect 3 och sedan dess är de inte direkt vänner.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Dunder:

Fast inlägget du citerade handlade om spelet, så... Nej, det var inte tramsigt.

Att hockey i verkliga livet, precis som många andra sporter, är väldigt utdaterade är väl ingen nyhet direkt...

Umh...Va? Spelet försöker efterlikna den verkliga sporten till simulator nivå, då ska väl såklart reglerna i spelet stämma med reglerna i verkliga livet, oavsett vad du tycker är "utdaterade", vad du nu menar med det i detta sammanhang?
Det tramsiga i ditt inlägg, om jag nu måste förklara det, var det med "digitala kroppar och olika ettor o nollor". Jag påstod aldrig att ett spel inte kan göra vad de vill, med både kvinnor och män, men om det försöker efterlikna en sport med ett regelverk ska ju detta regelverk följas, därav diskussionen kring huruvida tacklingar för damspelare i spelet kommer tillåtas.

Skrivet av Johan Lorentzon:

NHL har väl varit rätt extremt också? Menar när de anställer spelare som "vakter" åt stjärnorna börjar det ju vandra iväg rätt långt ifrån vad Hockey egentligen handlar om.

Absolut, spelare som knappt var skidskodugliga anställdes för sin förmåga att slåss och skada. Men det har hänt mycket sedan dess. Idag är nog hockeyn renare är den någonsin varit i modern tid, även i NHL och KHL, men den dras fortfarande med höga skadenivåer. Sport, speciellt kontaktsport, går aldrig att få skadefri men man kan åtminstone se till att de spelare som är helt likgiltiga inför sina motspelare inte får spela. Det måste finnas hänsyn och respekt även inför de värsta rivalerna, i slutändan är det en lek och ska va kul, det borde gälla även för de på isen.

Ishockey är en av de bästa sporter jag vet, älskar en bra, hård och jämn hockeymatch, men kulturen kring sporten har blivit rätt förkastlig, speciellt bland supportrar. Det är säkert en stor del i varför sådant hänsynslöst beteende som orsakar många av de värre skadorna inom hockey är så pass accepterat som det är idag. Och en av anledningarna att jag sedan många år aldrig går på en match på plats, vill inte vara en del av den gruppen.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Avstängd

Det är ingen skillnad på kvinnor och män. Låt kvinnorna spela med och mot männen.

Medlem

Varför står det att det gäller plattformarna PC Playstation och Xbox i nyheten?! Nu fick jag ju upphoppet om ett modernt NHL-spel på PC. FZ, det här gör mig upprörd. 🙁

Medlem

Det var väl en trevlig nyhet för spelserien och inte mig emot.

Ang. damhockeyn så är det ju en popularitetsfråga och därför en ekonomisk fråga. Att vända det till att det handlar om sexism för att man inte har samma lönenivåer eller tv-exponering är lika billigt som att dra rasistkortet så fort argumenten och förståndet tryter.

Jag gillar damhockeyn och går ibland på matcher, och den som varit där vet att det ofta ekar glest på raderna, så istället för att böla kan man ju gå och supporta sporten snarare än att begära subventioner på andras bekostnad bara "för att". Stor respekt för de tjejer inom sporten som själva har den ståndpunkten.

Ingen tvivlar på att många av dem tränar och lägger ner sjukt mycket tid och verkligen brinner för detta, OCH är duktiga, men tyvärr, det räcker inte. Ska jag hävda att bara för att jag tränar och kör som en elit-idrottare med min jordfräs så ska jag få massa. Ingen har någon efterfrågan att se mig köra jordfräs och damhockey och damfotbollen är i gigantisk diff i popularitet & intäkter. Sedan finns det säker historiskt en syn på att kvinnor kanske inte skulle sysslat med ditten eller datten men det är vi ju sedan länge förbi, det är inte det som det handlar om då det finns hur mycket klubbar och föreningar som helst för våra tjejer.

Medlem
Skrivet av Soulless:

Umh...Va? Spelet försöker efterlikna den verkliga sporten till simulator nivå, då ska väl såklart reglerna i spelet stämma med reglerna i verkliga livet, oavsett vad du tycker är "utdaterade", vad du nu menar med det i detta sammanhang?
Det tramsiga i ditt inlägg, om jag nu måste förklara det, var det med "digitala kroppar och olika ettor o nollor". Jag påstod aldrig att ett spel inte kan göra vad de vill, med både kvinnor och män, men om det försöker efterlikna en sport med ett regelverk ska ju detta regelverk följas, därav diskussionen kring huruvida tacklingar för damspelare i spelet kommer tillåtas.

Okej, kan inte hålla med. När det är så enkelt att göra det rätt, bör man inte göra fel bara för att andra gör fel.

Men det är tydligen en smaksak på något sätt.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Skribent
Skrivet av heady89:

Det var väl en trevlig nyhet för spelserien och inte mig emot.

Ang. damhockeyn så är det ju en popularitetsfråga och därför en ekonomisk fråga. Att vända det till att det handlar om sexism för att man inte har samma lönenivåer eller tv-exponering är lika billigt som att dra rasistkortet så fort argumenten och förståndet tryter.

Jag gillar damhockeyn och går ibland på matcher, och den som varit där vet att det ofta ekar glest på raderna, så istället för att böla kan man ju gå och supporta sporten snarare än att begära subventioner på andras bekostnad bara "för att". Stor respekt för de tjejer inom sporten som själva har den ståndpunkten.

Ingen tvivlar på att många av dem tränar och lägger ner sjukt mycket tid och verkligen brinner för detta, OCH är duktiga, men tyvärr, det räcker inte. Ska jag hävda att bara för att jag tränar och kör som en elit-idrottare med min jordfräs så ska jag få massa. Ingen har någon efterfrågan att se mig köra jordfräs och damhockey och damfotbollen är i gigantisk diff i popularitet & intäkter. Sedan finns det säker historiskt en syn på att kvinnor kanske inte skulle sysslat med ditten eller datten men det är vi ju sedan länge förbi, det är inte det som det handlar om då det finns hur mycket klubbar och föreningar som helst för våra tjejer.

Samtidigt måste det ju börja någonstans också. Genom att ge mer exponering skapar det också mer publik och popularitet, som ger mer pengar både till utövarna och till sporten. För att dra paralleller till UFC och MMA igen, innan UFC började med dammatcher ansågs de inte vara lukrativt för ingen ville se "tjejer slåss". Men när UFC sen skapade damdivisioner och promotade Ronda Rousey så exploderade dam-MMA:n. Idag är det inget konstigt med dammatcher på UFC-korten, skulle nästan säga att varje kort innehåller åtminstone en dammatch om vi räknar prelim. Jag tror det skulle vara samma för hockey och fotboll, om de fick mer plats i media och exponerades mer så skulle det också sätta folk i sätena. Nu tycker jag Sverige har börjat göra detta ganska bra, men ser vi på andra länder så är damlagen och ligorna i skymundan ganska rejält.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Tycker absolut dom kan vara med, varför inte liksom.

Kanske det blir början till något större, Tror säkerligen att damspelare lägger ned enormt med tid och energi i sin sport. Tyvärr tror jag dom kommer fortsätta i farmarligan många år framöver.

Intäkterna är inte där, ofta tvingas dom jobba vid sidan om för att få det att gå runt. Absolut tråkigt att dom inte kan livnära sig på sin sport. På damsidan är både fotboll och hockey för slött, smäller för lite, för lite teknik. Finns inga megastjärnor som skulle kunna lyfta sporten heller.

Tittar aldrig på damhockey eller damfotboll, tyvärr kommer jag nog aldrig börja heller.

Då vi är på FZ vill jag där emot slå ett slag för tjejerna i FPS / Battle royal finns extremt mycket talang i esport där dom faktiskt tjänar pengar. Om du har tid kika in på twitch Lululovely content creator hos NRG.

Medlem
Skrivet av Atorak:

Tycker absolut dom kan vara med, varför inte liksom.

Kanske det blir början till något större, Tror säkerligen att damspelare lägger ned enormt med tid och energi i sin sport. Tyvärr tror jag dom kommer fortsätta i farmarligan många år framöver.

Intäkterna är inte där, ofta tvingas dom jobba vid sidan om för att få det att gå runt. Absolut tråkigt att dom inte kan livnära sig på sin sport. På damsidan är både fotboll och hockey för slött, smäller för lite, för lite teknik. Finns inga megastjärnor som skulle kunna lyfta sporten heller.

Tittar aldrig på damhockey eller damfotboll, tyvärr kommer jag nog aldrig börja heller.

Då vi är på FZ vill jag där emot slå ett slag för tjejerna i FPS / Battle royal finns extremt mycket talang i esport där dom faktiskt tjänar pengar. Om du har tid kika in på twitch Lululovely content creator hos NRG.

Kvalitén i damhockey är väldigt ojämn. Men kolla in en match mellan kanada och usa då är det allt annat en slött, det är riktigt bra hockey när de möts för det mesta.

Medlem
Skrivet av DarkSvenn1002:

Kvalitén i damhockey är väldigt ojämn. Men kolla in en match mellan kanada och usa då är det allt annat en slött, det är riktigt bra hockey när de möts för det mesta.

Riktigt bra hockeymatcher när Kanada - USA spelar. Tempot är allt annat än lågt.

Medlem
Skrivet av Q'aman:

Varför står det att det gäller plattformarna PC Playstation och Xbox i nyheten?! Nu fick jag ju upphoppet om ett modernt NHL-spel på PC. FZ, det här gör mig upprörd. 🙁

Det känns fortfarande som samma spel som de senaste tio åren trots frostbite.
Du missar tyvärr ingenting.
/Gammalt NHL-spelfan som bara vill ha tillbaka spelglädjen i serien

Medlem
Skrivet av Papphammar:

Det känns fortfarande som samma spel som de senaste tio åren trots frostbite.
Du missar tyvärr ingenting.
/Gammalt NHL-spelfan som bara vill ha tillbaka spelglädjen i serien

Slutade köpa för ett par år sen. Sean Ramjansifvbgghh borde kliva av. Serien behöver lite blod.

Medlem
Skrivet av Papphammar:

Det känns fortfarande som samma spel som de senaste tio åren trots frostbite.
Du missar tyvärr ingenting.
/Gammalt NHL-spelfan som bara vill ha tillbaka spelglädjen i serien

Ja det hände väldigt mycket där runt 2007ish kan det ha varit ? När skillstick och allt möjligt introducerades och serien lyfte ganska markant över några få spel, men sedan dess har det ju varit ganska slött på uppdateringar som märks för slutkunden. Ja visst de har lyft grafik och annat till en viss grad.

Tror ärligt man skulle behöva bygga om det från grunden men EA har väl inget som helst incitament att göra den investeringen eftersom konkurrens inte finns och folk köper det trots marginella skillnader.

Medlem

Ehm... Vad är hockey?


signatur

1# FZ Troll

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Samtidigt måste det ju börja någonstans också. Genom att ge mer exponering skapar det också mer publik och popularitet, som ger mer pengar både till utövarna och till sporten. För att dra paralleller till UFC och MMA igen, innan UFC började med dammatcher ansågs de inte vara lukrativt för ingen ville se "tjejer slåss". Men när UFC sen skapade damdivisioner och promotade Ronda Rousey så exploderade dam-MMA:n. Idag är det inget konstigt med dammatcher på UFC-korten, skulle nästan säga att varje kort innehåller åtminstone en dammatch om vi räknar prelim. Jag tror det skulle vara samma för hockey och fotboll, om de fick mer plats i media och exponerades mer så skulle det också sätta folk i sätena. Nu tycker jag Sverige har börjat göra detta ganska bra, men ser vi på andra länder så är damlagen och ligorna i skymundan ganska rejält.

Det är inte riktigt samma sak.
Lagidrott och individuell idrott.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Eragord:

Är väldigt off topic men handlar inte om att värdesätta män före kvinnor utan handlar om popularitet,
Herr fotboll är mer populärt än dam fotboll även fall intresset har ökat mer för dam fotboll,
Ett exempel är att fler såg finalen för kvinnor i US open än den för män förra året och samtidigt visade inga svenska kanaler Vm i boule

Så om Fifa anlitar samma PR firma som fick intresset för F1 att växa igen till damfotbollen så tror jag nog att kanaler i framtid är beredda på flytta om program för dam fotbollen

On topic:
Så tycker jag det är kul med variation i spel och hoppas man börja få in mer lag i spel från båda könen utan att behöva blanda in politik i det.

Herr Fotboll ja, är det han som är gift med fru Fotboll?

Medlem
Skrivet av Soulless:

Tänker att det kan ha med fysik och förutsättningar att göra. Damsporter involverar ofta kortare avstånd, lättare vikter osv. Min första tanke har alltid varit "varför", om de ändå tävlar på lika villkor borde det inte ha någon betydelse.

Men det finns i vissa fall bra anledningar, t.ex. att diskusen väger mindre för damer än herrar ger dem möjlighet att kasta den över hela fältet istället för halva distansen vilket ger en betydligt roligare tävling både att utöva och titta på.

Andra sporter har jag mindre förståelse för, t.ex. i löpning/skidor etc varför damernas distanser alltid är kortare?

När det gäller kontaktsport, såsom hockey och amerikansk fotboll, antar jag att det kanske finns någon anatomisk anledning. Kvinnors kroppar kanske inte klarar påfrestningarna i längden lika bra som mäns, med större risker för skador osv?

Det är endast spekulationer, och i slutändan tycker jag det ska vara upp till kvinnorna som utövar sporterna att avgöra vilka regler som bör gälla.

Kvinnor drar lättare på sig skador då deras fysik helt enkelt inte kan nå samma potential som männens.
Jag har förstått att exempelvis innebandy är rena döden för damernas knän där skador på dessa är mycket vanligare än för männen och största anledningen till att dom får lägga ner sitt utövande. Detta resulterar i jämförelsevis korta karriärer.
Knäna håller helt enkelt inte för att springa på det hårda underlaget med tvära svängar och hårda inbromsningar.
Tror det var SVT som hade ett inslag om detta för x antal år sedan.

Damerna kan inte konkurrera mot männen i majoriteten utav sporterna.
Serena och Venus Williams utmanade en man i Tennis 1998 som var rankad runt 200 och blev utklassade.
Serena har sedan hävdat att hon kan klå alla män rankade 300 eller sämre men någon sådan match har aldrig utförts.

Såg en vänskaplig stafett (löpning, var nog 4x100 m) där en man hade blivit instoppad i respektive damlag och när någon man fick pinnen så visslade han förbi damerna i sådan fart att det såg ut som dom joggade.

Jag har en kollega som spelade fotboll för HBK i allsvenskan för ett antal år sedan och dom mötte damlandslaget i en vänskapsmatch.
Jag var lite nyfiken på vad han ansåg att deras nivå var och han sade att det var som att spela mot ett division 5 lag.
Damlandslaget vann inte den matchen.

Så visst är det skillnader mellan män och kvinnor.
Varför detta ses som ett problem är det jag inte begriper.

Lite mer on topic:
Skall man sälja spel som är inriktade på en viss sport så är det inte mer än rimligt att den är korrekt representerad.
Hade inte en aning om att damer inte fanns med i NHL men det är inte heller den typen av spel jag spelar.


signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Medlem
Skrivet av robbis:

Ehm... Vad är hockey?

Ett samlingsnamn på ett flertal sporter, främst Ishockey och Innebandy, men även mer obskyra sporter som Undervattenishockey och Ringette!


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av Barak:

Så visst är det skillnader mellan män och kvinnor.
Varför detta ses som ett problem är det jag inte begriper.

Jag menar inte att det är ett problem. Vad jag menar är att när kvinnor spelar hockey borde det väl ändå vara med samma regler som gäller för "vanlig" hockey och inte att de ska spela enligt tamare regler än vad 13åriga pojkar får göra. Det är ju som om männen och pojkarna får spela på normal eller hard men kvinnor, de får bara spela på easy mode minsann. Och tacklingar är ju en del av sporten. Hockey är trots allt en kontaktsport. Att inte tillåta tacklingar för kvinnor är enligt mig nästan lika dumt som om man förbjöd kvinnor från att slå varandra i ansiktet i boxning.

Medlem
Skrivet av Atorak:

Intäkterna är inte där, ofta tvingas dom jobba vid sidan om för att få det att gå runt. Absolut tråkigt att dom inte kan livnära sig på sin sport. På damsidan är både fotboll och hockey för slött, smäller för lite, för lite teknik. Finns inga megastjärnor som skulle kunna lyfta sporten heller.

Tittar aldrig på damhockey eller damfotboll, tyvärr kommer jag nog aldrig börja heller.

Exakt. Det är så pass stor skillnad i kvalité mellan en herr och dam A-lags match. Alldeles för långsamt tempo, de saknar explosiviteten som herrar har, vilket inte är nå konstigt. Sedan är skotten ljusår ifrån de välriktade o stenhårda NHL skotten.
Att sedan ta bort tacklingar från fullkontakts-sporten hockey är helt sjukt då det är en av de viktigaste ingredienserna. Vet inte hur jag ställer mig för tacklingar i damhockeyn dock. När jag lirade hockey i A-junior laget minns jag att damlaget hade träning före och hade en bred mix av ålder i deras lag där vissa var i yngre tonåren (lägre) och andra fullt vuxna kvinnor i 30-40 års åldern. Men det är ett tag sedan jag såg detta och vet inte hur det ser ut idag. De kanske har fått ihop tillräckligt med spelare för att göra ungdoms och även junior tjejlag bakom A-laget.
_______________________________________________________
Skulle vara intressant att se hur A-lags damhockeyn står sig mot ett ungdomslag av pojkar i ungdomshockey. De gjorde ju ett sådant experiment i fotbollen för några år sedan där Svenska damlandslaget fick möta ett U-15 pojklag från Stockholm i en fotbollsmatch där pojklaget vann med 3-0. Skulle vara intressant att se i hockeyn men det kanske inte skulle bli den bästa publiciteten. Sedan skulle ju även reglerna justeras för att kunna genomföras. Att ta bort tacklingarna.

Tyvärr kommer dam-hockeyproffs aldrig komma i närheten av vad UFC damdivisionen har. De är riktigt vassa. Sedan är det något speciellt med att se en catfight. Enligt många.

Skrivet av Svärjisen:

Det är ingen skillnad på kvinnor och män. Låt kvinnorna spela med och mot männen.

Ser att du blivit avstängd. Blev du avstängd för denna kommentar mån tro...?.. Måste varit något annat som raderats..


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ || Paranoid Bastard ||

Medlem
Skrivet av CARTMAN:

Exakt. Det är så pass stor skillnad i kvalité mellan en herr och dam A-lags match. Alldeles för långsamt tempo, de saknar explosiviteten som herrar har, vilket inte är nå konstigt. Sedan är skotten ljusår ifrån de välriktade o stenhårda NHL skotten.
Att sedan ta bort tacklingar från fullkontakts-sporten hockey är helt sjukt då det är en av de viktigaste ingredienserna. Vet inte hur jag ställer mig för tacklingar i damhockeyn dock. När jag lirade hockey i A-junior laget minns jag att damlaget hade träning före och hade en bred mix av ålder i deras lag där vissa var i yngre tonåren (lägre) och andra fullt vuxna kvinnor i 30-40 års åldern. Men det är ett tag sedan jag såg detta och vet inte hur det ser ut idag. De kanske har fått ihop tillräckligt med spelare för att göra ungdoms och även junior tjejlag bakom A-laget.
_______________________________________________________
Skulle vara intressant att se hur A-lags damhockeyn står sig mot ett ungdomslag av pojkar i ungdomshockey. De gjorde ju ett sådant experiment i fotbollen för några år sedan där Svenska damlandslaget fick möta ett U-15 pojklag från Stockholm i en fotbollsmatch där pojklaget vann med 3-0. Skulle vara intressant att se i hockeyn men det kanske inte skulle bli den bästa publiciteten. Sedan skulle ju även reglerna justeras för att kunna genomföras. Att ta bort tacklingarna.

Tyvärr kommer dam-hockeyproffs aldrig komma i närheten av vad UFC damdivisionen har. De är riktigt vassa. Sedan är det något speciellt med att se en catfight. Enligt många.

Ser att du blivit avstängd. Blev du avstängd för denna kommentar mån tro...?.. Måste varit något annat som raderats..

Blev han avstängd för den där kommentaren är det riktigt sjukt... Hoppas och tror inte så är fallet, måste ha varit något mer.


signatur

"I don't know how many years on this earth I got left. I'm gonna get real weird with it."

123
Skriv svar