Nintendo slutar sälja digitala Wii U- och 3DS-spel

Robot
Nintendo slutar sälja digitala Wii U- och 3DS-spel

I mars 2023 är det över. Nintendo "firar" med minnessajt.

#nintendo-3ds, #nyhetstips, #wii-u


Skribent

Då kommer ju Metroid Prime Trilogy sluta säljas = Metroid Prime Trilogy on Switch confirmed! XD


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Hoppas man kommer kunna fortsätta ladda ner sina spel man redan köpt.

Medlem

Köpte en hel del äldre spel från Virtual Console till både 3DS och Wii U, men dom är ju redan nedladdade så det berör inte mig.

Medlem
Skrivet av Cooling23:

Hoppas man kommer kunna fortsätta ladda ner sina spel man redan köpt.

Med tanke på att FZ skriver såhär "Värt att nämna är att det inom en "överskådlig framtid" kommer vara möjligt att ladda ner titlar och dlc som du äger. I ett pressutskick förklarar Nintendo beslutet med att var sak har sin tid."
Så tycker jag det låter som att de planerar stopp även för sånt som du äger. Men att det dröjer lite längre innan det stoppas.

Jag vet inte om jag äger något digitalt till wii u var många år sedan den såldes. Men till 3ds äger jag ett gäng spel digitalt får se till att de ligger nerladdade.

eld
Medlem

Väntar på rean som kommer efter butiken stängs ner!

När tror ni en Nintendo släpper sin next-gen konsol? OLED versionen är ju inte next-gen. Switch kom ju 2017, Wii U 2012. Så borde ju vara dags 2023 i alla fall?

Medlem

Nyheten om ett stort Mario Kart DLC som släpps i ett rullande tågräls fram till 2023 och att Wii U och 3DS butiken stängs ner 2023.

Börjar låta som om 2023 blir ett år Nintendo (kanske) äntligen lanserar Switch 2.


signatur

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

MSI X99A GODLIKE Gaming | i7 6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Min SweClockers Profil

Medlem

Nintendo har tagit bort sekvensen från sitt faq som skulle förklara att de var skyldiga att bevara klassiska spel

Medlem

Har mina spel fysiskt till båda plattformarna. Men är nog läge att gå igenom vilka DLC som man skall dra hem innan datumet Bara till Fire Emblem spelen så finns det mängder.

Skribent
Skrivet av Espresso_Bengt:

När tror ni en Nintendo släpper sin next-gen konsol? OLED versionen är ju inte next-gen. Switch kom ju 2017, Wii U 2012. Så borde ju vara dags 2023 i alla fall?

Jag tror att det blir lite senare än normalt då Switch fortfarande säljer som smör. Men jag gissar vi får en utannonsering under 2023 i alla fall.


signatur

"Writer and Fighter"

Inaktiv

Tycker personligen att det är sorgligt att de redan stänger ner E-Shop.
2019 stängde de ner Wii Shop men det går än idag att ladda ner spel som man redan köpt via Wii Shop. Men det fanns spel som jag hade velat köpa via Wii Shop som det idag är svårt eller för dyrt att få tag på.

Det kommer bli samma med Wii U och Nintendo 3DS för mig och det känns så tråkigt.
Jag önskar att Nintendo hade varit lite mer som Sony som lyssnade på fansen och lät Playstation Store fortsätta vara öppen på Playstation 3 och Vita.

Skrivet av Johan Lorentzon:

Jag tror att det blir lite senare än normalt då Switch fortfarande säljer som smör. Men jag gissar vi får en utannonsering under 2023 i alla fall.

Haha, GTA Online effekten! Funderade nämligen på om man skulle vänta på en ny konsol för att spela BotW 2 på men eftersom BotW 2 lär komma sent 2022 och kanske då ingen ny Nintendo konsol förrän sent 2023 eller 2024 så är det ju långt att vänta.

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Espresso_Bengt:

När tror ni en Nintendo släpper sin next-gen konsol? OLED versionen är ju inte next-gen. Switch kom ju 2017, Wii U 2012. Så borde ju vara dags 2023 i alla fall?

Inte före 2025.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

De menar:
"Vi är trötta på CEMU och att alla laddar ner WiiU spel enkelt via vår webbservice istället för att köpa switch, så vi stänger tjänsterna"

Medlem

Saker som eshop över fysisk media och spel som är "always online" kommer göra det svårare och svårare att nostalgispela eller "spela senare", när alla online-tjänster förr eller senare stängs ned och det inte finns någon begagnad-marknad.

Allt kanske inte var bättre förr, men allting kanske inte blir bättre heller.

Medlem
Skrivet av Espresso_Bengt:

När tror ni en Nintendo släpper sin next-gen konsol? OLED versionen är ju inte next-gen. Switch kom ju 2017, Wii U 2012. Så borde ju vara dags 2023 i alla fall?

Skrivet av Johan Lorentzon:

Jag tror att det blir lite senare än normalt då Switch fortfarande säljer som smör. Men jag gissar vi får en utannonsering under 2023 i alla fall.

Jag är ganska övertygad om att de arbetar med konsolen och har idéer i bakgrunden, men att de som sagt inte kommer lansera något innan försäljningen påverkas.

Jag tror även att det börjar bli dax snart för sista generationens konsoler, lanseringen av Series och PS5 har också pekat på det.
Väldigt mjuka övergångar nu för att inte påverka försäljningen av mjukvara och jag vet faktiskt inte vad de ska skylta med för att motivera köp av nästa generation (PS6 etc).
Denna gång så fick vi ju super responsiva system(allt går snabbt och laddar snabbt) samt närmare/stabilare 4K, vad blir kommande argument? Högre FPS och 8K känns ju inte som något som mainstream rusar till direkt, även om det är fantastiskt för entusiasten.

Jag menar då inte att det inte kommer ny hårdvara, utan bara att generationsgränserna nästan suddas ut.

Ett sätt att göra det på är ju att lansera med bakåtkompabilitet vilket är lite ovanligare för Nintendo.
Kanske då som New 3DS(tror jag det var) där ett fåtal spel inte fungerar på 3DS, alltså som sagt en väldigt mjuk övergång.

Men man ska också komma ihåg att det var väldigt länge sedan Nintendo hade något intresse av att ligga i framkant när det kommer till hårdvara. Hur intresserade är Nintendo av att lansera Switch 2?(de brukar ju vilja ha någon ny gimmick, eller vad man ska kalla det).

Jag tror nog på 2025, 8 år låter ganska lagom när försäljningen går så bra.
Det som kan röra om det lite är ifall Steam Deck går väldigt bra.
Den kanske inte ser så intressant ut på ytan, men spelbiblioteket är ju väldigt stort och användningsområdet är ju väldigt brett.

Lite kuriosa är då att hårdvaran från Switch är från 2015, med delar från 2013(CPU och GPU menar jag då).

Medlem

Till Switch och framöver kommer jag enbart köpa spel fysiskt i den mån det är möjligt. Annat som jag vill spela kommer köpas på Steam. Antingen spelar jag det då på PC eller köper en Steam deck i framtiden. Man vet ju inte hur framtiden ser ut för Switch heller om det inte kommer att gå att spela Switch spel på nästa Nintendos konsol.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

I mars 2023? Tittade på några spel jag skulle köpa till Wii U i förra veckan. Idag är sidorna borttagna.

Inaktiv

Jag tycker ju att digitalt är bättre än fysiskt i miljösynpunkt. Köper man det digitalt istället så blir det ju mindre spel som behöver flygas eller skeppas till olika länder. Mindre plast med mera.

Men när digitala butiker stänger ner som det fortast gör hos Nintendo så känner jag att jag hellre vill köpa mina spel fysiskt än digitalt.
Det tråkiga som jag känner om man ändå vill ha det digitalt är ju att olaglig nedladdning av spel känns som att det lönar sig mer i längden om butikerna ändå stänger ner efter 10 år, och så ska det ju inte kännas tycker jag.

(Vill bara tillägga för säkerhets skull att jag inte menar att jag kommer börja ladda ner en massa rom filer till min Wii U och 3DS efter mars 2023 utan att det bara är tråkigt att det ena digitala lönar sig mer eftersom det inte tas bort.)

Inaktiv
Skrivet av Henkeror:

I mars 2023? Tittade på några spel jag skulle köpa till Wii U i förra veckan. Idag är sidorna borttagna.

Jaha? Vad var det för sidor?

Medlem
Skrivet av anon_326145:

Jaha? Vad var det för sidor?

Skyward Sword och Twilight Princess HD till Wii U är nu borta från Nintendo Eshop.

Inaktiv
Skrivet av Henkeror:

Skyward Sword och Twilight Princess HD till Wii U är nu borta från Nintendo Eshop.

Va? Det känns ju som att ryktet om Twilight Princess HD till Switch stämmer i så fall. Kan inte förstå annars varför de redan skulle ta bort den.

Medlem
Skrivet av anon_326145:

Va? Det känns ju som att ryktet om Twilight Princess HD till Switch stämmer i så fall. Kan inte förstå annars varför de redan skulle ta bort den.

Den kommer nog till Switch. Inget av spelen fanns dock till Switch när jag valde att köpa en Wii U istället. Ska dom hålla på så här kan det i ärlighetens namn vara.

Skribent
Skrivet av Henkeror:

Skyward Sword och Twilight Princess HD till Wii U är nu borta från Nintendo Eshop.

Skyward Sword släpptes ju aldrig till WiiU men det går att stoppa in Wii-skivan och spela. Twilight Princess HD fanns då där för 2 h sedan när jag kollade.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Skyward Sword släpptes ju aldrig till WiiU men det går att stoppa in Wii-skivan och spela. Twilight Princess HD fanns då där för 2 h sedan när jag kollade.

Jo då, Skyward Sword släpptes till Wii U (i alla fall digitalt). Om man gick in på Eshop sidan fanns båda för några dagar sedan men inte nu. Twilight Princess HD finns fortfarande listad på svenska Nintendo sidan men där kan man inte köpa något vad jag vet.

EDIT: Men det stämmer att Twilight Princess HD finns fortfarande kvar om man går in genom konsolen istället. Blev ett ytterst snabbt köp, he he.

Skrivet av Fearnox:

Jag är ganska övertygad om att de arbetar med konsolen och har idéer i bakgrunden, men att de som sagt inte kommer lansera något innan försäljningen påverkas.

Jag tror även att det börjar bli dax snart för sista generationens konsoler, lanseringen av Series och PS5 har också pekat på det.
Väldigt mjuka övergångar nu för att inte påverka försäljningen av mjukvara och jag vet faktiskt inte vad de ska skylta med för att motivera köp av nästa generation (PS6 etc).
Denna gång så fick vi ju super responsiva system(allt går snabbt och laddar snabbt) samt närmare/stabilare 4K, vad blir kommande argument? Högre FPS och 8K känns ju inte som något som mainstream rusar till direkt, även om det är fantastiskt för entusiasten.

Jag menar då inte att det inte kommer ny hårdvara, utan bara att generationsgränserna nästan suddas ut.

Ett sätt att göra det på är ju att lansera med bakåtkompabilitet vilket är lite ovanligare för Nintendo.
Kanske då som New 3DS(tror jag det var) där ett fåtal spel inte fungerar på 3DS, alltså som sagt en väldigt mjuk övergång.

Men man ska också komma ihåg att det var väldigt länge sedan Nintendo hade något intresse av att ligga i framkant när det kommer till hårdvara. Hur intresserade är Nintendo av att lansera Switch 2?(de brukar ju vilja ha någon ny gimmick, eller vad man ska kalla det).

Jag tror nog på 2025, 8 år låter ganska lagom när försäljningen går så bra.
Det som kan röra om det lite är ifall Steam Deck går väldigt bra.
Den kanske inte ser så intressant ut på ytan, men spelbiblioteket är ju väldigt stort och användningsområdet är ju väldigt brett.

Lite kuriosa är då att hårdvaran från Switch är från 2015, med delar från 2013(CPU och GPU menar jag då).

Håller med om dina åsikter om hårdvara och nya konsoler. Vi såg stora hopp i kvalité generellt (grafik, kontroller, laddningstider etc) mellan PS1-PS2 och stort mellan PS2-PS3. PS3-PS4 skulle jag säga lite mindre och PS4-PS5 faktiskt ännu mindre och snart tror jag man har mjölkat ut potentialen i ytterligare större förbättringar i hårdvara. Jag tror precis som du att mjukvaran blir den stora USP:en, varför vi ser stora uppköp av spelstudios för att se till att man får många exklusiva titlar att briljera med när hårdvaran blir mindre viktig. Det enda brasklappen är AR och VR som kan bli hårdvara som är game-changers, det återstår att se.

Och precis som du säger, varför skulle Nintendo satsa på bättre hårdvara när de har än mindre intresse av att spela med i hårdvaru racet. Att de släpper en OLED uppdaterad Switch signalerar att det är just är bärbart som de vill satsa på. Så BotW 2 blir nog att man får spela på gamla Switchen då.

Medlem

Äsch, slutar dom att ha möjligheten att ladda hem spel jag redan köpt så jailbreakar jag konsolen och laddar hem spelen ändå på andra sätt.


signatur

Grafik: Nvidia RTX 3060 TI Ram: 16GB
Processor: RYZEN 7 5800x3d
Skärm 1 : LG UltraGear Nvidia Gsync 2560x1440 165hz
Skärm 2 : Samsung 4k 60hz
Hårddiskar: Samsung SSD 500GB. Samsung NVMe 1TB. Western dig 3TB

Inaktiv
Skrivet av ivanhoe68:

Äsch, slutar dom att ha möjligheten att ladda hem spel jag redan köpt så jailbreakar jag konsolen och laddar hem spelen ändå på andra sätt.

Det lär nog dröja förhoppningsvis.
De har sagt att de återkommer med information även med Wii Shop när det slutar att gå att ladda hem spelen som man redan köpt men än så länge så har det inte hänt.

Inaktiv

Jag blev så besviken så jag skickade ett mail till Nintendo om det här nyss.

12
Skriv svar