Microsoft slutar sälja alla produkter och tjänster i Ryssland

NuZ
Testpilot
Skrivet av Pungvred:

Försvarade Nato sig när man bombade Libyen och gav vapen till terrorister som välde in i landet? 🤔

En himla skillnad på terrorstater och ett demokratiskt land som Ukraina. Har du varit i Libyen? Det har jag


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem
Skrivet av Knalle:

Jag tycker att väst gör helt rätt men det hindrar mig inte från att känna sympati med mina ryska kompisar, deras familjer och andra ryssar som inte stöttar Putin och hans regim. Att mitt inlägg betonade just denna aspekt av kriget var ju för att jag besvarade ett inlägg skrivet av dig där du belyste att detta var ett problem och att folk som tycker så borde förbjudas från internet. Det är ju för övrigt en metod som är väldigt beprövad i den diktatur som du själv kritiserar, där oliktänkande ska tystas.
Jag skrev dessutom i mitt förra inlägg att det givetvis är värre att behöva försvara eller fly sitt land, inget tal om det. Jag har inte bara vänner från Ryssland utan från Ukraina också så det vore väldigt oanständigt av mig att dra ett helt folkslag över en kam. För mig är det en tragedi när vanligt folk hamnar i kläm, oavsett vilket folk eller nation man tillhör. Jag lider givetvis med Ukraina och deras befolkning, och har redan poängterat detta tidigare i tråden samt nämnt att jag även har ukrainare i min umgängeskrets. Och när jag frågar flera av mina vänner så uttrycker de som sagt också sympati för Rysslands befolkning och vet att skilja på regimen och befolkningen.

Jag vet mycket väl vad Ryssland och deras olika styren betytt under historiens gång. Faktum är att jag själv härstammar från en del av världen vars folk förtryckts av Ryssland och deras regimer och ena sidan av min familj flydde detta förtryck. Så jag skulle mana dig till att ta det lugnt med dina antaganden om min okunskap eller mina intentioner. Trots detta har jag dock svårt för att känna ett agg mot 140 miljoner individer, för jag vet att det är att förenkla. 20% av befolkningen är t.ex. inte ryssar och landet hyser många olika folkgrupper, däribland närmare 2 miljoner ukrainare. Man kan argumentera för att befolkningen måste resa sig mot denna regim men det är ju bara att kolla på vad som hänt de senaste dagarna där fredliga demonstranter grips i tusental och lagar som förtrycker ryssarnas yttrandefrihet ännu mer instiftas med kort varsel. Det är inte många som är villiga att ta den risken och det kan jag inte klandra någon för. Märk väl att jag på inget sätt stödjer Putin eller hans regim på något som helst vis, jag ser på honom och Kreml med stor avsky.

Angående hur stor sympati Putin har bland Rysslands befolkning så är jag väl medveten om det. Det ska dock tilläggas att Ryssland inte är en demokrati och folket har inte tillgång till information eller fri journalistik som vi har här i väst. Många är tyvärr skrämda till tystnad och har inte ens alla korten på bordet eftersom staten är auktoritär och oerhört kontrollerande. Det pågår en hjärntvätt från regimens sida och på landsomfattande nivå, tyvärr, och om du någon gång själv känt att vi här i Sverige inte har mycket att säga till om när det kommer till beslut som tas i riksdagen o.s.v. så kan du ju trösta dig med att vi åtminstone har rättigheter som respekteras av våra politiker, vilket Ryssland inte gör gentemot sin befolkning. Jag kan också garantera att långt ifrån alla som röstade på Putin stödjer detta krig. Att Ryssland stänger ner sociala medier och stryper rapporteringen till att enbart vara förskönande pro-Ryssland är just för att dölja sanningen från folket och hindra de konsekvenser denna sanning kan komma att få på hemmaplan. Hade man gjort så om den stora majoriteten var för detta krig? T.o.m. armén har ju i stora drag blivit lurade in i det här. Det är desperat och rent för jävligt av Putin.

Jag respekterar dina åsikter och köper alla argument du lägger fram. Sanningen är att min familj, precis som din, drabbats indirekt av Rysslands handlingar och därav känner jag ännu mer sympati för det Ukrainska folket. Det är också anledningen till att jag är bosatt i Sverige idag, vilket jag dock är evigt tacksam över men det har inte alltid varit enkelt.

Men jag står fortfarande fast vid att ryssen bör lida precis lika mycket som motparten tills problemet är löst, och då är det ekonomiska sanktioner som gäller. Nästa steg är en invasion av Ryssland, och det vill ingen se.

Jag är stolt över hur världen går samman för att handskas med detta problem idag. Sen kan det argumenteras varför det inte händer när liknande situation uppstår utanför Europa. Men den diskussionen ger vi oss inte in på.

Medlem
Skrivet av Enartz:

Eller drabbar det dom styrandes ekonomi?

#oinsatt

Ja.


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem
Skrivet av A1200G:

Självklart går det inte att jämföra. Det är lika befängt som att påstå att en viss Gates var god vän med Epstein. Nobel grundare, nobelt företag. I alla fall jag är full av beudran.

Nu är ju inte Gates aktiv i Microsoft längre och knappast någon som är aktiv bakom detta beslutet, men annars så håller jag med dig helt.


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem
Skrivet av hoppalängdhopp:

Bra! Ryssarna är totalt hjärntvättade av den Ryska propagandamaskinen. När allt fler bojkottar Ryssland borde väl folket öppna ögonen där och förhoppningsvis blir det ett massivt misstroende mot Putin och hans vänner.

Inte bara ryssarna som hjärntvättas. Rysk propaganda har stor påverkan på nyheter, politik och åsikter här i Europa.

Hur Putin stängde kärnkraften i Europa via miljörörelsen

https://youtu.be/AVnWKtqpQwg

Citat:

Hur vågar Putin attackera Ukraina? Vad är klimatrörelsens roll i konflikten? Och hur försvarar vi bäst det fria, demokratiska samhället mot tyranni?

Idag talar jag om en skrämmande – och självförvållad – ny världsordning.


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem
Skrivet av Pungvred:

Världen är inte så binär för mig, eftersom jag INTE är autistisk.

Du kanske inte har en "binär läggning", men ändå vissa drag av autismspektrat?

Men mer relevant än denna typ av OT/meta-diskussioner, så verkar många andra techbolag hänga på:

https://edition.cnn.com/2022/03/01/tech/apple-russia/index.ht...

(CNN)Apple (AAPL) has stopped selling all of its products in Russia due to the invasion of Ukraine, the company announced Tuesday.

The company said in a statement that it is "deeply concerned" about the Russian invasion and that in response, it has "paused all product sales" in the country. Apple also said it has moved to limit access to digital services, such as Apple Pay, inside Russia, and restricted the availability of Russian state media applications outside the country.
"Last week, we stopped all exports into our sales channel in the country. Apple Pay and other services have been limited. RT News and Sputnik News are no longer available for download from the App Store outside Russia," Apple said. "And we have disabled both traffic and live incidents in Apple Maps in Ukraine as a safety and precautionary measure for Ukrainian citizens."


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem
Skrivet av Slimebeast:

Känner mig ganska okej med detta, förutsatt att Microsoft och alla andra godhetssignalerande storföretag gör samma sak och bojkottar Kina när de invaderar Taiwan.

Skulle misstänka att Kina hejar på Putin. De vill säkert se hur omvärlden/västvärlden reagerar på Rysslands invasion av Ukraina.

Går det bra för ryssarna så dröjer det nog inte långt förens vi ser Kina gå in i Taiwan, Sydkorea och kanske tom. i förlängningen Japan. Men Taiwan står ju helt klart på tur för Kina att ta kontrollen och makten över efter Hongkong.

Tror de som är mest oroliga för hur kriget går i Ukraina, förutom ukrainarna själva, just nu är alla taiwaneser.


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem
Skrivet av CosmicPunch:

Nato lovade också att inte expandera österut så det löftet har ju också brutits.
Tänk om Mexiko hade gått in i en försvarsallians med Ryssland och tillåtit Ryssland att placera ut vapen i Mexiko. Hur hade USA reagerat på det?

Skrivet av NuZ:

Skillnaden är att NATO är en militär försvarsallians inte en militär anfallsallians likt forna Warszawapakten etc.

Om Ukraina (eller annat demokratiskt land för den delen, tex Sverige) vill går med i NATO eller i rysslands pakt är väl ändå deras ensak. Ja, ryssland vill givetvis inte att Ukraina skall gå med i NATO, men det är väl ändå inte NATO:s fel att Ukraina vill gå med dom eller?!

På andra sidan sundet sitter USA samtidigt och försöker måla upp att ryssen är på väg att anfalla i och med kränkningen av luftrummet, vilket givetvis var helt fel. Men dom försöker nyttja tillfället och skrämma in oss i NATO-ledet, så man får ta både USA och rysslands uttalande med en skopa salt.

Putin har sagt att det bara finns några få länder med suverän status och det är det han vill poängtera med detta kriget. Givetvis har alla länder (som är officiella) suverän status och därmed självbestämmande makt att göra som dom själva vill, även om ryssen eller USA vill annat. Hoppas detta blir ett nytt Vietnam där stormakten får retirera för underdogen!


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Medlem
Skrivet av vbgbasse:

Om Ukraina (eller annat demokratiskt land för den delen, tex Sverige) vill går med i NATO eller i rysslands pakt är väl ändå deras ensak. Ja, ryssland vill givetvis inte att Ukraina skall gå med i NATO, men det är väl ändå inte NATO:s fel att Ukraina vill gå med dom eller?!

Håller med helt. Det skall vara upp till varje land att själva ansöka om medlemskap.

Skrivet av vbgbasse:

På andra sidan sundet sitter USA samtidigt och försöker måla upp att ryssen är på väg att anfalla i och med kränkningen av luftrummet, vilket givetvis var helt fel. Men dom försöker nyttja tillfället och skrämma in oss i NATO-ledet, så man får ta både USA och rysslands uttalande med en skopa salt.

Vet inte om det stämmer. USA är sedan förändringen förra POTUS gjorde inte längre så intresserade av att bidra till andra länders försvar inom NATO. De vill att alla NATO-länder skall gå mot att stå för sin egna försvarsuppbyggnad och sina egna försvarskostnader.

Sverige har ju så klent försvar och så små resurser att bidra med, så tror inte vi blir någon tillgång för NATO. Vi är nog försvarsmässigt mer - än + skulle jag misstänka.

Är inte så säker på att de är intresserade av att försvara Sverige och Finland. De har redan ett bra NATO-samarbete med svenskt försvar, men slipper ända vara garanter för Sveriges eller Finlands försvar. Tror de gillar bäst det läget.

Vi i Sverige och Finland är nog för NATO en bra buffert och utmärkt "kanonmat" mellan Ryssland och Norge.

Som NATO slipper ta varken ansvar och kostnad för.


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem
Skrivet av Pungvred:

Västvärlden har blivit en enda enorm hycklande fårskock. Plandemin gjorde nog ett stort antal autistiska.

Tur att Ryssland och Kina inte är hycklande länder då. Skönt att veta att världen har så goda statsmakter.


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem
Skrivet av Slimebeast:

Det skrämmer mig att folk inte vet vad censur är.

Ordet håller på att omdefinieras av folk som försvarar cancel culture.

Tänker du på modereringen av forumen här på FZ?


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem
Skrivet av anon_326145:

Jo precis. Jag har ju inte avsikten att göra någon upprörd eller så men mitt svar var ju för att jag känner att vi alla drabbas rent ekonomiskt.
Redan på nyheterna idag kl 8 togs de ökade bensin/diesel och el priserna upp. Att det drabbar husägare med mera. Sen drabbar det ju priserna på annat med.

Ingen gynnas väl att krig har startats.

Det är väl den enkla sanningen man kan ta med sig. Sedan måste man ju få lov att försvara sig.

Ekonomiska sanktioner kan ju vara ett bättre sett för den fria världen att motarbeta Ryssland, jämfört att gå i direkt krig med de.

Tror dessa sanktioner kommer få en större negativ konsekvens för Ryssland, än för oss i den övriga världen.


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Avstängd
Skrivet av vbgbasse:

Om Ukraina (eller annat demokratiskt land för den delen, tex Sverige) vill går med i NATO eller i rysslands pakt är väl ändå deras ensak. Ja, ryssland vill givetvis inte att Ukraina skall gå med i NATO, men det är väl ändå inte NATO:s fel att Ukraina vill gå med dom eller?!

När det kommer till världspolitik är det väl egentligen aldrig någons "ensak" då det man gör påverkar alla andra.

Nato kan ju säga nej till Ukraina med anledning till att det försämrar säkerhetsläget med Ryssland.

Men man har istället i många år nu pushat för att Ukraina ska stå upp emot Ryssland.
Här är ett klipp från 2016 när bland annat John McCain besökte Ukraina:
https://twitter.com/MrsT106/status/1499724607431102470?t=XI6K...

Denna upptrappning verkar iaf inte vara någon överraskning.

Medlem
Skrivet av Sille:

Hur är detta ok, vanliga människor som inte kan göra något åt detta skräp, får deras köpta produkter mer eller mindre stulna?

Är det OK att oskyldiga civila i Ukraina dödas?

Vad är viktigast; att ha rätt att leva eller att spela?

Jag gillar ju att spela, men det finns vissa grundläggande saker som är viktigare i världen och för mig själv.


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem
Skrivet av Lirilesh:

Jag respekterar dina åsikter och köper alla argument du lägger fram. Sanningen är att min familj, precis som din, drabbats indirekt av Rysslands handlingar och därav känner jag ännu mer sympati för det Ukrainska folket. Det är också anledningen till att jag är bosatt i Sverige idag, vilket jag dock är evigt tacksam över men det har inte alltid varit enkelt.

Men jag står fortfarande fast vid att ryssen bör lida precis lika mycket som motparten tills problemet är löst, och då är det ekonomiska sanktioner som gäller. Nästa steg är en invasion av Ryssland, och det vill ingen se.

Jag är stolt över hur världen går samman för att handskas med detta problem idag. Sen kan det argumenteras varför det inte händer när liknande situation uppstår utanför Europa. Men den diskussionen ger vi oss inte in på.

Respekten är helt ömsesidig, min vän! Liksom dig är min sympati för Ukraina och dess folk givetvis större i detta så på något sätt känner jag ändå att vi är eniga även om våra åsikter också går isär. Jag har full förståelse för din ståndpunkt i och med din bakgrund och känner liksom dig samtidigt stor tacksamhet och vet att det sällan är enkelt.

Jag hoppas på en fredlig lösning på den fruktansvärda situation som vi fått till följd av den här helt bisarra invasionen av Ukraina. Det är fantastiskt att se en i princip enad värld stå samlad och handlingskraftig mot förtrycket. Det får mig ändå att fortsätta tro på att detta blir slutet för Putin och hans regim och att förändring faktiskt är möjlig. Prio ett är att få slut på kriget och ställa Ryssland till svars men därefter hoppas jag att folket mot alla odds reser sig och att det blir ohållbart för Putin att sitta kvar.

Trevlig helg!

Avstängd
Skrivet av Hanzo:

I Ryssland så är det numera hårda straff på missvisande nyheter. Alla nyheter som inte följer Rysslands regering/regims världsbild är lögn. KGB-agenten Putin som styrt landet i över 20 år är ”den goda sanningssägaren”.

Det finns över 20 ryska TV-kanaler som säger att det inte förekommer något krig/invasion i Ukraina. Vanliga ryssar, alltså helt vanliga mödrar, fädrar och barn tillåts inte höra ett dyft om vad som pågår i Ukraina. Det är extremt viktigt att skilja på vanligt folk och Rysslands regim.

60% av Rysslands befolkning säger sig tro på TV-nyheterna ifrån Putins regim. Hade jag haft familj och jobb i Ryssland så hade jag sannolikt varit illa tvungen att säga detsamma.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/mork-rida-av-censur-bert-s...

Det är dock fler och fler som börjar misstro Putins ”sanning” nu. Det är lite skumt när resten av världen skriver andra nyheter. Rubeln kraschar. Ikea med flera företag stänger ner i Ryssland. Hela internet är fullt av motstridiga bevis. Den enda som säger Putins sanning är Putin och hans statligt kontrollerade TV-kanaler.

Det börjar bli väldigt svårt att komma undan med Putins lögner när motstridiga bevis dyker upp ifrån höger och vänster, upp, ner, A, B, start. Xbox är ännu ett bevis på att något är galet i världen.

Vad gäller masscensuren och så kallade "yttrandefriheten" har landet blivit mer eller mindre som Kina vilket inte förvånar. Jag hoppas att Valve blockerar ryska spelare från CS:GO och Dota 2 med ryskt meddelande om att:"PUTIN LJUGER FÖR ER. AVSÄTT PUTIN FÖR ATT KUNNA SPELA IGEN."

Medlem
Skrivet av CosmicPunch:

När det kommer till världspolitik är det väl egentligen aldrig någons "ensak" då det man gör påverkar alla andra.

Nato kan ju säga nej till Ukraina med anledning till att det försämrar säkerhetsläget med Ryssland.

Men man har istället i många år nu pushat för att Ukraina ska stå upp emot Ryssland.
Här är ett klipp från 2016 när bland annat John McCain besökte Ukraina:
https://twitter.com/MrsT106/status/1499724607431102470?t=XI6K...

Denna upptrappning verkar iaf inte vara någon överraskning.

Jag har inte så bra koll vad som hände innan 2014 när krim intogs. Jag fattar ju varför Ukraina vill gå med NATO efter denna situation, men hur såg det ut innan dess? Ville Ukraina gå med NATO innan dess? Dvs vem kastade första stenen?


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Avstängd
Skrivet av Pungvred:

Västvärlden har blivit en enda enorm hycklande fårskock. Plandemin gjorde nog ett stort antal autistiska.

När du säger "Plandemin" så har du dessvärre erkänt att du fallit för konspirationsteorier. Oklart om det är för att du är lättlurad eller "betald".

Medlem

Mycket mycket bra! Alla bäckar små kommer förhoppningsvis få det ryska folket att resa sig mot Putin!


signatur

Ducati Streetfighter 848

Avstängd
Skrivet av CliQue-SinneD:

Mycket mycket bra! Alla bäckar små kommer förhoppningsvis få det ryska folket att resa sig mot Putin!

Jag vill inte vara pessimist men jag tror att det först kommer bli folkmassmord i Ryssland dvs., av oppositionen/protesterna precis som det pågår av folket just nu i Ukraina.

Frågan är hur många ryska liv som kommer att få spillas i landet innan någon vettig person inom FSB eller annan rysk elit "fått nog" av Putin...

Medlem
Skrivet av AplAy:

Jag vill inte vara pessimist men jag tror att det först kommer bli folkmassmord i Ryssland dvs., av oppositionen/protesterna precis som det pågår av folket just nu i Ukraina.

Frågan är hur många ryska liv som kommer att få spillas i landet innan någon vettig person inom FSB eller annan rysk elit "fått nog" av Putin...

Det var bättre under Sovjetunionen, då kunde de iaf avsätta en ledare som gick för långt. T.ex. Chrusjtjov under Kubakrisen.


signatur

IDKFA

Avstängd
Skrivet av mrFluffy:

Det var bättre under Sovjetunionen, då kunde de iaf avsätta en ledare som gick för långt. T.ex. Chrusjtjov under Kubakrisen.

Mänsklighetens slut nära med andra ord?

Medlem
Skrivet av AplAy:

Mänsklighetens slut nära med andra ord?

Bara en skev mening att skriva, att det var bättre då...


signatur

IDKFA

Medlem
Skrivet av Pungvred:

Det är bara en term. Du har ingen aning om hur jag resonerar. Men om du tror att pandemin var helt normal, så anser jag att det är du som blivit lurad.

Klart det inte är normalt att man blir smittad av 5G masterna!


signatur

IDKFA

Medlem
Skrivet av Pungvred:

Lägg inte ord i mun på mig. Men om du är ung och frisk och tog ett experimentvaccin mot en influensa, så ska du nog hålla tillbaka med hånet.

Nu skojade jag iofs, men jag hade visst rätt. Nu är jag gammal och klok snarare och tror mer på den samlade forskarvärlden än youtube och twitter.


signatur

IDKFA

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Nekrocide:

Du som människa ska alltså drabbas för vad din regeringen och ledare har gjort och gör, då tycker jag vi börjar leva efter den normen innan vi uttalar oss mer.

Så är det ju oundvikligen precis hela tiden. Vi drabbas alla av vad våra politiska makthavare företar sig, självfallet är det så.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av AplAy:

Mänsklighetens slut nära med andra ord?

Nej, snarare ett nytt kallt krig. Något som lär kunna sitta i 5-10 år. Det är ingen som kan vinna med kärnvapen.

Just nu handlar det mycket om att få Rysslands regim att ta ansvar eller så ryker Putin. Det bästa vore om Ryssland själva står för ansvarstagandet. Dock är det många osäkerheter som gör att det lär dröja 3-5 år innan de andra stormakterna bekänner färg.

Ska Indien och Kina ta ställning eller försöka balansera i ett decennie av konflikt?! Det lär dessutom komma en lågkonjunktur på detta.

Ingen vill ha ett storskaligt krig. Risken är för stor att alla sveper med. Det är ingen sida sugen på. Då får man en lågintensiv långdragen konflikt istället. Likt den man sett mellan vänster/högerpartier inbördes i västvärlden.

Det är dock viktigt att försöka byta ut Putin då han verkar ha drabbats av vanvett. Det är som han är medveten om att han stryker med snart och bara jävlas medans han kan. Vem vet Putin kanske har cancer och mindre än två år kvar att leva? Sättet han slåss på är inte välplanerat, utan desperat. Kriget mot Ukraina har ju varit pinsamt ifrån Ryssland håll. Ju mer bakslag desto mer trångsynt och dumt går det.

Indien och Kina kan ligga och vänta på att någon sida blir för svag och hoppa in och hjälpa den vinnande sidan. Vill Ryssland och EU bråka? Javisst för all del. Vi vill inte ha med det att göra.

Jag tror vägen ut är långt bort. Åtminstone 3-5 år bort, sannolikt 10 år.

Vi har haft hög säkerhet i Europa i otroliga 40 år. Nu får vi känna osäkerheten och rädslan som alla som levde under kalla kriget känt.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Moderator | Testpilot

Stänger tråden då det gått väldigt off-topic här.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Skriv svar