Elden Ring - Den stora tråden! Skriv av er här
Kört 28 timmar, utforskat det mesta före det "röda" stället. Har än så länge inte hittat något vapen eller någon magi med lightning-skada. Men antar att det finns, eftersom jag sett blixtmagier i nån trailer och så står ju lightning med som skadetyp i vapenmenyn. Är det nån sorts endgame-grej det med lightning? Scalar det ens med faith om man skulle hitta nåt sånt vapen? Har läst något om att det skulle scala med dex.
Samt, är det någon som har hittat någon ash of war som skänker faith-scalning? Det är en av få grejer som jag försökt googla fram var jag hittar, men hittar inget svar.
Avinstallerat, för mig är det ett riktigt skitspel. Vill inte lägga flera timmar dö på varje boss, är mer värt att se några episoder på någon serie istället, eller göra något annat roligt. Har inte tiden för sådana här spel.
Flera timmar? Då kallar man ju på hjälp.
Flera timmar? Då kallar man ju på hjälp.
Nej, vill inte ha någon hjälp, går det inte klara själv får det va. Att det tagit flera timmar är att jag lider av att vara envis, men även trots det har jag kommit till insikt att nu kasta in handduken.
Avinstallerat, för mig är det ett riktigt skitspel. Vill inte lägga flera timmar dö på varje boss, är mer värt att se några episoder på någon serie istället, eller göra något annat roligt. Har inte tiden för sådana här spel.
Jag kan förstå att man inte gillar vissa spel.
Det jag ställer mig frågande är "Har inte tiden för sådana här spel."
Vad tar det tid av? Har man tid att spela spel överhuvudtaget?
Jag kan förstå att man inte gillar vissa spel.
Det jag ställer mig frågande är "Har inte tiden för sådana här spel."
Vad tar det tid av? Har man tid att spela spel överhuvudtaget?
Jag förstår precis vad han menar.
Det tar ju tid av livet där man hade kunnat ha roligt istället. Inte särskilt konstigt enligt mig.
Nej, vill inte ha någon hjälp, går det inte klara själv får det va. Att det tagit flera timmar är att jag lider av att vara envis, men även trots det har jag kommit till insikt att nu kasta in handduken.
Det är inget fel att avinstallera och ta en paus. Du kanske inte är sugen på att dö ett 20-tal gånger på en och samma boss just nu. Då är det bättre att lägga det på hyllan ett tag. Sen om något år så är spelet patchat och har bättre prestanda etc, då kanske du får sug igen. Kanske till och med börjar om med en annan klass/build än vid första omgången.
”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]
Jag har svårt att njuta av spelet med all prestanda problem. Försökt med alla fix online men inget fixar stuttering Kanske blir att lägga på hyllan tills det patchas
Tänker samma här, jag har testat Elden Ring nu, 6-8 timmar eller så. För min del är det framförallt tidsbrist som är boven. Jag sparar spelet till sommaren när jag är klar med exjobbet. Då kanske prestandaproblemen är fixade med, även om jag inte har så jättestort problem med det.
Elden Ring är skitsköj dock. Särskilt när man fick hästen och kunde jävlas med riddarna i ruinerna och jättarna på berget. Det är helt sinnesjukt skön kontroll i spelet!
”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]
Han finns ju även i Bloodborne och Sekiro. Tror inte det betyder någonting, bara en rolig grej.
Säkert men den här versionen av honom liknade originalet om man säger så.
Kört 28 timmar, utforskat det mesta före det "röda" stället. Har än så länge inte hittat något vapen eller någon magi med lightning-skada. Men antar att det finns, eftersom jag sett blixtmagier i nån trailer och så står ju lightning med som skadetyp i vapenmenyn. Är det nån sorts endgame-grej det med lightning? Scalar det ens med faith om man skulle hitta nåt sånt vapen? Har läst något om att det skulle scala med dex.
Samt, är det någon som har hittat någon ash of war som skänker faith-scalning? Det är en av få grejer som jag försökt googla fram var jag hittar, men hittar inget svar.
Du får ju tillgång till miracles och "sunlight blade" ashes i första området.
spelets motsvarighet till Sunlight blade kommer vara lightning. Men ja, det kanske kommer senare.
vad är det för boss som du inte klarar av då? Jag satt 4 timmar med Margit. Mycket mer tid än vad jag har lagt på de flesta svåra bossar i Dark souls 3 t.ex.
Mitt största problem var att jag inte hade fattat att jag redan hade fått flask upgrades så att jag inte hade nog med healing.
Att använda maneterna hjälper också enormt på den bossen, vilket var det enda sättet jag kunde ta honom på med 4 heals.
Låter som att du bara borde utforska lite mer och komma tillbaka. Vilken SL och level har du på ditt vapen?
Jag förstår precis vad han menar.
Det tar ju tid av livet där man hade kunnat ha roligt istället. Inte särskilt konstigt enligt mig.
Ja tycker man spelet är tråkigt är det ju en sak men han skrev att han inte har tid med sådana här spel. Vad för spel har man tid med då, förutom om det är tråkiga spel?
Jag tror ingen slösar tid med tråkiga spel.
Riktigt bra än så länge men tycker nog att det mer eller mindre än ett nytt Dark Souls. Lite är det ju men det var ändå Dark Souls också, även om det var lite krångligare att ta sig runt. Ångrar dock att jag provade på magiker för första gången upplever att magierna gör mindre skada än ett bra svärd, vilket känns lite konstigt eftersom det kostar mana att använda magier och det är casting time, vilket inte vapen lider av. Upplever inte att man har så mycket fördel av distans heller då nästan alla fiender har någon form av charge som gör att de minskar avståndet brutalt fort. Någon som har några bra tips eller är det helt enkelt bara sämre än ett bra svärd?
Där finns väl magier som kan buffra vapen?
Ännu en dag i paradiset.
Riktigt bra än så länge men tycker nog att det mer eller mindre än ett nytt Dark Souls. Lite är det ju men det var ändå Dark Souls också, även om det var lite krångligare att ta sig runt. Ångrar dock att jag provade på magiker för första gången upplever att magierna gör mindre skada än ett bra svärd, vilket känns lite konstigt eftersom det kostar mana att använda magier och det är casting time, vilket inte vapen lider av. Upplever inte att man har så mycket fördel av distans heller då nästan alla fiender har någon form av charge som gör att de minskar avståndet brutalt fort. Någon som har några bra tips eller är det helt enkelt bara sämre än ett bra svärd?
Skaffa dex så att du kan använda såna svärd, bara så att du täcker kraven för att ta på dig vapnet.
Sen kan du buffa det med magic weapon.
Kolla lite buildguides som har nybörjare som målgrupp.
Det är ju inte ett skitspel bara för att du vägrar kalla på hjälp, då är det snarare dig det är fel på. 😁
Du är uppenbarligen underlevlad om du inte tar en boss på flera timmar. Spela rätt istället. 😉
Det blev en vagabond å gå pure str gubbe. Kändes som en liten miss med att bara lägga str, end å vigor i början för mkt vapen kräver mer än 13 dex. Men nu testade jag 2 st greatsword å de blev väldigt mkt roligare. Hoppa in å attackera för rulla ut igen ba.
Tänk på att softcap antagligen ligger på 40.
Är ofta en bra idé att lägga lite i DEX för att få tillgång till vissa vapen.
vad är det för boss som du inte klarar av då? Jag satt 4 timmar med Margit. Mycket mer tid än vad jag har lagt på de flesta svåra bossar i Dark souls 3 t.ex.
Mitt största problem var att jag inte hade fattat att jag redan hade fått flask upgrades så att jag inte hade nog med healing.
Att använda maneterna hjälper också enormt på den bossen, vilket var det enda sättet jag kunde ta honom på med 4 heals.
Låter som att du bara borde utforska lite mer och komma tillbaka. Vilken SL och level har du på ditt vapen?
Förlåt OT men det här måste vara den ultimata mind fucken mot någon som inte spelar och undrar: "Vad sysslar du med på fritiden då?"
Det är ju inte ett skitspel bara för att du vägrar kalla på hjälp, då är det snarare dig det är fel på. 😁
Du är uppenbarligen underlevlad om du inte tar en boss på flera timmar. Spela rätt istället. 😉
Är väl inget fel på att vägra hjälp?
Vissa vill klara bossarna själv och det är väl inget konstigt med det.
Förlåt OT men det här måste vara den ultimata mind fucken mot någon som inte spelar och undrar: "Vad sysslar du med på fritiden då?"
Typ min sambo då. Hon är helt oförstående till hur man kan lägga tid på ett dattaspel.
Du får ju tillgång till miracles och "sunlight blade" ashes i första området.
spelets motsvarighet till Sunlight blade kommer vara lightning. Men ja, det kanske kommer senare.
Jo jag har fått tillgång till några miracles/incantations, har hittat en bok och ett par strö-spells. Inget av det är lightning dock, eller holy. Bara eld och svärta som offensiv skada. Men något sunlight blade-aktigt har jag inte sett ...
Elden ring är mycket bättre än vad jag trodde att det skulle vara. Vilket enormt stort projekt det måste varit att skapa detta. Världen är enorm och fullproppad med saker att göra. De har samtidigt lyckats mycket väl i att behålla samma känsla som man får i de tidigare souls spelen.
Jag är helt såld på detta.
Hade rätt stora problem med den första bossen men...
spirit ashes... Rotten wolf eller vad den heter är ju lite väl bra. Den kan i princip ta död på Margit eller bossen med drakhanden på egen hand om den bara får tid nog att få in en bleed
Så när jag hittade den efter lite utforskning så blev spelet mycket lättare.
Ser fram emot att fortsätta äventyret ikväll och säkert varje kväll resten av veckan.
Solklar 5/5 i betyg för detta underverk!
Äntligen hittat min Claymore <3
Förresten, är det någon som låst upp mer av kartan förutom det första området? Sprungit runt en hel del i "avmörkade" områden men har inte hittat några fler kartor.
Vill me ha!
Äntligen hittat min Claymore <3
Förresten, är det någon som låst upp mer av kartan förutom det första området? Sprungit runt en hel del i "avmörkade" områden men har inte hittat några fler kartor.
Vill me ha!
Det finns en markör på kartan i de mörkade områdena där hittar du kartan. När jag förstod det så blev det mycket lättare att hitta fler kartor.
Ett tips om du inte vill ta hjälp av en summon, är att levla upp lite istället. Gå på upptäcksfärd och leta upp lite smithing stones och uppgradera ditt vapen några nivåer. Smithing stones finns lite här och var så det är inget svårt att hitta. I värsta fall kolla fextralifes interaktiva karta. Det finns oxå golden seed för att utöka antalet flaskor i första området. Jag gjorde misstaget att kuta nästan direkt till Margit vid level 15 typ, och fick spö rejält. Kom tebax ett antal levels senare och då var det betydligt mer hanterbart. Det fina med en öppen värd är att du kan ta dig ann utmaningarna på egna villkor, till skillnad mot t ex Sekiro.
Ett tips om du inte vill ta hjälp av en summon, är att levla upp lite istället. Gå på upptäcksfärd och leta upp lite smithing stones och uppgradera ditt vapen några nivåer. Smithing stones finns lite här och var så det är inget svårt att hitta. I värsta fall kolla fextralifes interaktiva karta. Det finns oxå golden seed för att utöka antalet flaskor i första området. Jag gjorde misstaget att kuta nästan direkt till Margit vid level 15 typ, och fick spö rejält. Kom tebax ett antal levels senare och då var det betydligt mer hanterbart. Det fina med en öppen värd är att du kan ta dig en ann utmaningarna på egna villkor, till skillnad mot t ex Sekiro.
Det är detta jag verkligen gillar med deras speldesign. Spelet är skitsvårt men man reglerar svårihetsnivån genom att utforska och levla upp. Vill man ha det riktigt svårt så kör man bossar direkt men vill man spela på easy så får man utforska och ge sig på lättare motstånd först innan man går på nya bossar. En väldigt tillfredsställande speldesign som gör att man alltid kan få en lagom svår utmaning.
Det finns en markör på kartan i de mörkade områdena där hittar du kartan.
Ah, hade helt missat det. Tack!