MSI Optix MPG321UR-QD – framtiden är här med 32 tum, 4K UHD i 144 Hz

Robot
MSI Optix MPG321UR-QD – framtiden är här med 32 tum, 4K UHD i 144 Hz

Den är stor, snabb och levererar bländande färgkvalitet, det står klart när "Dinoman" synar MSI:s påkostade skärm.

#MSI


Moderator | Testpilot

Alltid kul med praktikanter!

Snyggt och bra test, Daniel Jag tyckte min skärm jag köpte för cirkus 5000 kr var ett stort köp - bevisligen vet jag ingenting.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Bra test men "Baksidan pryds också av MSI-logotypen men annars är det inte mycket mer som sticker ut."? Mest spexiga baksida jag sett och det första jag reagerade på.

Medlem

Det känns som att det är näst intill omöjligt att driva 4K i 144Hz med vettig grafik så jag antar att man snarare använder en skärm som detta till att köra i lägre upplösning med med 144hz för snabba fps spel och 4K men med lägre fps i spel som inte kräver hög fps.

Testade du något att köra skärmen i annan upplösning än 4K?

Frilansare

Tack för testet!

NuZ
Testpilot

Välkommen till den fina sidan @dinoman

Trevlig recension! Du fick ju helt klart till bilderna bra


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem

Lite väl dyr just nu...😎 Black Friday, where are you???

Testpilot

Mycket trevlig recension välkommen @dinoman!

Medlem

Bra recension! Om man nu bara kunde hitta ett grafikkort för att spela i 4K...

Medlem

Jag har en 2K 144Hz skärm och ett 2080S och undrar ibland om det var för tidigt att ta steget från 1080p Men beror så klart på vad man använder skärmen till och vad man prioriterar. Jag hoppas på att det kommer 2K 144Hz (ej curved) med QD-OLED snart, gärna utan att man behöver sälja en njure för att ha råd.

Medlem

Skit i monitorn.. Den tapeten gick inte av för hackor inte...

Testpilot

Först av allt, tusen tack för de varma orden och välkomnandet. Ni har ett fint community här! Ursäkta mina sena svar, det blev en sådan här mega post.

@uberpwnage2.0 - Tack ska du ha! Det var roligt att få gästspela lite, trots mina unga år i detta forum.

@Kixo - Haha, jag det var lite klantigt formulerat, det händer ju en del annat men inget som gör något för mig. Som du säger är det en massa spexiga grejer som händer utan att hänga ihop på något sätt. Föll inte mig i smaken riktigt men som sagt, det är rätt så mycket slöseri med en massa överdesign på baksidan då den i 9 fall av 10 inte syns i hemmet.

@Lasrod - Ja det gjorde jag men den var rätt dåligt på att skala 1080p, även om det är exakt en fjärdedel av upplösningen och således borde kunna se skarpt ut men så var inte fallet. Spel funkar ju utmärkt, särskilt snabba spel då du sällan märker av den lite oskarpa skalningen. Däremot långsamma strategispel blir det lite för noterbart för mig, å andra sidan så är ju nyttan av 144 Hz inte lika påtglig i långsamma strategispel så då kan man köra på med 4K UHD och förlora lite prestanda.

@Joakim Bennet - Tack för tacket!

@NuZ - Tack, det är inte lätt att få till bra bilder, som du vet :), så det är alltid uppskattat när ni tycker om dem.

@Mutumba - Tack x 2!

@Brona - Ja det är den stora frågan just nu. Själv hade jag förra årets flyt och fick tag på ett RX 6800 på lanseringsdagen. Men det går att spela 1080p med denna skärmen också, kolla mitt svar till Lasrod ovan.

@ZkilfinG - QD-OLED har potentiallen att bli nästa stora steg, färgrymden och mättnaden som borde gå att få till med sådan teknik bör vara helt sinnesjuk. Dock gissar jag på att du inte kommer se några 2K-paneler i skrivbordsstorlek (sub 40") på många, mååånga år. Jag kan ha fel men det är min känsla när jag sett hur lång tid det tagit för LG att komma ner i det segmentet.

@JackHeart - Visst är den fin! En färgklick i livet bör alla ha!

Medlem

Bra recension! Haft lite span på denna skärm ett tag och den fick även gott omdöme här:

https://www.displayninja.com/msi-mpg321ur-qd-review/

Men tyvärr är designen inget som faller varken mig eller övriga vuxna i familjen i smaken. Det är dock inte många gaming-skärmar som gör det, så inget nytt där.

Medlem

Trevlig recension. Har redan en LG 38GN950, som uppfyller de flesta behov, men ändock intressant med en 32 tummare som erbjuder en bra spelupplevelse oavsett om källan är en konsol eller PC.


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Medlem

Så den har inte HDMI 2.1? eller förstod jag fel? Någon som vet om någon skärm som är 4K med minst 120hz och HDR som har HDMI 2.1? Har funderat på att skaffa ny skärm om jag eventuellt får jobbet jag sökt (vilket jag hoppas, rätt så trött på att vara arbetssökande). Tänkte bara på att jag vill ha så bra bild som möjligt för min PC och PS5.

Lägger denna i spekulerings listan i alla fall.

Testpilot
Skrivet av star-affinity:

Bra recension! Haft lite span på denna skärm ett tag och den fick även gott omdöme här:

https://www.displayninja.com/msi-mpg321ur-qd-review/

Men tyvärr är designen inget som faller varken mig eller övriga vuxna i familjen i smaken. Det är dock inte många gaming-skärmar som gör det, så inget nytt där.

Nej, jag kan inte för mitt liv förstå varför de envisas med gejmer-designen. Det är dessutom i en prisklass där extremt få köper denna skärmen till den demografi som skulle kunna uppskatta den. Typ tonåring.

Finns väl en och annan som diggar det och inget ont med det men som du säger så blir ju ofta problemet att väldigt få övriga i familjen kommer direkt älska designen. Vad hände med bara en vanlig slät baksida?

Skrivet av matt76:

Trevlig recension. Har redan en LG 38GN950, som uppfyller de flesta behov, men ändock intressant med en 32 tummare som erbjuder en bra spelupplevelse oavsett om källan är en konsol eller PC.

LG 38GN950 är en extremt trevlig modell, jag har ögonen på den själv, hur är pixelresponsen? Sitter på en åldrande AOC AG35UGC som jag vill byta ut vad det lider.

Pratar vi 16:9 så är 32-tum min nya golden standard. Jag hade satsat på 32-tum om jag var ute efter en ny skärm i 16:9. Testmodellen är ju riktigt dyr, vilket även konkurrensen är, så det kan nog vara klokt att vänta ett år eller två för att priserna skall gå ner.

Skrivet av Map-pen:

Så den har inte HDMI 2.1? eller förstod jag fel? Någon som vet om någon skärm som är 4K med minst 120hz och HDR som har HDMI 2.1? Har funderat på att skaffa ny skärm om jag eventuellt får jobbet jag sökt (vilket jag hoppas, rätt så trött på att vara arbetssökande). Tänkte bara på att jag vill ha så bra bild som möjligt för min PC och PS5.

Lägger denna i spekulerings listan i alla fall.

Vet inte om du läste min lilla informationsbox angående HDMI 2.1. Det finns även en länk till TFTcentral, lägger den här. Där kan du läsa lite mer om detta debakel. De har gjort om lite grann i specifikationerna och klantat till det rejält så numreringen betyder typ ingenting längre.

Denna summeringen säger ju det mesta dock:

HDMI 2.0 no longer exists, and devices should not claim compliance to v2.0 as it is not referenced any more
The features of HDMI 2.0 are now a sub-set of 2.1
All the new capabilities and features associated with HDMI 2.1 are optional (this includes FRL, the higher bandwidths, VRR, ALLM and everything else)
If a device claims compliance to 2.1 then they need to also state which features the device supports so there is “no confusion” (hmmmm)

Tittar vi på hela-listan av funktioner som förväntas finnas i en HDMI 2.1-standard så stöjder inte denna skärmen allt. Vilket då får i alla fall mig att hävda att den INTE stödjer HDMI 2.1. Det den stödjer är 4K 120Hz som ofta är förknippat med HDMI 2.1 alltså klarar den av 48 Gbps över HDMI-kabeln, med rätt kabel vill säga.

Har du råd så är denna modellen väldigt intressant, särskilt om du också letar efter en mycket kompetent kompanjon att arbeta framför dessutom.

Medlem

Tesla sökte testpiloter för deras självkörande bilar
Tydligen var dom uppe i runt 19% att man inte krockade nu så oddsen att överleva har ju ökat en del så kanske vore något för dej ( dom har ju skärm i bilen med )

Skämt o sido, bra recension faktiskt så som det ser ut nu kommer inte det dyka upp någon lynchmob på din gata v.4 vilket är naturligtvis bra.

Lycka till med framtida recension du verkar ha det lite i dig.

Testpilot
Skrivet av Atorak:

Tesla sökte testpiloter för deras självkörande bilar
Tydligen var dom uppe i runt 19% att man inte krockade nu så oddsen att överleva har ju ökat en del så kanske vore något för dej ( dom har ju skärm i bilen med )

Skämt o sido, bra recension faktiskt så som det ser ut nu kommer inte det dyka upp någon lynchmob på din gata v.4 vilket är naturligtvis bra.

Lycka till med framtida recension du verkar ha det lite i dig.

Haha jag ringer Elon direkt!

Tack, det glädjer mig att du gillar den. Jag var beredd med barrikaderna men jag kan montera ner allting nu då?

Medlem
Skrivet av Dinoman:

..
LG 38GN950 är en extremt trevlig modell, jag har ögonen på den själv, hur är pixelresponsen? Sitter på en åldrande AOC AG35UGC som jag vill byta ut vad det lider.
...

1ms enligt din recension hos Sweclockers från 2020


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Medlem
Finns ju redan Samsung Odyssey G7

Jag har Samsung Odyssey G7 med tom bättre spec (240 Hz!) och den är fantastisk, så vad som skulle vara så lockande med denna konkurrent vet jag ärligt talat inte.

https://www.webhallen.com/se/product/323108-Samsung-Odyssey-G...


signatur

Dr Tom
[]#####||(
===================================

Testpilot
Skrivet av the_cru:

Jag har Samsung Odyssey G7 med tom bättre spec (240 Hz!) och den är fantastisk, så vad som skulle vara så lockande med denna konkurrent vet jag ärligt talat inte.

https://www.webhallen.com/se/product/323108-Samsung-Odyssey-G...

Det är stora skillnader, den mest uppenbara är att den skärmen du hänvisar till är i upplösningen 2560x1440 pixlar kontra testskärmen som är i 4K UHD (3840x2160 pixlar).

Nästa stora skillnad är att Samsung-modellen är baserad på VA och testskärmen är IPS. Dessutom har testskärmen ett Quantum Dot-filter vilket innebär en dramatisk mycket bättre färgåtergivning vilket visar sig i skillnaden i färgrymd som den klarar av att visa. MPG321UR-QD klarar av hela sRGB, hela Adobe RGB och 97% av DCI-P3.

Samsung Odyssey G7 fixar hela sRGB, 83% av Adobe RGB och 95% av DCI-P3 vilket talar för mig att den har en något skev färgrymd och inte så balanserad som MSI-modellen. Sen har Samsungmodellen snabbare uppdateringsfrekvens på 240 Hz som du nämner vilket är vanligare för en 1440p skärm.

Det finns inga 4K UHD-skärmar i 240 Hz än, så vitt jag vet. Problemet ligger också i att redan 4K UHD i 144 Hz kräver komprimering av signalen via DSC (DP 1.4) och 240 Hz kommer kräva ny standard för signalöverföring så det kan nog kanske ta ett tag innan vi ser detta då grafikkort kommer behöva stödja denna nya standard, för att inte tala om spelkonsoller.

4K@240 kräver cirka 60 Gbps vid 8-bitars kanaler vilket är bra mycket mer än vad HDMI 2.1 är specad för med sina 48 Gbps. Då ska vi inte ens prata om HDR-signal som kräver 10-bitar per kanal (RGB). Då snackar vi 70 Gbps...

Sen kanske den största brasklappen är att Samsung-modellen inte stödjer 48 Gbps över HDMI så du kan inte köra 120 Hz-läge med PS5 eller Xbox Series X som du kan med MSI-modellen.

Testpilot
Skrivet av matt76:

1ms enligt din recension hos Sweclockers från 2020

Haha det där var riktigt roligt... Jag hade faktiskt glömt av att det var EXAKT den modellen jag hade här hemma. Kan vara anledningen till att jag är ögonen på denna. Jag får skylla på att det har blivit en hel del skärmar i test sedan dess.

Sen det där med 1 ms är ju en sanning med modifikation men den var snabb.

Antar att du är nöjd?

Medlem

Hej,

Nu är jag kanske stendum och har missat något helt. Men hur kommer det sig en Monitor på 32" 4K 144Hz, IPS-panel, FreeSync/G-Sync, HDR600 kostar 12490:- samtidigt kan man få en LG OLED TV på 48" 120Hz FreeSync, HDR10/Dolby Vision för ca 12000:- som kan väl användas lika bra som en Monitor?

Testpilot
Skrivet av nDreaZ:

Hej,

Nu är jag kanske stendum och har missat något helt. Men hur kommer det sig en Monitor på 32" 4K 144Hz, IPS-panel, FreeSync/G-Sync, HDR600 kostar 12490:- samtidigt kan man få en LG OLED TV på 48" 120Hz FreeSync, HDR10/Dolby Vision för ca 12000:- som kan väl användas lika bra som en Monitor?

Nej det är en väldigt legitim fråga.

Dessutom skulle jag hävda att deras nya modeller som kommer under 2022 som går ner till 42" är ett ännu större hot. Nu är det dock lite skillnad på en TV och en vanligt monitor, främst när det kommer till inställningar och annat.

Ljusstyrkan är en stor nackdel fortfarande för OLED samt risken för inbränning. Det är väl de enda nackdelarna just nu för att använda en OLED TV som monitor. Om du nu har plats för 48/42" på ditt skrivbord.

Medlem

Tycker 32tum är för stort för en datorskärm

Testpilot
Skrivet av Gaara:

Tycker 32tum är för stort för en datorskärm

Allting är relativt!

Den goda nyheten är att det finns extremt många modeller som är mindre än 32-tum så urvalet är stort.

Gen
Medlem

Grym recension men som vanligt ligger skärmarna en bra bit före grafikkorten. Inte ens ett RTX3090 kan driva alla AAA spel i den skärmuppdateringsfrekvensen (om man nu vill få ut allt av skärmen och samtidigt inte behöva sänka grafikinställningarna alltför mycket). Ditt stackars 6800 lär haft det tufft

Skulle dessutom säga att G-synk modul saknas.

Medlem

Sorry om detta blir lite off-topic men hade en tanke bara när jag läste recensionen (grymt bra o detaljerad förresten) Vad är egentligen den stora skillnaden (om ens någon stor) mellan tv o en ren monitor i dagens läge? Min granne till exempel har en LG tv, 65", 120 Hz 4k osv (kommer inte ihåg modellnumret dock, men enligt många recensioner är det typ den bästa tvn man kan ha för gaming både för konsol och PC.) Tycker bilden på den är helt galet bra, svårt att förklara men färger, kontrast osv ser så sjukt bra ut (enligt mig iaf) Sorry for rambling men blev att fundera lite på detta när jag läst recensionen 😊


signatur

Nothing is power without Control

1
Skriv svar