Sony köper Halo- och Destiny-skaparna Bungie

Medlem
Skrivet av ZF:

Tror inte detta har särskilt mycket med PSNow att göra.

För hur många blir glada av att ett F2P-spel läggs till där liksom?

Visst, det kan ingå DLC och liknande. Men det förtar ju då istället en stor del av poängen med den nuvarande modellen.

Jag tror tvärtom att det har allt med det att göra. Oklart varför du tror att bara F2P spel kommer utvecklas, de kommer köra samma strategi som M$.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

Jag tycker detta köpet känns mer som ett "hot" mot Microsoft för att kunna förhandla med dem om multiplattform spel typ..
Sony "Tjena Spencer, du....tänkte på det här med Destiny, vore väl lite surt att inte kunna lira det på en xbox eller ?"
Spencer "Ja det hade ju sugit kamel, men du tänkte på det här med Starfield, vore väl lite surt att inte kunna spela det på en playstation ?"

Typ så ?

Medlem
Skrivet av CARTMAN:

Bungie är extremt överskattade tycker jag. Inget höjdarköp för 5 öre. MicroSoft däremot har gjort sjukt vassa köp sista året med Bethesda/Zenimax och nu ActiVision/Blizzard..

Jaha.

Medlem
Skrivet av Iceman88:

Sony har en likviditet på 0.6 ungefär. Så nog finns det utrymme att låna till att köpa take 2. Men det skulle kosta dem en 25-30 miljarder dollar (gissning) då börjar Sony ha en dålig likviditet.
Jag tvivlar på att investerare och Sonys ekonomi avdelning skulle rekommendera det köpet.
Så tvivlar på take 2.

Jo, det är sant. Men sedan måste man titta på den stora bilden och hur mycket pengar utgivare som Take 2 och EA drar in varje år på spel som Gta5 (fortfarande...) och Nba-spelen respektive sportspelen hos EA. Vi snackar om miljarder $ varje år. Tror bara GTA genererar 700 milj $ och Fifa 1,5 miljarder $ årligen. Ibland kan det vara värt att ta risker.

På GR finns det en artikel uppe där ryktena går om ett större uppköp, utgivare möjligtvis, frågan är vem? Tror ej på MS just nu iom det senaste storköpet.

Medlem
Skrivet av Tassel:

Läs på lite.
Alla tror att Microsoft är så grymt mycket större än Sony.
Vad gör Sony som Microsoft inte gör?
Filmstudio, mobiler, hifi, kameror osv.
Folk verkar tro att Sony bara är spel.
Ja Microsoft på pappret är sjukt större rent ekonomiskt.
Sony har dock en större mångfald i sin koncern.

Och vi nerdar, ja jag också, tror oss veta en hel massa skit vi inte har en aning om.

Tror snarare det är du som behöver läsa på lite.

Medlem
Skrivet av elPresidente:

På Steam ja, men är totalt över 1 mil aktiva players online i snitt och per dag, bara i Forza 😉

Destiny 2 ligger på ca 750k. Så, ett spel från Microsoft täcker hela Destiny 2.

Du litar på playercounter alltså? Den säger att halo infinite har 7000 spelare just nu....

Medlem
Skrivet av CARTMAN:

Bungie är extremt överskattade tycker jag. Inget höjdarköp för 5 öre. MicroSoft däremot har gjort sjukt vassa köp sista året med Bethesda/Zenimax och nu ActiVision/Blizzard..

Fast det är ju bara powerköp, inget annat. Det krävs liksom ingen hjärna för att förstå skillnaden mellan att köpa Bethesda och Microsoft sett till pengarna de genererar. Vi får se vad som händer med Bungie, de har ju inte haft särskilt gott med kreativ kontroll på senare år så förhoppningsvis lyckas de få bukt på skutan.

Det känns så jävla sorgligt att vi förväntas sitta här inne och slåss om vem vi hoppas bli uppköpt härnäst och höjer Sony/Microosft till skyarna om vi tror ett megastort uppköp blir en käftsmäll mot konkurrenterna... "Yay... ett till företag blir köpt... men nu kanske du blev lite ledsen och du gillar ju den andra konsolen så det gör mig glad."

Fuck.


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Medlem
Skrivet av Proximately:

Fast det är ju bara powerköp, inget annat. Det krävs liksom ingen hjärna för att förstå skillnaden mellan att köpa Bethesda och Microsoft sett till pengarna de genererar. Vi får se vad som händer med Bungie, de har ju inte haft särskilt gott med kreativ kontroll på senare år så förhoppningsvis lyckas de få bukt på skutan.

Det känns så jävla sorgligt att vi förväntas sitta här inne och slåss om vem vi hoppas bli uppköpt härnäst och höjer Sony/Microosft till skyarna om vi tror ett megastort uppköp blir en käftsmäll mot konkurrenterna... "Yay... ett till företag blir köpt... men nu kanske du blev lite ledsen och du gillar ju den andra konsolen så det gör mig glad."

Fuck.

Ja, fanboyism är patetiskt.

Medlem

De här uppköpen verkar dra fram det absolut sämta hos oss medlemmar på FZ och det är tråkigt att se. Verkar finnas en tendens här på forumet - oneliners och översittarkommentarer som ska visa på Microsoft eller Sonys överträfflighet och underförstått förolämpa/dra ner brallorna på den som citeras. Dessa inlägg får sedan väldigt många 1Up

Jag börjar undra vad som egentligen är skillnaden på det här forumet och t.ex. Twitter eller Flashback? Okej, det är oftast god stämning här, men det verkar ju bubbla av undertryckta känslor och irritation som alltid kommer upp i och med diskussionen Sony vs. Microsoft. Det sårar mig faktiskt när man ser att de mest uppröstade inlägg i princip är förklädda dumförklaringar och personangrepp.

Alla ni som hyllar dessa företag och sitter och framhäver de som några slags filantroper kanske borde tänka om lite. Spelindustrin, precis som alla andra miljardindustrier, är smutsig som fan och skrapar man lite på ytan så tror jag inte direkt att det finns mycket som är moraliskt försvarbart i hur dessa företag beter sig ute i världen. Därför känns det lite osmakligt när vi som vuxna människor sitter och känner oss kränkta å deras vägnar.

Geeks Gaming

Detta blir nog bra för bungie.
Förhoppningsvis så får man hjälp att bygga upp ett nytt fräscht IP eller återuppliva ett äldre (någon nämnde killzone, låter ju som en idé).

Det finns ju iaf kreativa muskler i bungie

Medlem
Medlem

Det brukar väl även ligga med ganska högt bland de spel som drar in mest pengar på Steam varje år?

Medlem
Skrivet av ZF:

Jag har spelet och det flyter fint. Precis som de flesta lite seriösare recensioner än den där sagt. Och vilket alltså även är exakt motsatt vad de flesta recensioner sagt om XBSO.

Vad har du haft för problem med din Xbox?


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem
Skrivet av Margy:

Det brukar väl även ligga med ganska högt bland de spel som drar in mest pengar på Steam varje år?

Medlem
Skrivet av Tassel:

Läs på lite.
Alla tror att Microsoft är så grymt mycket större än Sony.
Vad gör Sony som Microsoft inte gör?
Filmstudio, mobiler, hifi, kameror osv.
Folk verkar tro att Sony bara är spel.
Ja Microsoft på pappret är sjukt större rent ekonomiskt.
Sony har dock en större mångfald i sin koncern.

Och vi nerdar, ja jag också, tror oss veta en hel massa skit vi inte har en aning om.

Du inser att Microsoft är enormt större och även de gör allt från mjukvara till hårdvara? Och även mängder av molnbaserade lösningar?

Tror det är du som behöver läsa på lite.

Skrivet av lars_kongo:

Du litar på playercounter alltså? Den säger att halo infinite har 7000 spelare just nu....

Han pratar om Forza. Dessa spel finns i flera olika butiker och ingår i gamepass, vilket bara går att spela spel från i Xbox store.

Medlem

”Jo du, jag var med om allt. Datorformatskrigen, konsolkrigen, de följande dator mot konsolkrigen, multimedia mot allt krigen….DLC krigen….och köpkrigen. Sätt dig ner och låt mig berätta en historia…”


signatur

1338 - One Step Above

Medlem
Skrivet av Proximately:

Fast det är ju bara powerköp, inget annat. Det krävs liksom ingen hjärna för att förstå skillnaden mellan att köpa Bethesda och Microsoft sett till pengarna de genererar. Vi får se vad som händer med Bungie, de har ju inte haft särskilt gott med kreativ kontroll på senare år så förhoppningsvis lyckas de få bukt på skutan.

Det känns så jävla sorgligt att vi förväntas sitta här inne och slåss om vem vi hoppas bli uppköpt härnäst och höjer Sony/Microosft till skyarna om vi tror ett megastort uppköp blir en käftsmäll mot konkurrenterna... "Yay... ett till företag blir köpt... men nu kanske du blev lite ledsen och du gillar ju den andra konsolen så det gör mig glad."

Fuck.

Skrivet av Tröjan:

Ja, fanboyism är patetiskt.

Är jag en fanboy.. Kommeterade bara att jag tyckte MicroSofts köp var vassare. Sedan äger jag bara PlayStation 5 o lirar Xbox via Windows 10 o Steam. Så jag drabbas inte. Gillar båda plattformarna.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ || Paranoid Bastard ||

Medlem

Enligt mig så är det ett logiskt köp av Sony. Playstation kommer med stor sannolikhet ha en brist på både förstapersonsspel och online alternativ till sin spelarbas i framtiden. Dem har möjligtvis ingen intern kunskap om hur dem skulle kunna lyckas skapa en egen "franchise" med dem egenskaperna. Alternativt är då att hitta en studio som har den kunskapen och samtidigt är villiga att bli uppköpta. Finns inte många alternativ i det läget förutom att upphandla Bungie.

Skrivet av MulletDeluxe:

”Jo du, jag var med om allt. Datorformatskrigen, konsolkrigen, de följande dator mot konsolkrigen, multimedia mot allt krigen….DLC krigen….och köpkrigen. Sätt dig ner och låt mig berätta en historia…”

"I was there Gandalf. I was there 3000 years ago..."

NuZ
Testpilot
Skrivet av lars_kongo:

Du litar på playercounter alltså? Den säger att halo infinite har 7000 spelare just nu....

Typ mer än vad nya COD har…. Väntar på game….. väntar fortfarande….. fuck vill ju MP40 spraya noobs….. damn tillbaka till Halo


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem
Skrivet av CARTMAN:

Är jag en fanboy.. Kommeterade bara att jag tyckte MicroSofts köp var vassare. Sedan äger jag bara PlayStation 5 o lirar Xbox via Windows 10 o Steam. Så jag drabbas inte. Gillar båda plattformarna.

Jag blandade ihop dig med Freeman_79 eller vad han nu heter, därav mitt första inlägg om fanboy. Kom på sedan att du ju heter CARTMAN, och därför ändrade jag mitt inlägg. Sorry!

NuZ
Testpilot
Skrivet av Tröjan:

Jag blandade ihop dig med Freeman_79 eller vad han nu heter, därav mitt första inlägg om fanboy. Kom på sedan att du ju heter CARTMAN, och därför ändrade jag mitt inlägg. Sorry!

Finns inga fanboys på FZ!

Bara entusiasm!


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem
Skrivet av Map-pen:

I see, måste ha missat dem kommentarerna, men då förstår jag.

jo hehe, jag skakade bara på huvudet och skrollade vidare när jag såg det.

Men marknaden kommer nog fortsätta med uppköp. Men det kanske bara var en fråga om tid. Microsoft skulle fortsatt tills EU/USA finansmyndighets (eller liknande) skulle sätta stopp för uppköpen.

Medlem
Skrivet av NuZ:

Finns inga fanboys på FZ!

Bara entusiasm!

Nja... Men jag vill inte på falska grunder anklaga någon för att vara det, så jag ber återigen om ursäkt för påhoppet på CARTMAN!

Medlem
Skrivet av Nosnos:

Lite lustigt att folk ser det här köpet som en reaktion på Activision/Blizzard-köpet, du spottar inte fram en sån här på ett par veckor. Det är väl snarare bara en fortsättning på den trend som pågått under många år och som fick en rejäl boost iom att MS köp av Bethesda. För att inte bli uppäten av en större fisk så måste du själv bli större genom att äta upp andra fiskar och så fortsätter man så tills det inte finns några andra små fiskar kvar i fiskdammen. En utveckling som många ändå verkar se fram emot.

Däremot så kan själva tillkännagivandet vara en reaktion på A/B-köpet. Sony kan nog ha velat vänta lite längre med det här egentligen, men kände sig tvingade för att inte visa sig svaga mot sina aktieägare/marknaden.

Riktigt smart rent PR-mässigt. Här har MS slagit sig för bröstet för att framställa sig som alla gamers riddare och så kommer Sony och säger att de minsann inte kommer låsa spelen från sin nyinköpta multiplattformsutvecklare till sin hårdvara/tjänster. Är väl inte särskilt troligt men någonstans finns det kanske en förhoppning om att det här ska få MS att göra på samma sätt.

Tror inte sony bestämmer det. Tror mer det är ett krav inprintat i något kontrakt för att ens bungie skulle sälja sig.

Medlem
Skrivet av Tröjan:

Jag blandade ihop dig med Freeman_79 eller vad han nu heter, därav mitt första inlägg om fanboy. Kom på sedan att du ju heter CARTMAN, och därför ändrade jag mitt inlägg. Sorry!

Skrivet av Tröjan:

Nja... Men jag vill inte på falska grunder anklaga någon för att vara det, så jag ber återigen om ursäkt för påhoppet på CARTMAN!

Tack mannen. No worries.

Sedan har jag kommit upp i 30 årsåldern så det stör mig inget längre om man kallar mig fanboy. Men det var en fin gest.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ || Paranoid Bastard ||

Medlem
Skrivet av Vercadi:

Haha "två giganter" Jo tjena, Microsoft är bara 10-20x större

Ja slog apple och är världens största företag med 2.49 trillion dollar i marknadsvärde. Att Jämföra microsoft med sony går inte.

Medlem
Skrivet av Lirilesh:

Du inser att Microsoft är enormt större och även de gör allt från mjukvara till hårdvara? Och även mängder av molnbaserade lösningar?

Tror det är du som behöver läsa på lite.

Tror nog att de flesta har klart för sig att Microsoft är större ekonomiskt sett, men i övrigt är det meningslöst att jämföra två bolag som överlag är fokuserade på två helt skilda sektorer (IT och Underhållning). Microsoft är så klart enormt mycket större inom IT-sektorn (mjukvara med tillhörande hårdvara), medan Sony är detsamma inom Underhållning (Film, TV, Bild, Musik och Spel, med tillhörande hårdvara).

Skrivet av Lirilesh:

Han pratar om Forza. Dessa spel finns i flera olika butiker och ingår i gamepass, vilket bara går att spela spel från i Xbox store.

Handlar troligen mer om vart elPresidente hittade statistiken kring Forza, då den enda sidan som verkar visa sådana siffror är playercount.com, en sida som verkar vara relativt opålitlig (stora skiftningar i antal aktiva spelare varje gång sidan uppdateras).
Finns, vad jag vet, inte någon officiell tjänst hos MS som mäter aktiva spelare, spel/per dag, i Game Pass (rätta mig om jag har fel).


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Flakmonkey
Skrivet av denza:

Tror inte sony bestämmer det. Tror mer det är ett krav inprintat i något kontrakt för att ens bungie skulle sälja sig.

Du menar att Bungie ska vara multiplattform även fortsatt? Utan tvekan att det var om inte ett krav så iaf ett starkt önskemål från Bungies sida, men å andra sidan så hade ju Sony då kunnat säga nej tack och gått vidare. Nu insåg de istället att det var värt det och iom det så kan de spinna det här kravet till något som får dem att framstå som the good guys. De gör det bästa av situationen helt enkelt vilket imo är exempel på bra affärskänsla.

Kanske hade Sony om de fått bestämma helt själva gjort precis som MS och valt några titlar som de tjänar för mycket på för att stänga in på sin egna plattformar/tjänster (Minecraft och COD i deras fall) för att framstå som good guys, det är nog högst troligt, men nu blev det nog rätt bra ändå. Sony kommer ju tjäna pengar på Bungies-spel som släpps på Xbox (och PC) och jag tror det viktigaste för dem är att det inte hamnar på Gamepass. Det är ju troligen där striden ligger längre fram, tjänsterna och inte hårdvaran.

Medlem

Helt ok köp, inte de bästa utvecklarna de kunnat köpa dock. Inte varit i sitt ess sedan Halo Reach.

Medlem

Ni som bråkar om exklusivitet och annat tjafs, varför? Vad spelar det egentligen för roll? Det är väl kul som attan att Sony köper upp Bungie då man behöver förstärka på FPS sidan? Likaså är det väl kul att Microsoft förhoppningsvis genom sina köp ser till att blåsa lite liv i Bethesda och AB? Jag förstår helt ärligt talat inte vad ni gråter över.

Är ni rädda för att inte kunna spela spelen i fråga? Well, köp båda konsolerna eller en PC och PS5? Vad är problemet?

Då ska såklart några av er börja gapa och gasta om att man inte har råd. Okej? Tough luck, men jag har svårt att se hur det skulle vara synd om någon för den anledningen. En Series S kan du väl få för runt 3000-3500 kronor idag? En PS5 går på runt 6000. Det är 9500 kronor sammanlagt.....Det är inga stora investeringar vi pratar om här. Lägg därtill också att det dröjer innan något av de här spelen som kan vara exklusiva kommer så börjar du sätta av en 500-lapp i månaden så löser det ju sig ganska snabbt....

Hela det här tjafset om att gaming på något sätt skulle vara en dyr hobby är ju de facto fel. Det är otroligt billigt med spel! Självklart vill du bygga den värsta datorn som går så kommer du få punga ut, men annars...Nej, det är väldigt billigt och prisvärt på många sätt. Hell! Jag var tvungen att mer eller mindre byta ut hela min utrustning till hockeyn för några månader sedan....Det var bra mycket dyrare kan jag meddela...

Sluta gråt floder och var glada över att ni är intresserade av en bransch som verkligen tar kliv och många gånger faktiskt gör bra saker för spelarna. Se bara på Gamepass, sinnessjukt värde i den tjänsten.

Skriv svar