NATO Omröstning
Vi VAR med i Lybien, som partnerland. Jag vet det för att jag satt på HKV och tittade på en briefing från insatsen med våra JAS plan vid den tiden: https://www.forsvarsmakten.se/sv/information-och-fakta/var-hi...
Hade glömt detta. Minns hur gött det kändes att JAS fick representera oss och visa upp svensk ingenjörskonst. Sedan dess har jag ändrat åsikt om Libyen-konflikten.
Krim var Ryskt i två hundra år, har strategiskt mycket viktiga Ryska militärbaser, och 65% av befolkningen är etniska Ryssar, endast 15% Ukrainare. Man behöver inte gilla annekteringen för att förstå att Ryssland tog strategiskt rätt beslut genom att säkra Krim under Euromaidan-revolten i Ukraina. Buhuhu för lilla utsatta Ukraina. Kanske borde de ge tillbaka Krim till turkfolket Krimtatarer som hade området i 340 år, tills det blev Ryskt.
Det hela är väldigt komplext, och det är oerhört trist med den strikt ensidiga rapporteringen i Väst. I synnerhet bristen på källkritik hos den svenska journalistkåren är sorglig när det kommer till underrättelseuppgifter från USA. Lyssna på hur det lät när en Amerikansk journalist bad om bevis för påståendena om falsk flagg:
https://youtu.be/d4PbCiHOtR8
Med den logiken så borde väl danskarna tåg över sundet snart och ta tillbaka Skåne? När vi ändå är igång så kan Sverige segla över och ta tillbaka Finland, DET BOR JU SÅ MÅNGA SVENSKTALANDE I FINLAND DE MÅSTE RÄDDAS FRÅN FINNARNA!
IDKFA
Krim var Ryskt i två hundra år, har strategiskt mycket viktiga Ryska militärbaser, och 65% av befolkningen är etniska Ryssar, endast 15% Ukrainare. Man behöver inte gilla annekteringen för att förstå att Ryssland tog strategiskt rätt beslut genom att säkra Krim under Euromaidan-revolten i Ukraina. Buhuhu för lilla utsatta Ukraina. Kanske borde de ge tillbaka Krim till turkfolket Krimtatarer som hade området i 340 år, tills det blev Ryskt.
Vart drar man en gräns i en sån här diskussion utan att det blir överdrivet? Tyskland vill ha tillbaka Ostpreussen och Köningsberg? Sverige vill ha Finland och varför inte St. Petersburg? Danmark vill ta tillbaka Skåne? Norge har bara varit helt självständigt i lite över 115 år så varför inte stycka upp det mellan Sverige och Danmark? Storbritannien ägde delar av Frankrike på 1400-talet, ska det blir brittiskt igen? Osv osv.
Vart drar man en gräns i en sån här diskussion utan att det blir överdrivet? Tyskland vill ha tillbaka Ostpreussen och Köningsberg? Sverige vill ha Finland och varför inte St. Petersburg? Danmark vill ta tillbaka Skåne? Norge har bara varit helt självständigt i lite över 115 år så varför inte stycka upp det mellan Sverige och Danmark? Storbritannien ägde delar av Frankrike på 1400-talet, ska det blir brittiskt igen? Osv osv.
Man måste dra en gräns.
Sverige skulle inte kunna ta tillbaka Finland eller Norge just för att finland och norge borna inte känner sig ett dugg svenska.
Nej inte dom svensktalande finnarna heller.
Gränsen borde kanske dras vad invånarna känner att dom tillhör.
Nu har jag inga åsikter om krim men om det är mest ryssar där, dom bli illa behandlade av ukrainare, ja då är det inte så konstigt att det blir som det blir.
Med den logiken så borde väl danskarna tåg över sundet snart och ta tillbaka Skåne?
Vart drar man en gräns i en sån här diskussion utan att det blir överdrivet? Tyskland vill ha tillbaka Ostpreussen och Köningsberg?
Ryssland drog gränsen när deras närvaro på Krimhalvön och örlogsbasen i Sevastopol blev hotad. Ryska svartahavsflottans huvudbas. Jag överdrev i replik på kommentaren "buhuhu för lilla utsatta Ryssland att de inte kan annektera delar av sina grannländer lite hur de vill". Sen om Ryssland verkligen brydde sig om att skydda den etniskt ryska befolkningen där eller om det bara handlade om basen låter jag vara osagt. Men basen hade dom även innan annekteringen.
Man måste dra en gräns.
Sverige skulle inte kunna ta tillbaka Finland eller Norge just för att finland och norge borna inte känner sig ett dugg svenska.
Nu har jag inga åsikter om krim men om det är mest ryssar där, dom bli illa behandlade av ukrainare, ja då är det inte så konstigt att det blir som det blir.
I och med Sannfinländarna och deras intåg i politiken så behandlas ju svensktalande finländare illa, hur ska vi hjälpa dem?!
IDKFA
Man måste dra en gräns.
Finns ju även uppgifter om det motsatta. Dvs det var ukrainare som blev illa behandlade av ryssar. Speciellt nu sen ryska armen tog över östra ukraina (Fast de påstår att de inte alls är där).
Finns ju även uppgifter om det motsatta. Dvs det var ukrainare som blev illa behandlade av ryssar. Speciellt nu sen ryska armen tog över östra ukraina (Fast de påstår att de inte alls är där).
Ja det är en rejäl soppa allt ihop.
Ska vi stå på samma sida som jordens terrorister, USA? Nej tack.
USA är också några riktiga krigshetsare, jag var emot kriget i Irak lika mycket som jag är emot en eventuell invasion från Rysslands sida. Två fel gör inte ett rätt.
Jag väljer att stå på den attackerades sida.
IDKFA
Och där har vi problemet. Västerlänningar som troget och naivt tror att vi är den goda sidan
+1
Har kollat hundratals intervjuer och blir lika impad av Putin varje gång. Väldigt logisk och har massor med kunskap.
Kollar man på flera västerländska ledare (Macron,Löfven,Biden, Jens Stoltenberg) etc så blir man mörkrädd.
Känns som att det är uppenbart men de flesta är inte så intresserade av ’riktig’ politik. Dom snappar upp det som visas på TV/Nyheterna i flera år och nu har dom en stark åsikt och tror att de vet bäst.
Magkänslan är Ja (vilket jag även röstade på), men tycker egentligen Sveriges nuvarande position är rätt så rimlig. Det vill säga att vi inte är med "på riktigt" men att alla vet var dom har oss. Om Norge/Danmark skulle bli indragdna i ett storkrig så har jag svårt att se hur Sverige skulle stå utanför oavsett. Har egentligen svårt att tänka på en tid då Ryssen uppriktigt såg Sverige neutralitet som något seriöst. Gjorde dom det innan Finska Vinterkriget? Eller innan Ålands-äventyret under Krim-kriget?
USA är också några riktiga krigshetsare, jag var emot kriget i Irak lika mycket som jag är emot en eventuell invasion från Rysslands sida. Två fel gör inte ett rätt.
Jag väljer att stå på den attackerades sida.
Jo men det är ju ingen som har attackerat? Ryssland säger att dom inte ska attackera. Endast försvara sina gränser när Nato expanderar. Vilket är förståeligt.
i snart 2 månader har all västerländsk media sagt att jo nu invaderar dom ’när som helst’.
Perfekt anledning för att få bränna mer pengar på militär och försvaret. Samtidigt som de skapar kaos i börsen (vilket gynnar ett fåtal). Allt är så korrupt så det finns inte
Har kollat hundratals intervjuer och blir lika impad av Putin varje gång. Väldigt logisk och har massor med kunskap.
Hade väl samma syn på Putin som de flesta i det här landet. Man liksom tar till sig den bilden av honom som makthavare och media förmedlar och ifrågasätter den inte. Jag fick mitt uppvaknande när jag såg Oliver Stone's The Putin Interviews. Det blir väldigt tydligt att han är en riktigt patriot som älskar sitt land och inte den blodtörstige tyrann som han påstås vara. Hitler älskade nog också sitt land, så jag säger inte att det i sig betyder att han är bra, men Ryssland befann sig efter Sovjetunionens fall i en hemsk situation och sedan Putin har levnadsstandarden bara blivit bättre och bättre för Ryssar, och han är omtyckt.

Jo men det är ju ingen som har attackerat? Ryssland säger att dom inte ska attackera. Endast försvara sina gränser när Nato expanderar. Vilket är förståeligt.
i snart 2 månader har all västerländsk media sagt att jo nu invaderar dom ’när som helst’.
Perfekt anledning för att få bränna mer pengar på militär och försvaret. Samtidigt som de skapar kaos i börsen (vilket gynnar ett fåtal). Allt är så korrupt så det finns inte
Försvara sina gränser när Nato expanderar? Vad är det för trams? Kommer Nato expandera in på Rysslands territorium eller vad är det de ska försvara?
De ska ge själva fan i vad andra länder gör säkerhetspolitiskt. Det är inte deras ensak. Nato är inget hot mot Ryssland, inte ett enda natoland vill ha krig med Ryssland.
Hade väl samma syn på Putin som de flesta i det här landet. Man liksom tar till sig den bilden av honom som makthavare och media förmedlar och ifrågasätter den inte. Jag fick mitt uppvaknande när jag såg Oliver Stone's The Putin Interviews. Det blir väldigt tydligt att han är en riktigt patriot som älskar sitt land och inte den blodtörstige tyrann som han påstås vara. Hitler älskade nog också sitt land, så jag säger inte att det i sig betyder att han är bra, men Ryssland befann sig efter Sovjetunionens fall i en hemsk situation och sedan Putin har levnadsstandarden bara blivit bättre och bättre för Ryssar, och han är omtyckt.
https://ichef.bbci.co.uk/news/976/cpsprodpb/A148/production/_...
Har också sett Oliver Stone's interviews, riktigt bra. Har för mig Putin varnade för det som sker nu, redan då.
Försvara sina gränser när Nato expanderar? Vad är det för trams? Kommer Nato expandera in på Rysslands territorium eller vad är det de ska försvara?
De ska ge själva fan i vad andra länder gör säkerhetspolitiskt. Det är inte deras ensak. Nato är inget hot mot Ryssland, inte ett enda natoland vill ha krig med Ryssland.
Men vad andra länder gör är USA & EU's ensak? Är det någon som har gett dom titeln världspolis?
Det är ganska enkelt att se vem det är som är den som hetsar. Dessutom omringar USA & Nato, Ryssland med sina baser. Men det är ändå ryssarna som är krigstokiga? Låter logiskt. Undra hur det hade sett ut om Ryssland omringade Sverige och hela världen klagade på att svenskarna är livsfarliga och kommer att invadera Norge när som helst.

Har också sett Oliver Stone's interviews, riktigt bra. Har för mig Putin varnade för det som sker nu, redan då.
Men vad andra länder gör är USA & EU's ensak? Är det någon som har gett dom titeln världspolis?
Det är ganska enkelt att se vem det är som är den som hetsar. Dessutom omringar USA & Nato, Ryssland med sina baser. Men det är ändå ryssarna som är krigstokiga? Låter logiskt. Undra hur det hade sett ut om Ryssland omringade Sverige och hela världen klagade på att svenskarna är livsfarliga och kommer att invadera Norge när som helst.
Om dessa länder har amerikanska baser i deras länder, så är det deras val. Vad spelar det roll om dessa baser finns där, är du så dum att de på riktigt önskar ett krig med Ryssland? Hotet mot Ryssland är påhittat. Rysslands hot mot grannländerna har de dock bevisat vara verkligt i både Krim, Georgien och Östra Ukraina. Du kan sluta suga av Putin nu.
+1
Kollar man på flera västerländska ledare (Macron,Löfven,Biden, Jens Stoltenberg) etc så blir man mörkrädd.
Känns som att det är uppenbart men de flesta är inte så intresserade av ’riktig’ politik. Dom snappar upp det som visas på TV/Nyheterna i flera år och nu har dom en stark åsikt och tror att de vet bäst.
Blir du lika impad av honom när han fängslar oppositionen och försöker förgifta dem?
IDKFA
Det där är ju lika "sant" om man vänder på det, är väll det som är problemet med alltihopa
Gud vad svårt att fixa fattigdom efter att Sovjetunionen föll, och få den kurvan...
IDKFA
Det där är ju lika "sant" om man vänder på det, är väll det som är problemet med alltihopa
Nej, det är inte problemet. Och det är inte heller sant om man vänder på det.
Nej, det är inte problemet. Och det är inte heller sant om man vänder på det.
ok vi säger så, vi får alla ha våra uppfattningar
Den här tråden kommer låsas snart pga personliga påhopp.
13.8% är skitdåligt. Bra ledare, verkligen. Ändå lägger de 4.3% av GDP på militären. Bara för att visa sig tuffa, det är mer än USA.
I och med Sannfinländarna och deras intåg i politiken så behandlas ju svensktalande finländare illa, hur ska vi hjälpa dem?!
Jag skrev lite fel tidigare inlägg som jag ändrade men råkade visst radera.
Ja skulle dom få liknande problem som ryssar i vissa länder så bör dom välkomnas hit.
Gärna nära samarbeten med Nato, Finland etc. Men medlemskap? Nej.
Blir du lika impad av honom när han fängslar oppositionen och försöker förgifta dem?
Uppriktig fråga: hur vet du att det inte är Väst-propaganda? Hur kommer det sig att Ryssland misslyckas döda folk med några av de absolut dödligaste nervgifter som finns? Hur kommer det sig att rasisten Navalny från ingenstans plötsligt blev en posterboy för oppositionen? Amnesty tog t.o.m. tillbaka hans "prisoner of conscience"-status när hans rasistiska uttalanden uppdagades. Kan det ha varit uppbackning från Väst som ledde till hans plötsliga popularitet tro? Jag skulle tro det.
Det finns ett mönster här. Ledare som inte gör som USA vill blir brännmärkta som diktatorer och diverse annat ohyggligt.
Jag skrev lite fel tidigare inlägg som jag ändrade men råkade visst radera.
Ja skulle dom få liknande problem som ryssar i vissa länder så bör dom välkomnas hit.
Med den logiken så kanske ryssarna i Ukraina borde flytta till Ryssland?
IDKFA
Uppriktig fråga: hur vet du att det inte är Väst-propaganda? Hur kommer det sig att Ryssland misslyckas döda folk med några av de absolut dödligaste nervgifter som finns? Hur kommer det sig att rasisten Navalny från ingenstans plötsligt blev en posterboy för oppositionen? Amnesty tog t.o.m. tillbaka hans "prisoner of conscience"-status när hans rasistiska uttalanden uppdagades. Kan det ha varit uppbackning från Väst som ledde till hans plötsliga popularitet tro? Jag skulle tro det.
Det finns ett mönster här. Ledare som inte gör som USA vill blir brännmärkta som diktatorer och diverse annat ohyggligt.
Ingen ska bli lönnmördad eller fängslad för sina politiska åsikter vare sig de är rasister eller inte. Detta händer inte bara honom i Ryssland, detta är inga konspirationer som du kanske tror. Häng mindre på Flashback är mitt tips.
Denna tråd borde snart låsas, då det ballar ur snart 🖖
IDKFA
Ingen ska bli lönnmördad eller fängslad för sina politiska åsikter vare sig de är rasister eller inte. Detta händer inte bara honom i Ryssland, detta är inga konspirationer som du kanske tror. Häng mindre på Flashback är mitt tips.
Jag hänger inte på Flashback men jag läser mycket om dessa politiska spel och kan mycket mer än den genomsnittlige om vad som händer. Inte för att jag är smartare men för att jag helt enkelt lägger orimligt mycket tid på sådan här skit när jag egentligen bara borde spela spel och leva livet. Jag inhämtar information från alla möjliga sidor i konflikter och försöker granska det jag hittar på ett opartiskt vis, med betoning på försöker. Det betyder inte att jag inte kan ha fel om saker och ting, men jag gör mitt bästa för att utröna vad som är fakta och vad som är ren propaganda. Det är inte lätt för det känns som att alla ljuger. Att folk blir mördade för sina åsikter är inget ovanligt i stora delar av världen, men i Rysslands fall så undrar jag om det är sanktionerat av staten eller om det är grupperingar/personer som blir provocerade av politiska motståndare och gör det på eget bevåg. Jag vet vad USA vill att allmänheten ska tro om den saken, men det betyder inte att det är sant. Det som blir väldigt tydligt när man läser den svenska rapporteringen är att journalistkåren i detta land är väldigt naiv och att man inte granskar information man får från USA ordentligt. Faktum är att man ser den naiviteten på många håll i detta land. Jag frågade en gång min professor i IT-säkerhet vad han tyckte om det som amerikanska underrättelsetjänster sade om Assange och Snowden, och hans svar var bara "vi kan lita på CIA". Trodde inte mina öron. Gick inte på hans föreläsningar igen utan läste materialet på egen hand istället.
Jag tänker inte på något sätt påstå att jag vet allting gällande ämnet och har inte haft intresset att kontrollera all information - med tanke på Rysslands agerande mot Ukraina så är jag inte ett dugg förvånad att gränsliggande länder hotar att gå med i EU eller NATO, det är ju ändå deras val och är en reaktiv respons. Om Ukraina invaderas så finns det möjlighet att Ryssland gör likadant med andra närliggande länder.
Om Sverige ska gå med i NATO? Jag kan inget om vad som kontraktilt krävs av Sverige eller befolkningen så jag kan inte väga något, så låter det vara en öppen fråga.
PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch