Har väntat många år på att skriva detta.
För varje år som har gått så har jag funderat på att göra en blogg här på FZ om mina idéer men varje gång så har jag ändrat mig. Varför? Jo för att jag vill se om Nintendo kanske fått inspiration av mina idéer först.
Vad pratar jag om?
Jag ska ta det från början.
2016 så avslöjade Nintendo deras Nintendo Entertainment System Classic Mini som innehöll 30 stycken spel och inte alls så långt efter att den hade släppts så började fans skriva vad de saknade till konsolen.
Jag läste det och fick en idé att jag skulle göra några listor över alla spel som jag skulle vilja se till en Super Nintendo Classic Mini, en Nintendo 64 Classic Mini och till Gameboy Classic.
När jag gjorde detta så kollade jag upp vilka spel som fansen gillade mest och blandade det med de spelen som jag helst skulle vilja se.
När Nintendo sedan avslöjade Super Nintendo Classic Mini under sommaren 2017 så hade jag rätt om nästan samtliga spel, bara att jag hade ju gjort en lista på 30 spel och till SNES Classic Mini kom det istället 21 spel.
Efter detta beslutade jag mig för att skriva ner ytterligare idéer på hur jag vill att en Nintendo 64 Classic Mini ska vara genom att kolla på vad andra fans vill se. Dessa idéer skickade jag in till amerikanska Nintendo’s kund support och det gjorde jag fram tills @Freakon hade skrivit här på FZ om en idé som han hade att Nintendo skulle kunna göra snygga USB stickor med spel på till deras framtida mini konsoler.
Jag gillade den idéen plus att den påminde lite om en av idéerna som jag hade så jag passade på att skriva till Nintendo igen med mina idéer plus några nya, men den här gången skrev jag till brittiska Nintendo’s kund support.
Nu fick jag svar för första gången och de gillade mina idéer men tyckte att jag istället skulle skriva till japanska Nintendo eftersom då finns det i alla fall en möjlighet till att det blir verklighet.
Så jag gjorde det och därefter skrev jag även till Freakon i ett PM här på FZ.
Vad var det för något som jag skrev till Nintendo om?
Jag berättade om hur mycket jag gillade deras mini konsoler och tog sedan upp om vad jag och flera med mig skulle vilja se.
Jag sade att det vore smart att börja med små kassetter till deras framtida mini konsoler. Då skulle varje företag kunna göra sin egna samling med spel. Som en kassett med Konami spel eller ett annat med Rare spel med mera. Spelen ska även gå att spela på sin Switch bara att kassetterna till Switch inte ska fungera på mini konsolerna.
De skulle kunna göra flera olika versioner av dessa nya mini konsoler, en som ser ut som en NES, en som ser ut som en SNES och slutligen en som ser ut som en N64. Om det sedan går väldigt bra så skulle de även kunna göra en Gamecube mini konsol senare. Alla dessa konsolerna ska vara lika på så sätt att om man köper en kassett med Nintendo 64 spel så ska det gå att spela på sin mini NES bara att man i så fall får se till att exempelvis även köpa till Nintendo 64 handkontroller.
Det sista är handkontrollerna som jag skrev till Nintendo om första gången när jag kontaktade brittiska och sedan japanska Nintendo.
Här sade jag att det smartaste de skulle kunna göra med kontrollerna till deras nästa mini konsoler vore att alla kontroller har Gamecube port, så att man kan spela med de på sin gamla Gamecube men framförallt via Gamecube adaptern till Nintendo Switch.
Om Nintendo gör detta så skulle man inte vara tvungen att köpa en mini konsol om man vill spela dessa spelen men de flesta skulle säkert göra det ändå.
Så detta skulle Nintendo verkligen tjäna på samt att det skulle vara något som många fans skulle gilla.
Men vad var det fansen hade skrivit som gav mig dessa idéer?
Jag läste bland annat många ville att man skulle kunna ladda ner spel till mini konsolerna eftersom de ville se fler spel.
Då fick jag idéen med kassetter eftersom då skulle de ju kunna köpa till fler spel om de vill.
Det andra som jag lade på minne var att det klagades på kontrollerna. ”För kort sladd!” ”Det skulle vara trådlösa handkontroller istället.” och det sista jag hörde var en person som faktiskt ville se att man kunde spela med sina Gamecube handkontroller. Det sista tyckte jag var den sämsta idéen till en början men ju mer som jag tänkte på det desto mer började jag gilla det.
Nu har ju Nintendo’s VD sagt att han vill se fler mini konsoler men frågan är ju om någon av dessa idéer skulle följa med på en sådan konsol. Jag hoppas det, för jag skulle mer än gärna vilja kunna köpa till fler spel utan att behöva vara rädd för att spelen en dag försvinner för att de stänger ner den digitala butiken.
Bra ideer men tyvärr tror jag inte dubfår gehör från Nintendo.
Om dom inte haft samma ide själv förståss.
Men Nintendo gillar att vara krångliga och du ska köpa dyra saker flera ggr om.
Tack så mycket
Det tror inte jag heller att jag kommer att få. Lite därför som jag bestämde mig för att skriva om det i denna blogg. Men hade Nintendo däremot kontaktat mig och sagt att de skulle använda dessa idéer eller någon av dessa idéer så hade jag aldrig berättat det för någon.