Äventyrs-spel sökes

Medlem
Äventyrs-spel sökes

Tjo!
Har spelat uncharted och tomb raider-spelen.
Alltså skjuta och undersök ruiner i tredje-person.
Finns det några mer liknande spel som jag kan tänkas ha missat?


signatur

Switch OLED, PS4 slim, PS3, New 3DS XL, Wii, GC, N64, GBA & NES
PC: 5800X3D ■ 32GB■ RTX 3070 ■ 27"1440p@165 Hz

Medlem

Nästan alla Zelda spel.

Medlem

Zelda Breath of the Wild (Nintendo), Horizon spelen (Playstation), Fallout 3 och New Vegas.


signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Medlem

Horizon: Zero Dawn (och uppföljaren). Fast det utspelar sig långt in i framtiden och ruinerna är från en nära framtid, typ.

EDIT: Sedan så finns Adam's Venture Chronicles och Adam's Venture: Origins som är två lågbudget Uncharted-liknande spel men med mer fokus på pussel än skjutande.

Medlem

räknas Skyrim om man spelar det i tredjepersonsperspektiv?

Frilansare

Antar att det är själva matinékänslan du är ute efterP Några av Ass Creed-spelen kanske. The Last of Us, men de är ju mycket mörkare i tonen. Zelda: Breath of the Wild sa någon ovan, men det är mycket mer pill och "rollspels"-liknande inslag än i Uncharted och tomb.

Medlem
RmK
Medlem

Vad Joakim skrev ovan men för att specifiera så tycker jag att Assassin's Creed Origins är det bästa för att stilla äventyrsuget.

Jag kan även slå ett slag för Enslaved: Odyssey to the West, även om det kanske är mer mot action emellanåt och inte skjutande.

Medlem

Några av de tidigare Assassin's Creed kanske? Ezio trilogin är riktigt fin och en hel del mystik och utforskande också. De senare spelen i serien har också en hel del sånt, men då tycker jag det mest lutar åt RPG-hållet än rena äventyr. Vill du gå långt tillbaka finns väl även lite Indiana Jones, typ Emperor's Tomb?

Medlem

Horizon-serien kan ju upplevas för öppet dock, men riktigt bra spel, Star Wars Jedi: Fallen Order gillar jag med.
Deadfall Adventures är juh en liten bubblare med kan jag tycka.

Gillar du co-op så är ju Strange Brigade rätt i mysigt 40-tals matinéeanda.

Max Payne 3 (eller de tidigare om du missat dom, kan upplevas som lite utdaterade dock) och Mad Max är rätt schyssta, Mad Max kan upplevas lite för öppet och lite mycket survival om man inte gillar det kanske.

Medlem

Superstor tack för alla tips som trillar in!
Glömde skriva asassins creed och Zelda som också är av favoriterna, har bara valhalla kvar som inte är spelat i den serien. Men väldigt mätt på open world just nu, så nog drf glömde skriva AC, Zelda och horizion.
Men finns ändå några spel där ute som jag ska kika på som jag inte hört tidigare
Japp, precis som Joakim skriver matinékänslan eftersöket!


signatur

Switch OLED, PS4 slim, PS3, New 3DS XL, Wii, GC, N64, GBA & NES
PC: 5800X3D ■ 32GB■ RTX 3070 ■ 27"1440p@165 Hz

Ghost of Tsushima är lite äventyr! Japansk matine 😁

Medlem

Tror inte att det har just skjuta-komponenten, men RiME kanske skulle vara något?

Medlem

Firewatch eller Journey to the savage planet kanske?


signatur

🐖💨💩

Medlem

Enslaved: Odyssey to the West kan vara värt att kolla in. Några spelmekaniska laster från tiden det släpptes men överlag en ganska trevlig resa.

Medlem
Skrivet av Tronic:

Firewatch eller Journey to the savage planet kanske?

+1 på Firewatch. En riktig upplevelse.

Medlem

Som redan nämnts finns det även Indiana Jones titlar med liknande spelmekanik. The Infernal Machine och Emperor's Tomb påminner om Tomb Raider medan Staff of Kings är som Uncharted.

Skulle dock främst rekommendera Montezumas's Return även om det är i förstaperson. Dock är tyvärr det spelet numera väldigt svårt att både få tag på samt få igång på en modern dator.

Frilansare

Äsch, kastar in The Last Guardian här. Tycker det är lite mysig matinékänsla, och mycket utforskande av vackra ruiner!

Medlem

Återigen, tack för alla tips
Blir Enslaved: Odyssey to the West som jag sätter tänderna i här näst!


signatur

Switch OLED, PS4 slim, PS3, New 3DS XL, Wii, GC, N64, GBA & NES
PC: 5800X3D ■ 32GB■ RTX 3070 ■ 27"1440p@165 Hz

Flakmonkey
Skrivet av korvmos:

Återigen, tack för alla tips
Blir Enslaved: Odyssey to the West som jag sätter tänderna i här näst!

Riktigt bra spel, ett som jag inte skulle ha någonting emot om de gjorde en remake av. Inte för att det behöver för att vara spelbart utan för att det var så många som bokstavligen missade det och jag tror det kan vara lättare att hitta en ny publik om det får ett litet ansiktslyft.

Medlem

Enslaved: Odyssey to the West var precis ett sånt spel jag vill ha, tack för tipset! Synd att det redan var över efter ca 8h.
Väntar på nästa steamrea, så ska jag prova Deadfall Adventures


signatur

Switch OLED, PS4 slim, PS3, New 3DS XL, Wii, GC, N64, GBA & NES
PC: 5800X3D ■ 32GB■ RTX 3070 ■ 27"1440p@165 Hz

Medlem

Enslaved: Odyssey to the West är en pärla om ni har en 3D TV eller 3D projektor! Spelat det i 3D på Xbox 360.

Medlem

Kolla in lucasarts spelkatalog på gog nu, exempelvis indiana jones spelen, du kan få alla indiana-jones spelen för under 100 kr just nu:
https://www.gog.com/en/games?developers=lucasfilm


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Visserligen first person. Men Metroid Primespelen. Där skjuts det, plattformande och hela spelet är 90% utforska ruiner. Fokus är främst på utforskandet - äventyret. Mycket info/story/lore genom scans.

Medlem

Om du vill ha ngt som i mitt tycke är likt Uncharted.

Testa StarWars Jedi Fallen Order, ett bra matiné äventyr.

Även Guardian of the Galaxy, riktig rolig matinérökare.

Sistnämnda tycker jag är bättre men Fallen Order är nog mer likt Uncharted men ändå ett mkt bra spel.

Medlem
Skrivet av magma:

Kolla in lucasarts spelkatalog på gog nu, exempelvis indiana jones spelen, du kan få alla indiana-jones spelen för under 100 kr just nu:
https://www.gog.com/en/games?developers=lucasfilm

Får kika in på det även om det är lite till åren, brukar iaf gå fint bak till PS3/360 eran, men ska kika

Skrivet av Frezy_man:

Visserligen first person. Men Metroid Primespelen. Där skjuts det, plattformande och hela spelet är 90% utforska ruiner. Fokus är främst på utforskandet - äventyret. Mycket info/story/lore genom scans.

Har lirat dessa spel, när prime 1 kom när man vad en knodd så var man helt "blown away" väntar otåligt på Prime 4 ska komma!!

Skrivet av Gregerory:

Om du vill ha ngt som i mitt tycke är likt Uncharted.

Testa Star Wars Jedi Fallen Order, ett bra matiné äventyr.

Även Guardian of the Galaxy, riktig rolig matinérökare.

Sistnämnda tycker jag är bättre men Fallen Order är nog mer likt Uncharted men ändå ett mkt bra spel.

Star wars blev det platina trofé av när det begav sig Men Guardian of the Galaxy är jag pepp på, ska väl finnas på game pass nu också så får bli en månad där snart!


signatur

Switch OLED, PS4 slim, PS3, New 3DS XL, Wii, GC, N64, GBA & NES
PC: 5800X3D ■ 32GB■ RTX 3070 ■ 27"1440p@165 Hz

1
Skriv svar