Skicka en tanke till människorna i Ukraina <3

Medlem
Skrivet av neocon:

"To this end, we will seek to demilitarise and denazify Ukraine"

Nazister i Ukraina? Har jag missat något? Både presidenten och premiärministern är ju judar

Medlem
Skrivet av neocon:

Från Putin, släppt idag:

"To this end, we will seek to demilitarise and denazify Ukraine"

"It is not our plan to occupy the Ukrainian territory."

"I would also like to address the military personnel of the Ukrainian Armed Forces.

Comrade officers,

Your fathers, grandfathers and great-grandfathers did not fight the Nazi occupiers and did not defend our common Motherland to allow today’s neo-Nazis to seize power in Ukraine. You swore the oath of allegiance to the Ukrainian people and not to the junta, the people’s adversary which is plundering Ukraine and humiliating the Ukrainian people."

Det är den officiella linjen i alla fall.

Undrade när FZs egna lilla Putin-kramare skulle dyka upp, välkommen in i stödtråden för Ukraina.

Starta en egen stödtråd för stackars Putin ditt rysstroll!

signatur

IDKFA

Medlem
Skrivet av Kyrre:

Men läser man nyheterna så är rubrikerna "Nu invaderar Putin hela Ukraina", "Rädda Kiev", "Nu börjar tredje världskriget" bla bla bla. Skrämselpropaganda när den är som bäst. Det påverkar både oss och invånare i Ukraina.
Att Covid nyheterna dog ut helt och fokus byttes var ingen slump.

Och det som fungerar bättre än skrämselpropaganda från media är faktiskt riktiga bomber och en riktig invasion. Vaknade tidigt i morse samtal från Kiev, explosioner följt av skottlossning nära huset. Senare på morgonen direktsamtal från södra ukraina där militären nu tagit kontroll. Stängt broarna ut och riktar vapen mot familjer med barn som vill fly till västra delen mot Lviv och beordrar folk att vända hem. Nu samtal från ett sjukhus från samma liten ort i södra Ukraina, nu fullt med skadade civila och helikoptrar och flygplan. Bomber har fallit.

tyvärr känner man sig maktlös, helt hjälplös. Vi försökte få hem folk hit därifrån, men de sa det är lugnt, det är bara media som förstorar det, inget kommer att hända utan för östra regionen... Nu säger de "nu är det för sent". Jo tack jag vet..

Medlem
Skrivet av lerb:

Jag förstår vad du menar och självklart ska man vara kritisk till all information. Men faktum är att Putin/Ryssland själva har släppt ett uttalande där de till hela världen förklarar att de invaderar Ukraina och varför, så jag tycker att vi kan enas om att det pågår en invasion? Det är liksom Putins egna ord, jag vet inte vad mer som behövs för att bevisa för dig?

Det gäller fortfarande Donetsk och Lugansk inte en fullskalig invasion av hela landet.

Skrivet av Hanzo:

Källa:
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/direktrapport-forsamrat-sa...

Det är det värsta tänkbara scenariot. Full invasion.
Det är väldigt tråkigt och det finns ingenting vi kan göra,
såvida vi inte vill starta tredje världskriget.

Tänker på alla miljoner i Ukraina som bara vill leva vanliga liv.
Vanliga familjer, fädrar, mödrar och barn.
Nu lever de i krig och helvete.

Jo det är det såklart. Och ja, dom civila får alltid lida för politikers sjabbel.
Det är dock ingen full invasion av hela landet.

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

Ge dig nu. Hela omvärlden fördömer Rysslands agerande, i praktiken utan undantag (Iran, Kuba, Belarus, plus ett par mindre stater, territorier och organisationer - Kina ställer sig någorlunda neutralt än så länge), och om man lyssnar på Putins tal från i morse (när det nu spelades in) så är det inte svårt att förstå varför.

Vänd på det i stället. Att försvara Rysslands agerande på något sätt överhuvudtaget just nu vore som att stötta nazisterna under andra världskriget.

Nej hela EU och USA eliten fördömer det. Dom säger alltid samma saker. Nästan på copy-paste nivån.
Alla som inte håller med är terrorister och hemska människor.

Om du tror att USA fördömer det på riktigt så är du ute och cyklar. Det är nu dom skålar.
Och ifall du undrar varför så är det bara att läsa historia

Medlem
Skrivet av Baronova:

Nazister i Ukraina? Har jag missat något? Både presidenten och premiärministern är ju judar

Ja, det har du:
Azov-bataljonen beskrivs som nynazistisk.

Ukraine's far-right children's camp. Nynazister från Azov-bataljonen indoktrinerar barn.

BBC Newsnight: Neo-Nazi threat in new Ukraine

TIME Magazine: Inside A White Supremacist Militia in Ukraine

Skrivet av mrFluffy:

Undrade när FZs egna lilla Putin-kramare skulle dyka upp, välkommen in i stödtråden för Ukraina.

Starta en egen stödtråd för stackars Putin ditt rysstroll!

Du anser inte att det finns något värde i att veta vad den officiella hållningen från ryskt håll är? Oavsett om det är lögnaktig propaganda eller inte. Jag hade inte haft något emot att dela med mig självaste Hitlers tal om det vore en tråd om invasionen av Nederländerna.

Medlem
Skrivet av neocon:

Ja, det har du:
Azov-bataljonen beskrivs som nynazistisk.

Ukraine's far-right children's camp. Nynazister från Azov-bataljonen indoktrinerar barn.

BBC Newsnight: Neo-Nazi threat in new Ukraine

TIME Magazine: Inside A White Supremacist Militia in Ukraine

Du anser inte att det finns något värde i att veta vad den officiella hållningen från ryskt håll? Oavsett om det är lögnaktig propaganda eller inte. Jag hade inte haft något emot att dela med mig självaste Hitlers tal om det vore en tråd om invasionen av Nederländerna.

Jag anser att vill slicka Putin smutsiga röv.

signatur

IDKFA

Medlem
Skrivet av lerb:

Men alltså, där har du ju direkt fel? Varför ljuger du?

Vad menar du? Det är ju Donbass & Lugansk det gäller, inte fullskalig invasion.
Slog på en livecam i Kiev, det ser lugnt ut.

Skrivet av lerb:

Fördömer inte du det?

Både ja och nej. Ukraina uppfyllde inte sin del av Minsk avtalet. Nato, USA, EU håller på att trigga dom så mycket det går. Så någonstans måste Putin visa att det inte bara är "all talk". Så på ett sätt var detta nödvändigt. Även om det är trist.

Medlem
Skrivet av Kyrre:

Det gäller fortfarande Donetsk och Lugansk inte en fullskalig invasion av hela landet.

du påstår att världens samlade nyhetsmedier skulle ha fel? (Finns en rad källor hos samtliga.)

Det är en invasion och ett militärt angrepp mot Ukraina på en nationell nivå.

Skrivet av Kyrre:

Nej hela EU och USA eliten fördömer det. Dom säger alltid samma saker. Nästan på copy-paste nivån.
Alla som inte håller med är terrorister och hemska människor.

Om du tror att USA fördömer det på riktigt så är du ute och cyklar. Det är nu dom skålar.
Och ifall du undrar varför så är det bara att läsa historia

Foliehatt av.

Att det finns nynazistiska rörelser i ett land (det gör det i Sverige också) betyder inte att utländsk militär har någon som helst rätt att invadera militärt. Överhuvudtaget. Punkt slut.

signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem
Skrivet av Kyrre:

Både ja och nej. Ukraina uppfyllde inte sin del av Minsk avtalet. Nato, USA, EU håller på att trigga dom så mycket det går. Så någonstans måste Putin visa att det inte bara är "all talk". Så på ett sätt var detta nödvändigt. Även om det är trist.

När är det en "fullskalig invasion"? När huvudstaden kapitulerat och kriget är "över"?

Självklart är detta en fullskalig invasion.

signatur

|| AMD Ryzen 9800X3D || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 990 PRO 4TB || Kingston Fury CL30 64GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av Baronova:

Neo Nazister i Ukraina, finns en hel del att läsa om.

Dom försökte till och med ha en nazist slogan på sina landslagsdräkter i Europamästerskapet i Fotboll 2020.
Men det gick inte igenom till slut.

"UEFA says Ukraine must COVER slogan of Nazi collaborators on Euro 2020 kit"

Medlem

Varför moderar ingen denna tråd, då det kommit in uppenbara rysstroll här och ska piska upp en tråd vars enda syfte var att visa sitt stöd för ett land i krig...

Det är OT och det är omänskligt, vad fan de håller på med här.

signatur

IDKFA

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

du påstår att världens samlade nyhetsmedier skulle ha fel? (Finns en rad källor hos samtliga.)

Det är en invasion och ett militärt angrepp mot Ukraina på en nationell nivå.

Foliehatt av.

Att det finns nynazistiska rörelser i ett land (det gör det i Sverige också) betyder inte att utländsk militär har någon som helst rätt att invadera militärt. Överhuvudtaget. Punkt slut.

Foliehatt? Du har inte märkt att USA tjänar pengar på krig? Och att destabilisera sina fiender? Du förmodar att alla länder dom har bombat hittills har varit i gott syfte? Eller får Ukraina sina vapen gratis ifrån USA? Vem hjälper dom att bygga upp landet sen?

Medlem

Jobbar dagligen med kollegor i Ukraina och har varit själv där ett flertal tillfällen. Har pratat med ett flertal idag och hemskt och se hur människor lider, imorse tvingades dom upp när flyglarmen gick, gamla, barn, sjuka..otroligt lidande orsakat av en galning. En fullständigt vidrig handling som går emot alla mänskliga rättigheter och FN stadgar och är oförsvarbart. Kan inte finns någon människa med empati som stöder det här

Medlem
Skrivet av mrFluffy:

Varför moderar ingen denna tråd, då det kommit in uppenbara rysstroll här och ska piska upp en tråd vars enda syfte var att visa sitt stöd för ett land i krig...

Det är OT och det är omänskligt, vad fan de håller på med här.

Om du kallar oss för "uppenbara rysstroll", får vi lov att kalla dig för ett "hjärntvättat får"?

Medlem
Skrivet av lerb:

Snyggt handplockade citat där! Känns bra att Putin går in och rensar Ukraina på nazister.

Vad är dina egna tankar? Genuint intresserad och jag kommer inte kasta bajs, vill bara höra.

Är det underligt att jag handplockade citat? Jag tog det som jag tyckte var mest intressant.
Ukraina har haft stora problem med att skaffa sig en egen nationell identitet. Medan folk i västra Ukraina pratar ukrainska och känner sig mer som européer och vill närma sig EU så har folk i östra Ukraina som fortfarande har starkt rysk identitet velat närma sig Ryssland. Självklart blir det motsättningar då. I strävan efter egen identitet så har många unga ukrainare dragits till högerextrema/nynazistiska rörelser. Man ser mycket runor och vikingatema på tatueringar etc. för dessa har intalat sig att ukrainare egentligen kommer från vikingar och inte alls är slaver som de smutsiga ryssarna. 80% av dödsfallen i stridigheter senaste åren i Ukraina har varit bland etniska ryssar i Donbas. Ukraina har bombat separatistområdena i Donbas i snart 8 år, men ändå har vi inte fått höra att Ukraina bombar sitt eget folk eller något liknande. Vi får inte heller se hur folk i Luhansk och Donetsk firade när Ryssland erkände dem och bombningarna från Ukrainskt håll minskade eftersom Putin hotade med kraftig vedergällning.

Det hela är mycket mer komplext än den bild vi får i vår egen media. Putin är Hitler. Det har inget med Nato att göra etc.
Jag följer mycket rapportering från journalister med vitt skild syn på vad som händer där. Man inser att sanningen förmodligen ligger någonstans mitt emellan de två extremerna. Att ens ifrågasätta Västs framställning av konflikten är dock att betraktas som förräderi eller liknande, vilket kan ses på anklagelserna man får riktade mot sig t.o.m. här om man inte bara håller med om den officiella linjen.

Medlem

Snälla, lägg ned debatten!

Det här är ovärdigt.

Medlem
Skrivet av Kyrre:

Ryska trupper har gått in i Ukraina från Belarus och Krim. Odessa och Charkiv har blivit bombade.

Kan fixa en karta över Ukraina till dig snart. Men en hint: alla de ställena ligger en bra bit ifrån Donbass och Lugansk.

Medlem
Skrivet av Baronova:

Det finns ett fåtal nassar i Ukrainsk militär (se filmen) precis som det finns ett fåtal i den Svenska och ryssland har naturligtvis trissat upp det narrativet för att skapa en Casus Belli (Krigsorsak) att invadera. Tycker att de borde ta hand om de stora nasse element som finns i det egna landet först, finns många fler högerextremister i ryssland.

Medlem
Skrivet av bluebird:

Snälla, lägg ned debatten!

Det här är ovärdigt.

Användarna neocon och kyrre är två rysstroll som vars enda uppgift här är att smutsa denna tråd med sin skit. Anmäl deras inlägg för uppvigling.

signatur

IDKFA

Tråkigt att det fortfarande skall skapas krig jämt å ständigt över allt.
Personligen tror jag ju absolut inte Donbass & Lugansk kommer bli självständiga! Nej dom kommer tillhöra Rysslands och Putin har fått kol område som kan ge pengar 💸💸

signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

Medlem
Skrivet av mrFluffy:

Ironin... Om moderatorerna blir tvungna att låsa den här tråden i vanlig ordning så har jag åtminstone hållit god ton medan du, Herr Fluffy, skulle kunna lära dig ett och annat om hur man diskuterar och motargumenterar:

Skrivet av mrFluffy:

Jag anser att vill slicka Putin smutsiga röv.

Medlem
Skrivet av Kyrre:

Källa:
https://liveuamap.com/en/2022/24-february-ukraine-under-attac...

@hannes.theorell bra länk!

signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem
Skrivet av Kyrre:

Foliehatt? Du har inte märkt att USA tjänar pengar på krig? Och att destabilisera sina fiender? Du förmodar att alla länder dom har bombat hittills har varit i gott syfte? Eller får Ukraina sina vapen gratis ifrån USA? Vem hjälper dom att bygga upp landet sen?

Oligarker i Ryssland tjänar också pengar på krig (vapenindustrin i Ryssland är tämligen omfattande), det är inget argument för endera sida, inte heller är det i sig bevis för något. Känns som vi kan lämna det spåret nu, som om inte tråden hade spårat ur nog redan ändå.

signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem
Skrivet av neocon:

Ironin... Om moderatorerna blir tvungna att låsa den här tråden i vanlig ordning så har jag åtminstone hållit god ton medan du, Herr Fluffy, skulle kunna lära dig ett och annat om hur man diskuterar och motargumenterar:

Bryr mig verkligen inte om att hålla god ton mot rövslickare som dig. Tar mitt straff sen i form av varning, kunde inte bry mig mindre när det gäller mot en person som dig.

signatur

IDKFA

Medlem

Det som rysstrollen vill är att diskussionen stoppas. Håll god ton och anmäl dem istället.

Medlem
Skrivet av mrFluffy:

Bryr mig verkligen inte om att hålla god ton mot rövslickare som dig. Tar mitt straff sen i form av varning, kunde inte bry mig mindre när det gäller mot en person som dig.

Vad är ditt problem ? Har sett dig posta runt i denna tråd hela dagen och allt du gör är att piska upp stämningen. Allt är inte svart på vitt och att folk vill nyansera eller åtminstone uttrycka sina åsikter är väl helt okej ?

Medlem
Skrivet av mrFluffy:

Jag skulle också vilja spy en massa epitet över dig p.g.a. det jag anser är din totala naivitet och indoktrinering, men man kommer ingenvart då. I värsta fall har jag fel om situationen men det som då händer är att ni på andra sidan får tänka lite över varför ni vet det ni vet. Christopher Hitchens förklarar det väl (3:03)

Medlem

Tack för länk, aldrig sett innan. Hämtar den information från nyhetssidor?

Skrivet av Ichinin:

Det som rysstrollen vill är att diskussionen stoppas. Håll god ton och anmäl dem istället.

Anmäla? Varför då? För att din åsikt skiljer sig ifrån min? Är inte att forum till för att diskutera?
Jag förstår att det är ett hett ämne men tycker ändå man ska kunna ge sin egen vy på det hela.

Medlem
Skrivet av heady89:

Vad är ditt problem ? Har sett dig posta runt i denna tråd hela dagen och allt du gör är att piska upp stämningen. Allt är inte svart på vitt och att folk vill nyansera eller åtminstone uttrycka sina åsikter är väl helt okej ?

Den är inte okej i denna tråd?

Den handlade om att visa solidaritet med Ukraina, inte föra Ryskt propagandakrig som två användare gör här och har gjort i de andra trådarna. Ingen håller med dem, och de postar desinformation hela tiden, dom är inte ute efter en nyanserad debatt.

signatur

IDKFA

Skriv svar