Video Game History Foundation kritiserar Nintendo för valet att stänga e-shopen

Skribent
Skrivet av martinot:

Många spel som jag verkligen vill ha för framtiden för mina Switch och Xbox har jag sett till att köpa på fysisk original-media. Känns rätt nice när man vet att sådant här kommer hända förr eller senare (är nog tyvärr endast en fråga om kort tid, eller lång tid).

Men bra idé som du gjort med att ladda ner spelen till SD-kort!

Jo till Wii-U var det ju enkelt också i och med att den stöder en vanlig simpel hårddisk.

Till Switch har jag de flesta spelen på just kassett, men det är mer för att barnen har sin egen Switch så spelen hoppar mellan enheterna.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av martinot:

Håller med.

Samma risk finns ju iofs. dock även för de som köpt spel på Stadia den dagen Google tröttnar och stänger ner tjänsten. Vilket nog kan riskera att hända snarare snart än senare.

Folk har ju fått det om bakfoten. Stadia ska inte lägga ner närmaste tiden som folk verkar vilja tro. Enda dom sagt är att dom dom vill att andra tjänster skall utnyttja deras teknologi och att dom hoppas på att 80% av stadia är outsourcat till andra företag.

Medlem
Skrivet av Augustus:

Det är ok, de säljer samma spel som du har köpt två gånger redan i en ny digital form om några år.

Xbox har satt standard här med konto och bakåtkompatibilitet. Synd att de andra inte tar efter.

Vad gäller modernisering och trender brukar Nintendo i regel ligga 7-10 år bakom resten.


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Inaktiv

Även på Wii Shop så hintade Nintendo om det men än så länge så går det fortfarande att ladda ner de spel som man redan köpt.

Jag håller annars helt med om att man ska bevara spel historian och därför tycker jag att både nedstängningen av Wii Shop och E-Shop är lika dåliga.
Wii Shop borde på något sätt åter öppnas och E-Shop borde inte stängas ner. Önskar att Nintendo vore lite mer som Sony när det kommer till detta.

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Till Switch har jag de flesta spelen på just kassett, men det är mer för att barnen har sin egen Switch så spelen hoppar mellan enheterna.

Bland annat just av denna anledning köper jag också de flesta spelen på kassett om fysiska utgåvor ens finns tillgängliga.

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Tur i alla fall att enheterna stöder vanliga minneskort och hårddiskar. Jag har tagit hem alla mina digitala spel på Wii-U nu och de ligger på en portabel hårddisk.

Va?? Hur gör man detta!? Är det enkellt??

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Tur i alla fall att enheterna stöder vanliga minneskort och hårddiskar. Jag har tagit hem alla mina digitala spel på Wii-U nu och de ligger på en portabel hårddisk.

Fråga: varför envisas ni med att skriva Wii-U när konsolen heter Wii U och det är så Nintendo och resten utav mänskligheten skriver det? Ser så väldigt illa ut imho.

Inaktiv
Skrivet av Saurfange:

Va?? Hur gör man detta!? Är det enkellt??

På Wii U funkar detta. Bara att koppla in båda kablarna längst bak på konsolen så kommer den formateras.

På Wii, 3DS och Switch är det SD kort.
Däremot funkar externhårddisk till Wii om man softmoddar den.

eld
Medlem
Skrivet av Gertzy:

Fråga: varför envisas ni med att skriva Wii-U när konsolen heter Wii U och det är så Nintendo och resten utav mänskligheten skriver det? Ser så väldigt illa ut imho.

wii-u, xbone, gameboy, nintendo, playstation!

bryter mot alla reglerna!

Medlem
Skrivet av robbis:

Taskigt läge för dom som hyrt sina spel på Nintendo. Längtar tills samma sak händer på steam 😂😂😂😂

Får jag fråga varför du längtar? Bara gammal hederig skadeglädje?

Medlem
Skrivet av waeress:

Ja, det var lite det jag menade. Att jag i alla fall har möjligheten att göra backup på alla spel jag köper där inklusive alla patchar.

Vill minnas att Valve gjort ett uttalande att de vill erbjuda möjligheten att plocka bort DRM om de någonsin skulle försvinna. Den som lever får se. PC publiken är lite mer teknisk och nördig, det skulle bli ett jädra liv i luckan.

Givetvis är det en stor kostnad att driva dessa servrar för nedladdning, speciellt för en död plattform. Med tanke på hur efter Nintendo är med onlinetjänsterna kan man tänka sig att det är ett riktigt dyrt härke att underhålla. Det är ju bra att man kan dra hem filerna och spara lokalt. Tyvärr håller varken sd kort eller hårddiskar särskilt länge. Även om man är försiktig så har man bitröta eller dylikt efter 10-15 år. Skulle vara bättre om de kunde lagt upp spelen som torrents eller något istället så de aldrig försvinner.

Medlem
Skrivet av eld:

wii-u, xbone, gameboy, nintendo, playstation!

bryter mot alla reglerna!

Xbone är ju lite av en modern klassiker dock haha!

Medlem
Skrivet av Brona:

Får jag fråga varför du längtar? Bara gammal hederig skadeglädje?

Ja den bästa glädjen ju. Hyr ca 250 spel därifrån själv men hade gärna sett det försvinna så jag slipper ha 249 spel i backloggen

Medlem
Skrivet av robbis:

Ja den bästa glädjen ju. Hyr ca 250 spel därifrån själv men hade gärna sett det försvinna så jag slipper ha 249 spel i backloggen

Tycker spelglädje är den bästa glädjen. Du kan permanent ta bort ditt konto om det besvärar dig. Alternativt kan du skänka bort till konto till någon familjemedlem. Det ger en ganska skaplig glädje att skänka också

Medlem
Skrivet av Brona:

Tycker spelglädje är den bästa glädjen. Du kan permanent ta bort ditt konto om det besvärar dig. Alternativt kan du skänka bort till konto till någon familjemedlem. Det ger en ganska skaplig glädje att skänka också

Ja eller så förstår man lite ironi

Medlem
Skrivet av robbis:

Ja eller så förstår man lite ironi

Ja nog är det ironiskt alltid.

Medlem

Om man vill hantera sina köpta spel på Wii-U.


signatur

Text does not represent Mozart's life.

Inaktiv
Skrivet av MadMartigaN:

Om man vill hantera sina köpta spel på Wii-U.

https://youtu.be/OB-5jSIMibM

Jag kan verkligen förstå om man vill softmodda sina konsoler när sådana här beslut kommer.
Själv är jag väldigt kluven till det eftersom jag fick ett felmeddelande i Wii Mode på min Wii U och det slutade fungera att spara i spelen där för mig när jag försökte sist.
Som tur vad löste det sig när jag formaterade konsolen. Är också väldigt glad för att det fortfarande går att ladda ner spelen som man redan köpt i Wii Shop, annars hade jag förlorat väldigt många spel.

Medlem
Skrivet av robbis:

Folk har ju fått det om bakfoten. Stadia ska inte lägga ner närmaste tiden som folk verkar vilja tro. Enda dom sagt är att dom dom vill att andra tjänster skall utnyttja deras teknologi och att dom hoppas på att 80% av stadia är outsourcat till andra företag.

Enbart en tidsfråga.

Den dagen de lägger ner har du dessutom tappar bort precis alla spel du köpt till Stadia.

Vi med egen konsolhårdvara kan till en del iaf. köra fysiska spel, eller backuper av de, lokalt. Ett klart mycket bättre läge.


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem
Skrivet av Brona:

Får jag fråga varför du längtar? Bara gammal hederig skadeglädje?

Kanske känner sig nervös över den uppenbarligen skakiga framtiden för dennes investeringar i Stadia?

Gällande Stadia så hade troligen en hyresmodell/abonnemangsmodell liknande Game Pass gjort sig mycket bättre.


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem
Skrivet av martinot:

Enbart en tidsfråga.

Den dagen de lägger ner har du dessutom tappar bort precis alla spel du köpt till Stadia.

Vi med egen konsolhårdvara kan till en del iaf. köra fysiska spel, eller backuper av de, lokalt. Ett klart mycket bättre läge.

Jag flyttade nyligen och hittade en påse med gamla PC-spel. En av dem var Dungeon Keeper 1 som jag blev sugen på att spela igen. Dock har jag ingen CD-läsare på min nuvarande PC och jag vet inte ens om det fungerat, då det står Windows 95 compatible". Så jag har en bunte spel som jag har köpt och jag har licens för men jag kan inte använda dem. Lösningen? Jag går ut på GOG och köper det igen för bara 15 kr. Jag hittade också en massa NES-spel men ingen konsol. Och även om jag haft konsolen så vette tusen hur jag skulle kopplat in den till TV:n xD

Det jag menar är att bara för att man har saker fysisk så betyder inte det att du är garanterad att det kommer fungera. I vissa fall är det en fördel att ha spel digitalt, speciellt på PC.

Inaktiv
Skrivet av Brona:

Jag flyttade nyligen och hittade en påse med gamla PC-spel. En av dem var Dungeon Keeper 1 som jag blev sugen på att spela igen. Dock har jag ingen CD-läsare på min nuvarande PC och jag vet inte ens om det fungerat, då det står Windows 95 compatible". Så jag har en bunte spel som jag har köpt och jag har licens för men jag kan inte använda dem. Lösningen? Jag går ut på GOG och köper det igen för bara 15 kr. Jag hittade också en massa NES-spel men ingen konsol. Och även om jag haft konsolen så vette tusen hur jag skulle kopplat in den till TV:n xD

Det jag menar är att bara för att man har saker fysisk så betyder inte det att du är garanterad att det kommer fungera. I vissa fall är det en fördel att ha spel digitalt, speciellt på PC.

Om man ska tänka så då är ju PC den ultimata spel maskinen.
Använder själv VirtualBox om jag eller någon annan ska spela något äldre spel på min PC.

När det kommer till äldre konsoler så håller jag med dig, till viss del. Man kan ju fortfarande spela det med rätt tillbehör.

Medlem
Skrivet av Brona:

Jag flyttade nyligen och hittade en påse med gamla PC-spel. En av dem var Dungeon Keeper 1 som jag blev sugen på att spela igen. Dock har jag ingen CD-läsare på min nuvarande PC och jag vet inte ens om det fungerat, då det står Windows 95 compatible". Så jag har en bunte spel som jag har köpt och jag har licens för men jag kan inte använda dem.

Finns många som har retro-PC för att kunna spela sådana spel (eller emulator för de som inte vill köra på original hårdvara). Underbart kul med retro-PC tycker jag!

Poängen är att det finns flera olika möjligheter för dig att spela spelet.

Är du inte intresserad av spelet längre så kan du tom sälja det (bra spel i kartong kan man få riktigt bra betalt för).

Den dagen som Google lägger ner Stadia så är är alla kunder som köpt spel där körda.

Finns absolut inget att göra då.


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem
Skrivet av anon_326145:

Om man ska tänka så då är ju PC den ultimata spel maskinen.
Använder själv VirtualBox om jag eller någon annan ska spela något äldre spel på min PC.

När det kommer till äldre konsoler så håller jag med dig, till viss del. Man kan ju fortfarande spela det med rätt tillbehör.

Absolut. PC är definitivt bäst när det kommer till att bevara äldre spel. Men jag kommer inte köpa extern CD-läsare för gamla spel. Då köper jag dem hellre igen digitalt.

Skrivet av martinot:

Finns många som har retro-PC för att kunna spela sådana spel (eller emulator för de som inte vill köra på original hårdvara). Underbart kul med retro-PC tycker jag!

Poängen är att det finns flera olika möjligheter för dig att spela spelet.

Är du inte intresserad av spelet längre så kan du tom sälja det (bra spel i kartong kan man få riktigt bra betalt för).

Den dagen som Google lägger ner Stadia så är är alla kunder som köpt spel där körda.

Finns absolut inget att göra då.

Tyvärr har jag inte några spel med kartong i bra skick. Jag tänkte inte på den aspekten när jag var yngre Kartonger är kastade, instruktionsböcker är sönderlästa och fodral repade.

En retro-PC hade varit kul Men jag har inte plats för det tyvärr. Men jag får snart min Steam Deck så jag tänker att det får bli min emulator-maskin.

Absolut är det kört för kunderna den dag Stadia, Steam, Epic, Playstation, Xbox etc. lägger ner om du köpt spelen digitalt. Generellt har privatägda företag större uthållighet än börsbolag. Epic och Valve skulle vid en kris kunna gå ner på sparlåga och vara nöjda så länge de går runt. Börsbolag har alltid pressen att växa och öka sin vinst. Så vill man vara lite extra säker kan man köpa spel från ett privat bolag.

Medlem
Skrivet av Brona:

Absolut. PC är definitivt bäst när det kommer till att bevara äldre spel. Men jag kommer inte köpa extern CD-läsare för gamla spel. Då köper jag dem hellre igen digitalt.

Tyvärr har jag inte några spel med kartong i bra skick. Jag tänkte inte på den aspekten när jag var yngre Kartonger är kastade, instruktionsböcker är sönderlästa och fodral repade.

En retro-PC hade varit kul

Grymt kul!

Finns hjärterum så finns...

Här är annars en bra video om hur man kan rädda och återställa sämre originalkartonger till nyskick:


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

12
Skriv svar